کد خبر 916921
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
آلودگی هوا

یک پزشک عمومی گفت: هوای آلوده برای سلامت همه افراد مضر است اما برخی گروه‌های حساس در معرض خطرات بیشتری قرار دارند و باید به نکاتی توجه کنند.

به گزارش مشرق، سید محمد صادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی هوا نه تنها عوارض قلبی، تنفسی و ریوی را در مبتلایان به بیماری‌های قلبی - ریوی تشدید می‌کند بلکه از عوامل اصلی بروز این بیماری‌ها به شمار می‌رود؛ هر فرد روزانه نزدیک ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند و تقریباً به ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد.

این پزشک عمومی ادامه داد: سیستم تنفسی اولین ارگان از بدن است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار دارد، ریه مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، در صورتی که غلظت آلاینده‌های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، آلاینده‌ها وارد جریان خون می‌شوند و عوارض قلبی، تنفسی و ریوی مانند اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت ریه‌ها، آسم و آلرژی، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هوای امروز تهران در شرایط «اضطرار»

ماموران پلیس راهور در معرض خطر آلودگی هوا

عکس/ آلودگی هوای تهران از منطقه توچال

غفوری افزود: این نوع بیماری‌ها، همیشه علامت‌دار نیستند و شدت بیماری به حدی نیست که فرد را دچار مشکل کند، در نتیجه فرد از بیماری خود بی‌اطلاع می‌ماند در این مواقع، آلودگی هوا به عنوان یک فاکتور تسریع کننده باعث آشکار شدن بیماری‌های نهفته خواهد شد.

خطر ایجاد آریتمی قلبی با آلودگی هوا

وی بیان کرد: افرادی که در معرض ذرات بسیار ریز آلودگی هوا قرار دارند به کرات دچار آلرژی می‌شوند آن‌ها هم‌چنین کاهش محسوسی را در جریان خون عروق تغذیه کننده قلب و قدرت انقباضی آن تجربه می‌کنند علاوه بر این، خطر ایجاد آریتمی (تغییرات در ضربان منظم قلب) و افزایش ضربان قلب در این افراد بیشتر است.

این پزشک عمومی گفت: از عوارض هوای آلوده می‌توان به ایجاد واکنش‌های غیر عادی در مغز، افزایش ضربان قلب، تحریک غشاء مخاطی دستگاه تنفس، افزایش مقاومت ریه به جریان هوا، درد در ناحیه سینه، افزایش سرعت حرکات تنفسی، افزایش بیماری‌های مزمن ریوی به خصوص برونشیت، سرفه و کاهش ظرفیت تنفسی حتی در مقادیر بسیار کم اشاره کرد که آن هم به دلیل وجود دی اکسید گوگرد در هوا است.

ایجاد ناراحتی حفره بینی از عوارض آلودگی هوا

غفوری بیان کرد: از عوارض دیگر آلودگی هوا می‌توان به ایجاد پیامدهایی نظیر ناراحتی‌های حفره بینی، اشکالات تنفسی و افزایش‌ برونشیت حاد اشاره کرد که آن هم به دلیل وجود دی اکسید نیتروژن است؛ ترکیبات آلی فرار (VOCs) از طریق تنفس، بلعیدن و تماس مستقیم (پوست) وارد بدن انسان می‌شود، اثرات مهم این آلاینده‌ها شامل تحریک سیستم تنفسی و سرطان زایی است و آلاینده بنزن از مهم‌ترین این ترکیبات است که از اثرات طولانی مدت آن، می‌توان به سرطان خون اشاره کرد.

توصیه‌های معجزه آسا برای بیماران قلبی/این افراد در روزهای آلوده در شهر تردد نکنند



وی افزود: هوای آلوده سلامت همه افراد را به خطر می‌اندازد، اما بیشترین قشری که باید خود را از این آلودگی در امان نگه دارند کودکان، افراد مسن و افرادی هستند که به انواع بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی مبتلا هستند، اما غیر از این افراد مادران باردار و افرادی که نقص سیستم بدنی دارند یا سیستم بدنی‌شان ضعیف است هم نباید درمعرض هوای آلوده قرار بگیرند.

این پزشک عمومی گفت: افرادی که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا هستند باید خود را از این شرایط دور نگه دارند، به دلیل ضعف سیستم بدنی این افراد ممکن است آلودگی هوا باعث تشدید بیماری در آن‌ها شود؛ زنان باردار، در طول دوره بارداری باید تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوند، به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری که ارگان‌های جنین در حال شکل‌گیری است.

توصیه‌های معجزه آسا برای بیماران قلبی/این افراد در روزهای آلوده در شهر تردد نکنند

 انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها در اثر ذرات معلق

غفوری اظهار کرد: در روزهای آلوده امکان انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها به علت وجود ذرات معلق یا ریزگردها افزایش می‌یابد و بیماری‌های عفونی از جمله عفونت دستگاه تنفسی فوقانی نظیر سینوزیت و عفونت ریه یا ذات الریه با احتمال بیشتری اتفاق می‌افتد، در کودکان و افراد مسن به علت کاهش پاکسازی ذرات معلق خطر آسیب بیشتر است، همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی با خطر تشدید بیماری رو به رو هستند.

این پزشک عمومی تشریح کرد: به طور کلی باید گفت آلودگی هوا باعث افزایش شیوع درد قفسه سینه، تنگی نفس، افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب و در آخر سکته حاد قلبی و حتی مرگ ناگهانی می‌شود؛ شیوع بستری بیماران قلبی و ریوی در زمان‌هایی که آلودگی هوا بالاتر از حد مجاز است، افزایش پیدا می‌کند، پس بهتر است در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنند و از روی این علائم بی‌تفاوت نگذریم.

غفوری یادآوری کرد: در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است باید ساعات خروج از منزل در صبح زود قبل از طلوع آفتاب یا به هنگام شب باشد، در این روزها از فعالیت فیزیکی سنگین و ورزش در هوای باز خودداری کنید، چون با ورزش هوای بیشتری و بالطبع آلاینده‌های بیشتری وارد دستگاه تنفسی می‌شود و استفاده از ماسک‌های فیلتر دار در بیماران با بیماری زمینه‌ای توصیه می‌شود که تا حدی کمک کننده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس