قطعنامه ۲۲۳۱ نمایه

با فشار آمریکا و همراهی موذیانه انگلیس، فرانسه و آلمان، اعضای شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌ها و آزمایش‌های موشکی ایران را بررسی می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

اخیراً مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در توییتر مدعی شد: ایران یک فروند موشک بالستیک «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای» را آزمایش کرده است. پمپئو این آزمایش را مغایر قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت در تأیید برجام دانسته است. مقامات آمریکایی می‌گویند آزمایش موشکی ایران، نقض «روح برجام» و قطعنامه ۲۲۳۱ است.


پس از پمپئو، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، آزمایش‌های موشکی ایران را محکوم کرد و سپس، انگلیس و فرانسه با ادعای اینکه ایران به رفتارهای بی‌ثبات کننده دست می‌زند، از شورای امنیت خواستند موضوع آزمایشات موشکی ایران را بررسی کند.

بیشتر بخوانید:

موضع‌گیری هیلی به آزمایش دفاع موشکی ایران

قاسمی: برنامه‌های دفاعی خود را براساس نگرانی‌ها تنظیم نمی‌کنیم

ظریف: آمریکا با تمسخر قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌تواند عدم پایبندی به تعهداتش را پنهان کند

آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست


وزارت خارجه فرانسه آزمایش اخیر موشکی ایران را «تحریک‌آمیز و عامل بی‌ثباتی منطقه» توصیف کرد و گفت این اقدام با قطعنامه ۲۲۳۱ انطباق ندارد.


در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: ایران به تازگی موشکی بالستیکی را آزمایش کرده است که «قادر به حمل چندین کلاهک هسته‌ای» می‌باشد.


در بیانیه وزارت خارجه که «انس فون» سخنگوی این وزارت خانه آن را قرائت کرد، آمده است: پاریس که روز شنبه نگرانی خود را از اینگونه اقدامات ایران اعلام کرد، امروز به شدت این آزمایش موشکی را محکوم می‌کند. این آزمایش با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مطابقت ندارد و پاریس از تهران می‌خواهد بلافاصله به تمام فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک خود که برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده است، پایان دهد.


جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای گفت آزمایش موشکی اخیر ایران «تحریک‌آمیز»، تهدیدکننده و مغایر قطعنامه شورای امنیت بوده است» و افزود که بریتانیا قاطعانه خواستار «توقف اینگونه آزمایش‌هاست.»


خباثت مشترک ۳ دولت اروپایی در همراهی با جنجال آمریکا مجدداً به کوتاهی وزارت خارجه در مذاکرات برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را خاطرنشان می‌کند. صاحب‌نظران قطعنامه به هنگام هشدار درباره بی‌دقتی، دستپاچگی و سرهم بندی مفاد توافق و قطعنامه، تصریح می‌کردند که تعبیر «capable of devlivering nuclear weapons» ، و تبدیل به ابزار بهانه‌جویی طرف غربی خواهد شد.


قسمت سوم ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ درباره محدودیت‌های برنامه موشکی ایران می‌گوید: «از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای انجام ندهد، از جمله پرتاب هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک».


(Iran is called upon not to undertake any activity related to ballistic) (missiles designed to be capable of delivering nuclear weapons including lunches using such ballistic missile technology).


این عبارت دو پهلو و قابل سوء استفاده مورد هشدار کارشناسان قرار گرفت اما مسئولان وزارت خارجه می‌گفتند قطعنامه موشک‌های خاص و مشخص حمل سلاح‌ هسته‌ای را مد نظر دارد و از ایران می‌خواهد ظرف ۸ سال دست به آزمایش «موشک‌های طراحی شده برای حمل کلاهک هسته‌ای» نزند. در واقع اختلاف منتقدان و وزارت خارجه بر این موضوع بود که «موشک‌های طراحی شده برای حمل کلاهک هسته‌ای»، مراد قطعنامه است یا «موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک» که عبارتی دوپهلو و قابل سوء استفاده است.

اکنون شانتاژ ۳ دولت اروپایی مورد اعتماد دولت وزارت خارجه، نشان می‌دهد وزارت خارجه در اینجا نیز مراعات دقت و هوشیاری و سخت‌گیری را نکرده است. ضمن اینکه هم اکنون با وجود توسعه گستاخی‌ها و بدعهدی‌های اروپا، رفتار انفعالی و خوش‌بینانه و توجیه‌گرانه از خود نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمـّ؁د IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    8 0
    متن دو پهلو، تعهدات یکطرفه، اونم از ضامن و تضمین قراردادشون! و از همه بدتر رعایت نکردن اصل بازگشت پذیری و مکانیسم ماشه
  • حسین IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    6 1
    خاک بر سر وزیر امور خارجه وابسته به غرب
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    6 0
    متاسفانه تیم سیاست خارجی دولت همانند تیم اقتصادی اش ضعیف عمل میکند و مردم تاوان این ضعف را میدهند
  • ح سین IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    6 0
    اگه خود ظریف این آزمایش رو محکوم نکنه شانس آوردیم
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    5 0
    ظریف رفته دنبال پول شوی برقی
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    7 0
    لبخند ها و خیانت های ابو موسی اشعری رو فراموش نمی کنیم
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    10 0
    اصلا تیم مذاکره کننده باید جوابگو باشد در حالی که قرار بود روی مسئله هسته ای مذاکره شود چرا با گنجاندن بند مربوط به مسائل موشکی در قطعنامه سازمان ملل موافقت کردند در حالی که همان موقع دلسوزان هشدار دادند که این بهانه ای برای فشارهای بیشتر میشود.آیا همه ی اینها اتفاقی است؟؟؟؟!!!1 مرگ بر امریکا و کسانی که شیطان بزرگ را کدخدا نامیدند و بجای اعتماد به مردم و جوانان مملکت چشم گشایش از جانب دشمنان ایران زمین دارند. بر آن باش پیوسته تا میهنت/سرافراز گردد بر دشمنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس