جلسه‌ی درس خارج فقه رهبرانقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان فرمودند: این قانون بازنشستگان، یک قانون بسیار خوبی است. این از آن قوانینی است که ما به آن احتیاج داشتیم، جایش هم خالی بود.

به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح امروز در ابتدای جلسه درس خارج فقه، ضمن تأکید بر اهمیت و لزوم اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، توضیحاتی در خصوص برخی خلأهای این قانون و درخواست‌های برخی مسئولان از ایشان برای کسب مجوزِ ابقاء تعداد معدودی از مدیران بازنشسته، بیان کردند.

اخبار مربوط به قانون منع بکارگیری بازنشستگان را از اینجا بخوانید

معظم له: دیروز یکی از آقایان بعد از درس تشریف آوردند جلو ــ بعد از درس که میبینید همینطور یُسرعونِ إلینا(۱) ــ‌ و با اوقات تلخی تمام گفتند که این بازنشسته‌هایی که طبق قانون باید برکنار بشوند، اینها را برمیگردانند و این را به پای شما مینویسند، یعنی به پای من.

[البته] این محبت است، این نشان دهنده‌ی این است که این برادرمان نسبت به اینکه یک چیزی را به ما نسبت میدهند که ایشان نمیپسندد، ناراحت است. منتها اشکالش این بود که سر من داد میکشید.(۲) من هم به ایشان یک قدری تند گفتم آقا! چرا داد میکشید؟! به هر حال ما خواستیم از ایشان هم معذرتخواهی کنیم.  

طلبه: من معذرت میخواهم. ببخشید.

معظم له: خیلی خب، ما هم از شما معذرت میخواهیم.

این قانون بازنشستگان، یک قانون بسیار خوبی است. این از آن قوانینی است که ما به آن احتیاج داشتیم، جایش هم خالی بود.

این قانون  در واقع حلقه‌ی بسته‌ی مدیریتی را که گاهی اوقات در بعضی از جاها سالهای سال طول میکشد، این حلقه‌ی مدیریتی بسته را باز میکند، میشکند، راه را برای جوانها میگشاید که بتوانند خودشان را برسانند به مراکز مدیریتی.

بنابراین اصل قانون، قانون خوبی است منتها اطلاق قانون، اطلاق درستی نیست یعنی اینکه هر بازنشسته‌ای باید به کار گرفته نشود، این اطلاق درست نیست.

چون بعضی از افراد هستند بله، مثلاً سی سال هم خدمت کرده‌اند، بازنشسته هم شده‌اند، فرض کنید که بیست ساله بوده، هجده ساله بوده استخدام شده، حالا هم یک مردی چهل و هشت ساله، پنجاه ساله است، وقت کارش است و تجربه‌ی خوبی هم پیدا کرده، جایگزین هم ندارد؛ این است دیگر؛ قانون این را هم شامل میشود، اما شمول قانون نسبت به این جور آدمهائی که کم و بیش پیدا میشوند، ممکن است زیاد هم نباشند، درست نیست.

خب حالا [آن] مسئول، آن مدیر چه کار کند برخلاف قانون؟ اینجا به فکر ولایت فقیه می‌افتند که بالاخره ولی‌فقیه اجازه بدهد.

می‌آیند از ما سؤال میکنند، ما هم مواردی را، بنده اینهایی را که [نسبت به آنها] می‌آیند سؤال میکنند که نمیشناسم، مگر بعضی معدودشان را؛ ممکن است دو نفر، سه نفرشان را بشناسیم؛ معدودی از آنها را میشناسیم، آنهایی را هم که نمیشناسیم، اگر به آن مدیر اعتماد داشته باشیم قبول میکنیم.

مسئله این است و الّا اصل این قانون، قانون خوبی است، باید هم اجرا بشود و بهترش هم همین است که خود نمایندگان محترم مجلس قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه‌ی رهبری متوسل بشوند.
 

۱) خنده‌ِ‌ی معظم‌له و حضار

۲) خنده‌ِ‌ی معظم‌له و حضار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    29 9
    درسته که همه بازنشسته ها باید جایگزین شوند اما خیلی کارها نیاز به تجربه دارد . باید قانون را درست نوشت وگرنه قانون درست اجرا نمیشه
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      18 1
      باید مراقب سواستفاده ها از اینم فرمایش مهم و دقیق بود
    • US ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      7 0
      یه قانون خوب و بدون رانت
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      0 0
      کسی که با ۲۵ سال خدمت قراره وارد مدیریت بشه اصلا جوان نیست،نمی دونم چرا اینقدر ساده در مورد این موضوع صحبت میکنی
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    11 4
    حلقه بسته مدیریتی از پدر و عمو و پدربزرگ به فرزندان و نوه ها و دامادها میرسه لطفا بذارید بازنشسته ها بمانند چون فقط فساد مادی دارند ولی فرزندانشان علاوه بر همه اینا با حرص و طمع بیشتر بخاطر انرژی جوانی مشکل فساد اخلاقی هم دارند سری به شرکتها بزنیئ متوجه میشیوید
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      1 0
      خخخ راست میگه جهالت تو جوونا بیشتره
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    25 9
    میون همه اینور آبی ها و اونور آبی های قلابی! به عشق خودت فقط. هی چی میخوان بگن، هر چه قدر میخوان زمین را گاز بزنند و فحش بدند، هر چه قدر که میخوان شب و روزشون به لجن پراکنی بگذره، هر چی میخوان مسخره کنن، دشنام بدن، مقایسه کنن، از پول آل سعود و قدرت ترامپ و رفقا خرج کنند، از رسانه لندن و پوند، از دلار آمریکا و خباثت و خیانت و جاسوسی و اطلاعات صهیونیستها و نتانیاهو، از فضاسازی و بازی تصاویر و صوت و قلم روزنامه نگاران خبره این کاره داخل و خارج و خلاصه از تمام دنیا استفاده کنند که تو را خراب کنند، بزار زور بزنند. عشق، پول و قدرت و تعصب و زور نیست که بشه پاکش کرد، دلیه دلی.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      0 3
      عشق کور تهش به معاویه ختم میشه
  • مهندس حصیری IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    15 1
    به نظر من استفاده از افراد با تجریه عین عقل و درایت است. در همه کشورهای غربی از تجربه افراد استفاده میکنند و موفق هم بوده اند. موضوع سوء استفاده های سیاسی و ماندن برخی افراد بر سر برخی پشت ها یک چیز است و موضوع استفاده از تجربه دیگران یک چیز دیگر است. قانون باید اینها را تفکیک میکرد که نکرد
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      6 1
      افرین
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      2 0
      موافقم . عالی بود
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    15 4
    ملتی هستیم که جنبه استثنا و تبصره گذاشتن نداریم.
    • US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      3 0
      آفرین
  • حقوقدان US ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    14 3
    استفاده از جوانان یعنی بکارگیری نسل جدید انگل زاده ها نه جوانان ملت.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    15 0
    استثناءها همیشه اصل قانون رو بی اثر میکنند لذا باید از ابتدا قانون نویس فکر این بخشها را میکرد تا نیاز به کسب اجازه برای نگهداتشن 20 نفر از هزاران نفر نباشد و این همه حاشیه ایجاد نشود
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      0 0
      مقصر قانون گذار نیست که مسئولان به میزها چسبیده اند و نسبت به تربیت نیروی بعد از خودشان بی تفاوت اند، یعنی در واقع سیستم رو مجبور می کنند که خوشان را نگه دارد، این هم نمونه ای از تحمیل خودشان به سیستم مدیریت کشور است. اتفاقاً عجب قانون خوب و محکمی است.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 5
    قانون خوبیه من هم موافقم اما منظور قانون گذار اگر حذف برخی افراد از پستها بود راههای بهتری هم بود. کما اینکه بعدا خواهند گفت و شایعه خواهند ساخت که وای آنها که رفتند بستگان و نزدیکان جوان خود را جایگزین کرده اند .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    6 4
    اتفاقا قانون خوبیه و نیاز به اصلاح ندارد
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    8 1
    میشود راه دیگری پیدا کرد و شورایی چیزی برای این افراد باتجربه ایجاد کرد با حقوق کمتر و البته بازنشسته شده و از تجربیاتشان استفاده کرد
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    12 12
    فدای مظلومیت وسیاستت آقا
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    6 3
    در هر حال بستگان و وابستگان حضرات به کار گرفته میشن و فرقی برای ملت نداره
  • US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    1 1
    ایشون تدبیر نیکویی دارند اما مشکل در درون ادارات و سازمانها است
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    2 3
    خدا منو ببخشه ولی فکر می گنم کافیه استثنا و تبصره برای چنین قوانینی پیدا بشه تا کل موضوع لوث بشه. همه میخوان مستثنی بشن. همین قانون دست نخورده بمونه فکر کنم بهتر باشه. شاید چند جا هم ضرر کنیم ولی باز به رانت های حضرات مستثنی شده می ارزد.
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      1 0
      چرا خدا ببخشه، حرف حق ترس از خدا نداره! حکمت آمیز این بود که حکم حکومتی مشروط به وجود نیرویی جوان به همراه فرد با تجربه ی بازنشسته میشد؛ تا هم فردِ جدیدی آماده ی خدمت بشه و هم فرد بازنشسته بدانند کار خدمتِ ایشان دیگر به پایان خودش نزدیک شده است. مغزتون رو با یک تفکر بسته اید، دیگر چیزی تو کلتون نمیره.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 1
    چیز تازه ای نیست وقتی افراط و تفریط مکنیم همین میشه در کدام مکتب فکری قید تجربه را از مدیریت حذف میکنند که ایران چنین کند. مشکلی باید حل شود رانت و فامیل بازی و پارتی بازی و و ورود افراد بی سواد و غیر مسئول به مدیریتها است. نه حذف و اضافه بازنشسته ها
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    2 1
    آخرین حکم حکومتی حضرت آقا در مورد کنترل جمعیت بود، چون هرسال حکم آن تمدید نمیشد، فرصت بازگشت برای بررسی دوباره ی طرحِ جمعیت به حضرت آقا دست نمیداد. این شد که تا ۶ سال همین طرح با حکم قبلی بدون برخورد، به پیش میرفت! تا اینکه حضرت آقا طی آن سخنرانی حکم حکومتی آن زمان را به کل منهدم کرد. چه خوب میشد ایشان تمامی احکام را در یک بازه ی مشخص قرار میدادند تا هرگز اتفاقاتی این چنین دیگر فرصت ظهور پیدا نکنند. مثالی شبیه به فرمان های تحریمی رئیس جمهورهای امریکا دارد که هرسال تحریم ها را تمدید می کنند. حالا گیر به مثال ندهید!! در مورد بازنشستگان هم ما نگرانیم نکند این حکم حکومتی با درج در پرونده، منسب های آنان را دائمی یا مادام العمر کند!
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    1 4
    مضحک و مسخره و نمایشی بودن مجلسو ببین میلیون ها نفر از مردم رای دادن نماینده انتخاب کردن حالا کاری نداریم نماینده ها از فیلتر تفتیش عقیده شورای نگهبان میگذرن و نماینده حکومتن نه مردم ، به هر کیفیت رای آوردن یه قانونی تصویب کردن بازم فراموش نکنیم مجلس قدرتی نداره اون ۱۲ نفر شورای نگهبان قدرت دارن و مصوبه مجلس کاغذ پارس بدون تایید اون ۱۲ بزرگ ، با چنین فیلتری قانون تصویب شده بعد قدر قدرتا بالاتر از هرقانونی خوشش نیامد بصورت مهربانانه در مقابل مردم فرمودن اصلاحش کنید نیاز نباشه خودم ورود کنم ادبیات خوشگلشو که حذف کنیم لپ کلام میشه اصلاحش کنیم تا خودم اصلاحش نکردم هر وقت یه حزب الهی میگه مردم سالاری اول و اخرشو فحش میدم چون فقط یه ابله کور شستشو مغزی داده شده میتونه چنین استبداد واضحیو مردم سالاری ببینه
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    2 2
    به این میگن مسخره کردن قانون و مجلس
  • US ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    3 2
    الحمدلله جا برای آقازاده ها که انتظار مدیریت میکشیدند باز شد من از همین جا به آنها تبریک عرض می کنم مبارک است انشاالله
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    0 2
    قربونت آقا جون
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    0 0
    گیاهان ایرانی و قحط الرجال .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس