محمدبن سلمان

یک فیلم که به تازگی در موریتانی منتشر شده، نشان می‌دهد که وزیر خارجه این کشور سعی دارد به عادل الجبیر که به شدت دچار وحشت شده، درباره امن بودن مسیر فرودگاه تا نواکشوت اطمینان خاطر بدهد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، فعالان سیاسی و رسانه‌ای موریتانی دیروز یکشنبه ویدئویی را منتشر کردند که در آن ولد شیخ احمد وزیر خارجه موریتانی در حال اطمینان خاطر دادن به عادل الجبیر همتای سعودی خود قبل از فرود هواپیمای ولیعهد عربستان در فرودگاه پایتخت این کشور است. این اتفاق پس از آن رخ داد که این وزیر موریتانیایی، ترس و نگرانی را در چهره همتای سعودی خود مشاهده کرد.

این اتفاق قبل از آن صورت گرفت که هواپیمای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در نواکشوت پایتخت موریتانی روی زمین نشست. این کشور یکی دیگر از مقصدهای اولین سفر دوره‌ای ولیعهد عربستان بعد از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه است.

در این فیلم وزیر خارجه موریتانی به همتای سعودی خود اطمینان می‌دهد که مسیر فرودگاه تا پایتخت کاملا امن است و خودروهای حامل شخصیت‌های سیاسی عربستان به سرعت در مسیر حرکت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

خاشقجی قصد داشت «ارتش سایبری» علیه ریاض راه اندازی کند

400 پیام خاشقجی در واتس اپ، منتشر شد

کمک جاسوسی رژیم صهیونیستی به عربستان

یکی از فعالان فضای مجازی در پایگاه اجتماعی فیس‌بوک نوشته است که وزیر خارجه موریتانی ترس و وحشت را در چشمان همتای سعودی خود مشاهده کرد و به همین دلیل بود که سعی کرد به او اطمینان دهد که مسیر امن است و خودروها در مسیر با سرعت زیاد به سمت پایتخت حرکت خواهند کرد.

رسانه‌های رسمی موریتانی نوشتند که محمد بن سلمان در جریان سفر کوتاه خود به نواکشوت با محمد ولد عبدالعزیز رئیس‌جمهور موریتانی در خصوص مناسبات دوجانبه دیدار و گفتگو کرد.

پیش از انجام این سفر، صدها نفر از مردم موریتانی با برگزاری تظاهراتی، مخالفت خود را با سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به کشورشان اعلام کردند.

تظاهرات‌کنندگان مخالفت خود با سفر بن سلمان به کشورشان را اعلام کردند به خصوص اینکه بن سلمان متهم به دست داشتن در جنایت قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول است.

تظاهرات‌کنندگان همچنین شعار «ملت خواهان طرد خونریز است»، «ملت بن سلمان را نمی‌خواهد» سر دادند.

یکی از تظاهرات‌کنندگان در این باره گفت که موریتانی به بن سلمان خوش‌آمد نمی‌گوید و ملت ما به حمایت نفتی سعودی نیاز ندارد. بلکه به کرامت ملت و حاکمیت ملی آن پایبند است، موریتانی سرزمین پاکی است و هر آزاده‌ای با سفر «ابو ارّه» به کشورش مخالفت می‌کند.

روز جمعه نیز انجمن دانشجویی مخالفت با نفوذ صهیونیست‌ها و دفاع از قضایای عادلانه موریتانی طی فراخوانی خواستار برگزاری تظاهرات در مخالفت با سفر بن سلمان شده و از دولت موریتانی خواسته بود تا دست از حمایت ولیعهد سعودی که مرتکب جنایت زیادی از جمله قتل خاشقچی و مداخله نظامی در یمن شده است، بردارد.

محمد ولد سیدی رئیس انجمن مذکور در مصاحبه با روزنامه قطری العربی‌ الجدید گفت: موریتانی هرگز نمی‌پذیرد که خاک آن با سفر قاتل کودکان یمن، عامل حبس علما و کسی که دستگاه قضایی را برای انتقام گرفتن از معارضان به خدمت گرفته است، آلوده شود.

محمد بن سلمان بعد از سفر کوتاه خود به موریتانی در میان اعتراضات گسترده مردمی وارد الجزایر شد. به دنبال اعلام سفر محمد بن سلمان به الجزایر ۱۷ روزنامه‌نگار الجزایری در بیانیه‌ای مخالفتشان را با استقبال از او اعلام کردند. لویزه حنون، دبیرکل حزب کارگران الجزایر نیز مخالفت خود را با این سفر اعلام کرد.

عبدالرزاق مقری، رئیس جنبش جامعه سالم ضمن ابراز مخالفتش با سفر محمد بن سلمان به الجزایر گفت: شرایط به الجزایری‌ها اجازه نمی‌دهد از ولیعهد عربستان استقبال کنند. او مسؤول قتل تعداد زیادی از کودکان یمنی است و تعداد زیادی از عربستانی‌ها را بدون هیچ جرمی به زندان انداخته و آخرین جنایتش نیز قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد بود.

محمد بن سلمان تاکنون به امارات، بحرین، مصر، تونس و موریتانی سفر کرده است. این اولین تور خارجی او از زمان قتل خاشقجی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس