کد خبر 915845
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
خبر ویژه

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد برخلاف وعده‌های دولت و به جای ایجاد اشتغال، با ریزش شاغلان مواجه هستیم.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه تعادل می‌نویسد: در معرض ریزش نیروی کاری قرار داریم. به نظر می‌رسد دولت قصد دارد که نیروی خود را از ایجاد اشتغال‌های جدید به سمت تثبیت اشتغال‌های موجود انتقال دهد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که سالی حدود ۸۵۰ هزار نفر به جمعیت فعال کشور اضافه می‌شوند و اگر دولت بخواهد ناگزیر اشتغال این جمعیت را به تعویق بیندازد در سال‌های آینده نه تنها نرخ بیکاری جهش زیادی خواهد کرد بلکه با پدیده‌ای به نام بیکاری تجمعی روبرو خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

معیار یک ساعت کار برای تهیه آمار بیکاری چیست؟


به گزارش تعادل آمارهای مربوط به تغییرات اشتغال مؤید نوعی ریزش در نیروی کار کشور است. طبق محاسبات مرکز آمار، تعداد اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر کشور در تابستان سال ۹۶ به میزان ۲۳ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۵۳۳ نفر بوده که در تابستان امسال به ۲۳ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۶۵۶ نفر رسیده است. با اینکه تعداد ۱۵۸ هزار و ۱۲۳ نفر به این جمعیت اضافه شده اما این تعداد مقابل ۷۶۰ هزار نفری که در این فاصله به جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر اضافه شده بسیار ناچیز است؛ تنها ۱۶ درصد این تعداد در بازار کار جذب شده‌اند. با اینکه این آمارها مشخص نمی‌کند چه تعداد ریزش کار (از دست رفتن شغل) و چه تعداد کسانی بوده‌اند که تازگی به جرگه بیکاران راه یافته‌اند، اما این میزان اشتغال‌زایی منطقاً دو گروه را دربرمی‌گیرد. نسبت اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر از ۳۶ درصد سال ۹۶ به ۳۵/۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است. نرخ بیکاری این جمعیت در تابستان سال ۹۶ به میزان ۱۱/۵ درصد بوده که در تابستان امسال به ۱۲/۲ درصد رشد کرده است.


پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۸۴۰ هزار نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شود که ۸۰ درصد آنان را جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل خواهند داد.


براساس آمارها حدود ۷۰ درصد متقاضیان جویای کار را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و سالانه بیش از یک میلیون نفر به بازار کار ایران افزوده می‌شود. هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه نیز دولت را مکلف کرده تا پایان برنامه، نرخ بیکاری را به ۸ درصد برساند و وزارت کار در این راستا طرح اشتغال فراگیر را در دستور کار قرار داده است.


کارشناسان براین باورند که امروزه با پدیده بیکاری تجمعی مواجهیم که نشان می‌دهد در گذشته فرصت‌های شغلی بسیاری از دست رفته و آمار بیکاران از حد معمول بیشتر شده است. به‌طور طبیعی خلق فرصت‌های شغلی جدید برای کاهش نرخ بیکاری سالانه به میزان ۸ درصد در طول برنامه ششم توسعه نیازمند افزایش تعداد شاغلان به بیش از ۹۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    0 0
    دولت با اون دلار جهانگیریش همین امسال کلی آدم رو نونشو آجر کرد و بیکار ، خیلی ها با این قیمت ارز بیکار شدن متاسفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس