ظریف عراقچی

معاون سیاسی وزیر خارجه می‌گوید ایده‌های تازه اروپا برای تجارت با ایران در راه است.

به گزارش مشرق، سیدعباس عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن گفت: درجریان مذاکرات با طرف‌های اروپایی، ایده‌ها و راهکارهای تازه و جدیدی از جمله در ارتباط با مدیریت بر این سامانه و ثبت آن در اروپا مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، عراقچی تاکید کرد می‌دانیم اروپا برای منزوی کردن ایران، تحت فشار آمریکا است اما خیلی مهم است که برجام بین ایران و طرف‌های دیگر حفظ شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه «مزایای اقتصادی برجام برای ایران کاهش یافته»، تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه یابد این توافق به «مرگ» نزدیک خواهد شد و تلاش‌های اروپا برای حراست از آن دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

سند فریبکاری سه دولت اروپایی

وی با اشاره به اینکه در این مورد، تصمیم‌گیری برعهده اروپا است، ادامه داد: «اتحادیه اروپا باید روند تعاملات تجاری با ایران را تضمین کند» زیرا زمان به سرعت در حال سپری شدن و صبوری ما رو به پایان است.

درباره اظهارات اخیر آقای عراقچی، شایان ذکر است که وی در کنار آقای ظریف، به تهدید و سپس تهدید در حد لوث کردن اصل تهدید و هشدار و فراموش کردن آن معروف هستند.

از سوی دیگر باید از آقای عراقچی پرسید تکلیف بسته پرطمطراق و پرتبلیغات اصلی چه شد که حالا می‌فرمایند ایده‌های تازه‌ای در راه است؟! قریب ۸ ماه است ترامپ از برجام خارج شده و از چند ماه قبل از آن هم زمزمه خروج آمریکا شنیده می‌شد. اروپایی‌ها در این دوره ۸ ماهه یا یک ساله، کمترین تحرکی برای زنده نگه داشتن برجام (ولو زیر چادر اکسیژن) انجام ندادند. آنها ابتدا وعده کردند که یک «کانال ویژه مبادلات مالی با ایران» موسوم به ‌SPV راه‌اندازی می‌کنند. این کانال البته بخش کوچکی از تعهدات برجامی اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را شامل می‌شد و در حد مبادله نفت با کالا بود. اما همان نیز عملی نشد.

اروپایی‌ها در آستانه ۱۳ آبان و بازگشت‌های جدید تحریم‌های آمریکا، با عقب‌نشینی از قول قبلی مدعی شدند کانال مورد اشاره را «به شکل نمادین» راه‌اندازی می‌کنند اما راه‌اندازی خود کانال برای مقابله با تحریم‌ها حداقل ۲ ماه دیگر به تعویق می‌افتد.

پس از آن نیز خبرهایی منتشر شد حاکی از اینکه هیچ کشور اروپایی از جمله اتریش، لوکزامبورگ و بلژیک حاضر نشده‌اند میزبانی دفتر ‌SPV را بپذیرند. خبر پنهان در این اخبار آن بود که ۳ کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس و فرانسه و آلمان) برخلاف رفتار منافقانه درباره ادعای پایبندی به برجام، کمترین عزم و تصمیمی برای به عهده گرفتن تعهدات خود ندارند و حاضر نیستند حتی میزبانی دفتر کذایی را برعهده بگیرند.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد آنها آقای عراقچی و ظریف را سرکار گذاشته‌اند؛ اگر نگوییم که تیم وزارت خارجه خودشان دوست دارند واقعیت‌ها را نبینند و سرکار بروند. آقای عراقچی اخیرا سفری به چند کشور اروپایی داشت.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمـّ؁د IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    1 0
    حسابی هم سر کار گذاشتن! اروپا نه تنها هیچ کاری برای ایران نکرده و نمی کنه بلکه به دنبال سو استفاده، امتیاز گیری و باج گرفتن از ایران تحت این شرایط هست (مثله همین سفر اخیر جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس به ایران که فقط برای امتیاز گیری از ایران بود)
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    0 0
    منبع:فضا
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    1 0
    دیر نیست برا فهمیدن دروغگوویی مستکبران حاکم بر اروپا و آمریکا واقعا که
  • ناشناس IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    2 0
    این اروپایی ها هم اصلا قابل اعتماد نیستند دل خوش نکنید انها هیچوقت امریکا را رها نمیکنند.
  • GB ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    1 0
    منم جای اون ها بودم همچین کشور تو سری خوری رو سرکار می ذاشتم!
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    1 0
    کو رآکتور اراک؟ کو دستاوردهای هسته ای حاصل تلاش دانشمندان هسته ای؟ کو ارزانی وعده داده شده بعد از توافق؟ کو پایان تحریم ها؟ کو برگشت پولهای بلوکه شده توسط آمریکا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس