احتکار نمایه

یکی از مراجع تقلید شیعیان، بدترین دشمن انسان را غرور و هوای نفس دانست و گفت: مهم‌ترین هدف شیطان نابودی آبروی بشر است و در این مسیر به کفر و ایمان کسی کاری ندارد.

به گزارش مشرق، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی عصر پنج‌شنبه در دیدار عده‌ای از طلاب و فضلای حوزه علمیه که در مؤسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به اینکه مرگ، مرض و فقر افسار غرور و خودخواهی بشر را مهار می‌کند، گفت: کسانی که دچار غرور و غفلت می‌شوند از هدف خلقت بی‌خبرند. در حالی که بدترین دشمن انسان غرور و هوای نفس است.

بیشتر بخوانید

گرانفروشی در «افق کوروش» با شعار همواره تخفیف!

وی با تأکید بر اینکه شیطان از همه جهات دشمن انسان است، گفت: بر اساس آیات و روایات شیطان دشمن جسم، روح، دین و آبروی انسان است.

آبرو امانت خداوند نزد انسان

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با تصریح این مطلب که شیطان به کفر و ایمان انسان کاری ندارد و در همه محیط‌ها رخنه می‌کند، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف شیطان برای نابودی انسان سلب آبرو و رسوایی بشر است و در این مسیر به کفر و ایمان کسی کاری ندارد.

وی با بیان اینکه خداوند ثواب را در قبال کار نیک ارزانی می‌کند، افزود: هر عمل زشت و گناهی که از انسان سر بزند نفس انسان مقصر است و اعضا و جوارح ابزاری بیش نیستند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه اعضا و جوارح با اینکه عامل گناه هستند اما در قیامت اقرار نمی‌کنند بلکه علیه صاحب خود شهادت می‌دهند، اظهار کرد: اعضا و جوارح در مقابل انسان آلوده و خلافکار، نقش سربازی را بازی می‌کنند که مالک خود را محاصره و نابود می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه آبرو امانت خداوند در نزد انسان است، گفت: برای همین است که مال از دست رفته و خون ریخته شده با رضایت صاحب یا اولیای دم قابل جبران است اما در تجاوز به عنف رضایت خداوند شرط اصلی و نهایی است.

معنی نابینایی در روز قیامت

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه انسان بدون آبرو حیات ندارد، گفت: هرچند مؤمن آزاد آفریده شده است اما اختیار آبرو دست خداوند است و انسان امین الله است.

وی با اشاره به اینکه محتکرین و ذخیره سازان سکه و طلا همچون موش در قیامت ظاهر خواهند شد، گفت: معنای نابینا ظاهر شدن برخی در قیامت این است که آنها همانطور که در دنیا خیر و خوبی را ندیدند در قیامت هم لیاقت دیدن بهشت و مؤمنان را نخواهند داشت.

مرجع تقلید شیعیان، ایمان و عمل واقعی را نشانه حیات طیبه معرفی کرد و افزود: در کلام امام علی(ع) کسانی از حیات طیبه برخوردارند که مناعت طبع و قناعت دارند.

وی با اشاره به اینکه خداوند از انسان و ملائکه یک چیز می‌خواهد، گفت: خداوند مسیری را برای فرشتگان فراهم کرده و از انسان‌ها می‌خواهد برای ملکوتی شدن همان مسیر را فراهم و طی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    1 3
    اهای محتکران سکه هرچه سریعتر سکه هایتان را بفروشید تا سکته ها را نزدید
    • حسام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
      2 0
      نچایی
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    2 3
    از خصلت های اصلی موش اینکه همواره دنبال ذخیره کردن است و در این مسیر توقّف ندارد. انسان هایی که همواره دنبال ذخیره مال و امثال سکه باشند در قیامت موش محشور میشن.
  • سیدعلی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    2 1
    قیافه انها درقیامت بشاش سرحال خوشحال امیدوار وصددرصد دربهترین جای بهشت الذین یکنزون الذهب والفضه ولایتفقونها،،،،..........لطفا دین وجهنم وبهشت راتفسیر به رای شخصی ننمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس