کیم یونگ چول و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی

روزنامه «کوریا جونگ آنگ» کره جنوبی خبر داده که آمریکا از کره شمالی خواسته، مذاکره کننده ارشد خود در گفت‌وگوها بین دو کشور را تغییر دهد.

به گزارش مشرق، با گذشت حدود ۶ ماه از دیدان سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور و ادامه رایزنی‌ها درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره در ازای ارائه تضمین‌های امنیتی واشنگتن به پیونگ یانگ، حالا خبرها حاکی است که دولت «دونالد ترامپ» خواستار تغییر مذاکره‌کننده ارشد کره شمالی شده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، یک روزنامه چاپ کره جنوبی از درخواست آمریکا از کره شمالی برای تغییر «کیم یونگ چول» مذاکره کننده ارشد پیونگ یانگ در گفت‌وگوها با واشنگتن خبر داد.

«کیم یونگ چول» که پیشتر رئیس دستگاه اطلاعاتی کره شمالی بوده، اکنون قائم مقام ریاست کمیته مرکزی حزب حاکم این کشور است.

کیم یونگ چول و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی

این مقام کره شمالی در ماه‌های اخیر به عنوان مذاکره کننده ارشد پیونگ یانگ در مذاکرات با واشنگتن ایفای نقش کرده است. وی در همین ارتباط سفرهایی به آمریکا داشت و حتی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم دیدارهایی انجام داده است .

یک منبع مطلع از مذاکرات کره شمالی و آمریکا به روزنامه «کوریا جونگ آنگ»  کره جنوبی خبر داد که واشنگتن خواستار تغییر مذاکره کننده ارشد پیونگ یانگ و جایگزنی او با وزیر خارجه این کشور شد.

این منبع گفت که قبل و بعد از نشست از قبل برنامه ریزی شده هشتم نوامبر(۱۷ آبان) مقام‌های ارشد آمریکا- کره شمالی در نیویورک، یک تماس محرمانه بین دو کشور برقرار شد و طی آن، آمریکا خواستار حضور «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی به عنوان طرف اصلی مذاکرات دو کشور شد.

نشست ۱۷ آبان آمریکا و کره شمالی در نیویورک لغو شد و تاکنون زمانی جدیدی برای انجام آن تعیین نشده است.

طبق گزارش این رسانه کره جنوبی، آمریکا توضیحی درباره دلیل درخواستش برای تغییر مذاکره کننده ارشد کره شمالی ارائه نداد.

منبع مطلع مورد استناد روزنامه کره جنوبی به این رسانه گفت: «کیم یونگ چول سابقه مذاکرات با کره جنوبی را دارد اما با توجه به اینکه او او در زمینه گفت‌وگوهای نظامی تخصص دارد، از ادبیاتی رک و راست استفاده می‌کند و تا حد زیادی خصمانه رفتار کرده است و به خاطر همین، شاید آمریکا چیزی مشابه به همین موضوع را در مذاکرات با او تجربه کرده باشد».

تاکنون مقام‌های آمریکایی واکنشی به گزارش این روزنامه درباره درخواست واشنگتن بریا تغییر مذاکره کننده ارشد کره شمالی نشان نداده‌اند.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی به دنبال دیدار ۲۲ خرداد سران دو کشور در سنگاپور تسریع شد، اما اختلاف نظرها بین پیونگ یانگ و واشنگتن بر سر مسائلی از قبیل تحریم‌های آمریکا و درخواست‌های این کشور برای «خلع سلاح اتمی» در ابتدای مذاکرات، همچنان ادامه دارد.

مقام‌های کره شمالی گفته‌اند که این کشور با توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی جدیتش در مذاکرات را نشان داده، اما آمریکا همچنان درخواست‌های یکجانبه‌ای دارد و اقدام عملی برای نشان دادن حسن نیت خود انجام نداده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس