کد خبر 915201
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳
قاچاق سوخت نمایه

چرا دولت ظرف ۳ سال گذشته کارت سوخت را حذف کرد و چه کسانی از این اقدام مغایر با شفافیت سود بردند؟!

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه رسالت در یادداشتی با اشاره به تصمیم دولت و وزارت نفت برای احیای مجدد کارت سوخت و مبارزه با قاچاق آن نوشت: طی ماه‌های اخیر اخبار جدیدی منتشر شد که میزان قاچاق سوخت افزایش پیدا کرده، حساب و کتاب‌ها به هم ریخته و چاره‌ای نیست جز بازگشت به کارت سوخت! 

بگذارید همین جا توقف کنیم و چند سوال بپرسیم. در این دو سال و خرده‌ای که بدون کارت سوخت گذشت و به اذعان برخی، قاچاق زیاد شد و قدری از سرمایه کشور خارج شد، باید یقه چه کسی را بگیریم؟

بیشتر بخوانید:

شرط لازم استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت

وزارت نفت به خاطر حذف کارت سوخت و خسارت‌های آن عذرخواهی کند


مگر در سال ۸۶ این امر، کارشناسی نشده بود؟ مگر گزارش‌های مختلف از نهادهای گوناگون، کاهش قاچاق و حتی مصرف سوخت را اعلام نکرده بودند؟ چه شخص یا اشخاصی از تعطیلی کارت سوخت نفع بردند؟


همیشه میل بیت‌المال مذموم بوده و هست اما کمتر از حیف بیت‌المال صحبت می‌شود حیف بیت‌المال گاهی بیشتر از میل آن، آسیب می‌رساند. اما چون انتساب وصف مجرمانه به آن سخت است معمولا حیف کننده‌ها شانه خالی می‌کنند و با قیافه‌ای حق به جانب، این حیف شدن را ناشی از سهل‌انگاری، غفلت یا استبداد رای خود نمی‌دانند.


گاهی نمی‌شود میزان حیف بیت‌المال را ضرب و تقسیم کرد. با یک اشتباه مدیریتی  با یک طرح ناپخته، با یک لایحه کارشناسی نشده، میلیاردها تومان، ثروت این مردم حیف می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.


مراجعه به قوانین برخی کشورهای توسعه یافته به خوبی نشان می‌دهد که تغییر برخی قوانین مهم و مبتلابه مردم چقدر به سختی صورت می‌گیرد اما در کشور ما یک دولت به ناگاه، چند وزارتخانه را ادغام و منحل می‌کند، سازمانی وزارتخانه می‌شود و آب هم از آب تکان نمی‌خورد. جالب‌تر اینکه مجلس هم در همه اینها همراهی کامل داشته است. تا کی باید تقنین ما تابع سلیقه دولت‌ها و اشخاص باشد و با رفت و آمد مدیران، دستخوش تغییراتی شود که ضرر و زحمت آن بر دوش مردم است؟


یادآور می‌شود حداقل رانت روزانه ناشی از قاچاق سوخت، ۱۰۰ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    29 2
    از وزیران پیر قاجاری در دولت ناکارامد نباید انتظار کار داشت
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 1
    بزار بخورن نوش جونشون ما که همه خوابیم
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    4 1
    ,همه چیز ما تابع رفت و آمد سیاسیون است و این، دلیل همه بیچارگی ما
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    6 3
    جمهوری اسلامی اتاق فکردارد هرروز دنبال بهانه برنامه هستند جیب مردم را خالی کنند کارت سوخت بهانه گران شدن بنزین است حالا چرانزدیک 10ساله توعراق قیمت بنزین تغییر نکرده دولت اونها نظان اونها فاسد ناکارآمداست یا برعکس جمهوری اسلامی فاسداست
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      4 5
      لطفا منطقی باشید و شلوغ نکنید بنده که ماشین ندارم و ان بینوا که یک پراید دارد سهم ما از یارانه بنزین ارزان که روزانه بالغ بر میلیونها دلار در باک ماشینهای پرمصرف ثروتمندان میرود چقدر است والبته پولدارهایی که چند ماشین پر مصرف دارند ؟ در مورد اب و برق و گاز هم همینطور در واقع کار درست را احمدینژاد کرد که اگر یارانه ای بود مستقیم وعادلانه به تک تک ایرانیها داد تا خود دانند با ان چه کنند
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    1 0
    همه چی شده مافیا و غارت اینها که دنبال رفاه ملت و مملکت نیستن
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    1 0
    واقعا چرا <<< استعفا فقط مشکلات با استعفای روحانی حل خواهد شد
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    3 0
    وقتی عامل فاجعه کرسنت دوباره وزیر بشه وهمه لال مونی بگیرن انتظاری بیش از این نیست
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    6 0
    شخص وزیر دارای منافع بوده وگر نه ننه دایی بنده هم بعد سی سال کار وزارت اینقدر می فهمید که باید چکار کنه نه اینکه داش مشتی کت روی دست قیافه بگیره کارت سوخت اخ است بعد سه سال خسارت هنگفت که گویی ارث پدرش بوده نه مردم برگردی سر جای قبلی واین اقا تازمانی که عده ای نماینده خود فروخته را با دادن سمت در نفت خریده هیچ نگرانی نداره وای بر این مملکت که وزیری هنوز مثل بچه ابتدایی درحال تجربه باشد وحقا که خدا هوای این اب وخاک داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس