مسکن نمایه

آمار بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد که پس‌لرزه‌های مدیریت خسارت‌بار عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: با انتشار آمار بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن در تهران که نشان‌دهنده رشد ۹۱/۵  درصدی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران است، ناکارآمدی عباس آخوندی و سیاستگذاری‌های اشتباه وی در حوزه مسکن بیش از پیش اثبات شد. براساس آمار بانک مرکزی، در آبان‌ماه سال جاری معاملات مسکن ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، که با احتساب افزایش بیش از ۹۱ درصدی بهای هر مترمربع واحد مسکونی در تهران می‌توان گفت مسکن پایتخت در آستانه ورود به دوره رکود تورمی است.

بیشتر بخوانید:

رکورد گرانی مسکن در یک دهه اخیر زده شد +جدول

واکنش وزیر جدید راه به حباب قیمت مسکن


کارشناسان معتقدند ا فزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر و به ویژه در یک سال گذشته، معلول سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی بر تحریک تقاضا با ابزار وام مسکن بدون توجه به تولید و عرضه مسکن است. آخوندی در دوره تصدی بر وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به تولید مسکن نداشت و به رغم توصیه مکرر کارشناسان و فعالان ساخت و ساز به ضرورت تولید مسکن، وی کوشید با افزایش میزان وام برای خرید مسکن، معضل این بخش را حل کند. بدیهی است نتیجه چنین سیاست‌های نادرست چیزی جز پدید آمدن وضعیت کنونی نخواهد بود. بنابر آمار موجود، تولید مسکن در سال ۹۶ با کاهش ۶۰ درصدی روبه‌رو بوده و تنها ۴۰۲ هزار واحد مسکونی تکمیل و به بازار عرضه شد. این در حالی است که براساس طرح جامع مسکن و برآوردهای انجام شده برای تامین نیاز بازار، باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود.


آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در آبان‌ماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶/۶ درصد و ۹۱/۵ درصد افزایش  یافته است.


براساس این گزارش که از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور استخراج شده است، در هشت‌ماه سال ۹۷ نیز تعداد معاملات  آپارتمان‌های مسکونی شهرتهران به ۹۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹/۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» کاهش تولید مسکن را اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت مسکن طی یک‌سال اخیر می‌داند و می‌گوید: «روند کاهش تولید مسکن از ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم تاکنون ادمه داشته است، چرا که وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی حوزه مسکن، نه تنها اعتقادی به تولید مسکن برای تامین نیاز بازار نداشت بلکه برنامه مشخص و مدونی نیز برای ساماندهی بازار مسکن و پاسخ به نیاز بازار در اختیار نداشت.»


به جرأت می‌توان گفت عملکرد عباس آخوندی در حدود ۶ سال تصدی بر وزارت راه و شهرسازی تقریبا هیچ بود و تنها اقدامی که وی در حوزه مسکن انجام داد، تغییر نام شرکت «عمران و بهسازی شهری ایران» به شرکت «بازآفرینی شهری» بود که البته در حوزه بازآفرینی شهری نیز نه به صورت کلان و نه به صورت پروژه محور، اقدامی انجام نداد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    من که هر لحظه این نفر رو نفرین میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس