حسین موسویان - مذاکرات هسته ای - حسن روحان

چرا شاهد تکثیر شبه‌موسویان‌ها در دولت روحانی هستیم و چالش جدیدی که سرویس‌های امنیتی ایران در بحث جاسوسی با آن مواجه شده‌اند، چیست؟!

سرویس سیاست مشرق – ماجرا از «حسین موسویان» شروع شد. چهره نزدیک به روحانی و از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای سال 84 که به اتهام جاسوسی توسط وزارت اطلاعات وقت دستگیر شد.

این اتهام البته هنوز توسط عده‌ای از جمله خود موسویان رد می‌شود...

در واقع او اگرچه در جریان این دستگیری و اثبات جرم خود، شامل حکم قضایی هم شد اما برخی می‌گویند که این حکم بخاطر اتهام جاسوسی نبوده است.

مثلا علی‌اکبر صالحی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی و از اعضای تیم روحانی در سال‌های 84 و 92، زمانی گفته بود که در تیم مذاکره‌کننده سال 84 جاسوس نداشتیم! (او خود از اعضای تیم مذاکره‌کننده سال 84 نیز بود) اما این صحبت‌های صالحی با واکنش وزارت اطلاعات مواجه شد و این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که موسویان را جاسوس می‌داند.[1]

شخص موسویان نیز هنوز در اینجا و آنجا از تبرئه خودش از اتهام جاسوسی می‌گوید.[2]

اما واقعا اصل ماجرا چیست و چرا طی سال‌های اخیر مجدداً شاهد تکرار «شبه موسویان‌ها» هستیم؟!

*شبه‌موسویان‌هایی که در دولت روحانی دستگیر شدند یا تحت پیگرد قرار گرفتند/ تیپولوژی جدیدی که سرویس‌های امنیتی کشور با آن مواجه شده‌اند

دستگیری پیاپی برخی چهره‌های حاضر در ستاد دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت رئیس‌جمهور روحانی و جنجال‌سازی بر سر اثبات جاسوس بودن یا نبودن برخی از آنها؛ نوستالژی تکرار موسویان بود.

جاسوس‌ها و شبه‌موسویان‌ها طی 6 سال گذشته بارها و بارها در دولت اول و دوم رئیس‌جمهور روحانی دستگیر شدند و یا تحت پیگرد قرار گرفتند:

_دستگیری جیسیون رضائیان در ستاد دولت

_دستگیری یک جاسوس در دفتر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور

_دستگیری و تحت پیگرد قرار گرفتن درّی اصفهانی و چند تن دیگر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

_دستگیری یک جاسوس که بعنوان خدمتکار در منزل یکی از اعضای تیم مذاکره هسته‌ای دولت رفت و آمد داشته است.

_تحت پیگرد قرار گرفتن «میثم نصیری احمدآبادی»، رئیس بخش مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد و ممنوع الخروج شدن او از کشور

و غیره...

اما چرا این اتفاقات رخ می‌دهد و تیپولوژی جدیدی که سرویس‌های امنیتی کشورمان با آن درگیر شده‌اند چه شکل و شمایلی دارد که شاهد تکثیر و جنجال‌های گسترده پیرامون آن هستیم؟!

*جاسوس‌هایی که اصطلاحاً جاسوس نیستند!/ اژه‌ای: باید ببینیم نسخه قرآنی ما در مقابله با این امر چیست

شاید باید اشاره کرد که قانع‌کننده‌ترین توضیح درباره این تیپولوژی جدید از جاسوسی یا هر اسم دیگری که باید روی آن گذاشت! را نخستین‌بار حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، وزیر اسبق اطلاعات و معاون اول فعلی قوه قضائیه ارائه کرد.

اژه‌ای در دو مقطع پیرامون این مسئله صحبت کرده است که ما به هر دو اشاره می‌کنیم:

یکم_ در نشست خبری هشتاد و ششم سخنگوی قوه قضائیه در سال 94: نفوذ دشمن و همکاری از دو طریق است، یکی جاسوس اصطلاحی است که تعریف شده و مواجب بگیر است و اطلاعات و اخبار طبقه بندی شده را در اختیار دشمن می گذارد و از طریق لطمه می زند. یک عده دیگر بستر را برای دشمن فراهم می کنند ولی جاسوس اصطلاحی نیستند و در بسیاری موارد ضررشان بیش از جاسوس اصطلاحی است. آنها مواجب بگیر نیستند. اینطور نیست که اطلاعات طبقه بندی شده را از طریق رمز و نامرئی نویسی در اختیار دشمن بگذارد. اما کاملا جهت رسیدن دشمن به هدف خود، همراهی می‌کند...

کسانی سعی می کنند قدرت دشمن را بزرگ جلوه دهند به رخ دوست بکشند و مردم را بترسانند. کسانی دشمنی دشمن مانند آمریکا را کم رنگ جلوه دهند و بگویند آمریکا آنقدرها بد نیست. دیگر شیطان بزرگ نیست. سعی می کنند جنایتهای دشمن فراموش شود. آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد درباره ایران چه جنایتها کرد و چه نکرد. برخی افراد سعی می کنند این جنایتها را بپوشانند. سعی می‌کنند قدرت و توان مردم را کم اهمیت جلوه دهند. می‌گویند ما نمی توانیم در مقابل دشمن قدرتمند مقابله کنیم. «نمی‌توانیم» را تبلیغ می کنند...

اما آیا این افراد در کشور مصداق ندارد؟ قطعا در کشور جاسوسان اصطلاحی داریم که مواجب بگیر هستند و اطلاعات می‌دهند و هم کسانی داریم که از جاسوس اصطلاحی خطر بیشتری دارند و راه را برای دشمن باز می کنند و به مردم و نظام ضربه می زنند...این که به دسته دوم چه بگوییم جاسوس هستند یا نه، بحث است. در اوایل وزارت اطلاعات می‌خواستند روی دسته دوم اسم بگذارند برخی گفتند «جاسوس طبعی». ولی این تعریف نشده. یعنی طبعشان جاسوس می‌کند. اینها از جاسوس اصطلاحی ضرر بیشتری دارند.[3]

دوم_ در نشست «بررسی ابعاد حقوقی نفوذ در عرصه اقتصاد سیاسی» در سال 95: زمانی در دولت نهم با یکی از کسانی که در تیم هسته‌ای آن زمان بود کار اطلاعاتی شده بود. بنده معتقد بودم که آن فرد جاسوس اصطلاحی است و وی دستگیر شد. این فرد یکی از کارهایش این بود که به طرف مقابل یاد می‌داد که اگر شما می خواهید پیروز شوید چه بگویید و در نظام ما افراد روی چه چیزی حساس هستند و آنها را راهنمایی می‌کرد که چگونه مذاکره کنید و در نظام ما چه کسانی می خواهند این مساله هسته‌ای صلح آمیز به عنوان مساله ملی جلو برود و چه کسانی می‌خواهند که جلو نرود...

این فرد دستگیر شد و زمانی که بنده در وزارت اطلاعات بودم در مرحله اول و در بازپرسی با من تماس گرفتند و گفتند که در گزارش کارشان چه چیزی نوشته‌اند. بنده گفتم که کلمه جاسوس را ننویسید؛ بلکه اتهام وی را ارائه اطلاعات غیر مجاز به بیگانه بنویسید که آنها مطرح کردند بازپرس می گوید این فرد جاسوس است البته ایشان قاضی پرونده است و اینگونه تشخیص می دهد، اما من از آنها خواستم که به بازپرس بگویند که فلانی می گوید عنوان جاسوس را به وی تفهیم نکنید؛ بنابراین باید ببینیم امروز چگونه می توانیم با این قضیه برخورد کرده و نسخه قرآنی ما در مقابله با این امر چیست.[4]

توضیحات این چهره با سابقه اطلاعاتی یک شِمای کلی را از شبه موسویان‌ها ترسیم می‌کند.

آدم‌هایی که پول و مواجب نمی‌گیرند، عینک دودی و کلاه شاپو ندارند و دستکش چرمی و پالتوی بلند هم نمی‌پوشند اما رفتاری دارند که منجر به پاس‌ گل‌های جانانه به دشمن می‌شود و بدین لحاظ به مراتب از جاسوس‌های اصطلاحی خطرناک‌ترند.

جالب است که هنوز خبر رسمی در این زمینه وجود ندارد که بالاخره تکلیف آن تعالیم قرآنی در مواجهه با این افراد، که محسنی اژه‌ای گفته بود چه شد؟ و دو دیگر اینکه افکار عمومی بالاخره باید نام این تیپ آدم‌هایی که جاسوس نیستند اما از جاسوس‌ها خطرناک‌ترند را چه بگذارد؟!

نامی که ما فعلاً عبارت «شبه موسویان» را برای آن انتخاب کرده‌ایم.

*چرا شبه‌موسویان‌ها در دولت روحانی تکثیر شده‌اند؟!

در وَرای این توضیحات اما چند سؤال اساسی هست که مدام خود را به رخ می‌کشد و آن اینکه چرا شبه‌موسویان‌ها و این تیپولوژی جدید رفتار علیه منافع نظام اسلامی، در دم و دستگاه دولت‌های یازدهم و دوازدهم زیاد شده‌اند؟!

چرا از قضا کسانی در دولت یازدهم و دوازدهم دستگیر شده‌اند که نوعاً دستی هم در مذاکرات هسته‌ای داشته‌اند و یا نزدیک به وزارت خارجه بوده‌اند؟!

جالب آنکه یکی از این افراد حتی از رئیس‌جمهور مدال هم دریافت کرده است. (البته فرض آشکار این است که رئیس جمهور در هنگام اهدای مدال، خبری از رفتار این فرد علیه منافع ملی نداشته است)

از طرف دیگر چرا پروژه‌هایی که این افراد در آنها دخیل بوده‌اند تماماً منجر به تحریم بیشتر مردم ایران شده‌اند؟!

بدیهیست که می‌توان به هر یک از این سؤالات پاسخی داد و پیرامون آنها به بحث نشست.

ما پاسخ این سؤال‌ها را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم اما برای جواب یکی از آنها که می‌پرسد: «چرا شاهد تکثیر این تیپولوژی جدید در دم و دستگاه دولت یازدهم هستیم؟» بایستی برخی نشانه‌ها و اماره‌ها را بیان کرد...

یقینا این سرویس‌های امنیتی کشورمان هستند که اطلاعات پروژه نفوذ، مارک‌دار کردن افراد و زد و بندهای رابطان با عناصر ضد امنیتی را در اختیار دارند.

اما با مطرح شدن تیپولوژی جدید فعالیت علیه منافع کشورمان، بایستی اشاره کرد کدهایی وجود دارد که برخی از آنها از درون دولت به گوش رسیدند و بعداً کسانی از درون همین دولت تصریح کردند که این حرف‌ها «گِرا دادن به دشمن» بوده است.

جالب‌تر آنکه برخی رفتارها در حالی از درون ستاد دولت پمپاژ می‌شوند که ارکان دیگری از درون ستاد دولت، این کدها را «خیانت بزرگ» نامیده‌اند.

و البته غیر از این کدها، حرف‌ها و ایما و اشاره‌هایی نیز وجود دارد که هیچگاه هیچ توضیح مدللی برای آنها داده نشد!

تأکید بر خروج حزب‌الله از سوریه، امضای مصوبه‌ای که قرار بود مانع فعالیت‌های سپاه قدس شود، اصرار بر پرفشار بودن تحریم‌هایی که تنها 30 درصد اثر دارند، خروج از خطوط قرمز کشور و قس علی هذا.

بیشتر بخوانید:

سیاهه همه اقدامات پرحاشیه ظریف/ آیا حاشیه‌سازی‌های وزیر خارجه دولت روحانی اتفاقی است؟!

جالب آنکه برخی محافل تحلیلی از 5 سال قبل هشدار دادند که در تیم رئیس‌جمهور روحانی شاهد حضور «شبه موسویان‌ها» خواهیم بود.

در این میان البته بایستی یک سؤال را هم از شخص رئیس‌جمهور روحانی پرسید؟!

چرا عموم این افراد از داخل تیم آقای روحانیِ دبیر شورایعالی امنیت ملی و آقای روحانیِ رئیس جمهور، بیرون کشیده شده‌اند و چرا عمده فعالیت‌های آنها در مجاری و کانال‌هایی بوده است که مرتبط با حسن روحانی و رئیس‌جمهور روحانی بوده‌اند؟!

شاید آقای روحانی باید در برخی برنامه‌ها و رفتارهای خود تجدید نظر کند...

***

پی‌نوشت اول: ذکر این نکته گفتنیست که در قضایای برجام فاش شد که حسین موسویان بصورت علی‌الرأس از کاخ سفید پول نقد دریافت کرده است.

پی‌نوشت دوم: برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب گزارش داده‌اند که میثم نصیری احمدآبادی، از منصوبان دولت احمدی‌نژاد است!

منهای درست و غلط این ادعا اما بایستی اشاره کرد که تأکید بر ادامه یک اشتباه بیش از خود اشتباه محل تأمل است...

***

1_https://www.khabaronline.ir/news/86813

2_https://khabarfarsi.com/u/33403779

3_ https://www.khabaronline.ir/news/466845

4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3508052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    43 14
    شما یک نفر را معرفی کن که جاسوس نباشد..
    • DE ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      2 14
      من چه گویم که تو را نازکی طبع لطیف تا به حدی است که آهسته دعا نتوان کرد!
    • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      1 20
      بلی با این فرض جناب دیگه همه می توانند به همدیگر انگ جاسوس بودن بزنند بخصوص در موعد انتخابات ها هم دارای کارایی بیشتری برای تخریب رقیب خواهد بود. ولی این جاهل بی خبر است از اینکه عملکرد و رفتار و کردار مسئولین و انگ زدن های بی پایه به همدیگر موجب بی اعتمادی ملت به همه مسئولا می شود اینها خیال می کنند این ها ه چه بگویند مردم عین وحی منزل باورشان می کنند
    • پژوهشگر IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      14 0
      سال 82 .... دولت خاتمی نگذاشت دستگیر شوند....با امدن احمدی نزاد بجز ...دو نفر دیگر دستگیر شدند.
    • به ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷ IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      23 0
      عزیزم انگ کجا بود؟ پرونده ها و اسناد جاسوسی همه موجود است. مردم بگذار بفهمند چهل سال چه کسانی به اسم انقلاب سر کار بودند و مردم را سرکار گذاشته بودند.
  • AE ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    57 2
    به نظر میرسد تفکیک وزارت اطلاعات از دولت و تبدیل شدن به سازمان مستقل اما همراستا با دولت ها میتواند مفید باشد
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    49 3
    ننگ به اسلاحات
    • علی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      19 4
      اصلاحات بی سواد
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      6 5
      اصلاحات برادر بزرگوارم
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      13 0
      به نظر اسلاحات برای این حزب درست تر باشه چون اینها به صلاح کشور و مردم عمل نمی کنند بلکه سلاح گرفته و به کشور و مردم شلیک می کنند.
  • FR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    8 38
    کل فرض شما در این مقاله بر مبنای جاسوس بودن موسویان هست در صورتی که این اتهام هیچوقت ثابت نشد و دستگاه قضایی هم هیچ برخوردی نکرد .
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      8 1
      داداش حبس کشید چی میگی؟!
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      12 1
      یا بیسوادی، یا خری یا نفوذی ایشان محکوم شد و زندانی، فشار هاشمی ازاد شد.
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      11 1
      آره سال 87-88 هم حبس و محروميت هم اصن نداشت شما هم سرت رو مثل کبک زير برف کن
    • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      4 1
      آخرش می گید لیلی زن بود یا مرد؟
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      5 0
      آره. به اتهامی بالاتر از جاسوسی محکوم شد! اقدام علیه امنیت ملی!
  • بازنشسته موساد SG ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    7 13
    تكثير مدرن هوشمند، تكثير شبكه اي عوامل نفوذي در عمق شبكه و فروپاشي از درون با تركش نابودگر شبكه هاي مجاور، چطوريد ايراني ها؟ HAHAHAH
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      11 1
      برو فعلا تونل های حزب الله رو اسکن کن...
  • NL ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    26 1
    امضای کری تضمینه...!! خخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • علی IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    32 1
    بسیاری از دولتمردان روحانی به نوعی حرف میزنند و عمل میکنند گویی از اتباع آمریکا فعلا ساکن در ایران هستند
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    7 1
    این جاسوسان را باید اعدام کنند .
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    7 1
    اگر دولت احمدی نزاد بود بیچارش می کردن چرا انقد اصلاح طلب ها جاسوس دارن زمان خاتمی که وزیر جاسوس داشتیم
  • ناشناس IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    6 0
    لفظ جاسوس دموده شده بایدگفت خائنجوس چون دستهای داخلی بهتر کارایی دارن تا جاسوس خراجی با کروات وشش تیغ باید بفکر ساخت دستگاه تقوا سنج باشیم
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    8 0
    رسانه های اصلاح طلب شکر زیادی خوردند ، اونها برجام رو هم وقتی گندش در اومد تو روزنامه شون انداختن گردن احمدی نژاد ، مشرق هم بهتره دنبال رو شکر خور ها نشه
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    5 2
    به بازپرس بگویند که فلانی می گوید عنوان جاسوس را به وی تفهیم نکنید!!!! مگر قاضی مستقل نیست؟!
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      1 3
      مگر تا حالا فکر می کردی هست؟
  • احمد IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    5 0
    باورنمیکردم اطلاع دادن به دشمن از خطوط مقدم ومتاخرایران باپررویی وگستاخی هرچه تمام علنی باشد وبسیجیها همکاراسراییل معرفی شوند امادستگیری اتفاق نیفتد . چرااطلاعات پیچکی دیگررانمیچیند ؟ من معتقدم آنچه مشرق ازگفتن آن ابادارد ازموسویها مهمتراست . چه کسی گفته کددادن ونامرئی نوشتن جاسوسی است وهمکاری واصراربرای موفقیت دشمن ناشناخته است ؟! مردم انتظاردارند حالاکه خود رسانه های اصلاحطلب خیانت افزایش قیمت سکه ودلار را عمدی میدانند همه دستگیرشوند . مگرکی هستن ؟ مردم جوان میدهند اینهاایران میفروشند ویعنی تفاوتی نیست ؟ نظام باید تمام انگل ها را در سیمای جمهوری اسلامی مجبوربه اعترافات واضحات بکند وطرف دیگرقیچی رااعدام کرد . اگرتاآخرسال این اتفاق بدون ارفاق نیفتد چگونه به مردم جواب بدهیم هست وباشد چون دشمن هست !! آقای اژه ای خداوندقهار درقرآن این افرادرا مرتد ومشرک وبازگشتگان به جاهلیت معرفی میکند . مردم دستگیری میخواهنددستگیری میخواهند دستگیری میخواهند ودشمن بارهاگفته اگرچه کسانی نبودند موفق نمیشدند امامشرق دنبال اسم گذاری است !! خیلی دیربشود شهیددادگان خودشان واردعمل میشوند واین واکنشی بحق وقابل درک وپیش بینی است . فردادیرمیشود ونظام ومردم باهزینه ای بسیارسنگین بایدگره هی که بادست بازمیشود را بایدبادندان بازکنند . اگرقرآن ونهج البلاغه اجرانشود بازهم دزدانه 2030 هاو اف های دیگری کتاب مقدس منتفقین کتاب ماهم میشود ! . جالب اینجاست جاسوسها هرگزنمیتوانند در اطراف سپاه قدس وبسیج ومغضوبان دیگرجناب رییس جمهور بچرخند چون راه بسته است واینجا خنده های بی غیرتی جاسوسان رانشنیدیم . چراهیچ کاری نمیکنند ؟
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    3 8
    مشرق مواظب باش فردا به جرم جاسوسی نوع دوم نگیرنت... البته بعد از بالا به بازپرس میگن ... .
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    9 0
    به جای شبهه موسویان راحت تره بگیم خائن ، کسی که رسما در سرویس اطلاعاتی بیگانگان مسئولیت ارائه اطلاعات نداره و صرفا به خاطر منافع شخصی از فرصت هایی ک بیگانگان در اختیارش میذارند استفاده میکنه و خودشو و دینوکشورو مردمشو میفروشه خائنه دیگه
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    12 0
    توی چند دهه از زندگی نباتی در ج.ا یه چیز رو با تمام اعماق وجودم درک کردم و اون اینه که : تو این مملکت هرچقدر که در سلسله مراتب اداری بالاتر میری نظارت ها بسیار بسیار کمتر و آبکی تر میشه... به جاهایی می رسی که خطاهاشون یه ملت رو به فنا میده و اصلا نظارتی روشون نیست و بعضاً ناظر و مجری سر یک سفره برای هم نوشابه باز می کنند. برای تبدیل وضعیت یک آبدارچی از نکیر و منکر و شکیات و ... سوال میپرسند اما تو سطوح بالا با یه تلفن فرماندار جابجا میشه.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 10
    اقتصاد خراب انسان سالم رو آدم فروش می‌کنه مشرق چی می گی ؟! کاد الفقر ان یکون کفرا ... نزدیک است که فقر به کفر بینجامد.
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      6 0
      مرد مؤمن کسی که بالای20میلیون حقوق می گیر فقیر هست؟ خزعبل نگو
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      3 0
      آخی. بمیرم برای این موسویان و نصیری فقیر و بدبخت! که از شدت فقر اینطوری شدند. خدا که بر عکسش را می گوید :" ان الانسان لیطغی ان رآن استغنی". سوره علق آیات 6 و 7. انسان وقتی ثروتمند شد سرکشی می کند.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    6 0
    سر قلم ها را سوی مافیای خودرو کج کنید.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    10 1
    در دوران پلشتی بسر میبریم
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    8 0
    به حاج حسن نزدیک میشی و دور میشی ... چی میخوای بگی؟! ای شیطون! وقتی خدا بیامرز, تاسوعا برن سد لتیان آب تنی ، بقیه میرن اسکی بازی.
  • تقی IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    5 0
    سایت محترم خواهش میکنم اسم این به اصطلاح دولت را دولت نگویید بلکه کارگروه رابطه با امریکا و شاید نهایت به رسمیت شناختن اسراییل بنامید.البته ... است و کارگزار اصلیش جناب نهاوندیان و رابط بین المللی جناب ظریف میباشد.و علت کم کاری وزارت اطلاعات در این است که زیر نظر دولت میباشد . برای حل این مشکل باید رهبری وزارت اطلاعات کشور را با وزارت اطلاعات سپاه ادغام نموده تا ببینند چه افتضاحاتی در مملکت در حال وقوع میباشد.
  • DE ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    9 1
    دیدگاه آقای اژه ای بسیار دقیق و کارشناسانه است ، افرادی مانند موسویان جاسوس اصطلاحی نیستند بلکه بمعنی دقیق کلمه ( Agent) محسوب میشوند ، که به فارسی میشود : عامل ، مامور ، کارگزار ، ایادی یا «ستون پنجم دشمن » و قدرت های بیگانه متخاصم با ایران . بلحاظ حقوقی باید ایادی و « عوامل قدرتهای بیگانه متخاصم با کشور» دقیق تعریف شوند
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    4 0
    کشور ما دربحث اطلاعتی خیلی ساده انگارانه کنترل می شود چون هر کسی می خواهد به مقامی دست یابد از ازادی و... صحبت می کند وضع طوری شده یک مجرم با 5 کلاس سواد می تواند کلاهبرداری کند وسیستم نمی تواند وی رهگیری و مجازات کند.دوم اینکه هرمقامی در کشور در اصل عمله این کشور است وباید قوانین سخت ضد جاسوسی برای وی اعمال شود واگر قبول ندارد برود منزل استراحت کند
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 3
    ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها اجتناب کنید زیرا برخی از گمان ها گناه است و تفحص و غیبت نکنید ،حجرات آیه ۱۲
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      4 0
      حاجی ! سر خروس پیدا و دم و خروس هم پیدا است! قسم حضرت عباس را باور می کنی؟
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 1
    دولت روحانی یعنی دولت موسوی هاشمی و خاتمی که اینچنین گند بالا اورد کسی که فکرش لیبرال باشد همینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس