خباز

خبّاز: همیشه نباید فکر ۱۰۰ درصدی داشت که کاندیدای مورد نظر من باید رأی بیاورد؛ اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ هم ائتلاف کنند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

جنجال ویژه خواری پسر رحمانی فضلی؛ ژنهای خوب به جان هم افتادند

«جواد امام»، فعال اصلاح‌طلب، رئیس بنیاد باران و از نزدیکان لیدر اصلاح‌طلبان، به تازگی در توییتر خود و در اعتراض به انتصاب فرزند وزیر کشور بعنوان مشاور وزیر اقتصاد نوشت:

«جناب آقای روحانی انتصاب فرزند وزیر کشور توسط وزیر اقتصاد بعنوان مشاور در راستای همان شایسته سالاری است که جنابعالی ودلتمردانت از آن دم میزنند!؟»

او در این توییت همچنین از هشتگ‌های «جای بسی تأسف»، «شایسته‌سالاری!» و «بی‌احترامی به مردم تا کجا؟» استفاده کرده است.

قسمت جالب‌تر ماجرا اما آنجاست که جواد امام در حالی معترض هم‌جبهه‌ای خود در دولت شده که داماد خود او چند هفته قبل بعنوان معاون شهرداری منطقه ۱۷ تهران منصوب شده است.

این مسئله در ذیل توییت جواد امام نیز مورد اشاره کاربران قرار گرفته است که البته امام هم واکنشی به آن نشان نداده و فقط از این گفته است که دروغگو نیست!

*ما قضاوت درباره این درگیری ژن‌های خوب بر سر منافع و رانت‌های دولت و شهرداری را به عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

ذکر این نکته نیز ضروریست چه بسا که داماد آقای امام و فرزند وزیر کشور دارای توانایی‌های خارق‌العاده و شایستگی‌های زیادی هستند که حائز این سمت‌ها شده‌اند اما فرض بر وجود این حالت در توجیه قرار گرفتن آنها در سمت‌های مختلف شهرداری و دولت! نمی‌بایست شاهد اعتراض امام به رحمانی فضلی و یا صحبت‌های وزیر کشور مبنی بر اینکه ۳ فرزند بیکار فوق لیسانس در خانه دارم! [۱] باشیم...

از طرفی شفاف‌سازی نسبت به چیستی شایستگی این ۲ ژن خوب هم می‌تواند در اقناع افکار عمومی کارگر باشد.

***

حناچی دست به گریبان «دولت پنهان یا مشکلات امنیتی»؟

«آذر منصوری»، از فعالان اصلاح‌طلب با اشاره به خبر یک رسانه اصولگرا مبنی بر اینکه صلاحیت «پیروز حناچی» سومین شهردار انتخابی شورای شهر تهران تاکنون تأیید نشده است، در یک توییت نوشت:

«حناچی، شهردار منتخب اکنون با ۱۷رأی معنادار سرپرست شهرداری تهران است. اما پروژه زمین زدن شورای پنجم هر بار به یک بهانه وبا قوت هر چه تمامتر ادامه دارد. در واقع این عرض اندام "دولت پنهان" است که دانسته یا نداسته در صدد القاء این باور به جامعه است که؛ "میزان رأی ملت نیست"»

*قبل از منصوری، حسن رسولی، دیگر فعال چپ و عضو شورای شهر اصلاح‌طلبان نیز در سخنانی بدون خجالت! از مردم تهران عذرخواهی کرده بود که شورای شهر نتوانسته در برابر فشارهای خارج از شورا مقاومت باشد و دو شهردار قبلی اصلاح‌طلبان را حفظ کند! [۲]

دو شهرداری که برکناری آنها به دلیل حاشیه و بازنشستگی ضروری بود...

مع‌الوصف باید دانست بیان این اظهارات که برای متهم کردن نظام اسلامی مطرح شده‌اند در حالی است که تمام اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر پنجم تهران با تأیید نهادهای کلان نظام به این شورا وارد شده‌اند.

به سخن دیگر اینکه در هنگام نواختن مارش پیروزی توسط از اصلاح‌طلبان از بابت پیروزی لیستی در انتخابات شورای شهر، گویا هیچ خبری از «دولت پنهان» نبود!

از طرفی خانم منصوری فراموش کرده است که توضیح دهد نقش این به اصطلاح دولت پنهان در ۸ سال ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان، در ۸ سال دولت مرحوم هاشمی و در مجلس ششم چه بوده است و چرا در آن ایام خبری از این مقوله نبود؟

گفتنیست، ناهید خداکرمی، از اعضای شورای شهر تهران درباره حواشی بروز کرده درباره «پیروز حناچی» طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشته است:

«درباره حواشی به وجود آمده برای آقای حناچی به عنوان شهردار منتخب تهران باید گفت به هر حال در دهه اول انقلاب به علت شرایط خاص و انواع گرایش‌های سیاسی و فکری آن دوره، ممکن بود در بین اعضای یک خانواده گرایش‌های مختلف و گاه متضاد سیاسی شکل گیرد که در آن زمان امری طبیعی بود. به همین دلیل خانواده‌هایی هستند که فرزندی از آن خانواده به فیض شهادت نائل آمده و فرزند دیگر در گروه‌های ضدانقلاب و خلاف منافع ملی گام برداشته و نهایتا اعدام شده، یا زندان رفته یا از کشور متواری شده باشد. نمی‌توان برادری را به‌خاطر «برادر» محاکمه کرد. به قول معروف "گنه کرد در بلخ آهنگری؛ به شوشتر زدن گردن مسگری" نمی‌تواند روی دهد.»[۳]

محافل تحلیلی بیان می‌کنند که القای عبارت «دولت پنهان» که در اشاره به نهادهای کلان نظام اسلامی به‌کار می‌رود؛ پروژه‌ایست برای مقصّرتراشی پیرامون ضعف کارنامه و ناکارآمدی اصلاح‌طلبان در شهرداری و دولت.

در همین حال برخی معتقدند که جریان سیاسی خاص قصد دارد با اخلال در روند انتخاب شهردار و ایجاد آرامش مدیریتی در شهرداری تهران، سبب‌ساز نارضایتی عمومی و به آشوب کشاندن تهران بزرگ شود.

***

خبّاز: اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ هم ائتلاف کنند

«محمدرضا خبّاز»، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات سابق دولت روحانی، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با بیان تاریخچه ائتلاف اصلاح‌طلبان با روحانی گفته است:

«در سال ۹۶ نیز همین اتفاق افتاد که آقای اسحاق جهانگیری به نفع آقای‌ روحانی کناره‌گیری کرد. از این رو اکنون اگر کشور به حول و قوه الهی از بُعد امنیتی و سیاست خارجی سخنی برای گفتن دارد و توانسته دشمنان خود را در تنگنا قرار دهد و توطئه‌های آنها را خنثی کند، به دلیل همین وحدت، انسجام و همدلی است که در بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل شکل گرفته و خوشبختانه اتفاق میمون و مبارکی برای کشور بوده است. لذا در آینده نیز باید همین استراتژی پیگیری شود. بدین جهت که اصلاح‌طلبان باید به ائتلاف همچنان فکر کنند.»

او همچنین می‌افزاید:

همیشه نباید فکر ۱۰۰ درصدی داشت که کاندیدای مورد نظر من باید رأی بیاورد، بلکه باید بررسی شود که کدام کاندیدا با تفکر اصلاح‌طلبان همخوانی دارد و بهتر می‌تواند از حقوق مردم دفاع کند و اصل سوم و پنجم قانون اساسی را اجرا کند. اینها تجربه‌های ذی‌قیمت و پُرهزینه‌ای بوده که اصلاح‌طلبان پرداخته‌اند و نباید دوباره اشتباهات گذشته را تکرار کنند. البته بعضا مطرح می‌شود که برخی عملکردهای ناموفق دولت که نارضایتی مردم را فراهم آورده، موجب شده تا اصلاح‌طلبان در آینده با دنبال ائتلاف نروند، اما باید گفت ممکن است این رویکرد چندان مطالعه شده نباشد. شاید به عنوان یک رأی یا نظر بتوان آن را در نظر گرفت، اما اینکه بخواهیم این رویکرد را به عنوان یک استراتژی کلی برای جریان اصلاحات در نظر بگیریم، باید مطالعه بیشتری درباره آن صورت گیرد. عده‌ای از افراد که اکنون این سخنان را مطرح می‌کنند در سال ۸۴ نیز چنین سخنانی می‌گفتند، اما پس از آن اتفاقات همه از یاد بردند که چه پیشنهادات خطرناکی دادند و چه اتفاقات نامناسبی افتاد. لذا هرگونه نظری باید مطالعه شده در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گیرد.

این یادداشت با تیتر «در ستایش ائتلاف انتخاباتی» منتشر شده است. [۴]

*محمدرضا عارف پیش از این اعلام کرده بود احتمالا در انتخابات سال ۹۸ مجلس با دولت روحانی ائتلاف نخواهیم کرد. [۵]

همچنین خبّاز در حالی اصلاح‌طلبان را مجدداً تشویق به وحدت کرده است که بزرگان این جریان سیاسی خاص طی روزهای اخیر مشغول انکار ائتلاف خود با روحانی و عبور از او هستند.

چه اینکه مثلا این «بهزاد نبوی» بود که مدتی قبل اعلام کرد که ما اصلاح‌طلبان نه ائتلافی با روحانی داشتیم نه توافقی. [۶]

مع‌الوصف اما اگرچه اظهارات خبّاز متناقض با رفتارهای این روزهای اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد اما به نظر می‌رسد او به راهی اشاره کرده که چپ‌ها نمی‌توانند غیر از آنرا متصور باشند.

به سخن دیگر اینکه چهره‌های جریان اصلاحات یا در فتنه سال ۸۸ سوختند و یا در سطح احراز ریاست جمهوری نیستند و برای همین است که این جریان خاص سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مجبور است مثل سال ۹۲، خود را به یک نامزد دیگر الحاق کند و با نامزدی که مارک اصلاح‌طلبی داشته باشد؛ از هم‌اکنون وداع کند.

در تأیید این تحلیل می‌توان به این گفته مهم سعید حجاریان نیز اشاره کرد که چند سال قبل در اشاره به رویکردهای اصلاح‌طلبان گفته بود: «باید کم‌کم عادت کنیم به امثال دولت اعتدال.»[۷]

برخی معتقدند این نامزد ائتلافی می‌تواند «علی لاریجانی» باشد که مدتیست حائز برخی تقرّ‌ب‌های گفتمانی و سیاسی با اصلاح‌طلبان شده است.

***

۱_ https://www.eghtesadonline.com/n/cv۵

۲_ mshrgh.ir/۹۱۳۵۱۷

۳_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۳۹۷۰۰

۴_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۳۹۷۰۹

۵_ www.hamshahrionline.ir/news/۳۸۲۴۱۶/

۶_ mshrgh.ir/۷۹۰۴۹۹

۷_ mshrgh.ir/۹۰۸۵۸۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    13 2
    دم پدر شهید گرم
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      29 1
      خاک بر سر هرچی فسادطلب بی عرضه واداده منافق
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      11 1
      این ژن خوبا همدیگر رو بخورن اما دعوا نکنن هههه
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      7 2
      این ژن های بی خاصیت دارن تاوان ظلم ها و کم کاری ها و اذیت هایی که در حق مردم و انقلاب کردن رو پس می دن . درون کثیفشون داره روتر می شه
  • شیما IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    51 7
    1- طبق اطلاع ما حناچی با 11 رای شهردار تهران شد2- متاسفانه حناچی در مصاحبه خود ثابت کرد مدیری توانمند برای اداره شهر تهران نیست و برای جبران ضعف های خود میخواهد از خارج مدیر وارد کشور کند و این توهین به دانشگاههای کشور و به انقلاب است3- بهتر است شورای شهر تهران بفکر شهرداری خود باور و انقلابی و جهادی باشد
    • رحمن IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      23 1
      این حناچی هم مالی نیست .مثل آخوندی است
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      2 1
      توهین به خودشون یعنی میگن ما مدیر نیستم عرضه نداریم اینا دیگه چقد ...
  • سید IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    51 2
    گَنده کاری های اصلاح طلبان تهوع آور کشور را به تعفّن کشیده است! ندانم کاری اکثریت، اثبات سخن خداوند در قرآن است که می فرماید: اکثرهم لایشعرون و یا اکثرهم لایعقلون!
  • NL ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    34 3
    به قول مولانا جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جان های شیران خداست خدایا ما را از شر این اصلاح طلب ها و اصولگرا های دروغگو و شیاد نجات بده.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      4 1
      لایک داری
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    23 0
    نمی‌توان برادری را به‌خاطر «برادر» محاکمه کرد. به قول معروف "گنه کرد در بلخ آهنگری؛ به شوشتر زدن گردن مسگری" نمی‌تواند روی دهد.» حرف فوق درسته اما چرا عکسش درست نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا برادری را به خاطر" برادر ریاست جمهوری وام های کلان می گیره ازمون دکترا در بهترین دانشگاه قبولش می کنن و یا به خاطر همین برادری فرزند برادر به معاونت بانک مرکزی می رسه و ....؟
    • فرزانه IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      10 0
      درسته...هرچی به نفع یاضررشون هست یه جوری دسته اش رو در میکنن...فکرغارت وسود خودشون هستن ملت ومردمی درعمل درکارنیست
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    28 6
    لعنت به همتون اصلاح طلب و اصول گرا به جان ممملكت افتاده اند و مردم را ميچاپند خدا ريشه تان را بخشكاند
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      5 0
      امیدوارم خدا کاری کنه..درسته
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      5 1
      لعنت بر خودت بی معرفت چرا اینقدر نفهمی
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      8 0
      شما نقش رأی مردم رو قبول نداری ظاهراً؟! به قالیباف رأی دادن؛ تهران شد مثل اروپا. حالا به اصلاح طلبها رأی دادن و حتی سطلهای آشغال هم جمع نمیشن. بفهم جانم.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      2 1
      الان طرفداران دو جناح بهت حمله می کنن
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    19 0
    یک عده انقلاب را بنفع فرزنداندانشان به ویژه (خاصه)خواری خودشان تبدیل کردند این نیز بگذرد تا بسر آید زمان آنها - خدایا این دستان ویژه خواررا بر امت خمینی مپسند.
  • یکی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    14 0
    کارها و تلاشهای فاسد و باندی در همه کشورها وجود دارد مهم کنترل و کشف آن است که کار ماست
  • CA ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    2 8
    مشرق این حناچی تایید میشه همانطور که افشانی تایید شد . / نامه تمام
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      6 0
      مشرق هم نگفت حتما تایید نمیشه!
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      5 0
      قبول دارم همین میشه حتی اگر به هیچ ایرانی اعتقاد نداشته باشه
  • ناشناس IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    13 2
    اصلاح طلبهای چندش
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    20 1
    به جای زر زدن کار کن ملت خسته شدن
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
      3 0
      تاحالا فقط حرف زده شده هیچکودم عمل نداشتن یاشخصی وخصوصی ومنافع خودشون وفامیلشون بود..
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 0
    دوست عزیز این شلوغ کاریها برای تحت فشار قرار دادن وزیر کشور جهت تایید شهردار تهران است. البته از گندکاریهای ژنهای خوب نمیشه چشم پوشی کرد.
  • صفا IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    6 7
    مدعیان دروغین اصلاحات با چه رویی میخواهند حرف از انتخابات و ...بزنند؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 0
    به برادر منافقش هم پست و مقام میده ؟
  • فرهنگی بازنشسته IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    9 0
    این باصطلاح اصلاح طلبها هروقت رای میاورند حتی با باج میلیاردی میزان رای مردم میشود هروقت کم میارند از بی تدبیریشان میگن دولت پنهان مانع است یکبار هم شده یککم با فکر حرف بزنید
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    6 0
    ژن های خوب به زودی ایران را تبدیل به سوریه خواهند کرد.جنگ طرفداران هر کدام برای تصاحب قدرت .
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    6 1
    اگر با مفسذان اقتصادی اصلاح طلب بر خورد می شد امروز شاهد گرفتاری کشور و مردم نبودیم...
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    6 0
    دولت پنهان را هم ساخته هر کار نکردن بیندازن گردن اون خخخخخخخ
  • سوخته IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    8 0
    خدا چنان رسوایتان بکند که در آینه که می نگرید خودتان به خودتان تف به اندازید
  • DE ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    7 0
    خبّاز:... اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ هم ائتلاف کنند./ نظر خوبیست اصلاحطلب چی ها با همین اعتلافی که با منافقین و بهایی ها و ضد انقلاب و حجتیه ایها ملی پرستها و غربزدگان و کدخداپرستان و نهضت آزادی...که دارن با همین سرعت پیش برن همه شون از مرز کشور خارج شده و در غرب پناهنده میشن بعد میشه با اقتصاد مقاومتی و اتکا به جوانان انقلابی کشور افتاد در مسیر استقلال و آزادی و پیشرفت کشور.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس