فیتز پاتریک

معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا و مدیر فعلی برنامه خلع سلاح و منع اشاعه موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) به اظهارات ضد ایرانی «دونالد ترامپ» واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، «مارک فیتزپاتریک»  معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا و مدیر فعلی برنامه خلع سلاح و منع اشاعه موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) با انتشار پیامی در توئیتر  به اظهارات ترامپ در خصوص مرگ «جمال خاشقجی» و تروریست خواندن ایران، واکنش نشان داد.

فیتزپاتریک در پیام خود می نویسد: چه نوع روند بوروکراتیکی موجب شکل گیری این اظهارات رئیس جمهور درباره عربستان سعودی با طرح این ادعای غلط شده که ایران مسئول جنگ یمن است؟

اظهارات شب گذشته ترامپ در خصوص حمایت از عربستان در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» با واکنش های تند زیادی مواجه شده بطوریکه «ایلهان عمر» اولین زن مسلمان کنگره آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر به دونالد ترامپ، واکنش نشان داد و نوشت: یک بار دیگر رئیس جمهور ما (دونالد ترامپ) ثابت کرد که نمی توان معیارهای اخلاقی را خرید. از سوی دیگر عربستان ثابت کرد که می توان یک رئیس جمهور را خرید.

در همین رابطه سناتور جمهوریخواه «رند پال» به اسوشیتدپرس گفته است: نایستادن در مقابل عربستان، نشانه ضعف است. گاهی وقتی دو شرارت در برابر تو هستند، شاید بهتر است طرف هیچ کدام را نگیری.

«لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوریخواه که از جمله چهره‌های نزدیک به ترامپ محسوب می‌شود، گفت:  آمریکا نباید بانگ اخلاق‌محور خود را در جامعه جهانی از دست بدهد.

سناتور گراهام گفته است: وقتی صحبت از قتل خشونت بار جمال خاشقجی است، این به‌سود امنیت ملی ما نیست که نگاهمان را به دیگر سو بدوزیم.

باب کورکر، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و «باب منندز» عضو ارشد حزب دموکرات در این کمیته نیز ساعتی پس از سخنان ترامپ، به آن واکنش نشان داده‌اند.

سناتور کورکر در توئیتر خود نوشته است «هرگز فکر نمی‌کردم شاهد روزی باشم که کاخ سفید نقش توجیه گر یک شرکت روابط عمومی برای ولیعهد عربستان را بازی کند».

جمال خاشقجی، در مهر ماه گذشته پس از آن‌که برای انجام کارهای دفتری به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، به قتل رسید. این شهروند سعودی، روزنامه‌نگاری منتقد ولیعهد عربستان بود که ساکن آمریکا شده بود و برای «واشنگتن‌پست» یادداشت می‌نوشت.

قتل خاشقجی توسط یک تیم مجرب از عوامل امنیتی عربستان انجام شد. ریاض هرگونه ارتباط این قتل با ولیعهد آن کشور و آمریت محمد بن سلمان را به‌تاکید رد کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس