صادق هدایت

پیش از افخمی رضا براهنی از تحقیر و فرومایگی زنان در بوف کور سخن گفته بود و در نقد «بازنویسی بوف کور» آورده بود که چرا زنان در اثر هدایت یا حرف نمیزنند و می‌میرند، یا لکاته هستند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- پس از انتشار بخشی از اظهار نظر روز گذشته بهروز افخمی درباره همجنسگرا یا دگر باش بودن صادق هدایت (اینجا) در برنامه رادیکال ۳،  موجی از حملات در فضای مجازی، مخصوصا اینستاگرام و توییتر آغاز شد و حتی کسانی که می‌توان ادعا کرد، یکبار یکی از آثار هدایت را نخوانده‌اند، در فضای مجازی به بهروز افخمی هتاکی می‌کنند.  در میان فوجی از حملات بی‌پایه و اساس، حسین لامعی سازنده مستند آلترناتیو «قدیس» که به روایتی تابوی بیهوده احمد شاملو را شکسته، در کانال تلگرامی برنامه سینمایی کات نوشت:

در ۲۴ ساعت گذشته تعدادی از رسانه‌ها مطالبی بر علیه بهروز افخمی منتشر کردند. به دلیل آنکه افخمی روز گذشته ضمن نقد صادق هدایت و آثارش، نفرت‌انگیز و رقت‌انگیز و فرومایه بودنِ شخصیت زنان در نوشته‌های هدایت، و تحقیرِ جنس مونث در آثار او را برآمده از گرایش‌های همجنس‌گرایانه‌اش‌ دانست. افخمی نقطه‌نگاهش را بیان داشت. به زبان استدلال و به آرامی. پاسخی اگر هست باید نوشته‌ شود. نیازی به شلوغ‌کاری نیست. دوره شانتاژ رسانه‌ای گذشته. پیش از افخمی رضا براهنی از تحقیر و فرومایگی زنان در بوف کور سخن گفته بود و در نقد «بازنویسی بوف کور» آورده بود که چرا زنان در اثر هدایت یا حرف نمی‌زنند و می‌میرند، یا لکاته هستند و از وجود روشن زنانگی بی‌بهره‌اند؟ براهنی دلیل این نگاه هدایت را «مذکرسالاری» در ادبیات ایران دانست. پس از براهنی نجف دریابندری هم بوف کور را چرک و بیمارگونه خواند.

بیشتر بخوانید:

نظر رهبر انقلاب درباره «صادق هدایت»

سرشار: صادق هدایت فارسی بلد نبود

گرمارودی:خداوندا صادق‌هدایت را لعنت کن

نظر جالب میرشکاک درباره صادق هدایت

پیشنهاد خودکشی صادق هدایت به نیما و شهریار

حال افخمی پس از مطالعه‌ی داستان‌های هدایت و بررسی شخصیت بیرونیِ او، به تحلیلی در مورد پس‌زمینه‌ی آثارش رسید که بیان‌اش داشت. حرف‌های او (و براهنی و دریابندری) را اگر غلط می‌دانید پاسخ‌تان را منتشر کنید و اگر هم هنوز فرق صادق هدایت و ساعد هدایتی را از هم تشخیص نمی‌دهید، بهتر است سکوت اختیار کنید که این میدان، فراتر از سطح مطالعه‌ی شماست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    15 10
    فرق را همه میفهمند اما هرکس سلیقه ای دارد جان من .. دیگه چه خبر؟
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    34 9
    با این اوصاف البر کامو و کافکا هم .... آقای افخمی پیشیشنه ی شما مشخص هست ،تاریک بودن فضای داستان های هدایت بخاطر وجود امثال شماهاست که بارها در همان بوف کور اشاره شده
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    29 9
    صادق هدایت نقش مهمی در جمع آوری ادبیات محلی ایران داشت و خدماتی هم کرد اماه عده ای نانش در تخریب ایشان است
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      0 0
      ایشون یه غربزده تمام عیار بود بعدش فردوسی و رودکی و سعدی و حافظ و نیما یوشیج و خیلیهای که عالی هستن کشک هستن؟
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    9 7
    آره هرکی به تو حمله کنه گاوه ! فقط تو خوبی !
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    23 6
    کی به افخمی اعتبار داده که در مورد همه چیز اظهار نظر کنه ؟ اصلا سطح فهم این آدم چقدره؟
  • احمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 0
    هدایت ادم باب میل این قوم نیست
  • نرگس IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    0 0
    سلمان رشدی رو فلج کردند حالا نوبت صادق هدایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس