کد خبر 911647
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
ماهواره

دومین ماهواره مخابراتی قطر با نام 'سهیل 2' از طریق موشک ماهواره بر ' فالکون 9 ' در تاسیسات اسپیس ایکس (spaceX) واقع در مرکز فضایی جان اف کندی در کیپ کاناورال ایالت فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد.

به گزارش مشرق، این مرکز محل پرتاب سفینه ها و موشک های فضایی سازمان فضایی آمریکا ( ناسا ) محسوب می شود و حدود 17 هزار پرسنل دارد. خبرگزاری دولتی قطر (قنا) با اعلام این مطلب افزود : این ماهواره مکمل ماهواره 'سهیل 1' و در ساخت آن جدیدترین فنآوری های روز به کار رفته است .این گزارش می افزاید : قرارداد ساخت ماهواره سهیل 2 در سال 2014 میلادی با شرکت میتسوبیشی ژاپن به امضا رسید.در مراسم پرتاب این ماهواره 'خالد العطیه ' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر حضور داشت .

فیلم/ صنعت فضایی کشور در مرز فراموشی!

پرتاب این ماهواره 17 ماه بعد از آن انجام می شود که عربستان ، امارات ، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی قطر بستند.
'سهیل 1' به عنوان نخستین ماهواره قطر از 'پایگاه فضایی اروپا' در شهر 'کورو' واقع در گویان فرانسه در شمال آمریکای جنوبی و به وسیله ماهواره بر 'آریان 5 'اوت سال 2013 ( شهریور 92) به فضا پرتاب شد و همزمان با روز ملی این کشور (18 دسامبر ) فعالیت خود را آغاز کرد.

ماهواره 'سهیل 1' که با همکاری شرکت فرانسوی 'یوتل ست' راه اندازی شد، دارای هشت فرکانس است و ظرفیت پخش 140 شبکه تلویزیونی با کیفیت معمولی (SD ) و 30 شبکه دیگر با کیفیت بالا (HD ) را دارد.شکل گیری ایده پرتاب ماهواره به فضا در واقع ناشی از تلاش قطر برای تضمین طرح های بلندپروازانه جهت دستیابی به استقلال در زمینه ارائه خدمات رسانه ای هدفمند بود.بعد از آزار و اذیت های برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان نسبت به موضع گیری های شبکه خبری الجزیره ، دوحه برای کنترل و در اختیار گرفتن پخش ماهواره ای شبکه های خود، اقدام به تهیه و پرتاب ماهواره های مخابراتی کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    15 1
    تو اين دو دوره آقايان راكت فرستادن فقط يهو امريكا و اروپا ناراحت نشن
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    14 11
    خاااک. یک صدم ایران وسعت داره
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      20 3
      اندازه ایران گاز داره، 80 ملیون بخور هم نداره کلا 800 هزار نفرن.
  • اعتدال اصلاح طلب کند رو IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    3 4
    مشرق شما چرا مثل ارگان رسمی دولت پیشرفت های فضایی و نظامی همسایگان رو سانسور نمی کنی؟ چرا اجازه میدی گند قضیه دربیاد بالا ایران هنوز قدرت سوم فضایی آسیاست..!
  • اعتدال اصلاح طلب کند رو IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    1 1
    مشرق شما چرا مثل ارگان رسمی دولت پیشرفت های فضایی و نظامی همسایگان رو سانسور نمی کنی؟ چرا اجازه میدی گند قضیه دربیاد بالا ایران هنوز قدرت سوم فضایی آسیاست..!
  • مهدی IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    3 0
    خاک بر سرت با این مدیریت مملکت!!!همه رو دادی آب نبات چوبی گرفتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس