ظریف

باید از آقای ظریف پرسید به لحاظ محتوایی، چه تفاوت چشمگیری میان اتهام‌زنی‌های همتای ضدایرانی ایشان در دولت ترامپ و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟

سرویس سیاست مشرق- درست در معرکه‌ای که به واسطه‌ی نقشه‌های جنون‌آمیز محمد بن سلمان (که جلوه بارز آن روش حیرت‌آور قتل و امحای جنازه جمال خاشقجی در استانبول بود)، سرخط همه رسانه‌های بین‌المللی متوجه نظام عقب‌مانده آل سعود است و درست همزمان با انتشار یک مقاله مهم در روزنامه نیویورک تایمز درباره طرح ترور مخالفان رژیم سعودی با محوریت بن سلمان، که این حکومت را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان تروریسم دولتی، انگشت‌نما کرده است، ناگهان سخنان شگفت‌آور دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر توجهات را به سمت کشورمان می گرداند.

محمدجواد ظریف، در گفتگو با سایت «خبرآنلاین» (متعلق به حسین انتظامی، از نزدیکان علی لاریجانی) در ۲۲ آبان، چنین اظهاراتی کرد:

" پشت برخی از این فضاسازی‌ها نگرانی هم منافع اقتصادی هست. پولشویی یک واقعیت در ایران است و از آن خیلی‌ها منفعت می‌برند.

نمی خواهم این پولشویی را نسبت بدهم به هیچ کجا. ولی آن‌جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد یا ۱۰۰ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی بکنند.

وزارت خارجه‌ای که مجموع بودجه‌اش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که ارتباط دارند به برخی ارگان‌های قدرتمند کشور.

ما که نمی‌توانیم با این فضاسازی مقابله کنیم. یک فضاهایی درست کردند کسانی که در یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد منافع جابه‌جا بشود.

من نمی‌خواهم دستگاهی را متهم بکنم ولی افرادی پشت القای این تصورات هستند.

بدیهی بود که رسانه‌های خارجی و رسانه‌های ضدانقلاب چنین ادعاهایی را، از زبان بالاترین مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی، روی هوا بقاپند و آن را تیتر اول خود کنند. لازم به توضیح نیست که چه شور و شوقی در دل زمامداران ریاض و تل‌آویو از این «خودزنی» آشکار و باورنکردنی (که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست) افتاد، و این اظهارات را به عنوان پشتوانه اتهامات و ادعاهای همیشگی خود علیه کشورمان (که بخش مهمی از بهانه‌های تحریم علیه ماست) بر تارک رسانه های خود کوبیدند. بگذریم از این که وقتی پای تخریب، تهمت و جنگ روانی در میان باشد، ظاهرا هر چه ارقام به کار رفته تخیلی‌تر، حیرت‌آورتر و باورناپذیرتر باشد (منفعت۳۰ هزار میلیاردی فقط در یک قلم!)، بهتر گوینده را به مقصود می رساند!

سعودی‌ها به طور خاص باید هم از خوشحالی سر از پا نشناسند، چرا که درست در موقعیتی که طناب افکار عمومی و رسانه‌های دنیا (به طور خاص به خاطر پرونده قتل خاشقجی و وضعیت فاجعه‌بار جنگ یمن) دور گردن بن سلمان تنگ‌تر می شود، به ناگاه وزیر خارجه ایران چنین پاس گلی به آن‌ها می دهد تا نفسی تازه نمایند و با برگشتن توجهات به سوی ایران، خود را بازیابی کنند.

و از سعودی‌ها خوشحال‌تر، وزیر خارجه ایالات متحده، مایک پمپئو، است که کینه و نفرت عجیب او از ایران، چنان ذهنش را انباشته که در هر سخنرانی نوک تیز حملات خود را به سوی کشور ما می گیرد و کیفرخواستی از اتهامات تکراری را ارایه می دهد و کیست که نداند که یکی از مهم‌ترین بندهای این کیفرخواست، اتهام «پولشویی» جمهوری اسلامی ایران و «تامین مالی تروریسم» است. کافی است نطق او در جمع به موسوم به "ایرانی‌های مقیم آمریکا" را در کتابخانه رونالد ریگان شمال لس انجلس(۱ مرداد ۹۷) به یاد آورید. همان نطقی که در آن کیفرخواستی از سنخ «آمدنیوز» و «من و تو» و «ایران اینترنشنال» علیه برخی ارکان، مقامات ارشد و حتی مراجع دینی کشورمان مطرح کرد. پمپئو در آن سخنرانی، با نام بردن از آیت‌الله آملی لاریجانی، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله امامی کاشانی، صادق محصولی و نهادهایی چون سپاه پاسداران و ستاداجرایی فرمان امام ایشان را به اندوختن ثروت‌های میلیارد دلاری از طریق پولشویی و تجارت غیرقانونی متهم کرد. [۱]

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا

حال باید پرسید به لحاظ محتوایی، چه تفاوت چشمگیری میان این نوع اتهام‌زنی‌های همتای ضدایرانی ظریف در دولت ترامپ به نام «مایک پومپئو» و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟ آیا باید جدال کلامی ظریف با پمپئو را در شبکه‌های اجتماعی باور کنیم یا این همصدایی آشکار را در اتهام‌زنی؟

این اظهارات ظریف حتی اگر بهره‌هایی از حقیقت هم داشت، نباید در شرایط تحمیل فشارهای سنگین همه‌جانبه سیاسی و اقتصادی از سوی نظام سلطه بر کشورمان، به این شکل مطرح می شد تا بهانه و توجیه به دست جنایتکارانی چون ترامپ، پمپئو و بولتون بدهد. اما خود ظریف به خوبی می داند که این اتهامات چه اندازه ناجوانمردانه و جفاکارانه است. بگذارید مثالی بزنیم:

حسن روحانی و شماری دیگر از مقامات دولتی بارها از این صحبت کرده‌اند که در شرایط تحریمی و محاصره اقتصادی، ارز خارجی با دشواری بسیار و با «چمدان» و «گونی» وارد مملکت می شود. فقط یک قلم از مصرف این ارز که با خون دل وارد کشور می شود، صرف پرداخت حقوق‌ و مزایای کارمندان دستگاه کم‌بازده و منفعل دیپلماسی ایران می شود. دست اندرکاران امور کشور (از جمله وزیر محترم امور خارجه) به خوبی می داند که بخش زیادی از عملیات فرامرزی برای به داخل کشور آوردن ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی، توسط نهادهای نظام به هزار و یک ترفند و مشقت انجام می گیرد و اگر نبود ساز و کارهای منحصربه فرد این نهادها در طول سال‌ها تحریم‌های غیرانسانی و نامشروع آمریکا و متحدان آن، کار محاصره کامل و بستن همه مبادی انتقال ارز به کشور توسط آمریکا و متحدانش، خیلی وقت پیش (شاید همان سال ۹۱) انجام شده بود.

بیشتر بخوانید:

خروجی «نجومی بگیران» وزارت خارجه چیست؟ / چرا «ارز چمدانی» باید خرج انفعال دستگاه دیپلماسی شود؟ +تصاویر

گِرای «ظریف» برای تحریم‌ بیشتر ایران/ مطهری: اگر عربستان با ما بود آمریکا نمی‌توانست اینطور تحقیرمان کند!

کارشناسان دلسوز  کشور بدون اغراض سیاسی، نیک می دانند که علت اصلی متوجه بودن نوک پیکان تحریم‌های نامشروع آمریکا به سمت نهادهایی از نظام است از قضاء به خاطر توان بالای این نهاد در جنگ نامتقارن اقتصادی و مقابله با شرایط تحریمی و بازنگه داشتن روزنه‌های کشور زیر فشار مهلک اقتصادی و تحریم است. همین جنجال و فضاسازی سنگینی که بر سر تصویب CFT از سوی غربی‌ها از خارج از کشور و توسط ظریف و همفکرانش از داخل ایجاد شده، در نهایت یک خروجی روشن دارد: شناسایی کامل نقشه دور زدن تحریم‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص نهادهایی که این وظیفه را بر عهده دارند و آقای ظریف نیز از آن به خوبی آگاه است.

چند مرحله از این هدف شوم، با برخی امتیازهای یکطرفه و نفوذهایی از جنس آنچه در تیم اقتصادی مذاکرات هسته‌ای رخ داد، تاکنون محقق شده، و تصویب CFT قدم بسیار مهم و اساسی برای تحقق این هدف (فلج کردن کامل اقتصاد ایران) است.

نکته قابل توجه این است که تجربه 40 سال گذشته ثابت کرده آنچه نظام بین الملل (متشکل از آمریکا و همپیمانانش) خوانده می‌شود، هیچ‌گاه حاضر به «عادی سازی» شرایط برای تجارت خارجی برای جمهوری اسلامی نیست، و اگر تا قبل از تجربه برجام، غربگرایان و غربزدگان داخلی، این را محصول «توهم توطئه» و ذهنیت «دلواپسان» معرفی می‌کردند، برجام و دادن آنی و «بالمره» امتیازات نقد و دستاورد «تقریبا هیچ»، نشان داد که غرب به هیچ وجه قصد ندارد که به ما اجازه عملیات اقتصادی عادی را در صحنه جهانی را، چرا که یکی از اصول سیاست خارجی آمریکا (در واقع صهیونیست‌ها) در قبال ایران، جلوگیری حداکثری از دستیابی ایران به منابع مالی است. کما این که، طبق گزارش نشریه آمریکایی «نیویورکر» ، خود ظریف در سخنرانی در نشست وزاری خارجه ایران و پنج به علاوه یک، در مهرماه ۹۶، در لیست گلایه‌ها از ایالات متحده (به خاطر عدم انتفاع واقعی ایران از برجام)، اذعان کرد "هنوز نتوانسته‌ایم یک حساب بانکی در انگلستان باز کنیم. " تقریبا یک سال قبل از ان هم، «ولی الله سیف» ، رییس کل وقت بانک مرکزی، در مصاحبه با شبکه آمریکایی بلومبرگ(۲۸ فروردین ۹۵) اعتراف کرده بود  که «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز ۱۶ ژانویه اجرایی شد، عاید ایران نشده است.

بدیهی است که در شرایطی که این چنین فضای فشار و تحریم در صحنه اقتصادی جهانی علیه ما تعریف شده، چاره‌ای جز این نداریم که دست به «مقاومت نامتقارن» بزنیم، که یکی از راه‌های آن دور زدن همه آن سازوکارهایی است که تحت عنوان «شبکه مالی جهانی» قصد تحریم کامل جمهوری اسلامی را دارند. همان‌طور که نیروهای مسلح ما در عرصه نظامی، با استراتژی «نبرد نامتقارن» ۴۰ سال است در برابر دشمنی همه‌جانبه نظام سلطه مقاومت کرده‌اند و شرایط موازنه را در معادله ۷۰۰ میلیارد دلار در برابر ۷ میلیارد دلار (بودجه نظامی سالانه آمریکا در برابر بودجه نظامی سالانه جمهوری اسلامی ایران) را تاکنون حفظ کرده‌اند، در اقتصاد هم نیازمند همین استراتژی «نبرد نامتقارن» هستیم. و در این میدان «جنگ نامتقارن» پس بی‌جهت نیست که نوک پیکان دشمنی وزارت خزانه‌داری آمریکا همواره متوجه یک نام است.

از دشمن (آن هم دشمن ایدئولوژیک) چیزی جز دشمنی انتظار نمی رود، اما این که یک مقام ارشد جمهوری اسلامی، رییس دستگاه دیپلماسی، خواسته یا ناخواسته، در پازلی بازی کند که دشمنان این آب و خاک طراحی کرده‌اند، و در شرایطی چنین خطیر، اظهاراتی به زبان بیاورد که با هر منطقی، جز یک «پاس گل» به دشمنان نیست، بسیار جای تامل دارد.


[۱] http://www.bbc.com/persian/iran-۴۴۹۱۹۷۲۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 62
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    کسی که این متن رو نوشته باید محاکمه بشه چون به منتخب مردم توهین کرده به قوه قضاییه باید شکایت کرد
    • هادی IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
      جای بسی تاسف و حیرت هستش از افکار امثال شما که هنوز هم معاندانه به طرفداری از این دولت مرفه و بی درد و تنبل میکنید البته حقتون هم جز این نیست
    • هادی IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
      58 44
      جای بسی تاسف و حیرت هستش از افکار امثال شما که هنوز هم معاندانه به طرفداری از این دولت مرفه و بی درد و تنبل میکنید البته حقتون هم جز این نیست
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      59 37
      اتفاقا"بنده تصمیم دارم از ظریف بخاطر دروغ هایی که در زمان امضاء برجام گفت و تهمت دروغ پولشویی به نظام و کوتاهی ایشان در قضیه یمن به مراجع قضایی شکایت کنم .
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      48 34
      ظریف و پمپئو در واقع لبه های یک قیچی هستن که سعی دارند به نظام فشار بیاورند تا لوایح استعماری FATF رو تصویب کنند.
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      43 31
      ظریف منتخب مردم نیست منتخب متقلب است
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      13 29
      خدایا شفا نده بخندیم منتخب مردم و بوووخوووورم اون منتخب منتخبته نه منتخب مردم اوسگول مونگول
    • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      33 19
      این همه رئیس جمهور ..گفت و به مردم توهین کرد تو نگران نشدی بدبخت کور
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      31 27
      بنی صدر هم منتخب مردم بود اتفاقا آرایی هم که کسب کرد نسبت به جمعیت اون موقع بسیار بیشتر از ح ر بود ولی..
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      18 15
      بنی صدر هم منتخب مردم بود اتفاقا آرایی هم که کسب کرد نسبت به جمعیت اون موقع بسیار بیشتر از ح ر بود ولی..
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      9 12
      منتخب مردم وزیر است - مثل این که این آدم نمای ضد منافع ملی را با رئیس محترم جمهور اشتباه گرفته اید.
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      18 15
      دلوابسا یادشون رفته همصدای خودشون با اسراپیل و ال سعود و ترام\ رو در شکست توافق هسته ای
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      9 8
      خدا خرها رو زياد كنه
    • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      20 14
      ظریف و همکارانش در دولت همان اشعث های زمان علی(ع)هستند که اگه شرایط فراهم بشه با علی زمان دست به گریبان می شوند داداش اوباماشون که نتونست براشون کاری کنه ترامپ هم که تحویلشون نمی گیره حالا از عزت مردم و کشور برای توجیه اشتباهات خودشون خرج می کنن اگه راست میگه صریح وشفاف بگه هزینه سفرهای اروپایی خودش و اطرافیانش چقدره............افلا یعقلون
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      11 1
      بنی صدرم منتخب مردم بود .گرچه بعضیا روی اونو سفید کردن
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    71 31
    یک سوال ساده از آقای ظریف: اصلا حق شما است و ما دچار پولشویی گسترده هستیم پس چرا اولا کارتلهای بزرگ جهانی مواد مخدر و تجارت اعضای بدن و تجارت زنان و کودکان به جای ایران در بانکهای سوئیس سرمایه گذاری می کنند؟ و چرا کسی با سوئیس به عنوان مرکز پولشویی دنیا کاری ندارد؟ ثانیا فرضا که ما دچار پولشویی هستیم چرا باید دیگران این مشکل ما را برطرف کنند؟ مگر ما عاجرز هستیم قانون داخلی مبارزه با پولشویی خودمان را اجرا کنیم؟ اصولا در تفکر امثال ظریف و نعمت زاده و حناچی و رزم آرا و میرزاملکم خان ، ایرانی ها ملتی عاجز و سفیه هستند که توان اداره امور خودشان را ندارند و خارجی ها باید آنها را اداره کنند تا آدم شوند! دقیقا قاجارها با همین تفکر مستشاران خارجی را بر ایران مسلط کردند و چقدر هم ایران را پیشرفته کردند!
    • رحمن IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      8 15
      برادر عزیز پولشویی مشکل قانونی ندارد بلکه در عمل نظارت بر جابجایی پولهای کثیف و منبع آنها مشکل دارد.که سیستماتیک و جهانی است.و عده ای که مافیای ایران هستند با این نظارت جهانی بشدت مخالفند چون لو میروند.متاسفانه کمک به نهضتها هم در این طریقه نظارت به مشکل جدی میخورد .چون جهان استکباری این نهضت ها را غیر قانونی میداند و تروریست میداند که منصفانه نیست.بقول مافیایی ها تغاری بشکند ماستی بریزد.....جهان گردد بکام مافیا ها
    • رحمن IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      3 10
      برادر عزیز پولشویی مشکل قانونی ندارد بلکه در عمل نظارت بر جابجایی پولهای کثیف و منبع آنها مشکل دارد.که سیستماتیک و جهانی است.
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      6 6
      مگه عقلشونو از دست دادن بیان تو بانک های شما با این اقتصاد داغون و ارزش ریالتون سرمایه گذاری کنن؟که یهویی سرمایشون تو دو ماه 3 برابر ارزشش کم شه
    • به رحمن IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      5 0
      معلوم شد اصلا معنای پولشویی را نمی دانی. پول شویی در همه جای دنیا جرمی بسیار سنگین است و نه تنها اشکال دارد که خودش ریشه هزاران مشکل دیگر است. و البته بسیاری از روشهای دور زدن تحریم مصداق پولشویی است که به نفع ما است و به ضرر آمریکا. آنچه ما باید انجام دهیم مبارزه بال پولشویی در امور داخلی است. والا پولشویی که نتیجه اش انتقال ارز به کشور باشد بسیار هم خوب است. برای همین پیوستن به CFT خیانت محض است.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    27 8
    مهم نیست بابا ولش کن به مملکت برس. نباید مردم فقیر بشن و گرانی بجان مردم بیافته
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    45 25
    پشت روحانی و ظریف افرادی قرار دارند که منافع اقتصادی دارند.
  • افوس IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    35 14
    مردم سلام، دار و دسته ی نیویورکی ها!!!!!
  • مرگ بر نفوذی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    38 27
    همه و بخصوص قوه قضاییه باید پای حفظ نظام بایستند و دست نفوذی ها رو قطع و نابودشون کنن.
  • فرشاد IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    30 30
    ظریف نادان .... در برابر عمل کرد این بی ...باید به آقا محمد خان قاجار گفت درود به شرفت و روحت شاد لااقل رو راست بود با مردم
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      7 8
      کاش مثل آقا محمد خان بود آقا محمد خان طی دوسال حکومت دست انگلیس و روس رو از کشور قطع کرد اگر بجای ناصرالدین شاه که 50 سال یا فتحعلی شاه که 20 سال حکومت کردند آقا محمد خان حکومت میکرد الان این وضع ما نبود.همیشه مسئولین و زمانداران نالایق چون خودشان هنری ندارند دست به دامن بیگانه و امثال اینها میشوند که باعث بیچارگی مملکت میشود
    • ابی AE ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      8 0
      امام معصوم فرمود(من هانت علیه نفسه فلا تامن شره)هر کسی که در خود احساس حقارت کرد از شر او در امان نباش..این آقا و دار و دسته اش وادادگان بتمام معنی هستند که هم دین و هم دنیاشونو در خیابان‌های منهتن و پایتخت های کشورهای غربی میدونن.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    29 15
    بچه محل بودند! حلقه نیویورکی ها!
  • علی فرزند شیعه IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    26 17
    یا صاحب الزمان مادعاو را کمک کن تا حقیقت را بدانیم و آقای من ما بااین اطلاعات کم و با این همه پیچدگی اطلاعات چاره جز پناه به محضر الهی وحضور نازنین نداریم کمک کن حقیقت آنهای که می خواهند خون شهدا را هدر دهند به زودی مشخص شود و مفتضح شوند الهی آمین و اینها را با گریه و زاری به درگاه خدای قادر و توانا از محضرش خواهانم.
    • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      11 15
      هر کس به هر بهانه ای بخواهد عده ای مسلمان را زیر نظارت و حاکمیت کفار ببرد دشمن خدا است.
    • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      11 10
      خودت را گول نزن حقیقت مثل آفتاب آشکار است. هر کس به هر بهانه ای بخواهد عده ای مسلمان را زیر نظارت و حاکمیت کفار ببرد دشمن خدا است.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    31 21
    .... مشرقی خیال میکنی مردم نمیدانند اما تزویر مردم را ساکت کرده است چون میدانند ظریف تحصیلکرده امریکا و در سالهی جنگ انجا بود و معلومه که
  • DE ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    51 35
    من نمیدونم ظریف با چه زبونی باید بگه نفویه. اصلا نیروهای امنیتیه ما کجان خوابن۰ اگر یه دختر یه ذره موش پیدا بشه همه صداشون در میاد ولی اگر کسی مثل ظریف کلان خیانت کنه همه لال میشد.برجام کمش نبود حالا ناراحته چرا سی اف تی یا همون برجام مالی رد شد.
  • DE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    27 12
    «ولی آن‌جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد یا ۱۰۰ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی بکنند» روزنامه های زنجیره ای، دلال های ارز خیابانی و آنهایی که سکه و ارز دولت را به آنها می دهند و قاچاقچی های کالا، ارز، شرکت های آقای وزیر و ...
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    36 32
    ظریف موقعیت خود به عنوان وزیر یا حتی شهروند ایرانی فراموش کرده و در موقعیت های حساس، نظراتش به ادعاهای پوچ امریکا نزدیکتر است!
    • US ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      6 5
      دوست عزیز مشرق و روحانی و ظریف توی یک تیم بازی می کنند ولی جالب توجه است که خود مشرق اینرا نمی داند. مشرق دلش خ ش است کهروحانی دو تا شعار پوچ علیه ترامپ داده ( توجه کنید) ولی وزیر خارجه معلوم حالش موزیک پیش در امد را برای غربی ها می زند. ظریف یک روز پولشویی را پیش می کشد روز بعد در سازمان بین الملل بعنوان پایمال کننده حقوق بشر محکوم میشود. ایا فکر می کنید همه این کارها تصادفی است؟ نه دوست عزیز...
    • US ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      3 9
      همه کارها تنظیم شده توسط غربیها و ادمهای پاسکار هم همگی انتخاب شده اند. حالا تا کی نظام به این خود زنی ها اجازه خواهد داد معلوم نیست ولی اگر زود برخورد نشود نظام فعلی خیلی زودتر پاشیده خواهد شد. حالا اینحرف ما چه قبول افتد و چه در نظر اید
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    14 8
    ا. ز حلقه نیویورکی ها چه انتظاری. دارین. س
  • سعید IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    18 4
    یه بررسی بشه دیگه چه اشکالی داره. اگه دروغه محکوم میشه اگه راسته که واویلا
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    8 20
    سگ جیره مواجب بگیر اجنبی بازهم سایت مشرق رو هک کرده و به کامنت ها منفی میدهد !خخخ.
  • محمد IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    13 12
    طریف سلطان بانوی آمریکاست نه ایران
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    13 8
    اقای ظریف 750 سکه گرفتید، الان ارزش ان از قرار سکه ایی 4 و نیم میلیون تومان میلیاردی میشود. پولش از کجا امد، سکه اش از کجا؟ ایا همان هایی که میگویی هزینه اش نکرده اند که این حرفها را بزنی؟
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    4 8
    برو شکایت کن بعدم مغز متفکر انقد فکر نکن یکمم استراحت کن ظریف منتخب مردمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • GB ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    1 2
    چنددرصد مقامات نظام این تصوررادارند که انقلاب مبالغه یازودهنگام یااشتباه بود ؟
  • حسین IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    8 12
    ای عقب افتاده ها یکنفر هم میخواد درست کار کنه براش پاپوش درست نکنیدازظریف بهترچه کسی هست توی این بحرانیکه امریکا در منطقه ایجاد کرده ,
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    22 11
    یه عمر نون و نمک آمربکایی ها رو خورده
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    11 11
    متاسفانه امثال ظریف که خود را دیپلمات می پندارند از درایت درستی برخوردار نیستند و چیزیبه نام منافع ملی برای آنها قابل درک نیست بیشتر ژست و پز غربی آن ها را به خود مشغول کرده است از این نظر انتظار بیان مطالب حکیمانه نداشته باشید
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    8 4
    مثال پولشویی: یکی از نمایندگان مجلس که فرزند یکی از وزرای دولت است،حامی مالی انتخاباتی داشت که کارش قاچاق کالا در جنوب کشور است.
  • ح IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    12 7
    ظریف مرعوب غرب است هرچند تظاهر می کند نیست به همین خاطر گاهی وقتها این ترس خود را با همگامی غرب نشان می دهد
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    16 8
    پمپئو_ظریف_پیوندتان مبارک
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    9 7
    برادران منتخب مردم رهبر ما هستند که تمام مردم دوستشان دارند و برخی مسولان مواظب باشند ماجرای صفین تکرار نشود ...اگر همه پیرو رهبر باشیم ب هیچ حزبی نیاز نیست...احزاب درصددتخریب یکدیگرند ...مسئولان باید حرفی رابط کند تا دشمن استفاده نکند...حداقل ظاهر را نگه دارند
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    9 6
    عباسی رو بکنید وزیر خارجه خیالتون راحت شه ....
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    8 12
    مشرق عزیز.... نظرات و تحلیلهای شما اگر صادقانه بود الان با زیر 1000 مخاطب در روز روبرو نبودی. بیست ساله مردم همه جوره به شما گفتند نه؛ خجالت نمی کشید زمین و زمان رو به هم دوختید که مردم به شما اقبال کنند اما هر بار به شما نه گفتند اصلا می دونید چرا مردم به اصطلاح اصلاح طلبها روی می آورند؟ چون از شما از روش شما از عدم صداقت شما بیزارند.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      11 8
      تهمت دروغ تقلب در سال 88 و تهمت دروغ پولشویی به نظام و دروغ لغو شدن حریمها در برجام اثبات می کند که اصلاح طلبان صداقت ندارند.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    12 5
    اگه یه ذره گوش تیز کنید صدای خروپف ... که از سمت وزارت اطلاعات می آید را می شنوید !!! من هوشیارم !!! برای خوابیدن !!!!!
  • امیر IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    6 6
    بی بی سی هم دقیقا خیلی از حرفهای احمدی نژاد رو تایید میکنه،پس احمدی نژاد هم مثل بی بی سی دشمن ایران؟؟
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    4 2
    گلم مجید جان..مقداری از حقوق قطعا از طریق هزینه ویزاااا که از توریستا میگیرن تامین میشه
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    2 5
    واقعیت همیشه تلخ است.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    14 13
    ظریف بهترین وزیر خارجه ای هست که بندع در عمر پنجاه ساله ام دیده ام
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    2 2
    انقلابی ها قیام کنن امثال ظ توی دستشویی قایم میشن مرگ بر...
  • مردم IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 1
    اگه ميشد كلمه دشمن را از لغت نامه حذف ميكردند دنيا در آرامش بود
  • حی US ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    1 1
    متاسفانه این دولت ،مترجمان امریکا واروپا درایران هستند . یک روز روحانی پشت تریبون ادعا میکند دولتی باخزانه خالی دریافت کرده است . یک روز صالحی که روزی نماینده دولت قبل در مذاکرات بود ادعا میکند دلیل نتیجه نگرفتن در دوران قبل این بود که ما راهکار نداشتیم .امروز هم ظریف همان حرفی رامیزند که امریکا بافشار بر دوستانش میخواهد القا کند .وقتی رهبری دم از فتنه و نفوذی میزند .فقط انسانهای بصیر میتوانند عمق کلام ایشان رابفهمند
  • دکتر IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    1 1
    مشرق بهتر هست با خواننده صریح تر باشیم جریان غرب و غرب گرایان داخلی که دست راستی های نرم ارتش اسراییل و امریکا در ایران هستن هدفشون یکی هست و اون تغییر حکومت ایران فقط در تاکتیک ها یعنی بدون جنگ با هم اختلاف دارن اما مشکل اصلی این جریان این هست که اصولا نگاه غرب به ایران نگاه تبدیل شدن ایران به یک قدرت بزرگ اقتصادی و نظامی نیست که یک خطر برای اسراییل عربستان و..بشه بلکه دوست داره در نهایت ایران مثل شیخ نشین های حاشیه خلیج یک بازار مصرف بشه همراه یک گاو شیر ده که اکثر پول نفت ایران صرف سرمایه گزاری و توسعه صنایع نوین در امریکا مثل هوش مصنوعی و آی تی بشه..
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    1 1
    ظریف قبلا قولش را به امریکا ذاذه چون اونو کد خدا می دانه...بیچاره نمی دانه کد خدا چون خر در گل مانده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس