کد خبر 910345
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
ایران و قطر

روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی به وضعیت قطر بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخته و نوشته این کشور در موقعیت دشواری به دلیل این تحریم‌ها قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی به وضعیت قطر بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخته و نوشته این کشور در موقعیت دشواری به دلیل این تحریم‌ها قرار گرفته است. 

 روزنامه فایننشال‌تایمز نوشته قطر کشوری است که نه گلایه‌ای از واشنگتن دارد و نه چندان با ایران همسو است اما به طرق مختلف به هر دوی این کشورها وابسته است. 

قطر یکی از کوچکترین اما ثروتمندترین کشورهای منطقه غرب آسیا است. صادرات گاز طبیعی از این کشور به کشورهای متنوعی از بریتانیا گرفته تا چین، در آمد این کشور را ظرف 20 سال گذشته به شدت افزایش داده است. این کشور صاحب 864 تن فوت مکعب ذخایر گاز جهان است و بزرگترین صادرکننده این محصول به شمار می‌رود. 

بیشتر بخوانید:

آیا لبنان، ایران را تحریم کرده است؟!

«شیخ تمیم بن احمد آل ثانی»، امیر قطر در یک سال گذشته و بعد از تحریم‌های 4 کشور عربی علیه کشورش به سمت ایران نزدیک‌تر شده است. کشورهای تحریم‌کننده قطر گفته‌اند با به کار گرفتن مجموعه تدابیری قصد دارند از نزدیک شدن قطر به ایران جلوگیری کنند، اما تدابیر آنها دقیقاً نتیجه عکس داده است.

تجارت میان دوحه و تهران افزایش یافته و ایران از طریق بندر بوشهر در حال ارسال غذا و کالاهای دیگر به این کشور است. قطر همچنین از حریم هوایی ایران برای انتقال مسافر استفاده کرده است. 

فایننشال‌تایمز نوشته تحریم‌های آمریکا علیه ایران این وضعیت را پیچیده کرده است. قطر میزبان یک پایگاه نیروی هوایی آمریکا و 10 هزار نظامی این کشور است. اما دوحه از سوی دیگر علاوه بر وابستگی به ایران برای شکستن تحریم‌های چهار کشور عربی، مالک مشترک میدان گازی پارس جنوبی است.

اگر آمریکا در ماه‌های آینده به لفاظی‌ها علیه ایران شدت ببخشد و بخواهد تحریم‌ها را سخت‌گیرانه اجرا کند، دوحه مجبور به جانبداری از یکی از دو طرف خواهد شد. 

فایننشال‌تایمز نوشته اولین گام منطقی برای آمریکا این باید باشد که سعودی‌ها را مجبور کند محاصره قطر را لغو کنند، اما حتی در آن صورت هم مشخص نیست قطری‌ها تمایلی به ایفای نقش فعال علیه ایران داشته باشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    0 1
    برای چی بی میله؟ کشورهای دوست و برادر که دارن اجرا میکنن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس