کد خبر 910233
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
آخوندی

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا از تعلل ۵ ساله وزارت راه و شهرسازی در دوران وزارت عباس آخوندی برای راه اندازی سامانه یکپارچه سازی حمل و نقل کالا خبر داد.

به گزارش مشرق، حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تیتر امشب گفت: قانونگذار در سال 92 قانون و آئین نامه اجرایی برای جلوگیری قاچاق کالا و ارز را ابلاغ کرد.در این قانون وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصاد و دارایی و دیگر دستگاه ها موظف شدند نسبت به الکترونیکی کردن اسناد حمل و نقل اقدام کنند.

دهقانی نیا به چگونگی انجام فرایند سامانه برای تسهیل در امر حمل و نقل و جلوگیری از قاچاق کالا پرداخت و افزود: سامانه یکپارچه حمل و نقل در حوزه جلوگیری از قاچاق کالا به صورت کلان تر در شفاف سازی حمل و نقل عمل می کند تا بتواند کالا را به صورت هوشمند در فرایند حمل و نقل تشخیص دهد، برای اسناد حمل و نقل شناسه یکتا صادر کند، بتواند فعالین حوزه حمل و نقل را پوشش دهد و چهارم اینکه تمامی اسناد الکترونیکی را یکپارچه کرده و با سیستم آی ایکس حمل و نقل اسناد و مدارک را اصالت سنجی کند.

او افزود: اگر کالایی بخواهد از حاکمیت سرویس و خدمتی را دریافت کند باید حقوق ورودی به کشور را پرداخت کرده باشد و قاچاقی وارد کشور نشده باشد.

بیشتر بخوانید:

اعتماد: عباس آخوندی وزیری شکست خورده بود

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره طرز کار سامانه یکپارچه حمل و نقل کالا گفت: دو موضوع را از وزارت راه پیگیری می کنیم ؛ ایجاد سامانه یکپارچه سازی اسناد حمل و نقل با کلیه رویه ها و دوم ایجاد و خوشه حمل و نقل(آی ایکس) و مرکز تبادل اطلاعات مرتبط با اسناد حمل و نقل باید بتواند استعلام برخط بگیرد و بصورت سیستمی اصالت سنجی کند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا افزود: بایستی استعلامات از وزارت راه و شهرسازی بعنوان مرجع اطلاعات دریافت شود. آذر 97 یعنی 10 روز دیگر آخرین مهلت زمانبندی برای یکپارچه سازی استعلام اسناد حمل و نقل از سامانه یکپارچه حمل و نقل است.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: طبق صورت جلسه قبلی قرار بود آخر 96 سامانه یکپارچه سازی حمل و نقل اجرایی شود اما استقرار آی ایکس از طرف وزارت راه و شهرسازی به انتهای آذر 97 موکول شد.

او افزود: مدت 5 سال از زمان ابلاغیه قانون گذار می گذرد اما همچنان سامانه آماده کار نیست. طبق قانون سال 92 دستگاه ها موظفند استعلام اسناد حمل و نقل را از سامانه یکپارچه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بگیرند.

بیشتر بخوانید

مهدی صفدری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی دیگر مهمان برنامه درباره راه اندازی سامانه یکپارچه حمل و نقل گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی با توجه به گستردگی ماموریت ها و حجم بالای عملیات ها در وزارتخانه این را وظیفه خود می دانیم که کارها را در قالب برنامه ریزی دقیق همسو با فناوری اطلاعات برنامه ریزی کنیم.وزارت راه و شهرسازی از ابتدای سال 93 طرح معماری کلان سازمانی را با رویکرد فناوری اطلاعات دردستورکار قرار داد که با مشارکت سازمان های وزارت راه از حوزه ریلی، هوایی، جاده ای و دریایی تشکیل شد. در طرح معماری کلان سازمانی در بهمن ماه 1390 سندی تصویب شد و جهت اجرا به سازمان های تابعه اجرا شد. در این طرح، حدود 250 پروژه تعریف شد که بایددر این پروژه ها 150 سامانه تولید و بهبود داده شود.  

او افزود: این سندی جامع است که وزارت راه و شهرسازی در بازه زمانی 5 ساله در این سند برنامه منسجمی برای انجام وظایف وزارت راه و شهرسازی داشته است تا پاسخگوی مراجع و قوانین مرتبط با وزارت راه و شهر سازی باشد.

صفدری افزود: از ابتدای سال 96 در اجرای این طرح قرار داریم که با توجه به اولویت هایی که داریم، برنامه زمانبندی برای سال های 97 و 98 اجرایی شده است.

او افزود: وزارت راه خود را مکلف می داند و بخش های مختلف سامانه جامع حمل و نقل دنبال شده است. سامانه جامع حمل و نقل تنها سامانه ای نیست که به صورت جزیره ای اطلاعات داشته باشد بلکه شامل 5 زیرسامانه است که زیرسامانه ها شامل سامانه یکپارچه اسناد حمل و نقل جاده ای، سامانه یکپارچه ثبت تردد جاده ای،سامانه یکپارچه حمل و نقل دریایی و عملیات بندری، سامانه یکپارچه اسناد حمل و نقل ریلی و سامانه یکپارچه اسناد دریایی است که عمده اطلاعات ما در بخش بندری و جاده ای است. اطلاعات سامانه جامع حمل و نقل به صورت آنلاین در گمرک و ستاد قاچاق کالا قرار دارد.سامانه جامع حمل و نقل پیش نیازهایی دارد که در دستور کار قرار گرفته است. اطلاعات به وسیله وزارت راه تجمیع می شود و در اختیار مراجع ذیربط قرار می گیرد.

او درباره بیمه نیز گفت: اطلاعات بارنامه در اختیار گمرک قرار می گیرد. بیمه امکان استعلام اطلاعات را  دارد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی افزود: اطلاعات به نام وزارت راه و شهرسازی است. سازمان راهداری جزء مجموعه وزارتخانه است بنابراین اطلاعات را سازمان راهداری ارائه می کند و از طریق وزارت راه و شهرسازی پالایش و یکپارچه سازی می شود و در اختیار قرار می گیرد.

او افزود: ما در بستر بیتا اطلاعات را داریم و سامانه جامع حمل و نقل باید در زمانبندی که اعلام شده تولید شود که وزارت راه و شهرسازی خود را ملزم به ایجاد آن می داند. در جلسات با ستاد قاچاق کالا و ارز طرح های وزارت راه در سامانه یکپارچه حمل و نقل و قاچاق کالا ارائه شده است و مورد حمایت قرار گرفته ایم.

مهدی صفدری افزود: سامانه های اطلاعات هوایی و ریلی آماده است ولی این ها جز اولویت های اصلی ستاد نیست بلکه ستاد قاچاق کالا هرزمان اراده کند اطلاعات را می تواند داشته باشد.

او گفت: کار سامانه جامع حمل و نقل طبق پروژه پیش می رود ولی وزارت راه و شهرسازی خودش تولید کننده اطلاعات نیست بلکه اطلاعات در وزارت راه پالایش می شود. در این 5 سال سامانه تولید و راه اندازی و عملیاتی شده است ولی برای تجمیع کارها براساس برنامه ریزی زمانبندی شده انجام خواهد شد.

صفدری گفت: علی رغم مشکلات متعدد با مشاوران و حجم کار این پروژه تا انتهای سال 97 به پایان خواهند رسید. ما در حوزه ریلی و هوایی سامانه های اطلاعات بار را داریم و از فردا نیز می توانیم اطلاعات را در اختیار گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دهیم. اطلاعات در حوزه ریلی و هوایی از هرزمانی که ستاد قاچاق کالا و ارز لازم بداند در اختیار ستاد قرار خواهد گرفت. تعامل ما با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوب بوده است و همه ظرفیت های وزارت راه و شهرسازی برای ارائه اطلاعات بسیج است و به برنامه دقیق عملیاتی پایبند هستیم.

وزارت راه و شهرسازی یکی از سازمان ای پیشرو در فناوری اطلاعات است و ما سومین وزارتخانه ای خواهیم بود که بستر IX را برای همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد خواهیم کرد.

 او افزود: پروژه های پیش نیاز سامانه جامع حمل ونقل تا پایان سال 97 تحویل خواهد شد و سامانه یکپارچه حمل و نقل در سال 98 اجرایی خواهد شد و سعی وزارت راه و شهرسازی این است که در کمترین زمان ممکن این کار انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    27 0
    واقعا تو این مملکت قحطی مدیره که چسبیدن به این آخوندی! اگه این بابا کارایی داشت اونوقت که وزیر بود می کرد.....
  • فانوس IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    12 1
    میترسم عباس اخوندی برا انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنه شاید با این انتخابابهایی مردم داشتن رای بیاره بنی صدر.. خاتمی... و.... وحالا اخوندی
  • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    20 0
    وازارت خانه راه و شهرسازی باید تفکیک شود راه و ترابری و مسکن و شهرسازی دو وزارتخانه با عملکردی از اساس متفاوت هستند در این چند سال مقوله مسکن و شهرسازی رها شده و هیچ اقدامی نمیشود
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    1 0
    پس چرا قبلاً نمیگفتین شماها همتون ....
  • RO ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    4 0
    ناراحت نشوچون این وزیرراحت ترمی تواندجان مردمرابگیردو پولش راازبینه راحت می گیرد
  • هادی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    2 0
    حالا شهرداری تهران رو کجای دلمون بذاریم . آخوندی می آید ......
  • رابین هود IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    1 0
    با همکاری نمایندگان مجلس گند زد به مملکت!
  • مینا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    2 0
    واقعا برای این مملکت متاسفم که شخصی مثل عباس اخوندی با ان عملکرد ضعیفش در وزارت راه باید مورد مواخز و باز خواست قرار بگیرد ولی حالا برای شهر دار شدن کاندید شده
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    2 0
    واقعا روحانی با این انتخاب عتیقه اش روز قیامت نمی تواند جواب دهد.... این عتیقه که هیچی....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس