کد خبر 910182
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰
بی‌بی‌سی نمایه

در مطلب یاد شده، «بی بی‌سی» فاجعه قحطی بزرگ در ایران که طی جنگ جهانی اول و سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ اتفاق افتاد را بسیار دردناک خوانده و از قول احمد کسروی «بدترین خشکسالی تاریخ ایران» لقب داد.

به گزارش مشرق، سرانجام پس از یکصد سال که از فاجعه قحطی بزرگ در ایران می‌گذرد و بعد از ۱۰۰ سال سانسور این واقعه تکان‌دهنده در رسانه‌های غرب و همچنین اعوان و انصار داخلی‌شان رسانه سلطنتی بریتانیا BBC ، طی مطلبی به وقوع چنین مصیبتی در تاریخ معاصر ایران اعتراف کرد.


اگرچه طبق معمول و روال همیشگی «بی‌بی‌سی»، اعتراف فوق‌الذکر با تحقیر ایرانی و ایرانیان بود و در تیتر مطلب نوشتند: «خوردن گوشت انسان در سرزمین گرسنگان» و سعی کردند ضمن پنهان کردن رقم قربانیان این قحطی نقش اصلی و محوری بریتانیا را در این نسل کشی حذف نمایند.


در مطلب یاد شده، «بی بی‌سی» فاجعه قحطی بزرگ در ایران که طی جنگ جهانی اول و سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ اتفاق افتاد را بسیار دردناک خوانده و از قول احمد کسروی «بدترین خشکسالی تاریخ ایران» لقب داد و زیرکانه ابراز داشت که «این تاثیرگذارترین رویداد یک قرن اخیر از خاطره ایرانیان محو شده» اما از علت اصلی آن سخنی نگفت و به یک حدس و گمان متوسل گردید که: «شاید هم آنقدر دردناک بوده که حافظه جمعی می‌خواسته آن را فراموش کند!» «بی بی‌سی» نمی‌گوید که دلیل این فراموشی، سانسور چنین فاجعه‌ای از صفحات تاریخ کتب و روزنامه‌ها و نشریات و رسانه‌ها توسط رسانه‌هایی مانند «بی بی‌سی» و نوکران یا شیفتگان داخلی‌شان در ایران بوده است. طرفه آنکه وزارت امور خارجه انگلیس برخلاف روالی که در انتشار اسناد محرمانه‌اش اعلام نموده که پس از گذشت ۳۰ سال، آنها را منتشر نماید اما در مورد دو مقطع زمانی سال‌های ۱۹۱۷ -۱۹۱۹ (یعنی دوران قحطی بزرگ) و سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۵۰ که کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در آن اتفاق افتاده، اسناد مربوطه را غیر قابل نشر دانسته و انتشار آن را به سال‌های پس از ۲۰۵۰ میلادی موکول کرده است!


«بی بی‌سی» بخش کوچکی از خاطرات داناهو، افسر اطلاعاتی ارتش بریتانیا از صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای که در ایران از قربانیان قحطی مشاهده کرده را در مطلب خود درج نموده اما شرح نمی‌دهد که در آن سالها، سرزمین ایران به طور کامل در اختیار ارتش بریتانیا و دولت انگلیس قرار داشت و علت اصلی قحطی از سوی همین دولت فخیمه بریتانیا، طراحی و اجرا شد و قابل تامل آنکه در توضیح علت قحطی می‌نویسد:  «... روس‌ها در بسیاری جاها، انبارها را مهر کرده و آنچه گندم و جو یافتند برای خود گرفتند...»!


این در حالی است که در سال ۱۹۱۷ و پس از انقلاب اکتبر، نیروهای روس که تا آن زمان براساس قرارداد ۱۹۱۵، ایران را مابین خود و انگلیس تقسیم کرده بودند، سرزمین ایران را ترک کرده و کلیت ایران در اختیار دولت بریتانیا قرار می‌گیرد. یعنی در زمان قحطی بزرگ که از سال ۱۹۱۷ شروع می‌شود، اساسا در ایران دیگر نیروی روس باقی نمانده بود!  درباره قحطی بزرگ و نسل‌کشی ایرانیان طی جنگ جهانی اول، تاکنون فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» توسط ابوالقاسم طالبی و همچنین سریال مستند «اشغال» ساخته شده است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • آرمانی FR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    22 3
    مرگ بر انگلیس. مرگ بر بی بی سی. مرگ بر استکبار و استعمار جهانی. ما تا قطره آخر خون می ایستیم. دیگه این ...ها برای غربی ها ممنوع شده. دیگه نمیتونن.
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      3 0
      قحطی بزرگ به خاطر دزدیدن غذا توسط انگلیس بوده نه خشکسالی. هر قحطیی خشکسالی نیست. خشکسالی یعنی نباریدن باران.
  • SE ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    24 1
    ای تو روح هرچه انگل و انگل لیسه
  • سهیل بشردوست DE ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    19 0
    البته که هر جنایتی قابل تغییر و دریافت غرامت است
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    13 1
    پس کار وزارت خارجه چیست؟
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      11 0
      پاسخ دادن به بی بی سی لابد ؟!!!! خخخخ
  • DE ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    12 0
    پمپؤ زرت و پرت کرده و گفته بایستی ایران برای گرسنه نماندن ملتش خواسته های ما و شرایط ما راعملی کند.بعد بنگاه لجن پراکنیبی بی سی خيانت پیشه با پیش کشیدن قحطی در ایران بصورت منافقانه و به بهانه سالگرد پایان جنگ جهانی مشغول تلقین وتفرقه بین مردم است و به آنان قحطی را گوشزد میکند. یک مشت اراذل و اوباش و وطنفروش و نوکر انگل لیس دکان برای خود باز کرده اند
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    7 2
    مرگ بر انگلیس پست فطرت انشالله ذلت کافرین به خدا ،اگر هدایت پذیر نیستند ، را جهان ببیند
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    15 2
    مرگ بر انگلیس روباه پیر و مکار و استعمارگر بزرگ تاریخ ملت ها
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    3 1
    ایران قحطی اومده مردم یه سری مواد غذایی رو دیگه نمیتونن بخورن
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    11 0
    چطور یهودیان با یک سری سند جعلی از تمام کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، اتریش و سوئیس غرامت کشتار جنگ جهانی دوم را هنوز دارن می گیرن اما شماها با این همه ادعا نمی تونید حتی طرح شکایت کنید؟
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    0 0
    مادر بزرگم خدابیامرز تعریف می کرده که در شهرشان در آن قحطی بزرگ ، یک مادری که چند تا بچه داشته و یکی از بچه هایش میمیرد ،
  • امید علی IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    2 0
    پدر بزرگ و مادر بزرگ مرحوم بنده که در آن سالها جوان بودند و در باغی در نزدیکی شهر ساکن بودند و بگفته خودشان بیشتر مایحتاج خود را از باغ تهیه می کردند در زمان اشغال ایران توسط قوای انگلیس و روس و در زمان قحطی حضور داشتند و از کشته شدن مردم و بیماری وبا و طاعون می گفتند و زمانی که نیروهای این اشغالگران به خانه و باغهای اطراف هجوم می آوردند و کلیه مایحتاج مردم را غارت می کردند و آنها می گفتند در آن زمان دیوار خانه ها تا حتی به یک متر هم می رسید که مردم دیوارها را می کندند و لوازم با ارزش و مایحتاجشان را در داخل دیوار ها مخفی می کردند تا زنده بمانند و با این حال چهار فرزند آنها در قحطی از بیمار و گرسنگی مردند کلاً از 30 میلیون نفر جمعیت ایران حدوداً تا بیست میلیون نفر زنده ماندند و مقصر را دولت آن زمان و نیرو های اشغالگر بریتانیا و روس ها را می دانستند.
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      0 0
      دقت کنید که بعد از انقلاب اکتبر 1917 و ایجاد شوروی هیچ نیروی روسی در ایران باقی نمانده بود. همه قحطی سالهای 1917 تا 1919 کار خود انگلیسی های پدرسوخته بود.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    9 0
    باید یک فیلم در حد و اندازه و کیفیت جهانی ساخته شود و ابعاد و گستردگی و شواهد تاریخی آن در فیلم نشان داده شود تا قضیه هولوکاست ایران را همه دنیا بفهمد ، حتی ما ایرانیها باید با طرح این موضوع در دادگاههای بین المللی از انگلستان درخواست غرامت بسیار سنگین کنیم.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    8 0
    نقش خود انگلیس که غله مردم را با همدستی سلطنتی ها(درباری ها) و خوانین برای تدارک سپاهیانیانشان (قشون گرسنه انگلیس)از دست مردم گرفتند تا در مصاف با عثمانی ها از گرسنگی تلف نشوند 100 در صد عامل کشتار مردم انگلیس است و مکرب وبای مردم جنگ زده قحطی زده(جنگ تحمیلی انگلیسی ها) نیز بوسیله انگلیس در کشور رها شده تاریخ را نباید دشمن بنویسد و بدروغ نیز بنویسند - تلفات 11 میلیون کشته شدن ایرانیان مستقیما بوسیله انگلیسی ها صورت گرفته است از ذهن و تاریخ واقعی ایران پاک نخواهد شد.
  • DE ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    10 1
    انگلیسی های حرامزاده باعث این کشتار و نسل کشی وحشیانه تاریخ شدند نسل کشی 10 تا 14میلیون ایرانی #هلوکاست واقعی کشتار ایرانیان توسط انگلیس و شوروی بود!
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    6 1
    بی بی سی هنوز هم همان کثیف استعمارگر هست هرطوری که سخن بگوید منافع انگلیس را در پیش دارد
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    6 3
    لعنت خدا بر روباه پیر خبیث.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    3 3
    یک جمله معروفی هست که میگه ملتی که تاریخ بخواند کودکانش مثل بزرگتر ها می اندیشند و ملتی که تاریخ نخواند بزرگانش مثل کودکان فکر خواهند کرد. درد ملت ایران این است که تاریخ نمی خواند تا بفهمد چرا مرگ بر امریکا و انگلیس گفته می شود
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      3 1
      احسنت . دقیقا . البته امروزه تحریفات تاریخی هم کم نیست ، برای همین نیاز است ، مورخین موثق معرف کتب تاریخی باشند .
    • علیرضا IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      1 2
      احسنت . انشالا ایران عزیز حق خود را از انگلیس و امریکا و یهود ( واقعه پوریم : کشتار ایرانیان توسط یهود ) بگیرد . الهی امین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس