راه آهن

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: خط آهن مراغه ـ ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر از پروژه‌های اتصال ۵ استان به شبکه ریلی کشور تکمیل و آماده افتتاح شد.

به گزارش مشرق، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری با اشاره به تکمیل خط آهن مراغه ـ ارومیه و پیش‌بینی افتتاح آن در هفته جاری اظهار داشت: این مسیر ریلی به طول ۱۸۳ کیلومتر موجب اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور می‌شود.

وی‌ ادامه داد: تکمیل خط آهن مراغه ـ ارومیه موجب افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی دارد و به کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی، صرفه‌جویی مصرف سوخت و کاهش سوانح رانندگی در مسیرهای موازی با خط ریلی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: این خط ریلی می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات صنایع کشاورزی و دامپروری به شبکه ریلی کشور تأثیرگذار باشد که امیدواریم به زودی این خط ریلی افتتاح شود.

بیشتر بخوانید:

ایران۳۲کیلومتر ریل شلمچه-بصره را می‌سازد

خادمی با اشاره به مشخصات فنی راه‌آهن مراغه ـ ارومیه اظهار داشت: این خط ریلی به طریقی ساخته شده است که سرعت قطارهای باری در آن حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است و سالانه می‌تواند ۱.۵ میلیون تن و یک میلیون نفر مسافر را جابجا کند.

وی‌ ادامه داد: هدف‌گذاری دولت اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی بود که اتصال شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، همدان و کرمانشاه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ از اولویت‌های دولت بود تا بدین ترتیب با احداث ۹۷۰ کیلومتر خط ریلی این ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: عملیات احداث خط آهن مراغه به ارومیه تکمیل شده و پروژه آماده افتتاح است که امیدواریم با بهره‌برداری از این خط آهن مزیت‌های مناسبی در حمل و نقل ریلی برای مردم آذربایجان غربی و شمال کردستان فراهم شود.

خادمی به جزئیات احداث این خط آهن اشاره کرد و گفت: ۸۵ کیلومتر از این مسیر ریلی حدفاصل مراغه تا مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید و ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر از مهاباد به نقده و سپس به ارومیه هم اکنون آماده افتتاح است.

وی‌ ادامه داد: ایستگاه راه‌آهن ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های ریلی کشور در اراضی به مساحت ۳۰ هکتار در جنوب شرق ارومیه احداث شد و سطح زیربنای کل ساختمان‌های ایستگاه راه‌آهن ارومیه ۱۶ هزار و ۶۳۵ مترمربع است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم چنین در مورد ایستگاه راه‌آهن نقده اظهار داشت: این ایستگاه نیز از منظر معماری بسیار زیبا ساخته شده است و در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار احداث شد و محل آن حدفاصل بین ایستگاه‌های راه‌آهن ارومیه و مهاباد است.

خادمی مساحت زیربنای ساختمان‌های ایستگاه راه‌آهن نقده را ۷۳۳۱ مترمربع اعلام کرد.

به گفته وی طبق موافقت نامه سازمان برنامه و بودجه ضرورت دارد در قالب ۳۳ پروژه ۱۰ هزار و ۸۵ کیلومتر خط ریلی ساخته شود که در حال حاضر ساخت ۳۳۰۰ کیلومتر آن در دست احداث است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۵۲۵۲ کیلومتر خط آهن در دست مطالعه داریم و به تدریج با تأمین اعتبارات موردنیاز این پروژه‌ها به مناقصه خواهد رفت و امسال مطالعات ۱۵۳۹ کیلومتر آن آغاز خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    0 4
    باز هم سرمایه گذاری در مناطق ترک نشین
    • سهیل بشردوست DE ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      3 0
      خداوند مردم بزرگ ایران رو از شر بیمارانی چون تو حفظ کنه؛ هنوز نمی فهمی قومیت برتری نمیاره و کسی خودش قومیتش رو انتخاب نمی کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس