به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمد رویانیان در نشست خبری خود که امروز در حاشیه نمایشگاه مدیریت پسماند برگزار شد، اظهار داشت: اقداماتی که در صنعت بازیافت و مدیریت پسماند صورت گرفته یک ضرورت حیاتی است و باید از منابع این کشور حفاظت کرد؛ از آب، خاک و هوا باید حفاظت شود تا زندگی جریان پیدا کند.
وی ادامه داد: متاسفانه یکی از دلایل عمده مرگ و میر در ایران بیماریهای قلبی و عروقی است که بخش عمده آن مربوط به محیط زیست است.
آب، خاک و هوا در کشور ما در خطر است
رویانیان با بیان اینکه آب، خاک و هوا در کشور ما در خطر است، گفت: بنابراین تلاشهایی که در بخش پسماند و بازیافت در نمایشگاه مدیریت پسماند شاهد هستیم تلاشهای ارزشمند و حیاتی است.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور عنوان کرد: باید زا افرادی که تلاش میکنند تا فرآیند سوخت در کارخانجات و خودروها صحیح مصرف شود تشکر کرد. ضمن اینکه از جمله اقداماتی که در صنعت بازیافت صورت میگیرد، صنعت بازیافت خودروهای فرسوده است.
وی گفت: ما در کشورمان به سرعت به سمت ماشینی شدن پیش میرویم و تولید خودرو در کشور ما بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال است.
تولید حداقل یک میلیون و 600 هزار خودرو در ایران طی سالهای گذشته
رویانیان با بیان اینکه راهنمایی و رانندگی میتواند در پایان سال اعلام کند که چقدر امسال خودرو تولید شده است، گفت: اما براساس آمارهای سال گذشته حداقل یک میلیون و 600 هزار خودرو در ایران تولید شده و حداقل 600 هزار موتورسیکلت عرضه شده است ضمن اینکه 2 میلیون و 200 هزار وسیله نقلیه ظرف یک سال وارد فضا، هوا و معابر ما شده است.
وی با بیان اینکه معابر ما با این سرعت توسعه پیدا نمیکند، تأکید کرد: پارکینگ دائما در حال کم شدن است و توسعه نمییابد بنابراین هم توقف و هم پارک خودروها نسبت به سرعت و تولید خودرو کم میشود و معابر ما نیز کوچکتر میشود که نتیجه آن بروز ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی زیستمحیطی و مصرف میلیونها لیتر بنزین در شهر تهران است.
رویانیان ادامه داد: پیشبینی ما این است که ظرف چهار تا پنج سال آینده 20 میلیون خودرو را فعال داشته باشیم که هم اکنون حدود 13 تا 14میلیون خودرو داریم بنابراین ظرف ۳ تا ۴ سال آینده این تعداد به 20 میلیون خودرو میرسد در حالی که ظرفیت معابر شهری ما در تهران یک سوم خودروهایی است که وجود دارند.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل کشور افزود: این واقعیت است که آسیبهای اجتماعی با ماشینی شدن افزایش مییابد و بیشترین آلودگی محیط زیست به وسیله خودرو و وسایل نقلیه متحرک ایجاد میشود بنابراین اسقاط خودروهای قدیمی امری حیاتی در کشور است.
رویانیان گفت: طی ۳ تا 4 سال گذشته 12 تا 13 مرکز اسقاط خودرو در ایران داشتیم که امروز این تعداد به بیش از 120 مرکز اسقاط در ایران ظرف مدت ۳ تا ۴ سال رسیده است. ضمن اینکه برای هزاران نفر نیز اشتغالزایی شده است.
وی بیان کرد: امروز میتوان گفت: صنعت بازیافت در کشور ما توانمند، مقتدر و منسجم شکل گرفته و ما آمادگی داریم تا چند برابر این اقدامات را انجام دهیم.
اسقاط یکصد و 85 هزار خودرو طی سال جاری
رویانیان عنوان کرد:در سال 90 یکصد و 85 هزار خودرو را اسقاط و بازیافت کردیم و خوشحالیم از اینکه ظرف ۴ تا 5 سال گذشته آمارهای خودروهای اسقاط شده را به بیش از یک میلیون و 140 هزار خودرو برسانیم که این خودروها اسقاط و بازیافت شده و آهنآلات آن به کورههای آهن رفته و لاستیک این خوردها نیز بازیافت شده است.
وی با بیان اینکه ما بیش از یک میلیون خودروی گازوئیلی و بنزینی اعم از سواری و وانت داریم که باید به سرعت نوسازی آن حرکت کنیم، اظهار داشت: سن مجاز وسایل نقلیه باید کاهش یابد و سن سواری و وانت در سال 92 به 20 سال کاهش پیدا کند. ضمن اینکه سن تاکسی های تهران هم اکنون به 5 سال رسیده است.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور با اشاره به رویکرد جدید ستاد حمل و نقل سوخت گفت: رویکرد جدید ستاد سوخت نوسازی وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی است که در این خصوص ما در سال جاری 20 هزار تاکسی را نوسازی کردیم و آمادگی داریم تمام تاکسیهای بالای 10 سال را نوسازی کنیم.
رویانیان با هشدار به دارندگان خودروهای تاکسی بالای 10 سال گفت: سال 91 سالی است که نخواهیم گذاشت تاکسی بالای 10 سال در ایران تردد کند و قطعا این کار را میکنیم. ضمن اینکه در این خصوص اگر امکانات داخلی جوابگو نباشد هیچ بعید نیست از تاکسی خارجی برای این کار استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: خودروی داخلی باید استاندارد خود را بالا ببرد و به خودروسازان پیشنهاد میدهیم که خط تولید جدیدی برای تاکسی ایجاد کنند.
نوسازی 1200 مینیبوس در سال جاری
رویانیان با بیان اینکه امسال در بخش حمل و نقل عمومی 1200 مینیبوس را نوسازی کردهایم، گفت: وقتی میتوانیم 400 هزار مینیبوس را در ایران نوسازی کنیم ، پیروز خواهیم بود ضمن اینکه نوسازی مینیبوس سرعت میگیرد.
رویانیان درخصوص نوسازی کامیونهای فرسوده بیان کرد: ما در بخش کامیون 100 هزار کامیون کهنه داریم که برخی از این کامیونها در 100 کیلومتر 70 لیتر گازوئیل میسازند که برای نوسازی کامیونها امسال حرکت خوبی را آغاز کردهایم و اگر مجلس شورای اسلامی کمک کند و قول رئیس جمهور عملی شود طبق این قول در حرکت ملی ظرف مدت ۳ سال تمام کامیونهای کشور را جمعآوری میکنیم.
وی افزود: در این راستا صندوق توسعه ملی آمادگی دارد دو میلیارد دلار در این امر سرمایهگزاری کند و ستاد هدفمندسازی یارانهها نیز قول مساعد داده است و ما از همینجا از صندوق توسعه ملی و مسئولان بانکها درخواست میکنیم تا طرحی را که ستاد سوخت ارائه کرده است که براساس آن 90 کامیون ظرف سه سال نوسازی شوند، عملیاتی شود.
نوسازی 500 تا 600 کامیون در سال جاری
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از نوسازی 500 تا 600 کامیون در سال جاری خبر داد و گفت: البته دارندگان کامیون به نوسازی کامیونهای خود اقدام نمیکنند چرا که سود و قیمت کامیون بالا است و پول یارانه نیز کم است که در این خصوص ما به آنها حق میدهیم بنابراین باید تسهیلات ارزان و کامیون ارزان به آنها داده شود و رئیس جمهور در این مورد به رانندگان قول داده و بنده نیز پیگیر این قول هستم.
رویانیان گفت: باید مسئولان دولتی کمک کنند تا برای نخستین بار در ایران معضل بزرگ حمل و نقل تجاری و سنگین حل شود و رویکرد ستاد سوخت به سمت خصوصیسازی بازیافت خودروها است.
وی ادامه داد: تا امروز برای بازیافت 400 هزار خودرو فرسوده با بخش خصوصی قرارداد بستهایم و امروز شاهد قرارداد جدیدی هستیم که براساس آن قرارداد بازیافت 100 هزار دستگاه خودرو فرسوده با یک شرکت تعاونی به امضا خواهد رسید. و این 100 هزار دستگاه به بخش تعاونی صنعت واگذار میشود.
وی گفت: در این طرح این بار دارندگان خودرو میتوانند در محل زندگی خود با این شرکت تعاونی تماس گرفته و کارشناسان این شرکت از در منزل دارندگان خودرو فرسوده خودرو را تحویل میگیرند و کارت تعاون طلایی به آنها داده میشود. ضمن اینکه پول یارانه خودروی آنها در این کار شارژ خواهد شد که این طرح تعاون و تکریم است.
رویانیان عنوان کرد: با این طرح جدید که قرارداد آن با بخش خصوصی رد و بدل میشود، مردم دیگر زحمت رفت و آمد به خود را نمیدهند و کسانی که خودرو جایگزین میخواهند میتوانند از طریق فروش تسهیلاتی اقدامات را انجام دهند.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودرو فرسوده بالای 10 سال در کشور وجود دارد گفت: تا به حال 60 هزار تاکسی فرسوده وجود داشته که 30 هزار تاکسی نوسازی شده است و 30 تاکسی هنوز نوسازی نشده است.
رویانیان ادامه داد: در سال 91 به تاکسیهایی که نوسازی نشدهاند حق تردد نمیدهیم و کارت سوخت آنها را نیز میسوزانیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در طرح تعاون و تکریم دارندگان خودرو فرسوده میتوانند از 12 بهمن تا 12 اسفند ثبت نام کرده و عملیات اجرایی طرح تعاون و تکریم از دهه فجر آغاز میشود همچنین شمارهای برای بازرسی و نظارت بر این مراکز در نظر گرفته شده است.