پدافند

از چند سال پیش، پدافند هوایی ارتش به سلاحی جدید به نام سامانه پدافند هوایی تلاش مجهز شده شکل ظاهری پرتابگرهای این سامانه همانند موشک انداز پاتریوت آمریکایی است و سلاح به کار رفته در آن موشک صیاد است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رزمایش پدافند هوایی ولایت ۹۷ هفته گذشته به صورت مشترک بین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش و نیروی هوا فضای سپاه برگزار شد و القابی چون پرشلیک ترین مانور عملیاتی یگانهای پدافندی را به خود اختصاص داد. اگرچه به رسم همیشگی، اخبار و تصاویر مختلفی از این رزمایش منتشر شده اما در کنار اخبار رسمی، شواهدی مهم از اجرای تاکتیک ها و سامانه های جدیدی دیده می شود برای اولین بار مورد آزمایش قرار گرفتند ونشانگر ایجاد برخی ارتقاء ها و تغییرات خصوصا در ساختار پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران هستند.

چشمان جدید برای اورلیکن های ارتش

توپ های پدافند هوایی اورلیکن با کالیبر ۳۵ میلی متری از جمله خرید های باسابقه ایران از کشور سوییس بود که در جریان ۸ سال دفاع مقدس بارها و بارها به رویارویی با متجاوزان عراقی پرداخته و کارنامه ای درخشان در خصوص ساقط کردن پرنده های متجاوز بعثی را در کارنامه خود دارد. این توپ دو لول دارای نواخت تیر حدود ۱۱۰۰ گلوله در دقیقه بوده و می تواند تا ارتفاع ۴ کیلومتری را نیز پوشش بدهد. این سامانه در سالهای اخیر مورد برخی ارتقاء ها در داخل کشور قرار گرفته و سیستم هدایت راداری نیز برای آن تعریف شده اما در رزمایش ولایت ۹۷ شاهد حضور متفاوت این سلاح پدافندی بودیم.

سامانه حائل در رژه ۳۱ شهریور ماه

سامانه حائل در رزمایش ولایت ۹۷

سامانه اپتیکی سراج

در رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ماه در تهران شاهد حضور یک خودروی سه محوره مجهز به توپ ۳۵ میلی متری اورلیکن بودیم که این سامانه در جریان رزمایش اخیر وارد میدان آزمایش شد. بر اساس اطلاعات اعلام شده، این سامانه دفاع ارتفاع پست متحرک، "حائل" نام دارد. اما در کنار حائل، سامانه کاوش و کنترل آتش سراج نیز به کار گرفته شده است. این سیستم ترکیبی از چندین سامانه اپتیک است که می تواند در شب و روز و همچنین در تمام شرایط آب و هوایی به صورت غیر فعال و بدون آزاد کردن هر گونه سیگنالی از خود به جستجوی آسمان اطراف پرداخته و در صورت کشف هدف یا کسب و قفل کردن بر روی آن اطلاعات لازم را به سامانه سلاح حائل منتقل و هدف را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد.

تلاشی مهم برای یک جایگزینی حساس در سازمان رزم پدافند ارتش

برای سالهای زیادی، موشک آمریکایی HAWK به عنوان ستون فقرات سازمان رزم پدافند هوایی ارتش شناخته می شد. این موشک بعد از سالهای جنگ تحمیلی تحت چندین مرحله ارتقاء و بروز رسانی قرار گرفته و به عنوان موشک شلمچه وارد سازمان رزم ارتش شدند. موشک شلمچه در این رزمایش نیز حضور داشته و با موفقیت هدف خود را مورد اصابت قرار داد.

اما از چند سال پیش پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سلاحی جدید به نام سامانه پدافند هوایی تلاش مجهز به موشک های "صیاد" مسلح شده است. شکل ظاهری پرتابگرهای این سامانه همانند موشک انداز پاتریوت آمریکایی است و موشک به کار رفته در آن موشک صیاد است. این موشک در حقیقت حاصل تلاش ایرانی برای بهبود و همچنین تولید انبوه موشک آمریکایی استاندارد است که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای نیروی دریایی ارتش خریداری شده بود.

سامانه تلاش در حال شلیک موشک صیاد

موشک صیاد و سامانه تلاش بیشتر و بیشتر در رزمایش ها و تمرینات قرارگاه پدافند هوایی ارتش دیده می شود و به نظر در حال کنار زدن موشک های هاوک و شلمچه در خدمت ارتش است. باید به این نکته مهم اشاره کرد که پلتفرم کلی موشک استاندارد همچنان در خدمت نیروی دریایی آمریکا به عنوان یک موشک پدافند برد متوسط و برد بلند قرار دارد و از پتانسیل های بسیار بالایی برای ارتقاء و به روز رسانی تا شاید حدود چند دهه بعد نیز برخوردار است.

سامانه مرصاد

در جریان این رزمایش همچنین از سامانه مرصاد رونمایی شد که به نظر می رسد از موشک هایی توسعه یافته بر پایه خانواده استاندارد بهره می برد. این سامانه دارای دو پرتابگر موشک بوده و بر روی یک کامیون سوار شده است.

سپاه رادار جدید را عملیاتی کرد

در رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت ۹۷، سامانه راداری سه بعدی و کنترل هواپیمای شکاری «بشیر» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفت. استفاده از یک رادار سه بعدی و از نوع آرایه فازی توانایی بالایی را در برابر اقدامات جنگ الکترونیکی دشمن در اختیار نیروی هوا فضای سپاه می دهد. این رادار بر روی یک کشنده متحرک نصب شده است و می تواند به سرعت تغییر موضع بدهد. اطلاعات زیادی درباره رادار بشیر منتشر نشده است.

سوم خرداد و تور از طرف سپاه در رزمایش ولایت ۹۷

سامانه سوم خرداد مجهز به موشک های طائر به همراه سامانه پدافند هوایی ارتفاع پایین تور ام ۱ به عنوان اصلی ترین سامانه های تسلیحاتی سپاه در این رزمایش وارد کار شدند. سامانه سوم خرداد را می توان در حقیقت مدل ایرانی سامانه پدافند هوایی برد متوسط Buk روسی دانست. سامانه تور نیز در مهم ترین بخش دفاع ارتفاع پایین کشور در برابر تهدیداتی مثل موشک های کروز و ضد رادار محسوب می شود. بررسی تصاویر منتشره پس از برگزاری رزمایش نشان می دهد ظاهرا گونه جدید موشک طائر ۲  علاوه بر سامانه سوم خرداد، در سامانه طبس نیز بکار رفته است

سامانه پدافندی سوم خرداد

سامانه تور ام ۱ در رزمایش ولایت ۹۷

رزمایش ولایت ۹۷ در حقیقت یک تمرین سنگین مشترک بین سپاه و ارتش برای مقابله با تهدیداتی در ارتفاع پایین و متوسط بود، لذا سامانه هایی مثل اس ۲۰۰ و اس ۳۰۰ در این تمرین حضور نداشتند اما سامانه های تور، سوم خرداد، تلاش و سامانه تسلیحاتی حائل به صورت خاص بر روی اهداف ارتفاع پایین و متوسط تمرکز کردند و سناریوهایی مثل مقابله با پهپاد، موشک های کروز و جنگنده های تاکتیکی را تمرین کردند. بر اساس آنچه اعلام شده تا پایان سال جاری سامانه باور ۳۷۳ به صورت رسمی تحویل نیروهای مسلح می شود و شاید در رزمایش بعدی نیروهای مسلح شاهد حضور برد بلند وطنی در کنار برد بلند روسی باشیم.

البته به نظر می رسد اقدامات کوچک اما مهمی چون استفاده از ۳ پهپاد جت کرار روی یک پرتابگر متحرک، تغییرات سامانه تور ام یک، ارتقاء سامانه های مربوط به "رعد" و استفاده از موشک های متنوع در سامانه های پدافندی مشهور کشورمان، از دیگر مواردی است که به دلیل مختلف، امکان تشریح رخدادهای مربوط به آن فعلا فراهم نیست.

با توجه به تنوع تهدیدات علیه کشورمان، طبیعتا نمی توان تمامی سامانه ها را در یک عملیات چند روزه به کار گرفت، اما مشاهده ارتقاء مداوم و استفاده از سامانه ها و زیرسامانه های جدید در هر کدام از رزمایش های نیروهای مسلح، این اطمینان و نوید را می دهد که سپاه، ارتش و وزارت دفاع به نقشه راه و اعتماد به نفس مناسبی جهت توسعه توان پدافند هوایی کشورمان به عنوان اولویت نخست نظامی در مقابله با تهدیدات دشمنان دست یافته اند؛ هرچند که هر سال، بیش از گذشته سایه تهدید نظامی از سر کشورمان دور می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 15
  • دوست خوب DE ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    به قول مستر پمپئو اگر میخواهید غذا بخورید باید بین غذا . منطقه . هسته ای و موشک یکی را انتخاب کنید در غیر این صورت خبری از غذا و دارو نیست . اگر بیشتر مقاومت کردید مجبور میشویم ابر هایتان را عقیم و منابع آبی تان را با هارپ خشک کنیم . انتخاب با خودتان است . نیرو های ما در CIA اجازه دور زدن تحریم ها را به شما نخواهند داد . دستی است که به سوی شما دراز شده . با افتخار و به گرمی بفشارید . ایالات متحده دوست شماست .
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      تو و ارباب آمریکاییت هیچ غلطی نمی توانید بکنید. در ضمن حساب مردم و نظام اسلامی با چند تا مسئول بی عُرضه، خود فروخته، شیفته غرب جداست. بفهم نفهم...
    • FR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      تو المان رفته گري كن و به هميشه خوش خدمت باش ! خود المانها به لطف ايران ميخواهند خودشان را از زير زور شيطان بيرون بكشند ! بهت نوكري زياد مياد !
    • نرس بخش زنان و زایمان IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      مرتیکه فکر کردی با بزغاله طرفی؟؟ دوستان شما در منطقه مثل اسراییل پاکستان و عربستان سه نسل بمب اتمی اورانیومی پلوتونیومی و هیدروژنی موشک بالستیک پایه کروز پایه در زیر دریایی های دلفین و حتی جنگنده پایه یا هوا پایه به کمک اف35 و... دارن موشک بالستیک قاره پیما هم تازه دارن اون هسته ای هم که دادیم از سرتون زیادی بود برید با عکس لبخند ظریف نیم رخ عاشقانه جهانگیری و چشمک روحانی حال کنید...
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      80 3
      خدا شفات بده ...
    • مسعود IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      88 5
      پمپئو وساير هم پالگي هاي آمريكائي و اروپائي و صهيونيستش از اين غلطهاي زيادي در طول 40 سال گذشته ,فراوان كرده و مي كنند. اگه فكر كرديد حالا كه به هر دليلي مشتي غربزده ليبرال مسلك غربگدا سكان اجرائي و مقننه كشور را در دست گرفته و همه توان و قدرتشون رو به كار گرفته اند تا در همراهي با شماها با لطايف الحيل مردم و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را از ادامه مقاومت و ايستادگي و مردانگي در برابر خوي زورگوئي و خباثت و تجاوزگري شما غربيهاي جنايت پيشه , نا اميد و پشيمان ساخته و راه را براي ايجاد وضعيت خفتباري همچون دوره رژيم ستمشاهي درايران باز نموده و مجددا" كشور ما را به محل تاخت و تاز شياطين غربي مبدل سازند, بدانيد كه كور خوانده ايد.
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      82 10
      پمپئو غلط بیجا کرده تو هم روش آمریکا هیچ غلطی نمیکنه
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      54 10
      ملت ايران : عطايش را به لقايش بخشيديم باش تا صبح دولتت به دمد كه هزگز نخواهد دميد با انيوهي از آزوهاي برباد رفته و ناكامي ها به مك كين ملعون خوك صفت خواهيد پيوست !!!
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      68 17
      ایالات متحده خوی کفتاری داره که اگر مثل شیر نر باهاش برخورد کنیم دمشون رو میگذارند روی کولشون و الفرار. ولی اگر بخواهی مثل میش در مقابل کفتار باشیم تیکه و پارمون می کنند و یک آب هم روش. قضیه برجام نشان داد آمریکا معدن دروغ و خیانت هست و بعد از برجام اگر کسی یا کسانی به آمریکا اعتماد داشته باشند به احتمال قوی خائن و به احتمال ضعیف ترش احمق هستند.
    • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      59 17
      صادق زیبا کلام،خودتی؟؟
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      45 5
      نه تورو خدا مارو نخور
    • محسن IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      61 7
      شتر در خواب بیند پنبه دانه....چهل ساله ملت رو بدبخت کردید با تحریم و تهدیدهای ظالمانه حالا میگید امریکا دوست ملت ایرانه!!! امریکا دوست هیچ ملتی نیست مگر اون ملت دست نشانده هایی سر کار بیارن که منافع امریکا رو تامین کنه که بازم مردم سودی نمیکنن. امریکا اگر انقدر دوست دار ملت هاست دست از حمایت دیکتاتورا برداره
    • BE ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      28 6
      من فکر میکردم فقط خودم قاطی کردم
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      81 12
      جناب پمپو و شما غلط کردید مرگ بر امریکا
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      38 1
      مردم این حقوق میگیره بیاد زر بزنه توجه نکنین خخخخ
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      33 1
      خخخخخخ. چقدر خندیدم.فکر کنم توهم فانتزی زدی
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      39 13
      مي گفتند اگر برجام امضا شود مشكل آب خوردن هم حل ميشود كه نشد حالا كه تحريم ها شروع شده مشكل آب را خدا دارد حل مي كند. آخه براي برخي ها ترامپ خداست
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      19 8
      در طول تاریخ معاصر تفکرات ساده لوحانه مانند شما باعث عقب ماندگی ایران شده است. آمریکا قابل اعتماد نیست دوست عزیز نیست به خدا. دستش که به ما برسه همه ما رو فدای منافع خودش میکنه
    • مجید ES ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      28 16
      به اربابانت بگو آمریکا را حسینیه میکنیم. تو هم هیچ غلطی نمیتوانی بکنی
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      20 7
      ایالات متحده بهمه انسانهای بچشم گاو شیرده نگاه میکنه. که حقیقتا هرکس امیدی به امریکا داشته باشه درگاوبودنش هیچ شکو شبهه ای نیست.حالا خوددانید شما دوس داری گاو بشی بفرمائید .اما قران درمورداونا فرموده .اولئک کالانعام بل هم اضل.. اونا ازحیوانم پسترن.
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      6 2
      ماشاالله خودت تنهایی به اندازه یک طویله خریت دارای!
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      7 2
      خیلی جالبه یک دفعه این غربیها پناه بر خدا احساس خدایی بهشون دست میده انگار که همه جهان در کنترلشونه ، بابا قبل از اینها هم بودن رفتن اینهاهم میرن .تازه بازهم یکی دیگه میاد ولی خوب باز میره، همینجوریه دیگه باطل میره نمی مونه آخه باطل رفتنیه. خودمونی تر از این نمی تونستم بگم شاید حالیت بشه
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      6 2
      ببند اون زباله دانی رو ایرانی بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی در خاورمیانه است اگه هارپ دارید جلوی خشکسالی های آمریکا رو بگیرید، آتش سوزی کالیفرنیا را خاموش کنید چقدر بلوف می زنید هیچ غلطی نمی توانید بکنید
    • بوشناس IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      5 2
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      6 1
      چنین یاوه ای میتواند از دهان مأمور موساد یا سی آی ای ویا منافق بیرون آید
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    21 6
    خسته نباشی
  • NL ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    24 80
    توي موج اول حمله پدافند بايد قدرت دفع حداقل ٢٠٠٠ موشك كروز را در مدت كوتاه هشت ساعت داشته باشد در غير اينصورت آسمان را به دشمن واگذار ميكند و اين مهم ميسر نميشود مگر با ايجاد دفاع هواپايه در كنار دفاع زمين پايه
    • دیدگا IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      39 13
      قبل از اینکه موج اول حمله شروع بشه تمامی پایگاهها و ناوهای جنگی و هر کوفت و زهر ماری که امریکا در منطقه داره رو با خاک یکسان کردیم... انواع و اقسام موشکهای ایرانی برای شخم زدن پایگاههای امریکا در منطقه و غرق کردن ناوهای هواپیما بر آمریکا ساختیم و برای هر هدفی یه موشک خاص همون هدف طراحی کردیم... امریکا خودش هم میدونه هیچ غلطی نمیکنه واسه همین تنها راهی که داشت و داره ول کردن سگهای وحشی سلفی و وهابی در منطقه هست که اونم شکست خورد!
  • GB ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    86 7
    خدا قوت به همه دلاور مردان از ارتش و سپاه تا بسیج و نیروی انتظامی به نقطه صفر مرزی.
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    24 6
    پیشرفت های نظامی ایران خوب هستن اما چون در فاز تولید انبوه به دلیل عدم تخصیص بودجه ها در مجلس اکثرا کند میشه باید ده سالی صبر کنیم برای هدف مورد این یعنی باید به جای الان تهدیدات 10 سال دیگه ایران رو ببینیم امریکایها برای ایجاد ناتوی عربی در خلیج فارس و تجهیز اعراب مثل عربستان به بمب های هوا به زمین هدایت شونده لیزری 3 هزار کیلومتری و نیز F-35 قطعا قصد دارن یک بلوک قدرت مثل ناتو ایجاد کنند در آسیا برای محاصره بیشتر روسیه چین و ایران این بار از جنوب غربی آسیا با هزینه خود اعراب این قضیه ناتوی عربی نشون میده برخلاف عده ای در داخل ایران و غرب امریکایها در پشت پرده از اسراییل و توانایی های این کشور در تامین امنیت در غرب آسیا نامید شدن اسراییل هم هر چه در جنگ 2006 و نیز سوریه تلاش کرد ثابت کنه هنوز امکان کشورگشایی سابق رو داره نتونست علت اصلی که اسراییل به شدت تلاش می کنه با تغییر حکومت و سیاست های ایران به این کشور نزدیک بشه هم همینه چون متوجه بازی قدرت جدید امریکا با اعراب شده و فهیمده امریکا بلای صدام رو 20 سال دیگه سر خودش خواهد آورد قصد دارن با پتانسیل اقتصادی و عمق استراتژیک وسیع کشوهای عربی منطقه یک ناتوی عربی ایجاد کنن اخباری مثل فروش 4000 تانک مرکاوا چهار از اسراییل به عربستان همکاری های هسته ای و محرمانه اسراییل و پاکستان با عربستان هم نشون میده اینها دارن به دستور امریکا اسراییل آینده رو در شبه جزیره عربی شکل میدن که خطرش برای ایران از اسراییل فعلی به مراتب بیشتر هست ....به نظرم ایران باید خیلی هوشمندانه عمل کنه و سمت یک اتحاد چند جانبه بره باید به چین و حتی هند به عنوان دو قدرت اصلی اقتصادی و نظامی آینده دنیا حسابی نزدیک تر شد مثل خود اسراییل و اعراب بهتر هست به چین و هند پایگاه نظامی هم در جزایر خلیج فارس بدیم چون به نوعی اونها رو نمک گیر می کنه و در شورای امنیت حسابی به کار میاد همینطور مشترک شدن در پروژه های نظامی هایتک اونها مثل جت های نسل 5 چین خود روسها اعتراف می کنن چینی ها تا 5 سال دیگه در الکترونیک هواپایه از ما رد می کنن چون به دانش فب های میکرو الکترونیک و میکرومکاترونیک 11 نانومتری رسیدن در حالی که روسها هنوز در 90 نانومتر ماندن!!....اگر دیر بجنبیم مثل الآن اعراب و امریکا اعراب میشن متحد شماره یک چین و هند
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      4 9
      جناب راننده تاکسی جون هرکی دوس داری سیاست رو ول کن
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    4 8
    فرم ومحتوی گزارش با گزارش ها و مقالات مشرق در بخش دفاعی متفاوت بود....
  • فقط وطن IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    یه سوال از کارشناسان خبر مشرق کودم از این موشکا رو میشه خورد یا میشه اجاره خونه داد یا خرج دانشگاه و.... من کاملا به یدونه بزرگش محتاجم
    • توکل ES ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      50 10
      امنیت نباشه همین یه لغمه نون هم نیست البته مسئولین باید به مشکلات کشور هم رسیدگی کنند حرف شما مثل این می مونه بگی گلوبول سفید مگه برای بدن من نون آب تهیه میکنه گلبول قرمز رو بچسب آنوقت با یک سرما خورگی جزئی از بین میری
    • CA ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      19 6
      شما باید قبل از نظر دادن یه مقدار راجع به موضوع فکر کنی بعد نظر بدی
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      23 5
      با این موشکها میشه مشکل امنیت رو حل کرد تا به این همه مشکل و گرفتاری مشکل نا امنی و جنگ و جدال هم اضافه نشه!
    • FR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      37 13
      همش ! چون اگر نباشه ، دانشگاه و خونه نيست ! خواهر و مادر و همسرت را ميبرن بازار برده فروشى در كركوك با يك دينار به فروش ميرسانند ! جونمي جون برده اصلاح طلب ! شايسته بهتر از اين هستى ؟!
    • امیر IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      22 8
      این موشکها رو قراره اونایی بخورن که به قول خودشون دارن گلومونو فشار میدن تا غذا که سهله ، اب هم از گلومون پایین نره . ضمنا هموطن عزیز در اداره یک کشور هرکسی وظیفه ای داره ارتش ، سپاه و هر نیرو و سازمان نظامی وظیفش ایجاد امنیت هست و که با پدافند عامل و غیر عامل این کار رو انجام میده و موشک هم یکی از این بازوهای امنیتی هست . دست زحمت کشهای این عرصه رو میبوسیم . مدیریت خورد و خوراک و اجاره و این چیزا هم که همگی واقعا در مضیقه ایم هم مسئول خودشو داریم که خوشبختانه هممون میشناسیمش . دولت محترم باید بیشتر تلاش کنه و از همه اونایی که تواناییشو دارن حتی در حد یک نظر کوچک باید استفاده کنه تا کشوررو به یه ارامش روانی از بابت اشتغال و امنیت غذایی و ... برسونه . ان شاءالله
    • برگشته از فرهنگ IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      23 4
      دوست عزیز قصد توهین ندارم اما دیگه بعد از اون دلغک بازی بعضی ها در انتخابات های گذشته درباره چرخ سانتریفیوژ و چرخ اقتصاد و چیز کردن بخشی از جامعه و پنهان کردن مشکلات واقعی اقتصاد ایران مثل فساد رانت خام فروشی وحشتناک نفتی بودن و..پشت سانتریفیوژ بیچاره به انبار رفته واقعا بهتر نیست به جای تمسخر کردن آنهم به پشتوانه امنیتی که همین توان موشکی ایجاد کرده و حداقل دو دهه هست از بعد از جنگ جلوی حمله وحوش عرب سعودی یهودی و غربی رو گرفته به فکر راه حل باشیم!؟ والله قسم من داخل چین روسیه فرانسه انگلیس امریکا اسراییل عزیز اتمی شما حتی پاکستان ندیدم به این راحتی موضوعات امنیت ملی و سخت اون کشورها این قدر بازیچه یک سری احزاب سیای فاسد غرب گرا یا شرق گرا گرفته شده باشه البته در اوکراین در سال 2000 بعد خلع سلاح اتمی اون کشور و سوریه در خلع سلاح شیمیایی 2007 عراق و لیبی در برجام هسته ای و موشکی سودان و..دیدم چون تعداد و سطح دوز وطن فروشان بی مصرف پشت میز نشین همه کاره در اصل هیچ کاره که بود و نبود این پشت میز نشین های بی مصرف بی خاصیت فاقد مهارت عملی که فقط همان پشت میز نشینی رو بلد هستن برای کشور هیچ فرقی نمی کنه بسیار بالا بود ..شرمنده کمی داغ کردم...
    • yamahdi IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      24 12
      با سلام. لطفا برید تاریخ 1296-1298 شمسی ایران را بخونید تا بدونید چرا غرب مردم کشور ایران رو که با اروپاییها دوست بودن و موشک و ارتش هم نداشتن قتل عام کردن. امیدوارم جواب سوالتونو بگیرید. اگر قراره تو کشور خودمون نتونیم از خاک خودمون مایحتاجمونو تأمین کنیم بمیریم بهتره تا اینکه دستمونو جلوی یه مشت حرومزاده وحشی دراز کنیم. من پیش بینی می کنم عربستان سال دیگه بزرگترین تامین کننده غلات آسیا می شه و وابستگی به نفتش از بین میره با اینکه نه آب داره و نه خاک قابل کشت. (برید تحقیق کنید)
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      11 5
      میشه باهاشون ارزشهارو عوض کرد تا عوضی ها بی ارزش بشن .
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      18 7
      دروغگویی هم حدی داره! وطن بدون امنیت وطن نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      32 4
      مطمئن باش اگر این موشکها رو هم مثل صنعت هسته ای رایگان هم تحویل دشمن بدیم چرخ زندگیتون نخواهد چرخید فقط اون موقع به جای اجاره خونه باید فکر جانت باشی
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      11 3
      خب بسوز كه سوز تو كارها بكند
    • هموطن IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      16 4
      اینا باعث میشن حداقل بتوانی به این مسایل فکر کنی نه این که کجا پنهان بشم که بتوانم تا چند لحظه ی دیگه زنده بمونم
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      24 3
      ما به لطف مدیران ترسو و لیبرال و تربیت شده انگلیس و امریکا به این وضع افتادیم . در این دنیای وانفسا حرف اول را اقتدار و قدرت می زند اگر قوی نباشی زیر پا له می شی چشماتو وا کن و ببین آنهائی که مردمشان را به رفاه رسانده اند با تقویت قدرت نظامی اشان بوده نه با زبونی و حقارت و گدائی پس فقط نوک دماغتو نبین
    • ج د ا IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      23 9
      چطوری انسان میتونه اینقدر احمق باشه که موشک و قدرت دفاعی کشور و ملت را با مواد غذایی مقایسه کنه و بگه موشک لازم نیست دارو و غذا لازمه / این اصلا قیاس درستی نیست / معلومه که غذا و دارو لازمه و معلومه که موشک و قدرت دفاعی از نان شب هم واجب تره مگر ندیدید با کشورهایی که موشک و قدرت دفاعی نداشتند چه کردند ؟؟؟؟ حالا هم نصف مردمشان توی جنگ کشته شدند و نصف دیگر نه خانه دارند نه دارو و نه غذا //////
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      20 4
      اگه اين موشك ها نباشه تو اصلا زنده نميموني كه به خورد و خوراك و اجاره برسي......
    • فقط وطن IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      1 2
      واقعا متاسفم دنیای و اخرت ما افتاد دست یمشت بچه که با چهارت موشک دلخوشن که همه دیدیم سال 67 هیچ کاری در مقابل ناو امریکایی خدا لعنتشون کنه نتونستن بکنن (البته توی این سالها اونا پیشرفت کردن ما هم همینطور ولی فاصله از....) و یه مشت سیاست مدار از خدا بیخبر اگه تنها بودم می رفتم توی یه قار بقیه عمرم می گذروندم
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    27 3
    درود بر دلاوران ایرانی.پاینده باد ایران سرافراز.مرگ بر امریکا و امریکا پرستان
  • مغز متفکر IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    8 1
    آواکس که از اوجب واجبات است جاش خالیه
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      9 0
      دوست عزیز ، هیچ کس به ما هواپیمای پیش اخطار نخواهد فروخت.... ساخت هواپیمای وطنی هم سالها طول خواهد کشید.که بعد بتوان روی آن رادار سوار کرد...
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    3 0
    بنده خدا هوس موشک کرده لطفا یکی از نوع شهاب 3 بهش بدین خودش هم متقاضی بزرگ‌تر هست
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    10 0
    مرگ بر جنود شیطان ، چه در ایران چه در آمریکا چه هر جا .
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    2 22
    خوبه که خودمون میسازیم ولی حیف که کپی کاریه. کاش خودمون تولید علم و تکنولوژی میکردیم به جای کپی کردن
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      8 0
      میشه بگی کی پاتریوت آمریکایی بهمون دادند که میگی کپی کاری ؟؟؟؟؟؟
  • دکتر IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    14 1
    با حرف های خرازی در انگلیس و نیز روحانی در سازمان ملل رسما اعلام آمادگی کردن برای برجام دو و سه در صورت بازگشت امریکا به برجام کل این داستان رفتار دولت با اروپا و امریکا صرفا یک نمایش برای مخاطب داخل ایران هست بنده قبلا به برادران مشرق گفتم شما دوستان حزب الهی همیشه یک گام از دوستان لائیک و لیبران خودتون خودتون عقب تر می اندازید الآن این شما هستید که باید با کنار گذاشتن محافظه کاری های کلیشه ای همیشه گی و یک سری خط قرمز که مثل اینکه فقط برای سایت های اصول گرا اجرا میشه باید نسخه برجام موشکی رو بنویسید اجازه ندید چارتا نفوذی اصلاح طلب که ساعتی دارن از سفارت فرانسه و آلمان و انگلیس حقوق میگرن داخل روزنامه با وقاحت تمام نسخه برجام موشکی منطقه ای حتی حقوق بشری بنویسید...آقایون رسما داخل مجلس و وزارت خارجه نسخه نوشتن درباره کاهش برد موشک های بالستیک به 700 کیلومتر این یعنی چی!!؟؟ این یعنی اونها دارن از سکوت شما سوء استفاده می کنن اشتباه هسته های رو تکرار نکنید و دیر ورود نکنید و فقط خواننده نباشید بعد این دولت میاد میگه برجام ماحصل کل جریانات سیاسی کشور بود!!آیا بود!؟ تا آنها نسخه برجام رو بنویسین..برای ثبت در تاریخ هم شده شما بنویسید مدل ژاپن و کره جنوبی رو هم داریم که با وجود اشغال رسمی کشور تونستن برنامه فضایی پرتابگرها رو حفظ کنن و توسعه بدن مدل هند برزیل هم هست از بدترین شروع کنید به یک مدل کاملآ بهتر از همه برسید تا پس فردا از سکوت شما سوء استفاده نکنن و نرن به رهبری بگن هیچ کشوری در دنیا و منطقه موشک بالستیک نداره جز ایران!!!!..
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
      0 0
      خانوم یا اقای مثلا دکتر ! این چه مزخرفاتیه که نوشتی ؟ چرا دروغهای دشمن شاد کن رو بلغور میکنی ؟ !
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    21 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم واعدوا لهم ما...... هرچه در توان دارید آماده سازید برای برای ترساندن دشمنان خدا واسلام وخودتان درود خدا بر تمامی عزیزان متخصص دلسوز بسیجی ولایتمدار و همه نیروهای مسلح که این تجهیزات را برای اجرای فرامین الهی بکار میبرند برای سلامتی همه عزیزان 3 صلوات هدیه نمائیم
  • GB ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    14 0
    یک سری از امریکا میترسند و میگن قدرت نظامی ایران را بدیم تا راحت بشیم .تا حالا از خودشون سوال کردند چرا بقیه کشورهااز امریکا حساب میبرند ...چون قدرت نظامی داره .کشوری چون ایران هم که رو در روی امریکا ایستاده قدرت نظامیه .حال میگید قرت نظامی را بدیم .که چی مثل عراق و لیبی بشیم .استقلال و ناموسمون را هم بباد بدیم .شما یا بی عقلی یا بی غیرت .یا هردو .که هیچکدام با یک ایرانی جور نیست .چی هستی واگذارتون به خدا .
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    8 0
    پدافند خوب هست اما برای کشور بزرگ کوهستانی اصلا کافی نیست. در پدافند به جای موشک باید برویم به سراغ لیزرهای Free-Electron-Laser و در نیروی هوایی هم به جای ساخت چند باره جنگنده پشتیبانی نزدیک باید برویم به سمت ساخت فوری جنگنده برتری هوایی. البته سپاه خیلی خوب به سمت جنگنده های بدون سرنشین رفته ولی باید روند خیلی سریعتر بشود تا ما آسمانی پر از جنگنده های برتری هوایی بدون سرنشین در تمام ارتفاع ها داشته باشیم.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    3 21
    یادتان باشد شوروی هزار هزار برابر قوی تر و برتر از اینها را داشت اما چون به اقتصاد و زیر ساخت ها توجه نکرد در چند ماه از هم فرو پاشید نه افراط نه تفریط اینها خوب است زمانی که سفره مردم هم پیشرفت کند نه پسرفت
  • هابیل IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    2 31
    الان حقوق من خالص دریافتی 7 م تومان است که میشود 500 دلار ! این حقوق رو من سال 88 میگرفتم ! بجای موشک و این چرندیات فکری به حال مردم بکنید. ملت عملا رفته تو فقر عظما
    • سعم IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      16 1
      معده به این گشادی راکه سال 88 هفت میلیون می گرفته باید با ........پرکنند -حقم داری !!!!؟؟؟؟پیچاره ؟؟؟/!!!!
    • سید رضا - پاسخ هابیل IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      15 1
      این طور که خودتو معرفی کردی ؛ قابیل هستی نه هابیل ! اگه این موشکا هم نبود ، توی احمقم الان در رفاه و امنیت نبودی که هارت و هورت کنی ! شکم سیر بی درد !!
    • هابیل IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
      7 7
      از همین جواب دادنتون مشخصه چقدر شخصیت دارینو تقصیر خودتون نیست شکمتون از لقمه حروم پر شده حالیتون نیست چی دارین میگین. ما هرچقدر حقوق بگیریم بجاش کار میکنیم مثل امثال شما لجن پراکنی نمیکنیم
  • سید رضا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    18 0
    آمریکای متجاوز ، اگه دست از پا خطا کنه ؛ قبل از هر چیز ؛ اون سگ صهیونیستش ، از نقشه جهان حذف می شه !!
    • فقط وطن IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
      0 0
      دوباره از همونجا مواد بخر مثل اینه جنسش خیلی خوبه وقتی به حال طبیعی برگشتی از خودت بپرس بعد از 27 حمله هوایی اسرائیل به پایگاه های ایران تو سوریه چرا اسرائیل از نقشه مهو نشدولی نیرو های ما .....
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    6 1
    باید ببینیم سامانه های ما در ابعاد یک حمله نظامی به وسعت حمله امریکا به سووریه با 60 موشک کروز کافی و مطمین هستند یا خیر؟؟
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    0 9
    با بمب اتم چه می کنید؟
  • بنده خدا. IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    7 0
    با سلام. راه ما درست هست و درست بودنش از زوزه های شما معلوم هست تا چند سال دیگه قدرت هوایی رو هم میبینید البته فکر نکنیید با خواندن چند مقاله و اطلاعات قطره ایی اینو عرض کردم کمی حوصله کنیید
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    2 1
    شهاب 9 را رونمایی کنید
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    1 0
    اون موشکی که روی سوم خرداد بود نسل جدید طائر 2 نیست، همون صیاد 2 هست، سال قبل یا قبلش بود که خبر هماهنگ شدنش با سوم خرداد رو دادن.
  • FR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    2 3
    چرا اسم تور ام ۱ رو هم عوض نمی کنین یه اسم عربی بزارین؟
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      0 2
      چرا اسم افغانی نزارن ؟ رخش مثلن .
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
      0 1
      افغانستان اون موقعی که ترک ها در چین در حال چرا بودن شش هزار سال تمدن در هرات داشت
  • DE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 1
    شاخص ترین سامانه پدافندی ایران باور 373 هستش که میتونه در برابر جنگنده های نسل چهارم مثل F15 و F16 بازدارندگی ایجاد کنه ولی مشکل اساسی اینه که جنگنده های نسل پنجم مثل F22 و F35 قادر هستن این سیستم رو به چالش بکشن
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
      2 0
      اگر واقعا این سیستم داخلی باشه امکان توسعه اون برعکس سامانه های خریداری شده هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس