کد خبر 908541
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
پرچم ترکیه

معاون رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد نباید انتظار داشت تمامی کشورها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت کنند.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه درباره بازگشت دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: نباید انتظار داشت که تمامی کشورها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت کنند. ترکیه در این خصوص موضع خود را پیشتر اعلام کرده است.

اوکتای در پاسخ به پرسشی در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی اظهار داشت: آنکارا با شفافیت کامل و جدیت پرونده قتل خاشقجی را پیگیری می‌کند و خواهان پاسخ به این سوال است که دستور این قتل را چه کسی صادر کرده است. 

وی با بیان این که قتل خاشقجی، پرونده‌ای است که توجیه منطقی در جامعه بین‌المللی ندارد، تصریح کرد: آنکارا در این خصوص به وضوح نشان داد که پیامد و تاوان چنین اقداماتی در کشور فارغ از آنکه عامل آن چه کسی باشد، چه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مخالفت اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

اوکتای در ادامه با تاکید بر عزم راسخ ترکیه در مبارزه با تروریسم در شمال سوریه گفت: مبارزه ما با معضل تروریسم تا پاکسازی کامل آن در مرزهایمان ادامه خواهد یافت. 

اوکتای در رابطه با عملیات گشت زنی مشترک نیروهای مسلح ترکیه و آمریکا در شهر منبج سوریه نیز گفت: موضع ترکیه در خصوص گشت زنی مشترک در منبج همیشه روشن بوده است. از ابتدا گفته‌ایم که ترکیه از کریدوری که در جنوب مرزهایمان توسط پ.ک.ک ایجاد شده، نگران است و اجازه تشکیل آن را نخواهد داد. اسم آن را هر چه می‌خواهید بگذارید، ی.پ.گ، پ.ی.د(یا هر چیز دیگر) در نهایت این گروه شاخه پ.ک.ک است، اما متاسفانه عدم درک این ارتباط توسط مخاطبانمان، ما را مجبور به اتخاذ تدابیر دیگری کرد.

اوکتای در ادامه تصریح کرد: آمریکا در ابتدا در خصوص منبج قول داده بود که اجازه حضور پ.ک.ک یا ی.پ.گ را نخواهد داد و نتیجه آن را با وعده ماه و سال آینده به تاخیر می‌انداخت. ترکیه دیگر تحمل این قبیل مسائل را ندارد.

وی همچنین با ارزیابی روابط ترکیه و آمریکا و آزادی کشیش برانسون گفت: مشکل ما با آمریکا، کشیش برانسون نبود. چنین مشکلی نداشتیم. هنوز هم فکر نمی‌کنیم چنین مشکلی وجود داشته است.

اوکتای با تاکید بر روابط حسنه میان دو کشور گفت: از طریق عادی‌سازی روابط با آمریکا درباره اختلافات واقعی طرفین گفت‌وگو خواهیم کرد. طبعاً آنان نیز باید برای بهبود (روابط) گام بردارند. روابط دو متحد، این امر را ایجاب می‌کند.

وی با بیان اینکه در برهه کنونی از ارز، دلار و سیاست‌های داخلی به‌عنوان سلاح اقتصادی استفاده می‌شود، تصریح کرد: زندگی در این جغرافیا تاوانی دارد که لازمه آن قدرتمند بودن است. لذا باید به لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی قدرتمند باشیم. باید ثبات و استقلال داشته باشیم.

اوکتای در پایان اظهار داشت: سیاست‌های دولت در زمینه سرمایه‌گذاری‌ را شفاف بیان کردیم. امروز گزارشی ارائه می‌شود و نتایج آن را مشاهده خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    1 5
    خاک آلانیا گیراست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس