روزنامه

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، یکی از بخش‌های بسیار ضعیف کارنامه دولت، حوزه سیاست خارجی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دولت روحانی، استکبار را متلاشی کرد!

روزنامه بهار در مطلبی نوشت:

«در حوزه سیاست خارجه و دیپلماتیک، دولت روحانی کاملاً موفق عمل کرده و توانسته است جبهه استکباری را که علیه ایران تشکیل شده متلاشی کند و پیش بینی‌های آنها را بر هم بزند.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«به لحاظ انشایی و شفاهی موضع گیری اتحادیه اروپا نسبت به ایران تاکنون همگام با ایران و در تقابل با سیاست‌های دونالد ترامپ بوده است».

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، یکی از بخش‌های بسیار ضعیف کارنامه دولت، حوزه سیاست خارجی است.

آقای روحانی در دولت یازدهم در اظهارنظری تأمل برانگیز، «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا را «مؤدب»! و «باهوش»! نامید. به فاصله کوتاهی پس از این اظهارنظر، دولت آمریکا در اقدامی تحقیرآمیز و غیرقانونی نماینده ویژه دولت روحانی در سازمان ملل را نپذیرفت و وی را تروریست! نامید.

رویکرد انفعالی دولت روحانی در سیاست خارجی موجب شد تا اوباما با گستاخی قانون محدودیت ویزا، قانون تحریمی آیسا و قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید و تصویب کند.

علاوه بر این اروپا در روزهای اخیر در اقدامی مسبوق به سابقه در مقابل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا صرفاً به ابراز تأسف بسنده نموده است. با این وصف و به طریق اولی، انتظار مقابله عملی با تحریم‌های آمریکا توسط اروپا کاملاً بیهوده است.
چندی پیش «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صراحتاً اعلام کرد که «منافع اروپا در حفظ برجام همراستا با منافع آمریکاست». موگرینی همچنین در اظهارنظری دیگر تاکید کرد که «در موضوع موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران، با آمریکا هم‌نظر هستیم». مقامات فرانسوی، آلمانی و انگلیسی نیز در ماه‌های اخیر صراحتاً اعلام کردند که در موضوع ایران با آمریکا دارای هدف مشترک ولی روش متقاوت هستند. این اظهارات در کنار دیگر اظهارات مقامات اروپایی درخصوص عدم تضمین به ایران درخصوص اجرای تعهدات برجامی، نشان‌دهنده این است که اروپا در کنار آمریکا تصمیم دارد تا با مذاکرات فرسایشی و طولانی‌مدت، ضمن تعلیق اقتصاد ایران،- به خیال خام خود- برجام‌های بعدی (در حوزه موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر و...) را نیز کلید بزند.

اخراج و بازداشت دیپلماتهای ایرانی در اروپا، بی احترامی رژیم آل سعود به مقامات ایرانی و فاجعه منا، بی احترامی‌های متعدد به شهروندان ایرانی در دیگر کشورها در سالهای اخیر تنها بخشی از مصادیق ضعف مفرط دستگاه دیپلماسی دولت روحانی است.

** «دلار جهانگیری»، کابوس اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰

روزنامه آرمان در سرمقاله شماره امروز با عنوان «اسحاق جهانگیری به چه می‌اندیشد؟» نوشت:

«حال و روز آقای جهانگیری در کابینه دوم از همان روزهای اول خوب نبود و آن شب که با چهره خسته از دلار ۴۲۰۰ تومانی در صفحه تلویزیون پرده برداشت در جمعی از همشهریان کرمانی نشسته بودم که بالاتفاق گفتند این تصمیم دکتر جهانگیری نیست. رنگ رخسار گواهی می‌داد از سر ضمیر و از فردای آن روز نوعی حرکت زیرکانه از باب اطلاع رسانی به صورت جهنده در سایت‌های مختلف از ارز جهانگیری یاد می‌کردند. ارزی که نه متعلق به حاج اسحاق بود و نه سر ضمیر او در لحظه اعلام نرخ نشانه‌ای از اراده و تصمیم او داشت. ارز جهانگیری کار خود را کرد و سرنوشت اقتصاد کشور را در هزار توی نوسانات ارزی آشفته ساخت. نرخی که در همان آغاز بیش از پانصد تومان از قیمت آخرین روزهای ثبات ارزی بود و این افزایش آغازی شد بر رها شدن قیمت ارز تا مرز ۱۹ هزار تومان و قیمت ارز جهانگیری به طنز گزنده بازار تبدیل شد. مهم نیست چه کسی یا کسانی و با چه انگیزه خواه مثبت یا خدای ناکرده منفی قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کردند، اما این قیمت به نام نامی اسحاق جهانگیری در تاریخ اقتصاد کشور ثبت شد که هنوز هم به سخره از ارز جهانگیری یاد می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«آیا جهانگیری در آستانه فصل سرد تحریم‌ها و تنگ شدن فضای اقتصادی در پی هجمه و هجوم ترامپ به اقتصاد کشورمان دریا دلی می‌کند و در حاشیه می‌ماند و آرامش کابینه‌ای که در دستان نوبخت و واعظی و نهاوندیان قرار دارد را بر حضور پررنگ خود ترجیح می‌دهد یا خروش کویری او عزم رفتن را بر قرار ترجیح می‌دهد...نمی‌دانم ارزش ماندن دارد یا عطای آن معاونت را به لقایش ببخشد و خود را مهیای رزمی کند که در سال ۱۴۰۰ زمانه تغییر کلید داری پاستور، نوبت آن می‌رسد. بسم‌ا...».

آن طیفی که پس از اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی از سوی جهانگیری، تصویر معاون اول روحانی را در لباس سوپرمن در صفحات اول روزنامه منتشر کرد، حالا که تشت رسوایی این تصمیم نابخردانه از بام افتاده، به فرافکنی روی آورده و مدعی است که جهانگیری نقشی در اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی نداشته است!

طیف اصلاح طلب به شدت در تلاش است تا هر چه زودتر نزد افکار عمومی حساب خود را از دولتی که اکثریت مطلق آن را در اختیار دارد، جدا کند. تا بدون هزینه بتواند در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کند. اما در این مسیر با یک مشکل جدی روبروست و آن چیزی نیست جز «دلار جهانگیری».

** باید مذاکرات منطقه‌ای را با اروپا کلید بزنیم

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «آغاز گفت وگوهای منطقه‌ای؛ بستری برای تقویت روابط ایران و اروپا» نوشت:

«یمن، سوریه، عربستان و فلسطین می‌تواند موضوع گفت وگو بین ایران و اروپا باشد»

ارگان دولت در ادامه نوشت:

«ما...بیش از هر بازیگر دیگری می‌توانیم روی اروپا حساب کنیم که از عربستان و متحدانش بخواهد که به اقدامات ضد بشری و نسل کشی در یمن پایان دهد».

ارگان رسانه‌ای دولت پیشنهاد داده است که درباره مسائل منطقه‌ای با اروپا مذاکره کنیم. این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان از حامیان اصلی منافقین، داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی هستند.

این کشورهای اروپایی از شرکای اصلی آل سعود در کشتار زنان و کودکان بی گناه در یمن و بحرین هستند.

انگلیس، فرانسه و آلمان حمایت تسلیحاتی از صدام در ۸ سال جنگ تحمیلی و پشتیبانی از رژیم بعث در حمله شیمیایی به مردم ایران را نیز در کارنامه خود دارند.

حال با چه منطقی باید روی اروپا در منطقه حساب کنیم؟!

** اینقدر نگویید شورای شهر پنجم همانند شورای شهر اول است

«احمد شیرزاد» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد در پاسخ به این شوال که «در حال حاضر برخی شورای پنجم که شورای اصلاح طلبان است را با شورای اول اصلاح طلبان مقایسه می‌کنند. آن شورا با حضور چهره‌های برند اصلاح طلب که در آن اختلافاتی پیش آمد و نتیجه آن قهر مردم در انتخابات دور بعد و حضور اصولگرایان در شورای دوموبود...» گفت:

«مقایسه شورای شهر پنجم با شورای اول ناجوانمردانه است. درست است که در شورای شهر پنجم نیز نواقصی وجود دارد، یا رفتار برخی از اعضای آن رفتار خیلی حرفه‌ای و مناسبی نیست، یا ممکن است بعضی‌ها به دیدگاه‌های دصلاح طلبانه در شورا توجه کافی نداشته باشند، اما به نظرم مهمترین خطری که برای شورای پنجم است این موضوع است که آنها درگیر منفعت طلبی‌های اقتصادی شوند».

شورای شهر اول در اختیار اصلاح طلبان بود. اما این طیف به جای خدمت رسانی به مردم مرتب درگیر جنگ قدرت برای انتخاب شهردار بود. این درگیری تا جایی پیش رفت که در نهایت این شورا توسط وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شد. شورای شهر پنجم نیز در اختیار اصلاح طلبان است و این طیف علیرغم سپری شدن بیش از یکسال از آغاز به کار خود، هنوز نتوانسته یک شهردار مناسب برای پایتخت انتخاب کند.

احزاب مختلف اصلاح طلب بدون توجه به مطالبات مردم همچنان درگیر جنگ قدرت برای تصاحب صندلی شهرداری تهران هستند.

چندی پیش «محمود علیزاده طباطبایی» از اعضای شورای شهر منحله اول گفته بود که لیست امید برای شورای شهر پنجم با خاله بازی بسته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 5
  • FR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    12 0
    خروش کویری دیگر چه نمادی است ! جهانگیری اگر قهرمان اصلاحطلبان است خروشش هم خاک پاشونده......
    • GB ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      5 0
      دولت روحانی، استکبار را متلاشی کرد! ههههههه واااای ههههههه بازم وااای هههههه یعنی یکی از مسخره ترین و خنده دارترین تیتری که در طول این 6 یا 7 سال اخیر از یه احمق شنیدم این بود وااای بازم هههههه
    • SE ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      3 0
      کدامین ابله ای به جهانگیری رای میده
  • اميركبير معاصر DE ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    0 24
    ان شاالله سال 98 ميريم براي يه مذاكره مفصل برد - برد ، درواقع عيدي دولت به ملت شريف ايران .
  • اميركبير معاصر DE ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    14 6
    از همين الان به شوراي نگهبان هشدار ميديم CFT رو تأييد نكنه دلار رو ميكنيم 35 تومن و دولتم تعطيل ميكنيم ميشينيم خونه كنار بخاري و خودمون ميماليم .
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      4 3
      جان مادرت یواش زهره شورای نگهبان اب شد
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    18 16
    مشرق خاک بر سرت
    • GB ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      5 16
      یعنی از همون خاک هایی که مادرت توی سرش می ریزه که چرا تو رو زاییده !
    • DE ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
      4 3
      ولکن یعنی اخفش غنم .وعلیک کمثله ٫ الخاک الطویله الخنازیر فی فرق راسک ایها الاجل.
  • GB ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    5 0
    یعنی کوروش کبیر اینو شنید : دولت روحانی، استکبار را متلاشی کرد! ، دوست داره از قبر بیاد بیرون دماغ اون ابلهی رو که این تیتر رو زده گاز بگیره هههههه
  • DE ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    5 0
    دولت روحانی استبکار را متلاشی کرد «دلار جهانگیری»، اصلاح‌طلبان را خخخخخخخخخخ
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    5 0
    ماجرای توپی که در مقابل آن پادشاه شلیک شد و کسانی که در نزدیکی آن بودند و لته پار شدند با این ادعای روزنامه بهار شبیه به هم است که مدعی شد روحانی جبهه استکبار را متلاشی کرد !!! و طرف مدعی شده بود که این توپ وقتی افراد دور و برش را اینطور لته پار میکند چه بلایی برسر دشمن خواهد آورد و فقط احمقها این موضوع را باور کردند و حال روز کاسه لیسان و پاچه خواران دولت نیز همین صورت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس