بازدید شهردار تهران از آخرین مراحل ساخت باغ کتاب تهران

مجموعه‌ باغ کتاب که زیرمجموعه عباس‌آباد است کار سینمایی و حوزه کتاب انجام می‌دهد. باغ موزه دفاع مقدس دیگر بخش ماست که خودش یک کار جدی جریان‌ساز در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به ثمر رسانده است.

به گزارش مشرق، اخیرا نمایش «رسول» با موضوع آیینی درمجموعه عباس‌آباد به اجرا در آمده است که توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. به مناسبت اجرای رسول در این مجموعه و دیگر فعالیت‌های فرهنگی منطقه عباس‌آباد با آقای محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

از ابتدای طراحی مجموعه عباس‌آباد، چه مأموریت‌های فرهنگی برای آن تعریف شده بود؟
اراضی عباس‌آباد پهنه گسترده‌ای در شهر تهران بود که از قبل انقلاب برای آن برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت. درسال‌های پیش، درمقطعی دولت وقت این منطقه را برای واگذاری به ارگان‌های دولتی در نظر گرفت. وزیر راه وقت به رهبر انقلاب نامه نوشت و ابراز داشت که فضای سبز این منطقه در حال نابود شدن است. رهبری تدبیری کردند و دستور ایجاد فضای سبزفرهنگی در این منطقه را صادر کردند. آن مسائل مربوط به سال71 است.

درواقع با تدبیر رهبری، این منطقه مهم از هجوم دستگاه‌های دولتی در امان می‌ماند؟!
بله همین‌طور است! با این حال آن موقع چند دستگاه فعالیت‌هایی را دراین منطقه شروع کرده بودند که دیگر نمی‌شد جلویش را گرفت! وزارت راه، بانک سپه، راه آهن، کشتیرانی و... بخش‌هایی را 
تحت مالکیت گرفته بودند. اما دیگر دستگاه‌ها با آن که زمین خریداری کرده بودند، اجازه ساخت پیدا نکردند. در شهرداری تهران در همان دوره فضای معماری فرهنگی آن نوشته شد. جالب است بدانید موضوع عباس‌آباد قبل از انقلاب مصوبه مجلس سنا را داشت و الان هم قانون مجلس شورای اسلامی را دارد؛ یعنی منطقه‌ای است که به لحاظ قانونی بسیار محکم و سازوکار دار است. مدیران گذشته کاری را شروع کردند و تا الان خداراشکر اراضی عباس‌آباد آماده خدمت‌رسانی است.

برای این منطقه چه تعریفی صورت گرفته است؟
اهداف این مجموعه کلان است. کارهایی در این مجموعه قرار است انجام شود که جریان‌ساز باشد. به‌دنبال کارهای دم‌دستی که بعضاً در محلات انجام می‌شود نیستیم. کادرسازی و جریان‌سازی از جمله اهداف ماست. اراضی عباس‌آباد بالغ بر یازده هزار پلاک ثبتی دارد. مجموعه‌ای 560هکتاری است.

درواقع به نوعی شما شهردار آنجا هستید! درست است؟
بله می‌شود گفت که حکم شهردار منطقه را داریم! همه عزیزانی که دراین محل ساختمان و ابنیه دارند درواقع مستأجر اراضی هستند. درکنار فعالیت‌های حقوقی و... طبیعتاً باید اقدامات فرهنگی پررنگی هم انجام دهیم. مجموعه‌ای مثل باغ کتاب که زیرمجموعه عباس‌آباد است کار سینمایی و حوزه کتاب انجام می‌دهد. باغ موزه دفاع مقدس دیگر بخش ماست که خودش یک کار جدی جریان‌ساز در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به ثمر رسانده است.
 بخش دیگر در حوزه گردشگری تعریف می‌شود؛ برای مثال پل طبیعت، آب‌و آتش، گنبد مینا و... این بخش را تشکیل می‌دهند. برنامه‌هایی هم داریم که خودشان محوریت می‌دهند به اتفاقات فرهنگی.

همان‌طور که گفتید، بستر کارهای فرهنگی را مهیا کرده‌اید؛ برای حضور هنرمندان دراین مجموعه چه می‌کنید؟
شوراهای فرهنگی و هنری داریم، که از اساتید و نخبگان این حوزه تشکیل شده است. برای نمونه خانه شعروادبیات را افتتاح کرده‌ایم. این خانه، شورای سیاست‌گذاری دارد که آقای امیری اسفندقه رییس آن هستند. از دوستانی برای همکاری با آقای اسفندقه دعوت کردیم که خودشان اهل خرد و فکر هستند؛ درواقع شرایطی شبیه به ترکیب خانه هنرمندان ایجاد کرده‌ایم. خانه موسیقی هم داریم که در حوزه خودش فعالیت می‌کند. 

برای کادرسازی توسط این بخش‌ها چه برنامه‌ریزی شده است؟
نگاه ما همین است. وقتی از آقای محمدعلی بهمنی برای حضور در شورای سیاست‌گذاری دعوت می‌شود، ایشان هم فکر می‌دهد،
 هم تدریس می‌کند و کادرسازی انجام می‌دهد. این منطقه چون نقش بالادستی دارد می‌تواند محوریت ایجاد کند.

دنبال رقابت با دیگر مجموعه‌ها هستید؟
نه قصد رقابت نداریم! بعضی جاها رقابت خوب است اما گاهی این طور است که مجموعه‌ای برای موازی‌کاری آمده است. برای ما این‌طور نیست و به راه خودمان می‌رویم. برای مثال انجمن شاعران، محفلی است برای شعرای خاص که کلاسی می‌گذارند اما در عباس‌آباد طیف‌های مختلف هستند. به‌دنبال کار علمی هستیم، نه کار خطی! در هنرهای تجسمی و در قالب خانه نقش هم همین راه را خواهیم رفت. نقش اراضی عباس‌آباد، نقشی کلان است اما نمی‌خواهد به یک ارگان یا دستگاه خاص واگذار شود.

برای حمایت از هنرمندان چه برنامه‌ای دارید که عدالت برقرار باشد؟
اگر عدالت را رعایت نکنیم نمی‌توانیم کار کنیم. شورای گردشگری داریم که همه به آن‌جا می‌آیند و نظرات‌شان را ارائه می‌کنند.

از پروژه فرهنگی خاصی بوده که حمایت کرده باشید؟
یک نمونه آن جشنواره تئاتر عروسکی است. از فعالیت خانم برومند حمایت کردیم. از مجموعه بوستان نوروز شروع شد و در بوستان آب و آتش هم ختم شد.

از کنسرت همگانی(رایگان) آقای معتمدی هم حمایت کردید؟
بله حمایت کردیم البته پولی ندادیم. پیشنهاد کردیم آدم‌های کاربلد در این اراضی فعالیت کنند. ارشاد خواهان برگزاری این کنسرت بود که به آن‌ها گفتیم ما آمادگی میزبانی تمام و کمال آن‌ها را داریم. درپارک پلیس که نمی‌شود چنین برنامه‌هایی برگزار کرد. عباس‌آباد پایه‌اش برای فعالیت‌های فرهنگی خورده است و یک پارک معمولی نیست. 

در حوزه سینما و تئاتر چه برنامه‌هایی دارید؟
برای باغ نمایش برنامه زیادی داریم. در دوره شهرداری آقای قالیباف برنامه ایجاد یک تالار پنج هزار نفر وجود داشت که متأسفانه اخیراً دوستان شهرداری زیربنای این پروژه را به جای دیگری بردند.
 باغ نمایش درحال تکمیل شدن است. گروه‌های مختلف از جمله گروه فصل شیدایی به این منطقه آمدند. این گروه کارهای فاخر و مهمی را در کشور انجام داده بود. باتوجه به دغدغه‌های شهر تهران به این نتیجه رسیدیم که بداخلاقی‌ها در شهرمان افزایش یافته است. داستان «رسول ترک» نگاه اخلاقی مناسبی دارد که با فضای اربعین هم مصادف شد. با این نگاه، گروه فصل شیدایی را حمایت کردیم و خداراشکر از اسپانسرهای فرهنگی وارد میدان شدند و نیازی به بودجه شهرداری نشد. 

برای افزایش نشاط جامعه چه فکرهایی دارید؟
دقیقاً دنبال همین هستیم. کنسرت معتمدی نشاط خوبی را در شهر به وجود آورد؛ برنامه‌ای که با تمام قوانین کشور هماهنگ بود.
 قرار است این دست از برنامه‌ها ادامه‌دار باشد و اراضی عباس‌آباد شرایط را برای اتفاقات مهم فرهنگی مهیا کند. یک نمایش تئاتر مثل «رسول» صرفاً یک تئاتر نیست و در لایه‌های دیگر اتفاقات جریان‌سازی را رقم می‌زند. برنامه‌های مفصلی تا آخر سال داریم. در ایام دهه فجر دو مجموعه کوشک مرکزی و باغ هنر افتتاح خواهد شد. 

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    0 1
    نمایش ضعیفی بود از چی تعریف می کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس