کد خبر 908170
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
کوروش زارعی

پنجمین نشست از برنامه شب های تئاتر شنبه شب ۱۲ آبان، با اجرای پیام دهکردی با موضوع "بررسی تبادلات هنری و تئاتر بین الملل" ، میزبان کوروش زارعی، کارگردان و بازیگر تئاتر بود.

به گزارش مشرق، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، اخیرا نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» را به عنوان نمایش برون‌مرزی خود در مصلای حرم حضرت زینب(س) در دمشق سوریه روی صحنه برد و برنامه به منظور شفاف سازی پیرامون شایعه  دستمزد ۲ میلیاردی کوروش زارعی برای کار اخیرش در سوریه آغاز شد.

من برای تئاتر اهل بیت هیچ گاه دستمزد تعیین نمی کنم

زارعی گفت:" من برای تئاتر اهل بیت هیچ گاه دستمزد تعیین نمی کنم. مبلغ قرارداد من به پیشنهاد آقای رضوانی، ۲۵ میلیون تومان برای ۴ ماه کار در سوریه بوده که هنوز هیچ مبلغی دریافت نکرده ام و حاضرم قراردادم را بیاورم مشاهده کنید."

چرا پس از ۴۰ سال، هنوز در حوزه تئاتر نتوانسته ایم به آن قواره و قوام برسیم که وارد این سطح از دعواهای خرد و حواشی نشویم ؟

زارعی پاسخ داد:" هیچ وقت مسئولین مقصر نیستند. مسئولین کم کاری کرده اند اما مقصر اصلی خود ما تئاتری ها هستیم." دهکردی در مخالفت با این حرف زارعی از بودجه های کلان اختصاص یافته به بعضی برنامه های مناسبتی که توان جذب مخاطب را هم ندارند مثال زد و گفت:" خود مسئولین در این ماجرا سهم بزرگی دارند. ۶ میلیارد تقریبا یک سوم بوجه کل تئاتر کشور است و این در ۲۰ روز اختصاص داده می شود به یک گروه. آیا این درست است؟"

اجرای ضعیف، باعث دین گریزی می شود

کوروش زارعی در تایید صحبت‌های دهکردی گفت:" این کار به هیچ وجه درست نیست و بعضی مواقع حتی با روایت های غلط و داستان های بی سند به دین هم آسیب می زنیم. گاهی اجرا به لحاظ زیبایی شناسی آنقدر بد است که تماشگر فرار می کند و این باعث دین گریزی می شود."

بودجه ما فقط یک میلیارد تومان در سال است

زارعی با اشاره به بحث جوان گرایی در حوزه هنری گفت: "در این ۳ سالی که من مدیرمرکزهنرهای نمایشی شده ام تمرکزم را روی شهرستان ها گزاشته ام که خروجی بسیار خوبی داشته و حداقل ۸ نمایش نامه نویس خوب و جوان به تئاتر کشور تزریق کرده ایم. بودجه ما فقط ۱ میلیارد تومان در طول سال است."

تئاتر ایران یک سر و گردن از تئاتر منطقه بالاتر است

در بخش دوم برنامه، مهدی شفیعی مدیر کل سابق مرکز هنرهای نمایشی به صورت تلفنی مهمان برنامه بود. وی در مورد تفاهمنامه ای که در نشست مدیران تئاتر غرب آسیا در سال ۱۳۹۵  امضا شد اینطور توضیح داد که:" محور بحث معرفی تئاتر به کشورهای پیرامونی بود. این تفاهم نامه نیاز به پیگیری و ارتباطات مستمر دارد. اعتقاد بر این بود که در این بخش از دنیا وجود این اتحادیه ضروری است و تئاتر این منطقه می تواند با محوریت ایران، که یک سر و گردن از تئاتر منطقه بالاتر است، شکل بگیرد."

در ادامه این بخش زارعی در مورد موفقیت های چشم گیرتئاتر اجرا شده در حلب و پتانسیل تئاتر ایران برای صدور فرهنگ در منطقه گفت  و از اینکه این همکاری ها با کشورهای منطقه به صورت مستمر صورت نمی گیرد اظهار تاسف کرد.

پیام دهکردی در ادامه پرسید: از لحاظ حقوقی، آقای زارعی متولی تئاتر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، واقعا تلخ نیست که برای انجام چنین امر جذابی شما باید دست به دامان سازمان دیگری بشوید؟

زارعی در پاسخ گفت:"چرا اتفاقا من به دوستان خبرنگار می گفتم که اصلا وظیفه سازمان هنری رسانه ای اوج نیست که به تئاتربین الملل بپردازد. این وظیفه دستگاه های فرهنگی رسمی کشور است. آیا تئاتر یکی از رسانه های تاثیر گزار و قدرتمندی نیست که می تواند جمهوری اسلامی ایران را به دنیا معرفی بکند؟ کجا هستند دستگاه های دولتی و فرهنگی ما ؟"

هدف برگزاری همایش تئاتر اربعین، نذر فرهنگی است

آرش ساربان، دبیر اجرای همایش تئاتر اربعین، مهمانان تلفنی بعدی برنامه بود که در مورد آثار اجرا شده در پیاده روی اربعین توضیح داد و گفت :" هدف برگزاری این همایش نذر فرهنگی است و حوزه هنری به دنبال این است که هنرمندان در این مسیر نگاه مذهبی کشورمان  به امام حسین (ع) را نشان بدهند."

به عنوان سوال پایانی دهکردی پرسید الان حوزه هنری در بخش صدور آثاربه سراسر دنیا کجای داستان ایستاده و چه کار باید بکند و چه کاری نمی کند و چرا ؟

در تئاتر هم آقا زاده های فرهنگی و هنری وجود دارند

زارعی پاسخ داد: "یکی ار آرزوهای قلبی من وقتی مدیریت تئاتر حوزه هنری را پذیرفتم این بود که جشنواره سوره را تبدیل به جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی بکنیم، پیشنهاد آن را هم دادم اما به دلیل مشکلات مالی هنوز رخ نداده است." وی در انتهای برنامه این سوال را طرح کرد که " این همه سال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کجای کار است؟" و گفت:" در تئاتر هم آقا زاده های فرهنگی و هنری وجود دارند."

«شب تئاتر» یکی ازبرنامه های « شب های هنر» است که به تهیه کنندگی امیر قمیشی و اجرای پیام دهکردی، پیرامون مسائل تئاتر و نمایش شنبه شب ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس