کد خبر 908168
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
سرجینیو

پرسپولیس با شکست ۲ بر صفر در زمین حریف در دیدار رفت فینال، ماموریت بسیار سختی در بازی برگشت دارد. بازیهایی که در ژاپن برگزار شده اکثراً یادآور خاطرات تلخ برای فوتبال ایران است.

به گزارش مشرق، تاکنون نه تنها تیمهای ژاپنی در خانه برای تیمهای ایرانی دردسرساز شدند بلکه کلاً تورنمنتهایی که به میزبانی ژاپن برگزار شده برای تیمهای ایرانی توام با ناکامی بوده است. با توجه به شکست ۲ بر صفر پرسپولیس در ژاپن، نتایج ضعیف تیم‌های ایرانی در سرزمین آفتاب تابان مرور شده است.

بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ توکیو

این مسابقات را می‌توان ضعیف‌ترین تورنمنت تاریخ فوتبال ایران قلمداد کرد.تیم ملی ایران که با رژیم صهیونیستی و کره جنوبی هم‌گروه شده بود به ترتیب با ۴ و ۵ گل از این تیمها شکست خورد و از گردونه رقابتها حذف شد.شکست ۵ بر صفر مقابل کره‌جنوبی سنگین‌ترین شکستی است که تیم ملی ایران در یک دیدار رسمی برابر یک تیم آسیایی داشته است.

المپیک ۱۹۶۴ توکیو

این بار شهر توکیوی ژاپن میزبان رقابتهای المپیک تابستانی بود و تیم فوتبال ایران برای نخستین بار به رقابتهای المپیک در رشته فوتبال راه یافت.ایران با تیمهای آلمان شرقی، مکزیک و رومانی هم‌گروه شد و با شکست برابر آلمان شرقی و رومانی و یک تساوی برابر مکزیک در گروه خود آخر شد.

جام ملتهای آسیا ۱۹۹۲

ژاپن در آغاز مسیر حرفه‌ای شدن فوتبال خود، میزبان جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۹۲ می‌شود. ایران در سال ۱۹۹۰، فاتح بازیهای آسیایی شده بود و پس از آن استقلال قهرمانی و نایب قهرمانی جام باشگاههای آسیا و پرسپولیس قهرمانی جام در جام آسیا بدست آورده بود و تیم ملی به عنوان شانس نخست قهرمانی پای به این رقابتها گذاشت. ایران در این مسابقات با ژاپن،کره شمالی و امارات هم‌گروه بود. تیم ملی در ۲ دیدار نخست مقابل کره شمالی و امارات صاحب یک برد و یک تساوی شده بود و با یک تساوی مقابل ژاپن، از مرحله گروهی صعود می‌کرد ولی ایران مغلوب گل مشکوک دقایق پایانی کازو یوشی میورا شد.این دیدار جنجالی، چندین محروم نظیر فرشاد پیوس و مجتبی محرمی برای فوتبال ایران برجای گذاشت.این دوره ضعیفترین عملکرد تیم ملی در تاریخ جام ملتهای آسیاست و تنها دوره‌ای که تیم ملی موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است.

بازیهای آسیایی ۱۹۹۴ – هیروشیما

ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پای به این رقابتها گذاشت و با تیمهای بحرین،چین، ترکمنستان و یمن هم گروه بود. ایران در دیدار نخست مقابل بحرین با تساوی بدون گل متوقف شد. علی دایی ستاره اصلی تیم ملی در این بازی دچار مصدومیت شدید شد و ادامه رقابتها را از دست داد. ایران مقابل ترکمنستان نیز به تساوی ۱-۱ رسید و شکست یک بر صفر مقابل چین ایران را از بازیهای آسیایی حذف کرد و عملا بازی آخر برابر یمن تشریفاتی شد. این دوره نیز یکی از ضعیفترین ادوار حضور ایران در رقابتهای بین‌المللی محسوب می‌شود.

تک بازیهایی با میزبانی ژاپن

به جز تورنمنتهای اشاره شده، ژاپن در تک دیدارهایی که مثل دیدار امروز، نیز از تیمهای ایرانی پذیرایی کرده که اکثرا آنها هم برای تیمهای ایرانی توام با موفقیت نبوده است. یکی از کم اهمیت‌ترین آنها شکست ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بود.تیم ملی ایران تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ که صعودش به جام جهانی ۲۰۰۶ قطعی شده بود در آخرین دیدار در یوکوهاما با نتیجه ۲ بر یک از ژاپن شکست خورد.

سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ پس از تساوی یک-یک در خانه به دیدار اوراواردز در ژاپن رفت ولی در آنجا امیدهای این تیم از بین رفت و با نتیجه ۲بر صفر تن به شکست داد.

قبل از پرسپولیس آخرین تیمی که به دیدار فینال لیگ قهرمانان راه یافت، ذوب آهن بود که در سال ۲۰۱۰ فینال را به صورت تک بازی در ژاپن و در شهر توکیو برگزار کرد و با نتیجه ۳ بر یک مغلوب ایلهواچونما شد و به نایب قهرمانی قناعت کرد.

پرسپولیس یکی از معدود تیمهایی بود که در طول تاریخ در ژاپن موفق به کسب نتیجه شده بود و در فینال جام در جام آسیا در فصل ۱۹۹۲-۹۳ در این کشور به یک تساوی شیرین دست یافت هرچند که در خانه نتوانست از این نتیجه محافظت کند حال پرسپولیس هم در ژاپن طعم ناکامی را چشید اما امیدوار است که این بار این شکست را در تهران جبران کند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس