شهرداری تهران

رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حالی که سیمای شهر خالی از تبلیغات مرتبط با مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین است، از اقدامات انجام شده برای این کار اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش مشرق، چند سالی است که راهپیمایی اربعین حسینی، جایگاه بزرگترین اجتماع و راهپمایی جهان را به خود اختصاص داده است و هر سال هم نسبت به سال قبل بر شمار شرکت کنندگان در این راهپیمایی افزوده می‌شود.

اگرچه بخش اعظمی از پشتیبانی این راهپیمایی چند ده میلیونی توسط نیروهای مردمی انجام می‌شود، اما به دلیل فراوانی مردم حاضر در این مراسم بخشی از نیروی‌های دولتی هم ناگزیر به کار خدمات رسانی به زائران روی آورده‌اند. به دلیل خیل فراوان زائران ایرانی، شهرداری تهران جمعی از نیروهای پاکبان خود را در سه شهر کوفه، کربلا و نجف مستقر کرده تا در صورت نیاز به نظافت معبر اقدام به عمل کنند.

از سوی دیگر جمعی از شهروندان تهرانی هم چند سالی است که به استناد حدیث معروف « مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا » (اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید، چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده‌اید) از امام هادی (ع)، در روز اربعین مسیر تهران تا شهر ری را پیاده‌روی می‌کنند، تا از این طریق اعلام کنند که اگر نتوانستند در راهپیمایی اربعین فاصله نجف تا کربلا را بپیمایند، اما دلهایشان مشتاق این کار است.

راهپیمایی نجف تا کربلا که در این چند سال عنوان بزرگترین راهپیمایی جهان را به خود اختصاص داده، همواره از سوی رسانه‌های جهانی معاند اهل بیت سانسور شده است و در حالی که برای بیهوده ترین رویدادهای انسانی ویژه برنامه تهیه می‌کنند، در مقابل این رویدادی که تصویر دلدادگی میلیون‌ها انسان عاشق به مظهر آزادگی و انسانیت در طول تاریخ است، یا دست به سانسور می‌زنند و یا به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند.

این وضعیت بر دوش هر رسانه یا نهادی که توان انعکاس یا تبلیغ این نوع اجتماعات را دارد تکالیفی را می‌گذارد، که شانه خالی کردن از زیر بار آن، نتیجه‌ای دارد که دل معاندین اهل بیت را شاد و دل عاشقان ایشان را آزرده می‌کند.

فضای معابر عمومی شهری یکی از مکان‌هایی است که در طول شبانه روز بارها در مقابل دیدگان شهروندان قرار می‌گیرد و شهرداری تهران هم با استفاده از همین فضاها بارها نشان داده است که چقدر به برد تبلیغاتی فضاهای معابر شهری اعتقاد دارد.

در کشاکش مسابقات جام جهانی و ایام عاشورای حسینی، شهرداری تهران با نصب تصاویر ورزشکاران ملی و همچنین جملاتی حاوی پیام‌های مکتب حسینی توانست از ظرفیت تبلیغی فضاهای محیطی به خوبی استفاده کند و گامی موثر در راستای وحدت ملی و نشر شعائر دینی بردارد.

اما اکنون که موضوع اربعین حسینی و اجتماع چند ده میلیونی زائران حسینی در میان است، وظیفه شهرداری تهران برای انعکاس و تبلیغ این آئین در سطح شهر تهران به مراتب سنگین‌تر از یک موضوع ملی است.

راهپیمایی اربعین یک پدیده فراملی است که گستره آن از مرز امت اسلامی هم فراتر رفته و این روزها شاهدیم، عشق به امام حسین(ع) نه تنها شیعه و سنی نمی‌شناسد، بلکه مسلمان و مسیحی و کلیمی و زرتشتی هم نمی‌شناسد، و آنچه که انسان‌ها را از هر دینی گرد هم آورده است، روح آزادگی ایشان بوده است.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران به عنوان متولی نشر معارف دینی در سطح شهر تهران در مواجهه با این رویداد پر اهمیت به گونه‌ای عمل کرده است که گویا مردم تهران را هیچ دلدادگی به این پدیده حسنه نیست.

از آنجایی که چند سالی است راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران در حال برگزاری است و تهرانی‌هایی که از کسب فیض زیارت امام حسین(ع) جا مانده‌اند، به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) می‌روند، حال سازمان زیباسازی شهرداری تهران وظیفه دارد، به سهم خود نسبت به معرفی این سنت حسنه اقدام کند.

در حال حاضر معابر شهر خالی از شعائر راهپیمایی اربعین است و مارک‌های معروف بر روی بیلبوردهای شهری جا خوش کرده اند.

چند ماه پیش حسنی رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران به مناسبت تولد بهاره افشاری، 20 بیلبورد شهرداری تهران را برای تبلیغ مستندی که او در حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان، ساخته بود را به او هدیه می‌کند، که البته بهاره افشاری این هدیه را بر می‌گرداند.

اما ای کاش به همین میزان که رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران به بهاره افشاری توجه داشته است، مدیران شهرداری هم به امام حسین(ع) و مراسم اربعین دلدادگی داشتند، تا این روزها شاهد باشیم که حداقل 20 بیلبورد شهری به این کار اختصاص یافته اند.

برزین ضرغامی رئیس سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات این سازمان برای تبلیغ مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران گفت: قرار شده است که در مورد راهپیمایی جاماندگان اربعین در زمینه تبلیغات کمک کنیم.

رئیس سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این رابطه چه اقداماتی انجام خواهید داد؟، گفت: قرار شده در مسیر راهپیمایی مواردی که به ما ارائه می‌دهند را در سطح معابر اکران کنیم و این موارد اکنون در حال چاپ است و برای آن روز اکران خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه به صورت مشخص برای برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران چه تبلیغاتی کرده اید؟، گفت: نمی‌دانم، اما برای مراسم اربعین در بیش از 100 نقطه از شهر المان‌هایی مناسب نصب شده و به نمایش گذاشته شده است.

رئیس سازمان زیباسازی شهردای تهران ارائه آمار در خصوص اقدامات انجام شده برای مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین را منوط به دریافت اطلاعات و ارائه آن به باشگاه خبرنگاران عنوان کرد که علی رغم پیگیری‌های چند باره خبرنگار ما هنوز پاسخی از جانب این سازمان دریافت نشد.

 در حال حاضر تبلیغات موجود در شهر در ارتباط با روز اربعین بسیار پراکنده و کم رونق است و از سوی دیگر تبلیغاتی در خصوص راهپیمایی جاماندگان اربعین دیده نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس