اربعین

دستگاه قضایی استان ایلام در ایام اربعین اقدامات متعدد و مختلفی داشته است تا امر خدمت رسانی به زوار اباعبدالله(ع) به صورت مطلوبی صورت پذیرد.

به گزارش مشرق، یکی از رویدادهای عظیمی که در سالیان اخیر در ایران به شکل گسترده‌ای مورد استقبال مردم ایران قرار گرفته است پیاده روی اربعین امام حسین (ع) است.

این رخداد بزرگ مذهبی و اجتماع میلیونی رنگ و بوی یک رخداد بین المللی هم به خود گرفته استو در کشور ما در راستای استقبال روزافزون مردم ایران از زیارت اربعین دستگاه‌های مختلف کشور هم پابه‌پای مردم قدم در میدان گذاشتند تا این حرکت خود جوش و مردمی به شکلی بهتر و منسجم‌تری ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

روال پرداخت ارز به زائران اربعین عادی شد

فیلم/ حضور حجت الاسلام رئیسی در حرمین عسگریین(ع)

دادگستری استان ایلام هم که به نوعی بیشترین تردد زائران را در استان خود دارد در جهت برگزاری هرچه با شکوه‌تر این گردهمایی بین المللی اقدامات مختلفی را در دستور کار خود داشته است.

در این زمینه به گفت‌وگو با رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب این استان نشستیم تا از اقدامات آن‌ها در خصوص راهپیمایی عظیم اربعین امام حسین (ع) باخبر شویم.

محمد رزم رئیس کل دادگستری استان ایلام در رابطه با اقدامات انجام شده توسط این دستگاه در خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران اباعبدالله (ع) در ایام اربعین گفت: در روایات داریم که کسی که به زیارت امام حسین (ع) نائل شد خداوند برای هر قدمی که بر می‌دارد یک حسنه نوشته و یک گناه از او محو و یک درجه مرتبه اش را بالا می‌برد و زمانی که به زیارت مشرف شد حق تعالی دو فرشته را موکل او می‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسید و زمانی که از سفر برگشت با او وداع کرده و به او گفته می‌شود ای ولی خدا گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش هستی، به خدا قسم هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز تو را نخواهد دید و تو را طعمه نخواهد کرد.

این مقام قضایی با آرزوی قبولی سوگواری همه شیعیان و خادمین زوار حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: همه ما باید دست به دست هم دهیم تا زیارت اربعین امسال با شکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

رئیس کل دادگستری استان ایلام افزود: مقام معظم رهبری از مراسم اربعین بعنوان پدیده بی نظیر و معجزه قرن یاد کرده و لذا به مصداق آیه شریفه فاستبقوا الخیرات وظیفه داریم در این کار خیر از یکدیگر سبقت بگیریم.

تجهیز مهمانسراهای تمامی ادارات عضو شورای قضایی استان برای خدمت به مردم

این مقام قضایی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌های دستگاه قضایی استان در این ایام گفت: مهمانسراهای تمامی ادارات عضو شورای قضایی استان تجهیز شده و شعب ویژه رسیدگی به جرائم احتمالی در پایانه مرزی مهران مستقر گردیده است.

وی ادامه داد: همچنین نظارت لازم بر نحوه خدمات رسانی کمیته‌های زیر مجموعه ستاد اربعین استان و نحوه واگذاری پارکینگ‌ها اعمال شده است، تخلفات تعزیراتی این دوره رصد و پیگیری و خدمات پزشکی قانونی نیز در نقطه صفر مرزی ارائه گردیده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام ادامه داد: همچنین اداره کل ثبت اسناد و املاک استان نسبت به برقراری کشیک کارشناسان امور ساختمانی و ثبتی اقدام کرده و با حضور نمایندگان اعضاء شورای قضایی استان جلسه تعاملی در دادگستری شهرستان مهران تشکیل شده است.

رزم به برخی مصوبات شورای شورای قضایی استان ایلام که در این رابطه تشکیل شده بود اشاره کرد و گفت: در جلسه شورای قضایی که درخصوص خدمت رسانی بهتر و تکریم زوار اباعبدالله (ع) تشکیل گردید موضوعات مختلفی مصوب گردید. از جمله اینکه مصوب شد دادگستری شهرستان مهران نسبت به استقرار شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ در پایانه مرزی مهران اقدام کند.

استقرار قضات کشیک دادسرا و دادگاه نظامی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح

این مقام قضایی تصریح کرد: همچنین تصویب شد که سازمان قضایی نیروهای مسلح استان نسبت به استقرار قضات کشیک دادسرا و دادگاه نظامی ۲ در پایانه مرزی مهران اقدام کند.

رزم افزود: بمنظور پیشگیری و جلوگیری از تبدیل و تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهر مهران و نیز حریم راه‌ها و جاده‌ها مقرر گردید که نیروی انتظامی، مدیریت امور راضی استان، اداره کل جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شهرداری مهران نسبت به جلوگیری از موضوع اقدام و موارد مشاهده شده را جهت تعقیب قضایی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مهران منعکس کنند.

برخورد با گرانفروشی، قاچاق کالا، تخلفات دارویی و سد معبر

رئیس کل دادگستری استان ایلام خاطر نشان کرد: استقرار شعب کشیک در پایانه مرزی مهران و پیگیری و برخورد قاطع با عاملین فروش غیرمجاز سیم کارت تلفن همراه، گرانفروشی، کم فروشی، قاچاق کالا و امور دارویی، تخلفات بهداشتی، سد معبر و مسافر فروشی از جمله وظایف مصوب برای اداره کل تعزیرات حکومتی استان بود.

رزم به دیگر مصوبات شورای قضایی این استان اشاره کرد و گفت: در این جلسه مصوب شد که اداره شوراهای حل اختلاف دادگستری استان نسبت به برقراری شعبه کشیک برای رسیدگی به جرائم درجه هشت و امور فوری حقوقی مانند تامین دلیل و مطالبات کمتر از ۲۰ میلیون تومان در پایانه مرزی مهران اقدام کند.

استقرار اکیپ مجهز پزشکی قانونی تا ده روز پس از مراسم اربعین

این مقام عالی دستگاه قضایی ایلام ادامه داد: مقرر شد اداره کل پزشکی قانونی استان به استقرار اکیپ مجهز پزشکی قانونی شامل پزشک متخصص، تکنسین، سردخانه متحرک و آمبولانس تا ده روز پس از اربعین در پایانه مرزی مهران اقدام کند و اداره کل بازرسی استان هم عملکرد کمیته‌های ستاد اربعین در استان را به دقت بررسی، گزارش لازم تهیه و به دبیرخانه شورای قضایی استان ارسال کند.

نظارت بر واگذاری و شناسایی پارکینگ‌های غیرمجاز

رزم ادامه داد: اداره کل بازرسی استان موظف گردید ضمن اعمال نظارت بر واگذاری پارکینگ‌های برکت و اربعین و سایر پارکینگ¬های خصوصی و دولتی و شناسایی پارکینگ‌های غیرمجاز، گزارشات لازم را تهیه و جهت اقدام بعدی به دبیرخانه شورای قضایی استان ارسال کند.

وی ادامه داد: همچنینی این اداره کل مکلف شد چگونگی و نحوه ایجاد و صدور مجوز موکب‌ها و تامین ارز زائرین را بررسی و گزارش لازم در این زمینه را به دبیرخانه شورای قضایی استان ارسال کند.

این مقام قضایی به نقش دبیرخانه شورای قضایی استان هم اشاره کرد و گفت: دبیرخانه شورای قضایی استان مکلف گردید که نسبت به ارسال یک نسخه از این صورت جلسه و نیز جمع بندی اقدامات به معاونت فرهنگی قوه قضائیه اقدام کند.

وی در پایان گفت: نظارت بر حُسن اجرای مصوبات هم به معاونت برنامه ریزی دادگستری استان و دبیر شورای قضایی استان محول گردید.

در ادامه افشار خسروی‌زاد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام در رابطه با اقدامات دادسرای این استان در رابطه با ایام اربعین گفت: ما به عنوان نماینده دستگاه قضایی استان یکی از اعضای ستاد اربعین استان ایلام هستیم که خوشبختانه عملکرد مناسبی هم داشته ایم.

نظات جدی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای مطلوب خدمت رسانی به زوار

وی گفت: در این ستاد عملکرد ما یک عملکرد نظارتی بر اقدامات سایر دستگاه‌های عضو ستاد است. به عنوان مثال در بحث توسعه زیرساخت‌های بزرگراه اربعین ما به کارفرما تذکرات لازم را داده ایم که پیشرفت فیزیکی کار پیشرفت مطلوب خود را داشته باشد. اگرچه هنوز در رابطه با بحث جاده سازی و بزرگراه اربعین با نقطه مطلوب فاصله داریم، ولی با نظارت دستگاه قضایی بسیاری از کارها شتاب گرفته است.

این مقام قضایی اظهار کرد: با توجه به این مرز مهران پرترددترین مرز برای زائرین است، لذا به طور مرتب از این پایانه مرزی بازدید داشته و داریم.

استقرار شعب ویژه رسیدگی به جرائم در پایانه مرزی

خسروی زاد افزود: برای این که ما بتوانیم در پایانه مرزی بهتر به مردم خدمت رسانی داشته باشیم یک شعبه ویژه رسیدگی به جرائم را این پایانه مستقر کرده ایم که قضات به صورت دائم درآنجا شعبع در حال انجام وظیفه هستند؛ لذا در این ایام اگر یک جرمی واقع شد و جزو جرایم عادی بود قاضی کشیک به طور شبانه‌روز در آنجا آماده رسیدگی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام خاطرنشان کرد: این شعبه از حدود دو هفته پیش آغاز به کار کرده و تا پس از روز اربعین هم در آنجا مستقر خواهد بود.

این مقام قضایی ادامه داد: البته در راستای پیشگیری از وقوع جرم احتمالی شخصا خودم در بین زوار حاضر شده و به سوالات قضایی و حقوقی زائرین پاسخ داده و هشدارهای لازم را به این عزیزان گوشزد کرده ایم.

خسروی زاد بیان کرد: به عنوان مثال هشدار داده شده است که حتی قرص‌های کدئین دار را همراه خود نداشته باشند. چون اگر آن طرف مرز بروند با مشکل مواجه خواهند شد. چون نظام قضایی عراق به شدت با حمل قرص‌های کدئین دار برخورد می‌کند و چه بسا منجر به حبس زائران شود.

دادستان ایلام خاطرنشان کرد: یا مثلا در بحث ترددها به گونه‌ای که قانون رعایت شود به امور زائران ورود می‌کنیم تا مشکلاتشان حل شود.

وی تصریح کرد: در بحث رفاهی هم به موضوعات ورود داشته ایم. به عنوان مثال روز گذشته بازدیدی از اورژانس داشتیم که ببینیم که نحوه خدمات‌دهی به زائران چگونه است.

احقاق حقوق عامه مهمترین مولفه در نظارت‌های دستگاه قضایی است

خسروی زاد اظهار کرد: البته در خصوص نظارت و ورود ما به این موضوعات بسنده نکرده ایم بلکه نظارت ما یک نظارت کلی بر تمامی حقوق عامه است. به عبارت بهتر در راستای احیای حقوق عامه برای زائرین ورودها و نظارت‌های ما صورت می‌گیرد؛ لذا روز گذشته با شهردار مهران درباره پایانه‌ها و پارکینگ‌ها جلسه‌ای برگزار شد تا خدمات‌دهی به زائرین از قبل بهتر بشود.

این مقام قضایی افزود: الحمدالله نظارت‌ها در سال جاری نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر شده و سند این عملکرد نیز مردم و مسئولین هستند. چون در رابطه با افزایش رضایت مردمی به این نتیجه رسیده ایم که دادستان‌ها به صورت چهره به چهره با مردم دیدار و گفتگو داشته باشند.

خسروی زاد در رابطه با پرونده‌های تشکیل شده در شعبه مستقر در پایانه هم گفت: اکثرپرونده‌هایی که در آنجا تشکیل شده است مربوط به جعل ویزا بوده است. مثلا در همین ماه اخیر بیش از صد و بیست پرونده درباره ویزای جعلی داشته ایم. 

شناسایی و انهدام باند توزیع دلار تقلبی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام افزود: مثلا چند روز پیش ما یک سری دلار تقلبی را کشف کردیم. در این خصوص ۳ -۴ نفر را دستگیر کردیم که به صورت یک باند قصد داشتند دلار تقلبی را بین زوار توزیع کنند.

وی به دیگر اقدامات قضایی انجام شده اشاره کرد و گفت: در ادامه تسهیل تردد و خدمت رسانی بهتر به زائران اباعبدالله (ع) بخاطر اینکه سرقتی شکل نگیرد ضمن اینکه از طریق رسانه‌های مختلف هشدارهای لازم را اعلام کردیم از طریق نصب بنرهایی در سطح شهر این تذکرات را مجددا به سمع و نظر زوار محترم رساندیم. همچنین قبل از شهر ایلام کنترل خودروها را ما انجام میدهیم که به صورت گروهی وارد شوند تا به صورت ناگهانی ازدحام جمعیت و شلوغی را در پایانه مرزی نداشته باشیم.

پایش دقیق و لحظه ای مسیر با نصب دوربین‌های مداربسته متعدد

این مقام مسئول تصریح کرد: در رابطه تامین امنیت جانی و مالی زوار نصب دوربین‌های مدار بسته زیادی را در دستور کار داشتیم و خوشبختانه دوربین‌های زیادی هم در سطح شهرو خیابان‌ها هم در سطح پارکینگ‌ها و هم پایانه مرزی نصب شده است و پایش بسیار قوی و مناسبی را داریم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام افزود: الحمدالله از لحاظ امنیتی مشکل خاصی در سطح استان وجود ندارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس