کد خبر 906365
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۰
وزارت امور خارجه نمایه

در شرایط کنونی اصولا دیدگاه کارشناسی دستگاه دیپلماسی کشور بر بی‌فایده بودن هر نوع مذاکره با دولت عهدشکن، قانون‌گریز و ضدایران آقای ترامپ استوار است.

به گزارش مشرق، در چند ماه گذشته اقدامات توهین‌آمیز کشورهای اروپایی علیه ایران به صورت چشمگیری افزایش یافته است با این حال واکنش وزارت امور خارجه به این توهین‌ها را می‌توان «تقریبا هیچ» دانست. در تازه‌ترین اقدام، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در گزارشی مدعی شد فرانسه بتازگی یک دیپلمات ایرانی را با ادعای ارتباط با طرح شکست‌خورده حمله به تجمع منافقین در پاریس از این کشور اخراج کرده است. به گزارش رویترز، منابع امنیتی و دیپلماتیک گفتند فرانسه در پاسخ به طرح شکست‌خورده بمب‌گذاری در تجمع گروهک منافقین در ماه جولای یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد.


وزارت خارجه فرانسه چند هفته پیش نیز با متهم کردن وزارت اطلاعات ایران به قرار داشتن پشت این ماجرا دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات ایران در فرانسه و ۲ تبعه ایرانی را به این بهانه مسدود کرد.


اعلام خبر اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه در شرایطی است که وزارت امور خارجه در این مدت خبری از موضوع اخراج دیپلمات ایرانی توسط فرانسه اعلام نمی‌کرد و سعی در پنهان کردن آن داشت. ۲ هفته قبل در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه همین موضوع توسط یک خبرنگار مطرح شده بود اما قاسمی در پاسخی سوال‌برانگیز اظهار داشته بود: «ما الزاماً با شتابزدگی دست به اقداماتی نمی‌زنیم که متضرر بشویم. در نهایت همه آنهایی که باید در جریان اقدامات باشند، هستند و در زمان لازم اقدامات مقتضی انجام خواهد شد»!


 اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه آن هم در سکوت خبری و به گونه‌ای که یک‌ماه پس از اخراج، رسانه‌های غربی آن را رسانه‌ای کنند، در وهله اول این سوال را در اذهان ایجاد می‌کند که وزارت امور خارجه کجای این ماجرا ایستاده است؟! این قضیه و همین‌طور نوع مواجهه منفعلانه دستگاه دیپلماسی با برخورد تحقیرآمیزی که چند کشور اروپایی با دیپلمات دیگر کشورمان (اسدالله اسدی) داشته‌اند، گویای این واقعیت تلخ است که فرانسه و سایر کشورهای اروپایی که باید به خاطر حمایت از تروریست‌ها و منافقین در مقام پاسخگویی به ایران باشند، امروز در جایگاه مدعی و طلبکار درآمده و از هرگونه رفتار غیرقانونی با دیپلمات‌های ایرانی ابا ندارند.


علاوه بر موضوع اسدالله اسدی که حدود ۴ ماه برخلاف تمام قوانین و عرف بین‌الملل و به‌رغم برخورداری از مصونیت دیپلماتیک در بازداشت به سر می‌برد، در چند ماه گذشته حمله‌های سریالی به سفارتخانه‌های ایران در پایتخت‌های اروپایی را نیز شاهد بوده‌ایم که آن هم با واکنش درخور دستگاه دیپلماسی مواجه نشد.


نکته جالب توجه در این باره، توجیه وزارت امور خارجه برای انفعال خود در این پرونده‌هاست. سخنگوی وزارت امور خارجه ۲ هفته پیش در نشست خبری خود درباره جزئیات اقدامات وزارت خارجه برای آزادی اسدی گفته بود: «ایران از هیچ کوششی در این پرونده دریغ نمی‌کند اما گام‌های خود را به ریز نمی‌توانیم بیان کنیم»! آیا معنای این سخن سخنگوی وزارت امور خارجه پذیرش اتهام و ناتوانی نیست؟ طبیعتا جواب جوسازی و توهین به حاکمیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش مخفیانه برای ساکت و راضی نگه داشتن طرف اروپایی نیست! مگر آنکه تفسیر آقای قاسمی از «اصل عمل متقابل» به ‌عنوان حق بدیهی و اساسی یک دولت در برابر اخراج دیپلمات‌های خود، چیز دیگری باشد و آن را فرع عمل متقابل می‌پندارد!


به نظر می‌رسد همین ذهنیت حاکم بر مجموعه وزارت امور خارجه موجب انفعال در مقابله به مثل با کشورهای غربی و زمینه‌ساز گستاخی و توهین‌های روزانه آنها به دیپلمات‌های ایرانی شده است. به عبارتی وزارت امور خارجه درباره موضوعات مهم اینچنینی عملا هیچ اقدام موثری نمی‌کند و زمانی که با فشار رسانه‌ها و افکار عمومی در داخل مواجه می‌شود، توجیهات امنیتی و دیپلماتیک را پیش کشیده و مدعی می‌شود نمی‌توان ریز پیگیری‌ها را اعلام کرد!


«وطن امروز»، سی‌ام مهرماه گذشته در گزارشی با عنوان «پنهان‌کاری!» در همین راستا نوشته بود: «متاسفانه تاکنون گام ملموس و قابل مشاهده‌ای از وزارت امور خارجه برای حمایت از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی رؤیت نشده است. نه‌تنها این مطالبه عمومی از وزارت امور خارجه محقق نشده، بلکه برخی رفتارها و اقدامات وزارت امور خارجه در ماجرای اسدالله اسدی و همین‌طور دیپلمات‌های اخراج‌شده ایرانی از هلند را اگر به‌مثابه فریب افکار عمومی تلقی نکنیم، قطعا می‌توان در راستای پنهان‌کاری و عدم شفافیت ارزیابی کرد. در این میان اظهارات و مواضع سینوسی آقای سخنگو، به‌عنوان سمبل و نماینده دستگاه سیاست خارجی، موید این ماجراست».


ماجراهایی مثل ماجرای اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه قاعدتا افشا می‌شد و سکوت وزارت امور خارجه در این باره رفتاری عجیب و غیرمنطقی بود. به گونه‌ای که در نهایت هم شاهد بودیم این رسانه‌های غربی بودند که این اخراج را رسانه‌ای کردند. از سوی دیگر این رفتار مسؤولان وزارت امور خارجه یادآور همان ضرب‌المثل معروف ایرانی است که می‌گوید شترسواری دولا دولا نمی‌شود. منظور از این ضرب‌المثل این است که نمی‌توان موضوعی را که برای همه قابل مشاهده است از انظار عمومی پنهان کرد.


مورد مشابه اخراج دیپلمات‌های ایرانی از هلند


سوم خردادماه گذشته سازمان اطلاعات و امنیت هلند (AIVD) در اقدامی که پیش از این در هیچ کشور دیگری رخ نداده است، پس از دعوت از سفیر جمهوری اسلامی ایران به محل این سازمان به وی اعلام می‌کند ما شواهد و قرائنی داریم که جمهوری اسلامی ایران در ماجرای قتل علی معتمد و احمد نیسی (۲ تروریست ساکن هلند) دست دارد و به همین منظور ۲ نفر از پرسنل سفارت ایران باید خاک هلند را هرچه سریع‌تر ترک کنند.


متعاقب این دیدار و بدون اینکه سفیر کشورمان در هلند نسبت به اظهارات و اتهامات طرف هلند و انتساب قتل‌های سازماندهی‌شده از سوی گروهک‌های تروریستی عکس‌العمل نشان دهد یا اعتراض رسمی کند، به ۲ دیپلمات کشورمان اعلام می‌کند بر اساس تقاضای طرف هلندی باید خاک این کشور را ترک کنند. نکته قابل تامل و تاسف‌بار آنجاست که سازمان اطلاعات هلند علاوه ‌بر انتساب اتهامات به جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند سفارتخانه و وزارت امور خارجه حق رسانه‌ای کردن این موضوع را ندارند و باید دیپلمات‌های یادشده را (بدون هیچ‌گونه دلیل و مدرکی) به عنوان «عناصر نامطلوب» معرفی کنند تا نام آنها در لیست سیاه سازمان ملل نیز ثبت شود. سازمان اطلاعات و امنیت هلند همچنین تاکید می‌کند وزارت امور خارجه ایران باید از هرگونه واکنش و اقدام متقابلی در این زمینه خودداری کند که سفارت ایران در هلند و وزارت امور خارجه در موضعی حقارت‌بار و انفعالی دقیقا طبق دستورالعمل سازمان اطلاعات و امنیت هلند عمل کرده و از درز هرگونه خبری در این زمینه جلوگیری به عمل می‌آورند.


به گزارش مشرق، در این میان هیچ‌گونه اعتراض، واکنش، توضیح یا حتی ملاقات مستقل برای مقابله با اتهام‌زنی هلند از سوی سفیر ایران در آمستردام و همچنین وزارت امور خارجه صورت نمی‌گیرد که این موضع تامل‌برانگیز به تقویت موضع هلند در تصمیم اخراج دیپلمات‌های کشورمان کمک شایانی می‌کند.


بر همین اساس ۲ دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند بر اساس ضرب‌الاجل سازمان اطلاعات و امنیت هلند (و نه وزارت خارجه این کشور) بدون هیچ حمایت یا واکنش مقتدرانه‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی در تاریخ ۱۷ خرداد ۹۷ به صورت کاملا بی‌سر و صدا خاک این کشور را ترک می‌کنند.

وزارت امور خارجه مذاکره با آمریکا در عمان را تکذیب کرد


روابط عمومی وزارت امور خارجه به ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر مذاکره بعضی کارشناسان وزارت امور خارجه با همتایان آمریکایی خود در عمان پاسخ داد. در بخشی از اطلاعیه وزارت امور خارجه آمده است:


روابط عمومی وزارت امور خارجه با توجه به ادعای تازه یک نماینده مجلس مبنی بر تلاش، تمایل و اقدام وزارت امور خارجه در برقراری تماس و مذاکره با دولت ایالات متحده آمریکا در یکی از کشورهای همسایه، موارد زیر را به اطلاع عموم ملت شریف ایران می‌رساند:


۱- به صراحت اعلام می‌شود تمام ادعاهای ایشان در خصوص تمایل وزارت امور خارجه به برقراری تماس و مذاکره با دولت آمریکا و نیز انجام مذاکره با طرف‌های آمریکایی در یکی از کشورهای همسایه غلط و بی‌اساس است و بشدت تکذیب می‌شود.


۲- وزارت امور خارجه در تمامی سطوح و ارکان مدیریتی و کارشناسی، خود را تابع اوامر و سیاست‌های ترسیم‌شده از سوی مقام معظم رهبری بویژه در خصوص چگونگی تعامل و برخورد با دولت ایالات متحده آمریکا می‌داند و قطعا گامی فراتر یا عقب‌تر برنخواهد داشت.


۳- وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران خود را دیده‌بان منافع ملی و مصالح کشور دانسته و تعهد و پایبندی خود به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را منوط به ارائه تصویری واقعی از تحولات و روندهای در حال وقوع در منطقه، جهان و نظام بین‌الملل می‌دانند و خود را موظف به ارائه دیدگاه کارشناسی به مقامات عالی دولت و نظام می‌بینند. افزون بر آن در شرایط کنونی اصولا دیدگاه کارشناسی دستگاه دیپلماسی کشور بر بی‌فایده بودن هر نوع مذاکره با دولت عهدشکن، قانون‌گریز و ضدایران آقای ترامپ استوار است.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بی خبر IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    3 0
    اینها تا دوستی مملکت را تقدیم دشمنان نکنند دست بردار نیستند خوی استکبار طلبی و به دامن امریکا رفتن در ذات شان است اینم که بعضی حرف برعلیه امریکا می زنند حقه شان است
  • DE ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    0 0
    دیپلماسی دولار دولار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس