کارت سوخت شخصی و کارتخوان های نوین

بی‌تدبیری در حذف چند ساله کارت سوخت و افزایش مصرف و قاچاق بنزین، موجب از بین رفتن ۴۴ هزار میلیارد تومان شده است.

به گزارش مشرق، در سال ۸۰ مصرف روزانه بنزین حدود ۴۵/۸ میلیون لیتر بود که طی پنج‌سال این میزان با رشد ۶۱ درصدی به روزانه ۷۳/۷ میلیون لیتر در سال ۸۵ رسید. این افزایش چشمگیر مصرف بنزین با هشدارهای کارشناسی منجر به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در قالب مصرف با کارت سوخت (از سال ۸۶) شد. این اقدام به‌زودی آثار مثبت خود را نشان داد، به‌طوری که طی ۹ سال اجرای سهمیه‌بندی بنزین، میزان مصرف نه‌تنها افزایش نیافت، بلکه با کاهش دو درصدی از روزانه ۷۳/۷ میلیون لیتر در سال ۸۵ به روزانه ۷۱ میلیون لیتر در سال ۹۴ رسید. با این حال با القای ناکارآمدی کارت سوخت از سوی دولت، از سال ۹۴ بنزین تک‌نرخی و کارت سوخت کنار گذاشته شد. علاوه‌بر افزایش قاچاق بنزین، یکی از مهم‌ترین پیامدهای این اقدام، افزایش مصرف بود، به‌طوری که مصرف بنزین از روزانه ۷۱ میلیون لیتر در سال ۹۴ به روزانه ۹۱/۷ میلیون لیتر در سال جاری رسیده است.

محاسبات نشان می‌دهد طی اجرای طرح کارت سوخت میزان مصرف بنزین به‌طور میانگین سالانه دو درصد افزایش یافته است که اگر کارت سوخت در سال ۹۴ حذف نمی‌شد، با تداوم این امر میزان مصرف روزانه بنزین در سال ۹۵ باید به ۷۲/۴ میلیون لیتر، در سال ۹۶ به حدود ۷۳/۸  میلیون لیتر و در سال ۹۷ به حدود ۷۵/۳ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

بر این اساس، درصورت وجود کارت سوخت در سال ۹۵ مصرف بنزین حدود ۸۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر، در سال ۹۶ بیش از چهارمیلیارد لیتر و در سال ۹۷ نزدیک به ۶ میلیارد لیتر کمتر مصرف می‌شد.

به عبارت دیگر، اگر کارت سوخت حذف نمی‌شد، طی سه‌سال اخیر حدود ۱۰ میلیارد و ۸۴۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شد که با احتساب قیمت فوب خلیج‌فارس برای بنزین و در نظر گرفتن میانگین نرخ ارز، طی سه‌سال اخیر هزینه اضافه مصرف بنزین (بدون کارت سوخت) حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان است. این موضوع از این منظر دارای اهمیت است که کل بودجه تخصیص داده شده دولت به بخش عمرانی کشور در سال ۹۶ تقریبا حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس