اکبر فلاح

کارشناس کشتی کشورمان گفت: اگر شجاعتی در شورای فنی بود همه شان استعفا می دادند. شورایی که ماهیتش انتقاد کردن و راهکار دادن است، هیچ کاری نکرده است. اینها اصلا جرأت ایرادگیری از رسول خادم را ندارند!

سرویس ورزش مشرق – نتایج ضعیف کاروان اعزامی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان به مسابقات جهانی 2018 بوداپست با کسب تنها 3 مدال برنز در 10 وزن مسابقات اسباب نگرانی علاقمندان به این رشته را درپی داشت.

اکبر فلاح در گفت و گو با مشرق، درباره نتایج حاصل شده در این مسابقات توضیح خاصی نداد و با اشاره به اینکه به درستی می داند چه ایرادات فنی به تک تک اوزان وارد بوده ولی ترجیح داد تا پیش از بازگشت کاروان تیم ملی به ایران و بیان شدن دلایل کادر فنی تیم فعلا حرفی درباره مسایل فنی نزند. هرچند که فلاح درباره مسایل جانبی دیگر تیم ملی و فدراسیون کشتی به تفصیل صحبت کرد. متن حرفهای وی در ادامه می آید:

 **این ناکامی متعلق به همه اعضای جامعه کشتی است

اجازه بدهیم آقای خادم و یارانش بیایند و ببینیم چه حرفی می زنند. ما همه چیز را متوجه شدیم ولی اول کادر فنی دردشان را بگویند و ببینیم که در حال فرار از این ناکامی هستند یا نه واقعا حق دارند. معتقدم باید به این آقایان فرصت داد تا دلایل ناکامی را بگویند بعد نوبت به ما برسد.

**مخالف رسول نیستم اما او اشتباه زیاد دارد!

من هرگز مخالف رییس شدن رسول خادم نبودم و اتفاقا دوست داشتم یکی از جنس کشتی رییس فدراسیون شود ولی از کارهایی که در این پست انجام داده انتقاد کرده ام. خیلی از کارهایش بوده که اشتباه صورت گرفته! راهش اشتباه بوده و البته همه ما مقصریم. از آن شورای فنی که تأییدش می کرده تا آن جامعه کشتی که کم انتقاد می کردند، باید انتقاد کرد و راهی که رییس فدراسیون و یا مربی کج می رود را گفت. این باخت گردن همه ماست و باید آن را بپذیریم. اگر هم تیم موفق می شود در شهر همه به ما هم تبریک می گویند. پس ما هم در برد و باخت ها سهیم هستیم. نباید قبل از بازگشت تیرباران شان کنیم.

**قوانین جدید وزن کشی ایراد دارد

وزن کشی به سبک جدید اصلا برای ما خوب نیست. نه برای ما، برای ورزش دنیا خوب نیست. چون یک کشتی گیر که می خواهد صبح وزن کشی کند شب رژیم می گیرد و سخت می خوابد. این برای ورزشکار ضرر دارد. نمی دانم رییس اتحادیه جهانی کشتی چه فکری داشته که این قوانین را تأیید کرده است. او خیلی اشتباه قانون وضع می کند. اوزان را ببینید یک 70، یک 74 و یک 79 داریم! چطور ممکن است در 70تا سه وزن داشته باشیم؟ طریقه وزن کشی و مسابقات در دو روز و داوری ها و امتیاز دهی و همه اینها ایراد است. خاک می کنی 2 امتیاز و فیتو می زنی 2 امتیاز! پس طرف سراغ فیتو نمی رود و دنبال خاک است. برای همین است که فنون غیر از زیرگیری زیاد اجرا نمی شود.

**وزن کشی به سبک آمریکایی برای همه بود نه ما!

البته قوانین برای همه دنیاست و نه فقط برای ما. اگر ما خودمان نتوانسته ایم با آن هماهنگ شویم ما باخته ایم. آمریکایی ها قطعا با این وضعیت آشنایی بیشتری داشته اند ولی سایر کشورها که به فینال رسیدند چطور؟ فیلا با شرایط آمریکایی ها برنامه این مسابقات را ریخته است. این ایرادی است که باید از فیلا گرفت.

** این نوع قرعه کشی باعث پایین آمدن کیفیت فینال می شود

اتفاقا گفته شده بود که مثلا حسن یزدانی یکسوی جدول است، آمریکایی یکسوی جدول! روس اینطرف و فلان قهرمان المپیک اینطرف. ولی در 120 کیلو ببینید چه وضعیتی در گروه هادی رخ داد. یعنی اگر یک کشتی گیر ساده چینی هم بود راحت به فینال می رسید. این ایراد به فیلاست. این برنامه ریزی مسابقات باعث پایین آمدن کیفیت رقابتها می شود. فینال جذاب نمی شود. اما چرا ما باختیم ربطی به این مسایل ندارد. ما باید در همان گروه هم نتایج مان را می گرفتیم. در همان گروه گرجستانی هم بوده و 5 تا قهرمان دنیا بوده اند. ما قهرمان دنیا را هم بردیم.

**استعفای خادم به دلیل بی تأثیری بودنش در فیلا بود!

درباره دلیل استعفا از هیأت رییسه اتحادیه جهانی کشتی باید دلیلش را از رسول بپرسیم. حتما به او اهمیت نمی دادند که این کار را کرده است. وقتی ما از اتحادیه یک چیز می خواهیم و آن ها یک کار دیگر انجام می دهند پس چه بهتر که استعفا بدهد. چرا وقتش را تلف کند؟ اگر کاری را می خواستیم و انجام می شد، یعنی نقش داشته ایم ولی وقتی تأثیری نیست نبودن به نشانه اعتراض، اثرگذاری اش بیشتر است. رسول در این سال‌ها هیچ قانونی را نتوانسته تغییر بدهد و بیشتر آنچه به نفع کشتی آمریکا بوده پیاده شده و برعکس قوانینی که به سود ایران باشد تأیید نشده است. شاید بیرون آمدن رسول برای بالا بردن ارزشش بود تا به جایگاهش پی ببرند.

**به کشتی گیر نگفته بودند چطور نتیجه را حفظ کند!

روی باخت های ثانیه آخر کار نشده بود. تنها کاری که دیدم روی کشتی گیران تیم ملی شده روی آمادگی جسمانی بود. تاکتیکش هم این بوده که "رو به جلو برو". من کار فنی ندیدم و کشتی گیران مان کمتر کار فنی انجام دادند که این شد. ظاهرا تصور بر این بود باید جلو بروند ولی در این باره که اگر جلو بودند نتیجه را چطور حفظ کنند کمتر روی آنها کار شده بود. این نظر من است.

**شورای فنی کشتی مسخره است

شورای فنی را چه کسی انتخاب می کند؟ رییس فدراسیون! بعد همان شورای فنی، سرمربی تیم ملی را انتخاب می کند! بعد سرمربی تیم ملی کیست؟ باز هم رییس فدراسیون! یعنی کلا مردم را مسخره کرده اند. ما کجا چنین انتخاباتی داریم که یک نفر زیردستی هایش را انتخاب کند بعد زیردستی ها رییس شان را انتخاب کنند و بعد هرچه رییس بگوید شورای فنی تأیید کند و جرأت نقد رییس را نداشته باشند؟

**شورایی که جرأت انتقاد از خادم را ندارد به چه درد می خورد؟

مردم چه می خواهند؟ کارشناسان چه می گویند؟ اینها اصلا مورد توجه نیست! الان ببینید شورای فنی درباره همه بیرون گودها حرف می زند ولی وای اگر ما یک کلمه درباره شان حرف بزنیم. اگر شجاعتی در شورای فنی بود همه شان استعفا می دادند. همه باید بروند. چون اختیاری به آنها داده نشده است. حرف دل مردم را نزدند. رسول خادم بهترین مدیر و بهترین رییس می تواند باشد ولی در صورتی که ایرادهایش را بگیرند. شورایی که ماهیتش انتقاد کردن و راهکار دادن است ولی هیچ کاری نکرده است. اینها اصلا جرأت ایرادگیری از رسول خادم را ندارند!

**آقای جوادی قدر جایگاهت را بدان و ارزشش را کم نکن!

هرکس از ریبیس فدراسیون ایراد گرفته آقای ابراهیم جوادی آمده جواب داده است. اصلا ربطی به آقای جوادی نداشته چون او مسئولیتش چیز دیگر است. او پیشکسوت و افتخار کشتی ما بوده و باید در هر مسابقه برود آن بالا بنشیند. اما در هر مسأله ریزی دخالت می کند و ارزش خودش را پایین می آورد. آقایان برزگر، محبی و بقیه باید بیایند درباره کشتی، به درستی حرف دل مردم را بزنند و بگویند ملت فلان چیز را می خواهد ولی کجاست آن شجاعت انتقاد؟

**مشکلات ارزی بهانه ای می شود برای ناکامی!

مقصر اصلی در بحث ارز وزیر ورزش بود که البته با این کم کاری بهانه را بدست فدراسیون داد تا در بازگشت، ناکامی را گردن وزارت ورزش بیندازد. اما آیا رییس فدراسیون نمی توانست سرپرست را نبرد؟ مدیر تیم را نبرد؟ او که خودش همه کاره کشتی است. خادم می توانست رفقای دورو بری اش را نبرد. من پشت صحنه را که تلویزیون نشان می داد می دیدم که مدیر، سرپرست و آن آقا و دیگران یک گوشه نشسته اند و کاری از پیش نمی بردند. اگر می گویید بودجه کم است اینها را نبرید.

**مدیر تیم چه گلی به سر کشتی زده که مربی سازنده نزده است؟

وقتی بودجه نیست چرا به کشتی گیر می گویید که 10 وزن را 6 تا کنیم ولی باز باید آن مدیر تیمها را در همه مسافرت‌ها ببریم؟ چه کسی گفته که باید در جام های بین المللی مدیرتیم ها باشد؟ در جهانی، آسیایی و غیره! این افراد کیستند و چه کار مثبتی انجام داده اند که باید همه جا باشند؟ مثلا آقای بیات که سالها مدیر تیم های ملی بود الان کجاست؟ الان چه استفاده ای از او که این همه برایش خرج کردیم می بریم؟ الان کجاست؟ آخر سر مجید ترکان هم می رود کنار و فقط این همه بودجه مملکت را برایش استفاده کردیم ولی اگر یک مربی سازنده مانند مربی حسن یزدانی با او بیاید، وقتی برگشت در جویبار با انگیزه کار می کند چون کلاس جهانی دیده و یک حسن یزدانی دیگر می سازد. مدیر تیمهای ملی چه چیزی می سازد؟ الان آقای بیات چه چیزی می سازد؟ از جوانان شان بگویم که چند سال یک نفر را سرپرست می گذاشتند و همه سفرها می بردند ولی الان کجاست؟

** مربیان سازنده را خانه نشین کرده‌اند!

می شد یک رییس هیأت که سهم بیشتری در تیم ملی داشته را بفرستید تا هم تشویق شود و هم تجربه کسب کند و با انگیزه تر کارکند تا باز هم کشتی گیر تحویل تیم جوانان و نوجوانان بدهد. یک سرمربی سازنده برود و علم کشتی و سطح بین المللی را ببیند و به باشگاهش انتقال بدهد. یکبار هم بگذارید یک کشتی گیر ساز برود. اینها همه مربیان سازنده را خانه نشین کرده اند. بعد توقع دارند من کشتی گیر را بسازم و قهرمان دنیا شود و به نام آنها تمام شود. انگیزه کشی می کنند. تیم روسیه را ببینید چقدر پیرمرد دوروبرشان بود؟ مربی خود کشتی گیران بودند. بگذارید مربی سازنده شان بیاید و در کل سال 2 بار از این مسافرتها را بفرستید به روزشان کنید و بعد برگردد در باشگاهش در شهرهای کوچک و بزرگ تا با علم روز کار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    5 13
    عالی بود تیم ایران . این همه موفقیت در گذشته را هم ببین داداش حالا یک بار هم خراب کردن
  • موسی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    3 10
    من خودم نفر دوم استان بودم و حذف شدم اما انصافا تیم ملی کشتی کارشان خوب است
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    8 2
    وقتی ما از اتحادیه یک چیز می خواهیم و آن ها یک کار دیگر انجام می دهند پس چه بهتر که استعفا بدهد. چرا وقتش را تلف کند؟
  • کشتی دوست IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    4 3
    اکبر فلاح آدم رک و راستی است اما حرمت بزرگترهاشو نگه می داره و اصلا اینجوری حرف نمیزنه علیه پیشکسوتش. با روش پوپولیستی دنبال خراب کردن بزرگان کشتی نباشید.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    1 4
    از موقعی ک اومد فدراسیون فاتحه کشتی رو خوند .خودتون قضاوت کنید
  • US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    1 3
    چوب خدا صدا نداره اقای خادم یادتون نرفته که چطوری فدراسیون و تصاحب کردین !؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس