اردوغان نمایه

رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی در پارلمان ترکیه به بیان جزئیات جدید از ماجرای قتل روزنامه‌نگار سعودی منتقد پرداخت.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» که دیروز دوشنبه اعلام کرده بود امروز تمامی حقایق در مورد قتل «جمال خاشقجی» را فاش می کند، سخنرانی خود در این رابطه را در پارلمان ترکیه و در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه ایراد کرد.

جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در تاریخ دوم اکتبر بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد. هر چند از همان ابتدا گزارش هایی در مورد شکنجه، قتل و مُثله شدن جسد وی در رسانه ها منتشر می شد اما ریاض مدعی بود که خاشقجی از کنسولگری خارج شده است. سرانجام در نتیجه فشارهای بین المللی عربستان روز شنبه ۲۸ شهریور (۲۰ اکتبر) به قتل خاشقجی اعتراف کرد.

بیشتر بخوانید:

افشای دیدار پسر شاه عربستان با خاشقچی در سال ۲۰۱۸

اردوغان در بخش اول سخنرانی خود به روابط اقتصادی ترکیه با کشورهای همسایه و سرمایه گذاری های انجام شده در بخش انرژی ترکیه اشاره کرده و از رئیس جمهوری آذربایجان نیز تشکر کرد.

وی سپس به خانواده خاشقجی و دوستان وی تسلیت گفت و افزود: به نظر می رسد که یک نقشه برای قتل خاشقجی تهیه شده بود و خروج پرشتاب تعدادی از کارکنان کنسولگری عربستان از ترکیه این فرضیه را قوت می بخشد. در تاریخ اول اکتبر یعنی یک روز قبل از ناپدید شدن یک تیم از عربستان وارد ترکیه شده و جنگلی در نزدیکی استانبول را مورد بازرسی قرار داده اند به نظر می رسد آننها به دنبال جایی برای مخفی کردن جسد بوده اند.

وی به بازداشت ۱۸ نفر در عربستان اشاره کرد و عنوان داشت که لیست اسامی افراد بازداشت شده در اختیار ترکیه قرار گرفته و مشخص شده که تعدادی از بازداشت شده ها همان هایی بوده اند که آنکارا به عنوان مظنون معرفی کرده بود. باید تمامی افرادی که به هر نحوی در این جنایت نقش داشته اند محاکمه شوند و نه فقط یک عده شخصیت های امنیتی.

اردوغان در ادامه به حضور نیروهای مشکوک در کنسولگری عربستان و رفت و آمدهای مشکوک آنها به هتل ها اشاره کرد و گفت: پس از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان دیگر خبری ا از وی نشد و همسر او گفته که خاشقجی علیرغم میل خود بازداشت شده است.

وی در ادامه به حضور ۱۵ نیروی عربستانی در ترکیه برای قتل خاشقجی اشاره کرد و گفت: ۱۵ شهرووند عربستانی در این قتل دست داشته اند. مقامات عربستان در ابتدا منکر این قضیه شدند که خاشقجی در داخل کنسولگری ناپدید شده است. ترکیه در آن زمان اعلام کرد که در برابر این ماجرا ساکت نمانده و منتظر نتیجه تحقیقات می ماند. سپس با پادشاه عربستان سعودی گفتگو کردیم و قرار شد تا یک گروه کاری مشترک برای تحقیقات تشکیل شود. در جریان تماس تلفنی دوم به ملک سلمان گفتم که سرکنسول ریاض در مسیر تحقیقات کارشکنی می کند و عنصر بی کفایتی است و ملک سلمان هم دستور عزل او را صادر کرد.

اردوغان در ادامه گفت: عربستانی ها مدعی هستند که خاشقجی در یک درگیری کشته شده است. یک روز قبل از کشته شدن خاشقجی یک تیم سه نفره عربستانی جنگلی در استانبول را مورد شناسایی قرار داده اند. این قتل یک موضوع بین المللی است. تحقیقات نشان می دهد که خاشقجی قربانی یک قتل وحشتناک شده است. و این سبعیت نباید پوشانده شود. اینکه عربستانی ها قتل خاشقجی را تائید کرده اند قابل توجه است. افرادی که در این قتل دخیل بوده اند باید محاکمه شوند. شما (سعودی‌ها) متعهد هستید که این همکار محلی را معرفی کنید. تا زمانی که این موضوعات روشن نشده باشد، این پرونده پایان نخواهد یافت. فکرش را هم نکنید. ما انتظار داریم که طرف سعودی در جریان تحقیقات به ما کمک کند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: عربستان باید به تمام پرسش ها پاسخ بگوید. اینکه چرا یک تیم ۱۵ نفره به ترکیه اعزام شده است؟ چه کسی دستور این قتل را داده؟ چرا کنسولگری بلافاصله درهای خود را برای تحقیقات باز نکرد؟ چرا این همه تناقض در گفته های عربستانی ها بود؟ عامل اصلی مفقود شدن جسد خاشقجی کیست و جسد کجاست؟ سعودی های باید به همه این سوال ها پاسخ بدهند.

اردوغان گفت: نهادهای امنیتی ترکیه مدارکی دارند که می گوید قتل خاشقجی یک جنایت برنامه ریزی شده بوده است. ترکیه و جامعه جهانی فقط در صورتی راضی می شوند که تمامی برنامه ریزان و عاملان این جنایت به محکمه سپرده شوند. کشورهای دیگر نیز باید در تحقیقات مشارکت کنند.

وی در ادامه به بازداشت ۱۸ نفر در عربستان سعودی در ارتباط با قتل خاشقجی اشاره کرد. گفت: خواسته ما این است که این افراد در ترکیه محاکمه شوند.

اردوغان در صحبت های خود هیچ اشاره ای به نقش بن سلمان در قتل خاشقجی نکرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    3 1
    بدل یا بدن
    • ج د ا IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      13 12
      مثل اینکه پولهای نفتی بن سلمان و التماسهای فرستاده او کارساز شده و اردوغان تا اینجا که چیزی را لو نداده و جزئیات اصلی را اصلا نگفته مثلا : صدای ضبط شده از لحظات کشتن خاشقچی - چطور کنسول عربستان با اجازه ترکیه بلیط خرید و رفت ، در صورتی که چند روز از قتل گذشته و یکی از مضنونین اصلی قتل کنسول عربستان بوده / چطور جنازه و یا تکه های جنازه هنوز پیدا نشده / سرنوشت خودرو پلاک دیپلماتیک در پارکینگ استامبول چه شد ؟ سرنوشت همسر خاشقچی ؟ سرنوشت تحقیقات داخل کنسولگری چه شد ؟؟؟ موارد رنگ شده داخل کنسولگری ؟؟؟ چرا با مقامات عربستان و آمریکا در مورد این پرونده اینقدر جلسه و تلفن و بگو نگو میکنید ؟؟؟ چرا فایل صوتی را منتشر نکردید؟؟؟؟ اطلاعات جدید چه شد؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      13 13
      حالا اردوغان سوار بر موج پوپولیستی شده و میخواد از این وسط یه چارُق برای خودش بدوزه!! داداش این بوی کباب نیست دارن خر داغ میکنن
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      17 22
      از اردوغان مرده خور تر ندیده ام! هیچ وقت منشا جریان و حرکتی نیست. همیشه میخواد بعد از اتفاق بیاد یک چیزی بزنه به جیب. در صورتی که همه می دانند که دنیای امروز هشیارتر از اینگونه مسائل است.
  • CA ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    4 37
    وقتی یکی میاد به شما فحش میده نوازشش میکنید یا با مشت میکوبید تو دهنش ؟ قضیه خاشقجی هم همینه ، منتها مشت بن سلمان یه مقدار سنگینه که در آستانه تحمل خاشقجی نگنجیده ، شما هم نباید تو این مسائل دخالت کنید چون احدی تا حالا سنگینی لگد بن سلمان رو نسنجیده .
    • ج د ا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      16 3
      گمشو عوضی مزدور اینقدر چرت نگو - کی فحش داده؟؟؟ چرا ماجرا رو میچرخونی و چرت و پرت بهش اضافه میکنی؟؟؟ مشت باید بخوره توی دهن تو که از رژیم ملعون و جنایتکار سعودی طرفداری نکنی / در ضمن فحش که چیزی نیست اگر پدر و مادر و خواهر و برادرت توی یمن بودند و به دست بن سلمان و حکومت جنایتکار سعودی به بدترین شکل کشته و با بمب های فسفری سوزانده میشدند دیگر طرفداری از بن سلمان نمیکردی و تو هم فحش میدادی ///
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      15 1
      اگر ایران انی کارا میکرد ادمای اشغالی مثل تو که فقط تفکرات لیبرالی دارن میگفتن ایرانی ها ضد حقوق بشر حالا خوب شد شما اشغالا فقط تفکرهای خودتون قبول دارید البته تفکر های خودتونم بخاطر حزب بازی نقض میکنید
    • NL ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      10 2
      انسانها حیوانات وحشی و ایضا لگد پرون رو میگیرن میفرستن باغ وحش یا طویله.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      9 1
      بن سلمان اگر خر لگد پران هم باشه ما نعل و افسارش میکنیم
    • DE ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      6 0
      13:20 -- زرشک جانم . زرشک
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      8 1
      این جوجه سعودی مال این حرفا نیست شنیدم این الاغی که از لگدش میترسونی توی این چند روزه از شدت ترس مصرف موادش دو برابر شده .شماها انسانیت که سرتون نمیشه همون بهتر به لگدپرونیتون افتخار کنید
  • CA ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    2 11
    ملک سلمان باید محمد بن نایف رو به عنوان عامل این حادثه معرفی کنه .
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      7 3
      عموجون چی میزنی. هرچیه جنسش خوب نیست عوضش کن
  • CA ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    9 12
    اردوغان هم جرئت نکرد اسمی از محمد بن سلمان بیاره .
    • DE ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      7 1
      بن سلمان آدم نیست که کسی اسمش رو بیاره و دهن خودش رو نجس کنه .
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 17
    توکل مملکت ما مشکل اقتصاد نیست ،مشکل تورم نیست ، مشکل بی کفایتی نیست مشکل و... مشکا قاشخجیه
  • ج د ا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    9 9
    مثل همیشه سخنان دو پهلو - مبهم - رفع تکلیف و باج گیرانه / مسامحه با بن سلمان در جهت منافع آمریکا - اسرائیل و بن سلمان و باج گیرانه از همه آنها /// ناامید شدم از پیگیری جدی ترکیه در و اجرای عدالت و انصاف در مورد این پرونده و اینکه اصلا ترکیه و اردوغان تمایلی برای افشای حقیقت و جزئیات اصلی این پرونده داشته باشند ///
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    18 12
    ممنون هستیم . افرین بر اردوغان یهودی زرنگ داعشی
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    11 2
    شخصاً نسبت به صداقت ملک سلمان شکی ندارم ....خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 13
    مقامات عربستان با پذیرفتن این جنایت قدم بزرگی برداشته‌اند و حالا منتظر گام‌های دیگر هستیم.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 5
    مقامات عربستان با پذیرفتن این جنایت قدم بزرگی برداشته‌اند و حالا منتظر گام‌های دیگر هستیم.
  • یوسف IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    6 0
    حقایق خاصی نگفت که, همه اینا رو رسانه ها گفته بودن
  • ali IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    6 1
    صحبت های اردوغان تکرار همان مواضع قبلی است ، اطلاعات جدیده نداده
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    12 3
    اردوغان یه ذره از این پیگیری را چرا برای هزاران کشته و ده ها هزار مجروح در یمن انجام نمیده؟ چرا برای اتوبوس دانش آموزها اینطوری پیگیری نکرد؟ در اخبار دیدم که آلمان و کانادا گفتن تا تعیین تکلیف این ماجرا به سعودی ها سلاح نمی فروشیم!!! تف بر شرف نداشته تون. بچه های بیگناه یمنی بخاطر سلاح های شما و خفقان مرگی که اردوغان ها در این زمینه گرفته اند، دارن برای ادامه زندگی ریشه گیاهان رو می خورن، اون وقت شماها با پرونده مرگ یه نفر اینطوری پز بشر دوستی می دید. برید توی کلیساهای دروغی تون دعا کنید امام زمان ظهور نفرمایند، که اگر ظهور اتفاق بیفته همه این کارهاتون رو یکجا باهاتون حساب می کنیم
  • هیچ IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    8 1
    به نظر برادران منافق این روزها در ارایه نظر خیلی فعال شدن به خصوص برای حمایت از پدر خوانده معنوی خود، بن سلمان وهابی. تا اون موقعی که توی عراق و پادگان اشرف بودن که 30 سال از زندگی عقب بودن. نمیدونستن چیزی به نام موبایل و رایانه اختراع شده و امروزه مردم به جای نوار کاست از فلش مموری استفاده میکنن!! حالا ببین چی شده که تازگی ها از آلبانی عملیات جنگ روانی و هجوم ربات رایانه ای انجام میدن و از این کامنت های صد تا یه غاز در حمایت از بن سلمان پلید میزارن. «مرگ بر منافق»
  • علی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    8 3
    دنیا دنیای تزویر و ریا است هر کشوری برای منافع خود و ملتش کاری و عملی بنا بر مصلحت انجام می دهند غیر از این مملکت که ملت و مملکت را فدای منفعت نا مشروح خود و اجانب می کنند
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 4
    اردوغان چیز خاصی نگفته از اول هم چیزی نداشت بگه اما وانمود کرد اطلاعات مهمی داره تا به این وسیله از آمریکا و سعودی باج بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس