«سه‌شنبه‌های مهدوی»

اوایل برایشان مثل یک رؤیا بود. در پیاده‌روی اربعین پارسال اما، ره صدساله را چندساعته در میان آن ستون‌های آسمانی طی کردند و یک قدم بزرگ به آرمان جهانی‌شدن طرح «سه‌شنبه‌های مهدوی» نزدیک شدند.

به گزارش مشرق، از وقتی تقویم شمسی برایشان خبر آورد خورشید اربعین امسال در روز سه‌شنبه خودنمایی خواهد کرد،‌ تپش‌های قلبشان اوج گرفت. برای آن‌ها این می‌توانست همان سه‌شنبه موعود باشد برای معرفی جهانیِ قرار عاشقی سه‌شنبه‌هایشان که نذر سلامتی منتقم کربلا کرده‌اند. طرح سه‌شنبه‌های مهدوی حالا دیگر یک‌سالگی را رد کرده و به‌اصطلاح از آب و گل درآمدهاست. بیش از 200 شعبه خودجوش مردمی در سراسر کشور هر هفته به نیت سلامتی امام زمان (عج)،‌ بساط نذری برپا می‌کنند تا به یاد خود و تمام جامعه بیاورند که یک نفر منتظر همه آن‌هاست. جهانی شدن طرح سه‌شنبه‌های مهدوی،‌ آرمان انگیزه‌بخشی بود که از همان روز اول، مثل یک منبع انرژی تمام‌نشدنی به فعالان این طرح ابتکاری،‌ انگیزه کار و تلاش می‌داد و حالا فرصت ناب همایش شیعیان سراسر دنیا در پیاده‌روی اربعین،‌ می‌تواند آن‌ها را بیش‌ازپیش به تحقق این آرمان نزدیک کند؛‌ به‌ویژه آنکه اربعین امسال مصادف با سه‌شنبه و قرار هفتگی این مهدیاران است. در روزهایی که زائران اربعین بار سفر بسته و مهیای سفر می‌شدند، فعالان سه‌شنبه‌های مهدوی در حسینیه المهدی (عج) موسسه «طلوع حق» دور هم جمع شدند و با هدف معرفی این طرح در ابعاد بین‌المللی، آستین‌ها را برای آماده‌سازی هدایایی برای خادمان و زائران اربعین بالا زدند.

بیشتر بخوانید:

اعزام کاروان اربعین اروپا از ۳۰ کشور جهان

سه‌شنبه‌های مهدوی در کربلا؛‌ آرزویی که برآورده شد

پارسال و در اولین ماه‌های برگزاری طرح سه‌شنبه‌های مهدوی در چهارراه ولی‌عصر(عج) تهران، هر هفته کام نیروهای داوطلب با شنیدن خبر افتتاح شعبه‌های جدید سه‌شنبه‌ها در گوشه‌ و کنار پایتخت و دیگر شهرها،‌ شیرین می‌شد اما هیچ خبری به‌اندازه خبر فراهم شدن مقدمات برگزاری سه‌شنبه‌های مهدوی در شهر مقدس کربلا، برای این مهدیاران شادی‌آفرین نبود. فقط چند ماه طول کشید تا آن رویای به‌ظاهر دور و دراز رنگ واقعیت به خود گرفت.

«مهرناز خسروی»،‌ از دست‌اندرکاران شعبه مرکزی سه‌شنبه‌های مهدوی دراین‌باره می‌گوید: «پارسال به‌همراه تعدادی از دوستان سه‌شنبه‌های مهدوی توفیق پیدا کردیم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنیم. اتفاق خوبی که رقم خورد، این بود که در روز سه‌شنبه‌ای که در مسیر پیاده‌روی بودیم، با لطف و همکاری موکب هیئت ریحانه الحسین(ع) توانستیم قرار هفتگی سه‌شنبه‌های مهدوی را همان‌جا و برای پذیرایی از زائران اربعین برگزار کنیم. ما کارت‌ها و برچسب‌ها و لیوان‌های ویژه سه‌شنبه‌ها را آماده کردیم و این دوستان هم دم‌نوش‌هایشان را به نیت سلامتی امام زمان (عج) پیشکش زائران کردند.»

برکات برپایی آن شعبه خاص سه‌شنبه‌های مهدوی، از همان دقایق و ساعات اول نمود پیدا کرد: «دوستان موکب شهرستان «لِنجان» استان اصفهان که چند عمود پایین‌تر مستقر بودند، وقتی از برگزاری برنامه سه‌شنبه مهدوی در موکب ریحانه الحسین (ع) مطلع شدند،‌ برای مشارکت در این کار اعلام آمادگی کردند. به‌این‌ترتیب آن‌ها هم در همان ساعات در موکبشان با پخش صوت‌های مهدوی، نوشیدنی‌هایشان را نذر سلامتی امام زمان (عج) کردند و موکبشان تبدیل به شعبه دیگری از سه‌شنبه‌های مهدوی شد.»

باب‌القبله، فرودگاه نجف و پیامی که از مرزها گذشت

«همین که فهمیدیم موقع برگشت به سمت ایران،‌ در روز سه‌شنبه در فرودگاه نجف خواهیم بود، چیزی در ذهنمان جرقه زد. همراه دختران موسسه تصمیم گرفتیم از فرصت چندساعته حضور در کنار زائران سایر کشورها در فرودگاه هم برای معرفی طرح سه‌شنبه‌های مهدوی استفاده کنیم. این‌طور بود که از محدوده باب‌القبله حدود 200 عدد تسبیح خریدیم، کارت‌های ویژه معرفی سه‌شنبه‌ها را به آن‌ها وصل کردیم و در روز سه‌شنبه موعود در فرودگاه،‌ تسبیح‌ها را به زائران هندی،‌ لبنانی،‌ پاکستانی و عربستانی تقدیم کردیم.»

هدیه‌ای که از دل مهدیاران برخاسته بود، راه خود را خوب پیدا کرد و درست بر دل زائران دیگر کشورها نشست و همراه با محبت،‌ حس کنجکاوی درباره طرح سه‌شنبه‌های مهدوی هم با تسبیح‌ها به دل و ذهن آن زائران منتقل شد. خسروی ادامه می‌دهد: «بازخوردها خیلی خوب بود. زائرانی که زبان ما را هم نمی‌دانستند، خوشحال می‌شدند،‌ تشکر می‌کردند و با تسبیح‌ها عکس یادگاری می‌گرفتند. ارتباطات خوبی میان ما و برخی از آن‌ها شکل گرفت. برخی از آن‌ها هم از طریق شماره تماسی که در کارت‌ها درج شده بود، در یک سال گذشته با موسسه طلوع حق تماس گرفتند و سئوال‌هایی که درباره طرح سه‌شنبه‌های مهدوی در ذهنشان ایجاد شده بود،‌ مطرح کردند و برای برگزاری چنین طرحی در کشور خودشان ایده گرفتند. ما هنوز هم با بعضی از زائران لبنانی در تماس هستیم. این دوستان در زمینه نذر برای سلامتی امام زمان (عج) حرکت‌هایی شروع و با توجه به آداب‌ورسوم خودشان برنامه‌هایی را اجرا کردند.»

دانه‌دانه ذکر محبت با تسبیح‌های عاشقی

تجربه موفق اربعین سال گذشته باعث شد حسینیه المهدی(عج) موسسه طلوع حق در فاصله 2 هفته مانده به اربعین امسال، محل قرار دل‌های بی‌قراری شود که می‌خواستند در مسیر جهانی شدن ایده سه‌شنبه‌های مهدوی سهیم باشند: «بازخوردهای خوب حرکت پارسال و موفقیت در معرفی طرح سه‌شنبه‌های مهدوی در سطح بین‌المللی و همچنین مصادف شدن اربعین امسال با روز سه‌شنبه،‌ این انگیزه را در ما تقویت کرد که با برنامه‌ای منسجم‌تر در پیاده‌روی اربعین امسال شرکت کنیم. این بار هم تصمیم گرفتیم محبت و پیاممان را به‌همراه تسبیح‌های یادگاری به موکب‌داران، خادمان مسیر پیاده‌روی و زائران دیگر کشورها ابلاغ کنیم. 2،3 نفر از دوستان، بانی خرید تسبیح‌ها شدند و مأموریت ما آغاز شد.»

در این حرکت، کارت‌هایی به 3 زبان فارسی،‌ عربی و انگلیسی برای معرفی طرح سه‌شنبه‌های مهدوی طراحی شده که به تسبیح‌ها الصاق می‌شود. در پیشانی این کارت‌ها نوشته شده: «مگر در راه عشق،‌ رفتن همان رسیدن نیست؟ ما عمودبه‌عمود، روزهای سخت نبودنت را پشت سر می‌گذاریم و امیدواریم که پایان راه، روزهای خوش ظهورت، منتظرمان است.»

مهرناز خسروی با اشاره به محتوای فرهنگی تدارک‌دیده‌شده در این طرح ادامه می‌دهد: «در درجه اول،‌ هدفمان قدردانی از زحمات خالصانه خادمان عراقی اربعین و ابراز محبت متقابل به آن‌ها با تقدیم این هدیه کوچک است. اما از فرصت دیدار با مسلمانان و شیعیان دیگر کشورها برای معرفی طرح سه‌شنبه‌های مهدوی هم حسن استفاده را می‌کنیم. ما از طریق این کارت‌های 3 زبانه، ضمن معرفی طرح، به مخاطبمان اعلام می‌کنیم که او هم می‌تواند با هرچه در توانش است،‌ به نیت سلامتی امام زمان (عج) در شهر و کشور خود علمدار این پرچم باشد.»

کاش در هر قدم یاد آقا (عج) باشیم

نرم‌نرمک جمعشان جمع می‌شود. بی‌هیچ آداب و ترتیبی دور بساط تسبیح‌ها می‌نشینند و خیلی زود تقسیم کار می‌کنند. بعضی‌هایشان تازه از آماده‌سازی گل‌ها و وسایل برنامه سه‌شنبه‌های مهدوی فارغ شده‌اند اما تنها چیزی که نمی‌شناسند، خستگی است. «فائزه بنائی نیاسر» درحالی‌که با دقت و سلیقه خاصی 2 رشته نخ تسبیح را روی کارت معرفی طرح سه‌شنبه‌های مهدوی به شکل پاپیون گره می‌زند، می‌گوید: «دومین هفته‌ای است که برای کمک در برگزاری برنامه سه‌شنبه‌های مهدوی به چهارراه ولی‌عصر(عج) می‌آیم. وقتی شنیدم این هفته قرار است هدایایی برای پیاده‌روی اربعین آماده شود، با اینکه ناخوش‌احوال بودم، با اشتیاق خودم را به دوستان رساندم. راستش خودم هم عازم کربلا هستم و خیلی ذوق داشتم در آماده‌سازی این هدایا سهیم باشم و تعدادی از آن‌ها را هم با خودم ببرم و تقدیم خادمان عراقی کنم. البته من و خانواده‌ام هم به فکر تهیه هدیه برای بچه‌های عراقی که در مسیر پیاده‌روی اربعین خدمت می‌کنند، هستیم. پول‌هایمان را روی هم گذاشته‌ایم تا هدایایی مثل گل‌سر، پیکسل و... برایشان بخریم.»

از حرف دلش و آرزوهایی که در گوش دانه‌های این تسبیح‌های عاشقی می‌خواند، می‌پرسم و در جواب می‌گوید: «دلم می‌خواهد به کسانی که این تسبیح‌ها را دریافت می‌کنند، بگویم: امام زمان (عج) مان خیلی تنهاست. باید کاری کنیم؛ چه قلبی، چه فکری و چه جهادی. نه‌فقط در پیاده‌روی اربعین، بلکه در تمام کارهایمان، باید هر قدمی که برمی‌داریم، به یاد امام زمان (عج) باشیم، همان‌طور که آقا (عج) همیشه به یاد ما هستند.»

با عشق، نمی‌گذاریم بینمان تفرقه بیندازند

 برای فائزه، این اولین محفل باصفای هدیه‌باران به بهانه اربعین نیست. او لبخند بر لب می‌گوید: «در روزهای گذشته، در 2 نقطه دیگر تهران به نیروهای داوطلبی که عروسک و جانماز برای دختربچه‌های عراقی می‌دوختند هم کمک کردم. همه این تلاش‌ها برای این است که می‌خواهیم پیام صلح ملت ایران را به ملت عراق ابلاغ کنیم. می‌خواهیم بگوییم، هرچه دشمنان بخواهند بین ما تفرقه بیندازند، موفق نمی‌شوند. ما جدایی‌ناپذیریم چون قلب‌هایمان به عشق اهل‌بیت (ع) به هم پیوند خورده است. مرز جغرافیایی مهم نیست. مرز میان ما از جنس عشق است، عشقی که هرچه خرجش کنید، بیشتر می‌شود.»

خودمان نه، اما دلمان زائر است

در میان همهمه دختران پرشور و نشاطی که حین آماده‌سازی تسبیح‌ها، گل می‌گویند و گل می‌شنوند، صدایی جلب توجه می‌کند؛ صدای دختر جوانی که کارت‌های دعایی در دست دارد و تلاش می‌کند مسئول برنامه را متقاعد کند این کارت‌ها را هم به تسبیح‌ها الصاق کنند. و آن‌قدر پافشاری می‌کند که به خواسته‌اش می‌رسد. کنارش می‌نشینم و از ماجرا می‌پرسم. «مریم شهرانی» می‌گوید: «من مدتی است با سه‌شنبه‌های مهدوی همراه و عضو کادر پزشکی شعبه چهارراه ولی‌عصر(عج) هستم. سه‌شنبه‌ها به اینجا می‌آییم و به نیت سلامتی امام زمان(عج)، خدمات درمانی رایگان مانند تست فشار و قند خون به همشهریان ارائه می‌کنیم. وقتی از برنامه آماده‌سازی هدایای اربعین مطلع شدم، نذر کردم برای سلامتی آقا(عج)، برگه‌های دعا شامل زیارت عاشورا، دعای عهد و حدیث کساء تهیه کنم و به اینجا بیاورم که همراه تسبیح‌ها برای خادمان اربعین برده شود. راستش توفیق شرکت در پیاده‌روی اربعین نصیب من نشده‌است. دلم می‌خواهد حداقل از طریق این هدیه، من هم در این همایش باشکوه سهمی داشته‌باشم. من با خواندن این دعاها بارها حاجت‌روا شده‌ام. دوست دارم این دعاها به دست زائران اربعین هم برسد و از برکاتش بهره‌مند شوند.»

می‌خواهیم برای ظهور آقا (ع) کاری کنیم

نذری این هفته سه‌شنبه‌های مهدوی که از راه می‌رسد، گل از گل دختران داوطلب می‌شکفد. با سروصدا کاسه‌های عدسی داغ را دست‌به‌دست و با خوردنش تجدیدقوا می‌کنند. «هانیه پروانه» که امروز برایش حسابی خاطره‌انگیز شده، می‌گوید: «با طرح سه‌شنبه‌های مهدوی از مدت‌ها قبل آشنا هستم. من و دوستانم همیشه دلمان می‌خواست در روزگاری که همه درگیر مسائل دنیایی شده‌ایم، برای تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج) کاری کنیم و قدمی برداریم. این‌طور بود که تصمیم گرفتیم به چهارراه ولی‌عصر (عج) بیاییم و در برگزاری برنامه سه‌شنبه‌های مهدوی کمک کنیم. امروز برای اولین بار به اینجا آمدیم و وقتی متوجه شدیم قرار است هدایای اربعین هم آماده شود، خیلی خوشحال شدیم؛ برای ما حکایت یک تیر و دو نشان بود. حس خوبی است که با مشارکت در آماده‌سازی این هدایا، ما هم در معرفی این پویش مهدوی به ملت‌های مسلمان دیگر سهیم می‌شویم.»

هانیه که یک دهه هشتادی فعال است و در یک گروه جهادی به هموطنان نیازمند و آسیب‌دیده خدمت می‌کند، معتقد است با رشته‌های این تسبیح‌ها، محبت مردم ایران به مردم عراق منتقل می‌شود: «آن‌ها تمام دسترنج یک سالشان را جمع می‌کنند و در اربعین به عشق امام حسین (ع) و برای خدمت به زائران خرج می‌کنند. وقتی ما دست‌پر به پیاده‌روی اربعین می‌رویم و برای آن‌ها هدیه می‌بریم، نشان می‌دهیم قدردان محبت‌هایشان هستیم. با این هدایا می‌خواهیم بگوییم ما هم به یاد آن‌ها بوده‌ایم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس