صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۹مهر

راهپیمایی باشکوه و عظیم اربعین حسینی هر سال پرشورتر می‌شود؛ اما این شکوه و عظمت به مذاق برخی خوش نمی‌آید؛ بنابراین با لجن پراکنی تقلا می‌کنند تا از این شکوه و عظمت بکاهند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: وبا در کمین زائران بی ملاحظه اربعین است!

راهپیمایی باشکوه و عظیم اربعین حسینی هر سال پرشورتر می‌شود؛ اما این شکوه و عظمت به مذاق برخی خوش نمی‌آید؛ بنابراین با لجن پراکنی تقلا می‌کنند تا به خیال خام خود از این شکوه و عظمت بکاهند.

روزنامه ابتکار به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی»-نماینده عضو فراکسیون امید- در مطلبی تأمل برانگیز با عنوان «بیماری در کمین زائران بی‌ملاحظه نوشت:

«انسان اگر گوشه‌ای بنشیند و هیچ‌کاری هم نکند احتمال بیمار شدنش وجود دارد. حال اینکه به مسافرت برود و آن مسافرت با پای پیاده و در کشوری باشد که تقریباً از نظر بهداشتی به اندازه استاندارهای جهانی نیست، احتمال بروز بیماری چندین برابر می‌شود. زائران اربعین هر سال پیش از سالگرد چهلمین روز درگذشت امام حسین (ع) راهی شهر کربلا می‌شوند. راه طولانی است و مسافران پس از خروج از مرز باید کیلومترها راه بروند تا به مقصد برسند... این احتمال وجود دارد که درمسیر برای زائران اتفاقاتی پیش بیاید که بیشتر مربوط به نکات بهداشتی می‌شود. اگر افراد به درستی این نکات را رعایت نکنند، این احتمال وجود دارد که در دام بیماری بیفتند. بیماری‌هایی که برخی از آن‌ها خطر مرگ را برای فرد به همراه خواهد داشت».

ابتکار در ادامه نوشت:

«این احتمال وجود دارد که به دلیل آلودگی‌های مواد غذایی و آب آشامیدنی زائران در خطر مبتلا به وبا باشند...این تنها به عنوان یک هشدار جدی است برای مسافران صحرای کربلا که بدانند بیماری در کمین آن‌ها است و اگر در این مسیر بی‌ملاحظه باشند، دچار آن می‌شوند».

نکته قابل توجه اینجاست که این روزنامه اصلاح طلب، اربعین را «سالگرد چهلمین روز درگذشت! امام حسین (ع)» معرفی کرده است.

قطعاً رعایت نکات بهداشتی درخصوص پیاده روی اربعین ضروری است اما تذکر به رعایت نکات بهداشتی با هراس افکنی و لجن پراکنی کاملاً متفاوت است.

این روزنامه اصلاح طلب بارها درخصوص مسائل مذهبی و سیاسی به لجن پراکنی پرداخته است.

روزنامه ابتکار در آستانه محرم در مطلبی تأمل برانگیز نوشته بود: «عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که خانواده‌ها به جای تأمین ناهار و شام برای عزاداران در حرکتی نوین همزمان با آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان در مناطق محروم، لوازم مدرسه، از لوازم‌التحریر تا کیف و کفش و لباس تهیه کرده‌اند... هرساله کمپین‌های بسیاری برای رعایت مسائل بهداشتی و شهری در روزهای عزاداری امام حسین (ع) برپا می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند با آگاهی دادن در این باره مردم عزادار را متوجه کنند که عزاداری در فضای شهری باید به گونه دیگری صورت بگیرد...در شرایط فعلی جامعه خطر دزدی کودکان با لباس مشکی توسط افراد سودجو وجود دارد.»

روزنامه اصلاح طلب ابتکار چندی پیش سردار حاج قاسم سلیمانی را «سرباز دلواپس سیاست»! نامیده بود!

«علیرضا علوی تبار» از فعالین تندرو طیف اصلاح طلب در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود سفر به آنتالیا هم مثل سفر اربعین مستحب است!

** خرم: آخوندی روی گنج طلا نشسته بود ولی هیچ کاری نکرد

«احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«ایران در حوزه ناوگان هوایی اعلام کرد که ۱۸۰ فروند هواپیمای نو متوسط و سنگین نیاز دارد در حالی که در دو سه سال اول دولت اول آقای روحانی، امکان قراردادهای خرید هواپیما وجود داشت از جمله اینکه قراردادی را با بوئینگ منعقد کردند، قراردادی نیز با ایرباس منعقد کردند که تحقق پیدا نکرد و در نهایت به خرید ۲۰ ATR هواپیمای توربو پراپ ملخی با سرعت پایین و با ظرفیت پایین که این هواپیما به نقاط پایین که پرواز می‌کند باید ظرفیت خود را به نصف برساند. در شرایط هوای گرم یعنی تابستان وقتی حرکت می‌کند باید ظرفیت خود را پایین بیاورد. کارخانه این هواپیما در حال رکود شدید بود و ایران با خرید چند فروند هواپیما، آن را احیا کرد. در قرن بیست و یکم قرار داریم و نمی‌توان مسافران را با ATR جابه‌جا کرد».

خرم در ادامه گفت:

«در زمینه مسکن مهر نیز همگان شاهد هستند که باید سه سال پیش به اتمام می‌رسید، همچنان ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد آن باقی مانده است. طرح جامع مسکن کشور به شوخی گرفته شد و هنوز تهیه نشده است».

وزیر راه دولت اصلاحات تاکید کرد: «آقای آخوندی روی گنج طلا نشسته بود و پروژه‌های آن روی زمین مانده بود».

گفتنی است بر اساس آمارهای رسمی، آخوندی کارنامه بسیار ضعیفی از خود به جای گذاشت. برای نمونه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌سازی در کلیه مناطق شهری در سال ۹۲ معادل ۷۵ هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۶ این رقم به ۶۰ هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان کاهش یافته است! شاخص قیمت در این بخش از ۶۷ واحد در سال ۹۲ به بیش از ۱۰۷ واحد در سال ۹۶ رسیده که حاکی از افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها در این بخش می‌باشد. ضمن اینکه شاخص کرایه در کلیه مناطق شهری هم در طول مدیریت آخوندی ۵۵ درصد رشد کرده است.

البته موضوع افزایش قیمت در امور تحت نظارت عباس آخوندی منحصر به مسکن نیست، بلکه در حوزه حمل‌ونقل هم شاخص قیمت از ۶۷،۸ به ۱۰۶،۵ رسیده که حاکی از رشد ۵۷ درصدی این شاخص می‌باشد.

آخوندی از مرداد ۹۲ تاکنون هیچ پروژه‌ای از مسکن مهر را افتتاح نکرد. اواخر ماه گذشته آخوندی با یک قطار اختصاصی به پرند سفر کرد و در مراسم افتتاح حدود سه هزار مسکن مهر این شهر حضور یافت. این در حالی بود که وی در انتهای این برنامه با صراحت اعلام کرد:‌ «من فقط از پروژه‌های مسکن مهر بازدید کردم، آن‌ها را افتتاح نکردم».

آخوندی از سال ۷۳ –دوره وزارت در دولت سازندگی- موضوع مسکن اجتماعی را مطرح کرد اما تاکنون و علیرغم سپری شدن ۲۴ سال حتی یکی ماکت نیز از این طرح ساخته نشد چه برسد به افتتاح واحدها!

** آقای جهانگیری! کار شما «فراخوان دادن» نیست

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:

«دو روز پیش اسحاق جهانگیری در فراخوانی به جامعه از مردم خواست که "به خاطر ایران با هم باشیم" تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس در مصاحبه با ایران گفت:" این فراخوان خوب است اما کار آقای جهانگیری نیست، حتی کار کل دولت هم نیست".»

متاسفانه دولتمردان بجای اهتمام جدی به انجام امور اجرایی کشور و عمل به وعده‌ها، به حاشیه سازی مشغول هستند.

اکنون بیش از ۵ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است اما متاسفانه کارنامه دولت در حوزه‌های مختلف و به خصوص حوزه اقتصادی بسیار ضعیف است.

مقامات ارشد دولت بجای فراخوان دادن باید برای اشتغال جوانان، رکود واحدهای تولیدی، حقوق معوقه کارگران، اجاره بهای سنگین واحدهای مسکونی، افزایش سرسام آور قیمت مسکن، گرانی برخی اقلام ضروری و...به صورت اساسی و جدی اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • پدر ژپتو IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    19 5
    از بین بلایای (طبیعی و غیر طبیعی و دولت تدبیری)، همین وبا را کم داریم که رسما بریم تعطیلات اُخروی!!
    • مهران IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      7 1
      پیاده روی عظیم اربعین حسینی خاری در چشم افساد طلبان و یزیدیان زمان است .
  • CA ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    45 2
    درگذشت امام حسین!!! اینا با اصل قضیه مشکل دارند پس جای تعجب نداره اگه در مورد اربعین این نظر رو داشته باشن
    • محمد IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      6 0
      هر کسی از جمله ابتکار با امام حسین علیه السلام در افتاد به قسمت بد تاریخ پیوسته
    • DE ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      7 1
      حتی یهودی ها و مسیحی های امروز دنیا در شهید بودن امام حسین (ع) تردیدی ندارند. روشنفکر ما که این روزنامه (بخوانید کثافتنامه) را منشر می کند، هنوز مشکل دارد. چرا در مورد این احانت کنندگان به مقدسات مسلمانان (شیعه و سنی)، سکوت اختیار کرده است؟...
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    10 32
    کار ایران تمام است تقریبا من مطمئن هستم .
    • سید IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      25 1
      اگر هم نباشد کار تو یکی که انشاءاللّه به طور حتم تمام است!
  • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    11 1
    تو که قراربود خودت بری چرا این همه زور زدی که نری!!
  • سعید IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    21 2
    چهلمین روز درگذشت امام حسین (ع)رو دقت کردید ای تف به تو روح مقاله نویس که داره چهره یزید رو تطهیر میکنه با این ادبیات
    • سجاد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
      1 0
      دوست عزیز خودتون رو ناراحت نکنید ، فقط این مصرع رو با خودتون مرور کنید : ..... هر آن کس پف کند ریشش بسوزد..
  • فرهاد از مشهد IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    21 1
    وکیلی غلط می کنه حرف مفت می زنه .بهش .ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ......بقیشو بگید خود ادامه بده .ادم هر چه از اصلاح طلبان می شنوه همش مزدوری شیطان .خدا لعنت کنه بعضیاشونو .
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    18 1
    ما در این ره از مردن باکی نداریم از وبا میترسانی ؟
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    17 1
    امیدوارم همه اسلاحتلبان وبا و طاعون گرفته به درک واصل شوند
  • SE ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    20 0
    آقای محمد علی وکیلی و همفکران نفس نکشند چون آلودگی وار ریه شان میشود و احتمال سرطان و برونشیت و هزار درد و مرض دیگه میشه
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    5 0
    ... امام حسین ریشه این اصلاح طلبان را خشک کنه
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    5 0
    خفه لطفاً من پارسال اربعين رفتم انقدر هم تشنه بودم از تمام شربت هاى تو مسير خوردم صحيح و سالم هم ماندم مردم عراق شيعه و مسلمان اند و براى هر مسلمان رعايت بهداشت و نظافت اولين اصله ولى براى اصلاح طلبان بى دين نميدونم چى اصله و چى مهمه
  • ناشناس IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    5 1
    به کوری چشم افساد طلبان مراسم اربعین سالار شهیدان هر سال با شکوه تر از قبل برگزار می شود.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    5 1
    اگر ازغصه دق کنید و در درون خود منفجر هم شودید مردم به امام حسین پشت نخواهند کرد شما ها در انتظار وبا باشید
  • ali IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    3 0
    زمانی کسروی ملعون کتاب های مقدسی مانند مفاتیح الجنان و نهج البلاغه را آتش می زد ، الان کجاست؟ وکیلی ادامه راه کسروی هاست. نترسید، حسین بن علی (ع ) حتی سرمشق مردان بزرگی مانند گاندی نیز بود که انگلیس ارباب این بیچاره های خود کم بین را به زانو درآورد . اگر افرادی مانند وکیلی نبودند یزید بن معاویه خر کی بود که بتواند مقابل فرزند رسول خدا بایستد. این سرزمین متعلق به امام حسین ( ع) است و فرزند دلاورش اباصالح المهدی است. هر کسی نمی داند این سخن سخن محکم را اویزه گوش خود کند . به خود زحمت دهد روز عاشورا فقط ده دقیقه از خانه بیرون بیاید و نگاه کند .
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 1
    هر سال پیش از سالگرد چهلمین روز درگذشت امام حسین (ع) راهی شهر کربلا می‌شوند.... خدا ریشه افساد طلب ها رو بکنه کفار هم اینطوری صحبت نمی کنن
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 1
    اینها خودشان از طاعون و وبا برای ملت خسارت بارتر هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس