کد خبر 904043
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
ویزای اربعین

در حالی که مسئولین ستاد مرکزی اربعین اصرار دارند ویزای زائران اربعین کمتر از ۷۲ ساعت صادر می شود؛ گزارش میدانی مهر حکایت از اعتراض مردم در مورد تاخیر صدور ویزا و جاماندن از پروازها دارد.

به گزارش مشرق، «تو پای به راه در نِه و هیچ مپرس/ خود راه بگویدت که چون باید رفت»

این بیت زیبای عطار نیشابوری، تصویری روشن است از بزرگترین پیاده روی و گردهمایی عاشقانه تاریخ؛ اربعین.

در روزهای منتهی به اربعین حسینی، همه ساله «حرم» عاشقانش را فرا می خواند و شوری راه می افتد در دل ها که پا در رکاب می گذارند و سفر آغاز می شود.

داغداران سیاه پوش، به «هروله» تا حرم پیش می روند و چون جوی های کوچک به کربلا می ریزند؛ سوگواران در میان سوگواران.

این داستان همیشه اربعین و حرم و داغداران حسین(ع) است.

مهر بر لب زده، خون می‌خورم و خاموشم

افزایش قیمت دلار و رشد چند برابری آن، چند ماهی روی همه مسائل کشور سایه انداخته و حتی سفر زائران اربعین را هم بی نصیب نگذاشت. تا مدت ها بحث هزینه های سفر داغ بود تا اینکه دبیر ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد ویزای اربعین بر اساس ارز سامانه نیما محاسبه می شود.

در ابتدا از سوی مسئولان اعلام شد که زائران اربعین با مراجعه به سایت سماح و نام نویسی در مدت ۷۲ساعت، ویزای خود را دریافت می کنند.

اما به مروز زمان و اوج گرفتن درخواست های مردمی برای دریافت ویزا، اخبار واصله و مشاهدات خبرنگاران ما، حکایت از نابسامانی در برخی امور این سفر از جمله صدور ویزا دارد.

تجمع چشمگیر زائران ایرانی و افغان در کنار سفارت عراق و دفاتر مختلف کارگزاری که گاهی با حواشی و عصبانیت همراه است، حکایت های بسیاری در درون خود دارد. اعتراضاتی که بر اساس برخی گزارش ها گاهی از شدت و حدت بالایی هم برخوردار بود.

وقتی به این تجمعات ورود می کنی و گوش می شوی برای شنیدن درد دل ها، گلایه ها می شنوی که با وعده ها فاصله بسیار دارد.

ده روز از ثبت نام گذشته، هواپیما پریده و هنوز ویزا نگرفته ایم

تجمع مردمی در اطراف سفارت و برخی کارگزاری ها به حدی است که به ترافیک ختم شده است. به صدای اعتراض ها که نزدیک می شوی، یکی می گوید: ۲۱مهرماه در سامانه ثبت نام کرده ام. گفتند ۷۲ساعته همه چیز آماده می شود؛ الان دو تا ۷۲ساعت گذشته و هنوز هیچی به هیچی. یکی هم نیست جواب سوال ها را بدهد.

دیگری می گوید: ما در کشور عراق، موکب داریم. قرار بود چهارشنبه ویزای ما آماده شود. دو تا از دوستانم لب مرز منتظرم هستند تا با پاس ها به آن ها ملحق شوم، هر روز اول وقت می آیم اینجا و تا یک نیمه شب می مانم، اما هیچ خبری نشده و نمی شود.

بعد به شوخی اضافه می کند: تخم مرغ هایی که همراه ما بود دارد جوجه می شود.

چند کوچه پایین تر، اعتراض ها کمی رنگ و بوی جدی تری گرفته است. مردم میانسالی که اعتراض را توی فریادش ریخته است می گوید: مدارکم را ۲۲ مهرماه تحویل داده ام. ۴۸ساعته، مدارکم را تحویل دادند و گفتند همه چیز آماده است. اما وقتی به آژانس مراجعه کردم، گفتند روی پاسپورت ها مهر نخورده؛ الان چند روز است مدرک خودم و خانواده ام را برای تکمیل تحویل داده ام، اما هیچ کس مدارکم را نمی دهد.

و ادامه می دهد: امروز ساعت ۱۴ پرواز ما به مقصد نجف، پرید. حالا مانده ام خسارت چند میلیونی ما را چه کسی می دهد؟

مشکل کلی صدور ویزای اربعین رفع شد

با این حال امروز مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از رفع مشکل کلی صدور ویزای اربعین خبر داد و گفت: در سه روز گذشته با تلاش های انجام شده این تأخیر جبران شده و در تهران، ویزا طی ۷۲ ساعت صادر می شود.

مرتضی آقایی با پذیرش تأخیر در صدور ویزای زائران اربعین گفت: طی سه روز گذشته یک کندی ای در صدور ویزا به وجود آمده بود که با تلاش های انجام شده این تأخیر جبران شده است.

وی افزود: در تهران و دو استان دیگر تلاش می کنیم از امروز ویزاها را طی ۷۲ ساعت صادر کنیم.

مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در ۱۳ استان کشور، صدور ویزا ۲۴ ساعته انجام می شود، اظهارداشت: در پنج استان نیز ۴۸ ساعته، ۱۱ استان ۷۲ ساعته و در سه استان بین ۳-۴ روز صادر می شود که تهران جزء این سه استان است و تلاش می کنیم از امروز افرادی که در سامانه سما ثبت نام می کنند درصورت ارائه به موقع مدارک طی ۷۲ ساعت ویزای آنها را صادر کنیم.

آقایی در پاسخ به این سوال که آیا تأخیر در صدور ویزا باعث کنسل شدن بلیت هواپیمای برخی زائران شده است، گفت: به طور عام با چنین مشکلی مواجه نشده ایم اما شاید به طور خاص ۱۰-۲۰ مورد این مشکل را داشته باشند که دلیل آن هم این بوده که ثبت نام انجام شده بدون در نظر گرفتن شرایط بوده و یا شاید مدارکشان با تأخیر ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۵۰ هزار ویزا در تهران صادر می شود، تصریح کرد: شاید از این تعداد نیم درصد دچار مشکل شده باشند.

۳۰۰هزار نفر با تاخیر، ویزا دریافت می کنند

علی رغم صحبت های آقایی، آن چه از تجمع کنندگان به گوش می رسد، آمار و ارقامی را نشان می دهد که با آمار مسئولان بسیار مغایر است.

به عنوان مثال، فقط با مراجعه به ۳ موسسه خدمات مسافرتی، افرادی که مدعی هستند از هواپیما جا مانده اند، تعدادشان بیش از ۳۰ نفر است. از سوی دیگر مدیر یکی از این کارگزاری ها می گوید:  در سالهای قبل هیچ وقت ما با این مشکل رو به رو نمی شدیم، هیچ وقت شیشه شکستن وجود نداشت، اما امسال آماده نبودن زیرساخت ها و اضافه کردن بروکراسی اداری باعث این همه مشکل شد. 

وی اضافه می کند: با اطمینان می توانم بگویم در حال حاضر حداقل ۳۰۰هزار نفر با مشکل اساسی رو به رو هستند.

زیرساخت ها فراهم نبود

مدیر یکی از موسسات فعال در حوزه زیارت هم می گوید: ما از سال ۸۹ با یادداشت وزارت خارجه جمهوری اسلامی با عنوان دفتر خدمات کنسولی سفارت عراق شروع به کار کردیم و سال هاست انتقال زائران به عراق یا تهیه ویزا برای آن ها در کمتر از ۲۴ ساعت انجام می شود.

وی می افزاید: البته در سال های قبل، تفاوت ارز دولتی و آزاد زیاد نبود. اما امسال این تفاوت خیلی زیاد شد. دولت بعد از کلی بررسی، سرانجام تسهیلاتی برای زائران گذاشته که هزینه ویزا را با ارز نیمایی محاسبه کنند. این تسهیلات هم فقط به سازمان حج و زیارت تخصیص داده است.

این فعال حوزه زیارت می گوید: بر این مبنا کسانی که از طریق سایت سماح ثبت نام کنند، هزینه ویزاشان ۲۴۰هزار تومان خواهد بود و در غیر این صورت این هزینه به کمی بیش از ۶۰۰هزار تومان می رسد.

حسینی اضافه می کند: ما سال گذشته، روزانه تا ۱۲هزار ویزا آماده می کردیم، اما امسال به دلیل بروکراسی اداری عجیب سازمان حج از یکسو و روند کند سامانه از سوی دیگر، وعده مسئولان برای آماده شدن ویزاها حداکثر تا ۷۲ساعت بعد، محقق نشده و بسیاری از زائران که براساس این وعده ها برنامه ریزی کرده و بلیط تهیه کرده اند، با مشکل رو به رو شدند.

وی می گوید: بسیاری از زائران با وجود اینکه یک بار در سامانه سماح ثبت نام کرده و پول پرداختند، به ما مراجعه می کنند و به دلیل وضعیت بلیت هواپیماشان، حاضرند ویزای یک روزه با ارز آزاد تهیه کنند.

کمتر از ۱۰ روز تا روز اربعین باقی مانده و هم اکنون خیلی عاشقان سالار شهیدان، راهی خاک عراق شده یا در مسیر آن هستند، اما هنوز عده زیادی هستند که به دلیل برنامه ریزی ضعیف مسئولان و تغییر چندباره تصمیمات آنها، هنوز موفق به برنامه ریزی دقیق نشده و نگران سلب توفیق خود هستند. به نظر می رسد متولیان امر در همه نهادی مسئول باید در روزهای پیش رو با تدابیر هوشمندانه و همت جهادی، زمینه حضور گسترده و بی دغدغه همه مشتاقان را فراهم کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس