روزنامه

خباز مدعی شده است که دولتمردان هیچوقت حل مشکلات کشور را به برجام گره نزده بودند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دولت هیچوقت نگفت که مشکلات با برجام حل می شود!

روزنامه آرمان در سرمقاله امروز به قلم «محمد رضا خباز» استاندار خراسان شمالی نوشت:«در قضیه برجام، هیچ‌کس این موضوع را مطرح نکرد که تمام مشکلات برطرف میشود، اما تندروها، قلب کردن واقعیت را تا جایی ادامه دادند که می‌گفتند دولت مدعی شده که اگر برجام به نتیجه برسد، تمام مشکلات حل خواهد شد. در حالی که دولت هرگز چنین ادعایی را مطرح نکرد و آنها این گفته را به دولت نسبت دادند. دلواپسان رسانه، روزنامه و سایت‌هایی در اختیار دارند و علیه دولت فعالیت می‌کنند».

خباز مدعی شده است که دولتمردان هیچوقت حل مشکلات کشور را به برجام گره نزده بودند. به این موارد توجه کنید:

- حسن روحانی، رئیس جمهور(23 تیر 94): به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق(دی ماه  94) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.

- حسن روحانی، رئیس جمهور(17 خرداد 94): تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.

- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه( فروردین 94 در بیانیه‌ای مشترک با فدریکا موگرینی): تمام تحریم ها لغو خواهد شد.

- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه( شهریور 94 در کمیسیون برجام): کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم 35 ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود.

- اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور: دولت می‌تواند در دوران پساتحریم با برنامه‌ریزی جدی، انبوهی از سرمایه را وارد کشور کند.

- محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور(بهمن 94): 100 میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شد... این دارایی‌ها به طور کلی آزاد شده است و ما میتوانیم از آن استفاده کنیم.

- عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه(فروردین 94): تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند و نه تعلیق.

- علی اکبر صالجی، رئیس سازمان انرژی اتمی(فروردین 94): در همان روز توافق کلیه تحریم ها لغو خواهد شد.

- محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور: بعد از توافق منتظر رشد اقتصادی، کاهش تورم و خروج از رکود باشید

- علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور: اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

- مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت یازدهم: دولت بعد از اجرایی کردن توافق و رفع تحریم‌ها، گشایش بزرگی را برای جذب سرمایه‌گذاری، ایجاداشتغال برای جوانان ایجاد خواهد کرد.

- محمد علی نجفی، دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت یازدهم: توافق هسته‌ای موجب خروج سریع کشور از رکود خواهد شد.

اظهارات دولتمردان در بزرگنمایی برجام بیش از موارد فوق است. اما در کنار این اظهارات، رویکرد روزنامه های اصلاح طلب نیز قابل تأمل است. این طیف نقش به سزایی در بزرگنمایی از برجام دارد.

«کلید چرخید،ایران خندید»، «خورشید درخشان شد»، «آغاز عصر ایرانی»، «انفجار امید»، «پیروزی بدون جنگ»، «حصر ایران شکست»، «خجسته باد این پیروزی»، «مُهر تدبیر بر پیشانی تحریم»، «توافق قهرمانانه ایران»، «ظریف گل زد، ایران خندید»و...اینها بخشی از تیترهای صفحه اول روزنامه‌های اصلاح طلب در 24 تیر 94- یک روز پس از امضای برجام- است. همین روزنامه‌ها در دی ماه 94 نیز با تیتر درشت نوشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «صبح بدون تحریم» فرارسید و «فروپاشی تحریم‌ها» رخ داد!

طیفی که با بی توجهی به ظرفیت های داخلی و با بی اعتنایی به اجرای اقتصاد مقاومتی، همه امور کشور را به برجام گره زده بود، حالا که بی دستاوردی این توافق بر همگان عیان شده است، بجای عذرخواهی و تغییر ریل، نعل وارونه زده و منکر رویکرد خسارت آفرین خود شده است.

** گاف ارگان رسانه ای دولت درباره FATF

روزنامه ایران در تیتر اصلی شماره امروز با عنوان «تمدید تعلیق از لیست سیاه مالی؛ FATF تا بهمن ماه به ایران مهلت داد» نوشت:«کشورمان یک دوره چهار ماهه دیگر فرصت خواهد داشت تا انتظارات FATF را برآورده کند؛ انتظاراتی که برآورده شدن‌شان به معنای خروج دائمی از لیست سیاه این گروه خواهد بود. ایران بر پایه تصمیمی که دیروز اتخاذ شده، همچنان به صورت موقت خارج از لیست سیاه قرار خواهد داشت اما همین تصمیم هم سیگنال مثبتی برای کشورمان است».

ارگان رسانه ای دولت مدعی شده است که ایران از لیست سیاه FATF خارج شده است، این در حالی است که ایران همچنان در لیست سیاه است و برای اجرای دستورات FATF، ضرب الاجلی 4 ماهه برای کشورمان تعیین شده است.

اکنون بیش از 2 سال است که دولت آقای روحانی حدود 90 درصد دستورات FATF را اجرا کرده است. اما این سازمان همچنان طلبکار است و ایران را از لیست سیاه خارج نکرده است.

به عبارت دیگر علیرغم اجرای حدود 90 درصد از دستورات FATF، این سازمان صرفا اقدامات تقابلی علیه کشورمان را به حالت تعلیق درآورده ولی همچنان ایران را در لیست سیاه قرار داده است و هرگونه روابط تجاری با آن را دارای «ریسک بالا» معرفی کرده و به سایر کشورها و شرکت‌ها توصیه اکید می‌کند که از معاملات تجاری با ایران خودداری کنند!

متاسفانه حامیان FATF، حتی کوچکترین اطلاعی از ساز و کار این سازمان ندارند.

** ایران در لیست سیاه ماند،اصلاح طلبان جشن گرفتند!

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «ناکامی امریکا، عربستان و اسراییل» نوشت:«روز جمعه پیروزی‌ای اقتصادی و دیپلماتیک برای ایران حاصل شد که تکمیل آن منوط به اجماع داخلی است...روز گذشته، گروه ویژه اقدام مالی ضمن ابراز تاسف از باقی ماندن اغلب برنامه‌های عملیاتی، به ایران چهار ماه دیگر (تا فوریه 2019) برای تکمیل اصلاحات مهلت داد.»

همانطور که در بالا اشاره شد، ایران همچنان در لیست سیاه است و FATF به ایران ضرب الاجلی 4 ماهه داده است.

مطابق رویه جاری و قوانین حاکم بر FATF، تصمیم درباره برخورد با کشورها و تصمیم‌گیری درباره خروج یک کشور از لیست سیاه با اجماع صورت می‌پذیرد، یعنی لازمه آن موافقت یا مخالفت تمامی کشورهای عضو است و درصورتی که فقط یکی از کشورهای عضو مخالف تصمیمی باشد که قرار است اتخاذ شود، آن تصمیم اتخاذ نخواهد شد و کشور مخالفت‌کننده نیز ملزم نیست که برای مخالفت خود دلیل همه‌پسند و قابل قبولی بیاورد بلکه صرف مخالفت آن می‌تواند مانع یک تصمیم شود، حتی اگر تمامی اعضای دیگر با آن تصمیم موافق باشند.حالا به این نکته توجه کنید که آمریکا، رژیم‌صهیونیستی (این رژیم عضو ناظر ولی دارای حق رای است) و رژیم آل‌سعود از کشورهای عضو هستند.

داستان FATF دقیقا مشابه برجام است. ایران باید اقدامات خود را نقد انجام دهد و وعده های نسیه دریافت کرده و یکطرفه امتیاز دهد!

** شورایی شهری که حتی نمی تواند یک شهردار انتخاب کند

«محمد کیانوش راد» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه قانون گفت: «شورای شهر تهران در انتخاب شهردار به عنوان اصلی‌ترین وظیفه خوب عمل نکردند و این به ضرر اصلاح طلبان است».

گفتنی است روزنامه قانون در روزهای گذشته، اصلاح طلبان حامی افشانی را ستون پنجم نامیده بود.

روزنامه اعتماد نیز در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود:«عدم ثبات در صندلی مدیریت شهر تهران تبدیل به چالشی جدی برای جریان اصلاحات شده است. بسیاری معتقدند رفتن افشانی از شهرداری تهران موجب نارضایتی و بدبینی مردم به اصلاح‌طلبان خواهد شد زیرا شورایی که یکدست اصلاح‌طلب است پس از گذشت بیش از یک سال از فعالیت خود همچنان نتوانسته انتخاب درست و محکمی داشته باشد».

قحط الرجالی و جنگ قدرت اصلاح طلبان در انتخاب شهردار تهران و تجربه انحلال شورای شهر اول، این طیف را دچار سردرگمی کرده است. متاسفانه شورای شهر اصلاح طلب تهران در بیش از یکسال اخیر به هیچ عنوان نتوانسته است کارنامه قابل قبولی به افکار عمومی ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    0 27
    برجام کار دولت احمدی نژاد بود
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      30 0
      يك موي احمدي نژاد ميارزد....
  • سید IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    27 0
    جمعی تهوع آور به نام اصلاح طلب
  • DE ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    15 0
    اتفاقا دولت گفت ، روحاني و دولتش انتخابي فراموشي بد خيم ميگيرند ، بد نيست ، دولت دروغ و تزوير و نا اميدي
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    29 0
    ایران در لیست سیاه FATF ماند،اصلاح طلبان جشن گرفتند...
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      19 0
      لعنت خدا بر تمام پادوهاي غرب
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    16 0
    آره دولت نگفت پینیکیوباچوپان دروغگومیگفتند
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    8 0
    برخی از این جماعت با انگ اصلاح طلب مثل نقل و نبات دروغ می گویند و گفته های مستند صوتی و تصویری خود را هم انکار می کنند
  • محسن IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    11 1
    مثل .....دروغ میگند....دولت حتی اگر به زبان نگفته باشد که گفته حتی آب به برجام ربط دارد...این ......را بشناسید که قصد خر کردن مردم را دارند....همه شان نامردند حتی اگر بظاهر اینطور نباشد.انشالله خدا لعنتشان میکند
  • معلم تاریخ IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    1 0
    اتفاقا مطلب سردار نقدی بجا و درست و صحیح است. در طول تاریخ از صدر اسلام تاکنون ، نمونه های متعددی داریم که مردم با انتخاب ناصوابشان خودشان را گرفتار و سرانجام دچار ملامت نمودند………

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس