کد خبر 903895
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
سران رژیم صهیونیستی

در حالی که قتل روزنامه‌نگار سعودی به سوژه داغ رسانه‌های جهان تبدیل شده و مقامات کشورهای مختلف به آن واکنش نشان داده‌اند سران رژیم صهیونیستی در رفتاری محتاط‌ تا کنون در این باره سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش مشرق، علی‌رغم آنکه مسأله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار معارض سعودی به بحث داغ این روزهای افکار عمومی جهان تبدیل شده و مقامات کشورهای مختلف آن را محکوم کرده‌اند اما سران رسمی رژیم صهیونیستی همچنان در قبال این موضوع سکوت اختیار کرده‌اند؛ تنها «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی گشت‌زنی هفته گذشته خود در پاسخ به سوالی در این باره گفت «اسرائیل مشکلات زیادی دارد، این مسأله (خاشقچی) را برای جامعه بین‌المللی بگذارید».

بیشتر بخوانید:

ادعای نماینده کنگره آمریکا درباره نقش کوشنر در قتل خاشقچی

اره‌ای که بدن خاشقچی را با آن تکه‌تکه کردند+ عکس

بر اساس این گزارش، تنها تعدادی از روزنامه‌ها و وبگاه‌های رژیم صهیونیستی مقالاتی از کارشناسان صهیونیستی ویژه امور عربی چاپ کرده‌اند؛ این افراد از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی ابراز ناامیدی کرده‌اند، این در حالی است که همین کارشناسان از نیمه 2017 که بن‌سلمان به ولی‌عهدی سعودی انتخاب شد به تعریف و تمجید از او پرداخته بودند و او را امیر اصلاح‌طلب و دوست «اسرائیل» خوانده‌ بودند؛ شخصی که قول اجرایی شدن «معامله قرن» (طرح آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی) را داده بود و او را متحد تل‌آویو علیه ایران می‌دانستند.

در یادداشتی که از «دان شاپیرو» سفیر پیشین آمریکا در فلسطین اشغالی در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چاپ شده، آمده است ترور جمال خاشقچی به دلیل دست داشتن محمد بن سلمان در این جنایت، برای اسرائیل فاجعه است. باقی ماندن عربستان سعودی به عنوان متحد آمریکا در جنگش علیه ایران  در راستای منافع اسرائیل است و انتقادات کنگره آمریکا و نیز افکار عمومی این کشور از کشته شدن خاشقچی، اسرائیل را ناچار می‌کند که در قبال این مسأله «محتاط» رفتار کند.

«ایال زیسر» (Eyal Zisser) که در دانشگاه تل‌آویو تدریس می‌کند در مقاله‌ای که «یسرائیل هیوم» آن را منتشر کرده، آورده است به نظر می‌رسید عربستان سعودی تبدیل به کشوری شده که دولت آمریکا برای اجرایی کردن سیاست‌هایش در خاورمیانه به آن تکیه کرده است اما بسیاری در غرب نسبت به بن سلمان که تا گردن در قتل خاشقچی در ترکیه دست دارد، غافلگیر شده‌اند.

وی در ادامه نوشت اکنون مسأله قتل خاشقچی در استانبول روشن شده و این بازی با آتش است. هر کسی ادعا می‌کند به جهان روشنفکری وابسته است باید بخشی از قواعد بازی و ارزش‌های غربی را بپذیرد، متحدان سعودی از جمله واشنگتن و تل‌آویو که خیر آن را می‌خواستند از بن سلمان انتظار زیادی داشتند اما اکنون ناامید شده‌اند.  

«شمرت مئیر» روزنامه‌نگار و متخصص امور عربی در یادداشتی که هفته گذشته در «یدیعوت آحارونوت» چاپ شد، نوشت: امروز شاهد سقوط این جوان (بن‌سلمان) از جلد مجله‌های غرب و معرفی او به عنوان یک دیکتاتور و خطری برای سلامت منطقه هستیم. آن‌طور که به نظر می‌رسد اعلام علنی روابط با کشورهای عربی که نتانیاهو هفته گذشته درباره آن سخن گفت، تا تثبیت عرش بن‌سلمان به تأخیر خواهد افتاد؛ از اکنون دیگر محرکی برای تحمیل «معاله قرن» بر فلسطینی‌ها وجود ندارد.

هفته گذشته یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به مساله ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود، مدعی شد که «تیم تحقیقات به شواهد خاصی در کنسولگری سعودی در استانبول دست نیافته و خبرهای مربوط به خاشقچی را باید از طریق منابع سعودی پیگیری کرد».

این منبع امنیتی صهیونیست در گفت‌وگو با پایگاه خبری سعودی «ایلاف» اعلام کرد که «به اخبار صادره از ترکیه درباره مساله خاشقچی، اعتمادی ندارد».

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد و دیگر بیرون نیامد. عربستان سعودی سرانجام بامداد امروز (شنبه/28 مهر) با صدور بیانیه‌ای به کشته شدن وی در کنسولگری اعتراف کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس