جمال خاشقجی

به نظر می‌رسد مثلث آمریکا، ترکیه و عربستان به دنبال سناریوی فیلم هالیوودی با کارگردانی آمریکا و تهیه کنندگی عربستان برای نجات محمد بن سلمان از ترور خاشقجی و مهار بحران ناشی از آن را به پایان برده‌اند.

به گزارش مشرق، با اذعان رژیم آل سعود به کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار معارض این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول، به نظر می‌رسد پرونده ربایش وی وارد مرحله تازه‌ای شده است. در این مرحله گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص معامله 3 جانبه واشنگتن آنکارا و ریاض به واقعیت پیوست. عربستان به سادگی اعلام کرد که کشته شدن این روزنامه‌نگار سعودی در نتیجه بروز درگیری در کنسولگری عربستان بوده و کارمندان کنسولگری تلاش داشتند بعد از این عملیات آن را مخفی نگه دارند.

بیشتر بخوانید:

دستورات شاه سعودی پس از اعتراف به کشته شدن «خاشقجی»

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 72 ساعت به عربستان مهلت داده تا نتایج تحقیقات در این زمینه روشن شود. به نظر می‌رسد واشنگتن و ترکیه اصرار دارند عربستان را مجبور کنند بخشی از مسئولیت این پرونده را بر دوش بگیرد تا این کشورها نیز خود و سرویس‌های امنیتی خود را ناکارآمد جلوه ندهند و بتوانند تطابق اطلاعات منتشر شده خود با واقعیت‌های موجود را به اثبات برسانند.

روزنامه فرانسوی لوموند در خصوص اهمیت موضوع ترور خاشقجی و علت توجه افکار عمومی دنیا به این موضوع تأکید می‌کند که این اتفاق از سه جنبه حائز اهمیت است، اول اینکه یک روزنامه‌نگار که از مصونیت برخوردار است، در این عملیات کشته شده است. دوم اینکه این اتفاق در یک کشور خارجی انجام شده و نکته سوم این است که عملیات ترور در داخل کنسولگری صورت گرفته که مانند تمامی نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشورهای مختلف در گوشه و کنار دنیا باید منطقه‌ای امن و بدون خطر باشد.

پیش‌مرگ‌های محمد بن سلمان

موضوعی که اثبات می کند محمد بن سلمان قرار است در این معامله سه جانبه از اتهامات مربوط به قتل خاشقجی کنار گذاشته شود، این است که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی پسرش را مأمور تشکیل یک کمیته وزارتی کرده تا بازسازی ساختار سرویس اطلاعات عمومی عربستان و تعیین اختیارات و درجه‌بندی های اداری و هرمی آن را بر عهده بگیرد تا عملکرد این سازمان بهبود پیدا کند.

به نظر می رسد حاکمیت عربستان سعودی سعی دارد تهدید ناشی از شکست و رسوایی بین‌المللی که در نتیجه ترور خاشقجی برای عربستان به وجود آمد، را در عرصه داخلی برای خود به یک فرصت تبدیل کرده و ساختار مهمترین سرویس امنیت داخلی عربستان را بر اساس خواسته ها و تمایلات پادشاه آینده این کشور بازسازی کند.

به این ترتیب همانطور که انتظار می‌رفت، سلمان بن عبدالعزیز با مجموعه تغییراتی که از دیروز در سرویس‌های امنیتی و جاسوسی عربستان آغاز کرده، سعی دارد مجموعه‌ای از افراد را قربانی محمد بن سلمان کرده و پسرش را از این ورطه نجات دهد.

یکی از مشهورترین این افراد «سعود القحطانی» مشاور دفتر پادشاهی و یکی از عناصر نزدیک به ولیعهد عربستان است. بسته برکناری‌های جدید در سرویس های امنیتی عربستان برای نجات محمد بن سلمان شامل سعود القحطانی، «احمد العسیری» جانشین رئیس اطلاعات عمومی عربستان، «عبدالله بن خلیفه» الشایع معاون بخش منابع انسانی رئیس سرویس اطلاعات عمومی عربستان و سرتیپ «محمد بن صالح الرمیح» معاون بخش اطلاعات سرویس جاسوسی عربستان ‌می‌شود.

کارگردانی آمریکا و تهیه کنندگی عربستان در فیلم تحقیقات ترور خاشقجی!

به نظر می‌رسد گر چه آمریکا تهدیدات شدیداللحنی در خصوص مجازات عربستان در صورت اثبات دست داشتن این کشور در ترور خاشقجی مطرح کرده، اما تصمیم سازان این کشور تمایلی به مجازات مهره اصلی خود در عربستان ندارند. آنها تمامی قراردادهای صدها میلیارد دلاری دو سال اخیر را مدیون محمد بن سلمان و آرمانگرایی های وی برای رسیدن به حاکمیت عربستان می‌دانند. علاوه بر اینکه مهره‌ای مانند جارد کوشنر داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا از مدافعان اصلی بن سلمان در کاخ سفید است.

طبعا ارسال صد میلیون دلار پول توسط عربستان به آمریکا همزمان با سفر مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور به ریاض را نباید بی‌ارتباط با کارگردانی آمریکا در سناریوی معامله سه جانبه دانست. به این ترتیب بر بسیاری از اسنادی که بر اساس اطلاعات رسانه‌های نزدیک به محافل حاکمیتی ترکیه در اختیار نیروهای امنیتی این کشور قرار دارد، سرپوش گذاشته شده و موجودیت آن به کلی رد شده است. از جمله اینکه مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است که این کشور هیچ کلیپ صوتی یا تصویری در خصوص حادثه کنسولگری را به پمپئو یا هیچ مسئول دیگر آمریکایی تحویل نداده است.

همچنین طی دو روز گذشته اظهارات رسمی متعددی از سوی مقامات آنکارا منتشر شده مبنی بر اینکه رسانه‌ها از انتشار اطلاعات گذشته دست بردارند و در انتظار نتایج تحقیقات رسمی درخصوص این ترور باشند.

بر اساس کارگردانی آمریکا و تهیه کنندگی عربستان با دلارهای نفتی در معامله سه جانبه بر سر خون خاشقجی، ملک سلمان با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف بر سر اهمیت پیگیری فعالیت‌ها در چارچوب همکاری کامل با یکدیگر به توافق رسیدند. در ادامه این اتفاقات بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی منتشر شد با این مضمون که اطلاعات مقامات ترکیه در خصوص عناصر دخیل در عملیات ترور، جزئیات واقعی در زمینه کشته شدن خاشقجی را روشن کرده است. این وزارتخانه از همکاری متمایز ترکیه که سهم عمده‌ای در روشن شدن روند تحقیقات داشت، تشکر و قدردانی کرده است!

ابهامات اقدام جدید عربستان در اذعان به مرگ خاشقجی  

بیانیه رسمی دادستانی عربستان سعودی در حالی کشته شدن خاشقجی را در نتیجه بروز یک درگیری میان عناصر کنسولگری عربستان و خاشقجی معرفی کرده که توضیح نداده چرا در این روز تمامی کارمندان سفارت به مرخصی رفته‌اند و تیم 15 نفره‌ای که مأمور انجام ترور بوده اند، چرا به صورت همزمان با خاشقجی وارد ساختمان شده‌اند و اساسا مأموریت یک روزه آنها در ترکیه چه بوده و چرا بعد از عملیات بلافاصله این کشور را ترک کرده‌اند؟

اطلاعاتی که بسیاری از محافل رسمی ترکیه نیز آن را تأیید کرده‌اند، نشان دهنده برنامه ریزی شده بودن ترور خاشقجی است و این چیزی است که در بیانیه رسمی دادستانی عربستان که از خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده، نادیده گرفته شده است.

این بیانیه تاکید کرده است که تاکنون 18 نفر در خصوص این ترور بازداشت شده‌اند که همگی آنها سعودی هستند. دادستانی عربستان وعده داده که زمینه‌سازی برای روشن شدن کامل واقعیت و محاکمه تمامی عوامل اجرای این ترور دنبال می‌شود.

پر واضح است که بر فرض محال حتی اگر هیچ دلیل متقنی در خصوص دست داشتن حاکمیت عربستان- و نه افراد خاص از موسسات امنیتی این کشور- در ترور برنامه‌ریزی‌شده خاشقجی وجود نداشته باشد، تناقض گویی های مقامات رسمی عربستان را می‌توان به عنوان سندی متقن برای اطلاع عربستان و حتی برنامه‌ریزی آنها برای این ترور دانست.

مقامات سعودی بعد از سه روز سکوت مطلق در خصوص ترور خاشقجی از زبان محمد بن سلمان مدعی شدند که خاشقجی دقایقی بعد از ورود به ساختمان کنسولگری از این ساختمان خارج شده و حاکمیت عربستان هیچ اطلاعی از سرنوشت وی ندارد.

روز بعد عربستان در اقدامی شتابزده تیمی از خبرنگاران خبرگزاری رویترز را به ساختمان کنسولگری راه داده و با باز کردن کشوهای کنسولگری و بازدید از پارکینگ و نمازخانه و آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی و اتاق ها اعلام کرد که خاشقجی در این ساختمان نیست!

با ادامه سکوت وزارت خارجه عربستان سعودی، وزارت کشور عربستان بیانیه ای صادر کرده و اتهامات مطرح شده به ریاض را به شدت رد کرد.

چند روز بعد عربستان از طریق رسانه‌های خود سعی کرد قطر و جنبش اخوان المسلمین و حتی ایران را در زمینه انجام این ترور متهم کند! اتهامی که آنقدر مضحک بود که مقامات رسمی عربستان پیگیری آن را صلاح ندانستند. این در حالی بود که اسناد موجود جای شکی باقی نمی‌گذاشت که خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

به این ترتیب ریاض مجبور شد راهکاری میانه را در پیش بگیرد با پذیرش کشته شدن روزنامه نگار سعودی در داخل کنسولگری، این عملیات ترور را اتفاقی ناگهانی قلمداد کرده و عوامل زیر دست را به قتل خاشقجی در جریان یک درگیری متهم کند. این در حالی است که صِرف انتساب این عملیات به سرویس اطلاعات عربستان در تناقض با ادعای ناگهانی بودن قتل خاشقجی است.

ریاض در حالی به «مرگ» جمال خاشقجی داخل کنسولگری سعودی اعتراف کرد که حتی از لفظ کشته شدن نام استفاده نکرده و عبارت «وفات یا مرگ» را مطرح کرده است. البته عربستان نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که اگر خاشقجی در یک درگیری معمولی کشته شده، جسدش کجاست و اگر روایت‌های ترک درست باشد، چرا جنازه وی مثله شده است؟

نکته سوال برانگیز دیگر اینکه اگر سرویس امنیتی عربستان خودسر عمل کرده، چرا عبدالعزیز الهویرینی رئیس سازمان اطلاعات سعودی ‎در میان برکنار شده‌ها دیده نمی شود. این موضوع نشان می دهد محمد بن سلمان از این اتفاق برای پاکسازی سرویس های جاسوسی این کشور بر اساس سلایق و ارتباطات این عناصر با خود استفاده کرده و در عین حال تلاش دارد مخالفانش را با چماق اتهام‌زنی در ترور خاشقجی ساکت نگه دارد.
گرچه عربستان هزینه‌های مالی و سیاسی و دیپلماتیک زیادی برای مهار بحران خاشقجی متقبل شد، اما به نظر می‌رسد پذیرش جزئی قتل خاشقجی و مجازات نیروهای خودسر! و حتی تلاش برای مهار بحران و نجات محمد بن سلمان و حمایت‌های قاطعانه ترامپ از روایت سعودی‌ها نیز نمی‌تواند آب رفته را به جوی بازگرداند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    7 0
    قابل توجه دولتی ها که دم از تعامل با دنیا میزنند!!!!؟؟؟اول بدانید که هیچکس مخالف تعامل با دنیا نیست اما دنیا فقط اروپا و امریکا نیست در ثانی دنیایی که با قانون زور و زر اداره میشود جای برای دولتی های ساده لوح و خود باخته و خود کم بین نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس