ملک سلمان

شاه سعودی در پی اعتراف عربستان به کشته شدن خاشقجی در استانبول، علاوه بر برکنار کردن شماری از فرماندهان اطلاعاتی، کمیته‌ای به ریاست ولی‌عهد برای بازسازی ساختار اطلاعات کل کشور تشکیل داد.

به گزارش مشرق، در پی اذعان رسمی عربستان سعودی به مرگ «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، شماری از مقامات دستگاه اطلاعاتی این کشور برکنار شدند، و ملک سلمان نیز دستور تشکیل یک کمیته وزارتی به ریاست «محمد بن سلمان» ولی‌عهد برای بازسازی ساختار دستگاه اطلاعات کل این کشور را صادر کرد.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه سعودی «عکاظ»، این دستور نیز به درخواست و پیشنهاد بن‌سلمان بوده است. 

بیشتر بخوانید:

ابهامات جدی در روایت رسمی عربستان سعودی از قتل خاشقجی

ادعای مقام سعودی درباره بی اطلاعی بن سلمان از قتل خاشقچی

بر اساس این گزارش، ولی‌عهد و رئیس شورای امور سیاسی و امنیتی عربستان به شاه سعودی اعلام کرده است که بازسازی، به‌روزرسانی ساختار ریاستی دستگاه اطلاعات کل کشور و آیین‌نامه‌های آن و مشخص کردن اختیارات سازماندهی‌شده آن و تسلسل اداری و هرمی آن ضروری است و باید کمیته‌ای مسئولیت این امر را برعهده گیرد.

در همین راستا نیز، ملک سلمان طی دستوری حکومتی به شماری 7422 به تاریخ امروز (20 اکتبر)، دستور تشکیل کمیته‌ای وزارتی به ریاست محمد بن سلمان و عضویت شماری از اعضای شورای امور سیاسی و امنیت را صادر کرد. 

بر اساس این گزارش، وزیر کشور عربستان، مساعد اللعیبان؛ وزیر مشاور، «ابراهیم العساف» وزیر دارایی سابق، رئیس دربار پادشاهی، وزیر خارجه، رئیس دستگاه اطلاعات کل، و رئیس دستگاه امنیتی از دیگر اعضای این کمیته هستند که قرار است گزارش نتایج عملکرد این کمیته طی یک ماه آینده به شاه سعودی ارائه شود.

بامداد امروز (شنبه 20 اکتبر)، دفتر پادشاهی عربستان اندکی پس از اذعان دادستانی کل این کشور به مرگ خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول، حکم برکناری شماری از مقامات و افسران دستگاه اطلاعات کل این کشور را صادر کرد.

بنا بر این حکم، سرتیپ خلبان «محمد بن صالح الرمیح» معاون رئیس اطلاعات کل عربستان در امور اطلاعات، سرتیپ «عبدالله بن خلیفة الشایع» معاون اطلاعات کل در امور انسانی، سرتیپ «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر اداره کل امنیت و حمایت در اطلاعات کل، «سعود القحطانی» مشاور مشاور دیوان سلطنتی و «احمد العسیری»، نایب رئیس دستگاه اطلاعاتی عمومی ( سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی) برکنار شدند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد از بعد از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در تاریخ سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شد. رژیم سعودی در ابتدا مدعی شده بود او از کنسولگری خارج شده است اما نهایتا شب گذشته به مرگ او اعتراف کرد.

آنکارا تاکید دارد که خاشقچی داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. رسانه‌های ترکیه هم تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود خاشقچی وارد ساختمان شده بودند. 

سرانجام دادستان کل پادشاهی عربستان سعودی، شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد بین خاشقچی و افرادی که روز ۲ اکتبر با او داخل کنسولگری سعودی در استانبول ملاقات کردند درگیری رخ داد که به کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی منجر شد.  

دادستان کل اعلام کرده افرادی که بین آنها و خاشقچی درگیری رخ داده برای گفت‌وگو با وی درباره احتمال بازگرداندنش به عربستان به استانبول رفته بودند. 

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، «واس» در بیانیه‌ای به نقل از دادستان کل اعلام کرد ۱۸ نفر در ارتباط با همین پرونده دستگیر شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    3 0
    ولی عهد خودش قاتل مردک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس