کی روش

از آخرین سالی که کی‌روش یک قهرمانی با تیم بزرگسالان یک تیم به دست آورد، 15 سال می گذرد!

مشرق - چه کسی است که نداند کارلوس کی‌روش چه تاثیر مثبتی روی فوتبال ایران گذاشت و تیمی که حتی درجه دوم‌های آسیا هم مقابلش شانس پیروزی داشتند را به تیمی شکست‌ناپذیر در آسیا تبدیل کرد و ما را دوباره به سطح اول آسیا برگرداند.

بی‌انصافی است اگر به هر دلیلی تلاش‌های سرمربی پرتغالی برای اوج‌گیری دوباره فوتبال ایران را نادیده بگیریم، با این حال به همان اندازه هم بی‌انصافی است اگر چشم‌هایمان را روی رفتارهای عجیب و اظهارات تنش‌زای کی‌روش و اطرافیانش ببندیم.

اگر بخواهیم از درگیری‌های پرتعدادش با اهالی فوتبال ایران و حواشی‌اش بنویسیم شاید یک کتاب شود. حتما خودش هم از این همه انتقاد اهالی رسانه خسته شده با این حال نه‌تنها تغییری در شکل رفتاری‌اش نمی‌دهد که روی آن اصرار هم دارد.

سرمربی تیم ملی در تازه‌ترین اظهاراتش با کنایه اعلام کرده که فوتبال ایران 40 سال است که قهرمان آسیا نشده و باید به او کمک کرد تا این طلسم را بشکند. پربیراه هم نمی‌گوید اما چه کسی است که از لابه‌لای این جملات کی‌روش، تحقیر فوتبال ایران را حس نکند؟

کاش کی‌روش که با پرستاره‌ترین تیم تاریخ رئال مادرید در لالیگا ناکام بود و در تیم‌های باشگاهی و ملی مختلفی در قاره‌های گوناگون آن هم با قراردادهای چشمگیر مربیگری کرده به این سوال ما پاسخ دهد که استاد! آخرین قهرمانی خودت در رده بزرگسالان کی بوده؟!

مرد پرتغالی بعد از دو قهرمانی با ارزش در جام‌جهانی جوانان مربیگری در رده بزرگسالان را آغاز کرد و در سال 94 سرمربی اسپورتینگ شد و نتوانست قهرمانی در لیگ را تجربه کند و جام حذفی را به دست آورد.

سال 96 به آمریکا رفت و سرمربی نیوجرسی مترواستارز شد آن هم به‌عنوان گران‌ترین مربی لیگ و در حالی که چندان هم از امکانات باشگاه راضی نبود با ناگویا گرامپوس ژاپن قرارداد امضا کرد تا مشخص شود در آمریکا نمی‌ماند و تیمش هم در پایان فصل موفق به کسب عنوان مهمی نشد.

کی‌روش در ژاپن جانشین آرسن ونگر شد و تیمی که در لیگ سوم بود، در نهایت دوم شد و خبری از قهرمانی لیگ نبود و در این کشور هم به جام حذفی بسنده کرد و فصل بعد هم در جی لیگ نهم شد!

حضور در تیم‌های ملی امارات و آفریقای‌جنوبی چالش‌های مهم بعدی کی‌روش به‌عنوان سرمربی بود که با امارات در بازی‌های آسیایی 98 در مرحله دوم حذف شد. آفریقای‌جنوبی را هم بعد از اینکه به جام‌جهانی رساند بدون اینکه در این تورنمنت حاضر باشد به خاطر اختلافاتی که با مسئولان این کشور داشت آن را رها کرد و به پرتغال برگشت. ضمن اینکه در جام ملت‌های آفریقا نیز تیمش حذف شد و بعدها نیز به منچستریونایتد رفت و دستیار فرگوسن شد و به‌عنوان نفر دوم قهرمانی‌های زیادی را تجربه کرد.

کی‌روش در سال 2003 با رئال مادرید پرستاره در لالیگا چهارم شد و تنها به جام حذفی رسید و فاتح سوپرجام هم شد و حالا ما امیدواریم در جام ملت‌های 2019 آسیا بتواند هم به طلسم 40 ساله قهرمان نشدن ایران پایان دهد و هم یک عنوان قهرمانی معتبر به‌عنوان سرمربی به کارنامه‌اش اضافه کند!

* مهدی محمدی (دبیر ورزشی روزنامه فرهیختگان)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    12 16
    مسئله کیروش قهرمانی نیست بلکه اجازه نداد فوتبال ایران سقوط کند در آشفته بازاری که همه چیز سقوط کرده است
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      21 7
      بدبخت داره روزی 140 میلیون از بیت المال من و تو میریزه تو اون جیب بی انتهاش . چرا حالیت نیست مشنگ ؟
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      5 14
      یه سریا هستن روزانه بیشتر از کی روش میخورن و میبرن تازه هیچ عملکرد مثبتی هم ندارن. کی روش مربی ملیه .جام های ملی هم هر کدوم هر 4 سال یکبار برگزار میشه .برو ببین مارچلو لیپی اخرین جامی که گرفته کی بوده.
    • US ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      16 3
      خطاب به ۱۹:۵۲؛ تو مارچلو لیپی بزرگ رو با این مقایسه میکنی؟ لیپی 2006 ایتالیا رو قهرمان جام جهانی کرد، 2013 یه تیم چینی رو قهرمان باشگاه های آسیا!! کیروش چکار کرد؟ 2 ملت های آسیا و دو حذف در اولین مرحله حذفی!!!
    • محسن IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      3 2
      درود بر شما حرف قشنگی زدی
  • US ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    7 18
    عقده از سر و روی نوشته میباره. اون علامت تعجب آخر مطلب دقیقا همین عقد رو نشون میده. فقط میخوام بدونم این مشنگ‌ها که قلم بدست دارن چند تا تیم رو قهرمان کردن که حالا سالشماری قهرمانی‌های کیروش رو روی کاغذ میارن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس