گروهک‌ها

طبق توافق سوچی میان ترکیه و روسیه، تمامی گروهک‌ها باید منطقه کاهش تنش در ادلب را تاریخ ۱۵ اکتبر (امروز) ترک می‌کردند؛ اما هنوز چهار گروهک تروریستی حاضر به پذیرش توافق مزبور نشده‌اند.

به گزارش مشرق، با رسیدن موعد ۱۵ اکتبر (امروز) که طبق توافق سوچی می‌بایست تمامی گروهک‌های تروریستی و شبه نظامیان، منطقه کاهش تنش در استان ادلب را ترک می‌کردند، اما هنوز چهار گروهک تروریستی در این منطقه حضور دارند.

توافق سوچی میان ترکیه و روسیه جهت ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب به وسعت ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر مربع به تدریج به مرحله اجرای کامل نزدیک می‌شود؛ مهم‌ترین سد راه این توافق، عدم همراهی گروهک‌های تروریستی حاضر در این استان است. در حال حاضر بسیاری از این گروهک‌ها مجبور به همراهی و موافقت با توافق مزبور شده‌اند اما کماکان چهار گروهک، اعلام کرده‌اند که موافق آن نیستند و این منطقه را ترک نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

خشم دولت ترکیه از تعلل آمریکایی‌ها در روند توافق خروج شبه نظامیان کُرد از منطقه منبج

وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که منطقه مورد نظر بر اساس توافق «سوچی» ایجاد و از سلاح‌های سنگین تخلیه شده است.

روز گذشته (یکشنبه) نیز سرانجام گروهک «هیئة تحریرالشام» با انتشار بیانیه‌ای بصورت ضمنی موافقت خود با توافق منطقه کاهش تنش در استان ادلب را پذیرفت و اعلام کرد که برای از بین بردن آن اقدام نمی‌کند.

هرچند که هیئة تحریرالشام در بیانیه خود با به کار بردن بندهای مختلف و توضیحات فراوان تلاش کرد تا این مسئله را به نحوی قابل قبول و آبرومندانه ارائه کند؛ با این حال معنای کلی این بیانیه پذیرش توافق سوچی و کوتاه آمدن تحریرالشام از موضوع منطقه کاهش تنش بود.

به نوشته پایگاه خبری عنب بلدی، چهار گروهکی که هنوز توافق روسیه و ترکیه را نپذیرفته‌اند عبارت هستند از: «حراس الدین»، «أنصار التوحید»، «أنصار التوحید» و «جبهة أنصار الدین».

طبق این گزارش، این چهار گروه اتاق عملیات مشترکی را تحت نام «وحرض المؤمنین» تشکیل داده‌ و تصاویری از حمله به مواضع نیروهای ارتش سوریه در پایگاه «جورین» که در منطقه کاهش تنش قرار دارد منتشر کرده‌اند.

این گروهک‌ها در طی دو سال گذشته به تدریج از گروهک «هیئه تحریر الشام» جدا شدند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه (۱۷ سپتامبر/۲۵ شهریورماه) در کنفرانس خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در شهر بندری سوچی از توافق دو کشور برای ایجاد منطقه غیرنظامی در «ادلب» میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع خبر داد. وسعت منطقه کاهش تنش در متن توافق از ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر ذکر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس