الگوی اسلامی ایرانی

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اعلام کرد که آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی نسبت به بخش‌ها و فرازهای این الگوست.

به گزارش مشرق، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پی فراخوان روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیانیه‌ای تصریح کرد: تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تنها سرآغازی است برای پیمودن راهی طولانی و دشوار با عزمی استوار و تلاشی بی وقفه و نظارت و ارزیابی مداوم تا به اجراء در آید و به سرنوشت برخی سیاست‌ها و برنامه‌های معطل مانده دچار نشود.

متن کامل بیانیه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنگامی کامل می‌شود که کشور به جایگاهی در خور ظرفیت‌های بنیادین معنوی و مادی‌اش دست یابد. این ظرفیت‌ها در مقایسه با ظرفیت‌های بسیاری از کشورها چنان عظیم است که جایگاهی در خور آن فاصله زیادی با وضع فعلی کشور دارد.

بیشتر بخوانید:

ترسیم الگوی پیشرفت ایران برای پنجاه سال آینده

رسیدن به آن جایگاه شایسته با پیشرفت کشور بر طبق الگویی علمی و عملیاتی تحت تعالیم عالیه اسلامی و با استفاده از دستاوردهای متقن بشری و تجارب بومی و جهانی و متناسب با مقتضیات ایرانی میسر می‌شود که به ابتکار رهبر معظم انقلاب اسلامی بر طبق نقشه راه علمی و به همت بیش از سه‌هزار تن از متفکران و متخصصان و صاحبنظران و چند هزارتن از جوانان فرزانه تدوین شده و در معرض بررسی و ارتقا از سوی دستگاه‌ها و نخبگان قرار گرفته است.

واقع‌بینی و آرمان‌گرایی، صراحت و ایجاز، بالادستی و عملیاتی بودن، انسجام و تحول آفرینی از ویژگی‌هایی است که در طراحی الگو مطمح نظر بوده است. برای طراحی الگو مطالعات و تحقیقاتی از جمله تحت عناوین سنت‌های الهی، تحلیل تاریخ اسلام و ایران، تبین پیشرفت از نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری، معنویت در زندگی، تحلیل و ارزیابی نظریه‌ها و تجربیات جهانی توسعه، آینده پژوهی ایران و جهان، قابلیت‌های ماندگار ملی، مسئله شناسی ایران، آسیب‌شناسی اسناد برنامه‌ای کشور و گفتمان پیشرفت، انجام گرفته و بیش از یک هزار نشست تخصصی و راهبردی برگزار شده و نتایج آن مورد استفاده قرار گرفته است. تاکنون بیش از نود هزار صفحه از این نتایج تدوین گردیده و قابل استفاده محققان است.

بیش از یک هزار نقد و نظر از سوی استادان و صاحبنظران نسبت به نسخه ماقبل آخر الگوی پایه واصل و بررسی و عندالزوم ترتیب اثر داده شده است. با این همه بررسی آن از سوی دستگاه‌های اصلی سیاستگذاری و قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی و اجرایی و نیز شمار بیشتری از متفکران و محققان و صاحبنظران کشور نسخه نهایی الگو را به ترازی رفیع نایل خواهد کرد.

با مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، دولت و شوراهای عالی مشورت به عمل خواهد آمد تا برنامه زمانی برای تشریح الگو در مراجع یادشده و استفاده از نظرات و پیشنهادهای آن‌ها تنظیم و اجرا شود. مرکز آماده است نظرات و پیشنهادهای مشخص استادان و صاحب‌نظران و گروه‌ها و دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها و انجمن‌ها و حلقه‌های علمی دانشگاهی و حوزوی را نسبت به بخش‌ها و فرازهای الگو که در قلمرو تخصصی آن‌ها است دریافت و استفاده کند.

تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تنها سرآغازی است برای پیمودن راهی طولانی و دشوار با عزمی استوار و تلاشی بی وقفه و نظارت و ارزیابی مداوم تا به اجراء در آید و به سرنوشت برخی سیاست‌ها و برنامه‌های معطل مانده دچار نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس