کد خبر 902540
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۷

به گزارش مشرق،‌ یک کاربر توئیتر روایتی از وضعیت زندگی و کار کارگران شاغل در هایپراستارها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتشر کرد. او نوشت:

۱. دو نفر از کارمندای هایپراستار که باهاشون صحبت کردم، هر کدوم بین ۱۰ تا ۲۰ کیلو توی یه بازه‌ی سه، چار ماهه وزن کم کردن.این کم کردن وزن٬ از افزایش فشار و ساعات کاری نشأت می‌گیرن و البته محدود به این دو نفر هم نبوده.

۲. یکی از کسایی که باهاش صحبت می‌کردم گفت که توی یکی دو سال اخیر از شدت استرس دو نفر از بچه‌ها سکته‌ی مغزی کردن، که توی یه مورد طرف از ترس از دست دادن کارش، همون اوایل دوره‌ی استعلاجی و طول درمانش سر کار برمی‌گرده.

۳. هیچ‌کدوم از پرسنل سطح فروش حق نشستن ندارند، مگر هنگام ناهار که زمانش یک ساعته و می‌تونن توی غذاخوریشون بشینن. تو مدت کار اگه به هر دلیلی بشینن، یا حتی برن توی ماشینشون که داخل پارکینگه برای چند دقیقه استراحت در کنن، پرسنل انتظامات هایپر میان و از جا بلندشون می‌کنن.

۴. تو یه مورد دیگه، یکی از کارمندا می‌گفت که از زمستون سال گذشته تا الان، یعنی توی یه بازه‌ی هشت، نه ماهه نتونسته از مرخصیش استفاده کنه.

۵. یکی دیگه از کارمندای هایپراستار می‌گفت که خیلی از کارکنان در سال روزهای آف ( تعطیلی‌شون) رو هم میان سر کار و تعداد زیادی از کارمندای سطح مغازه‌ی هایپراستار هستند که ۴٬۵ یا ۶ ماه در سال حتی روزهای آف رو هم سر کار هستند.

۶. اکثرشون یا حداقل حقوق رو می‌گیرن یا کمی بیشتر از حداقل حقوق. مثلا سرپرستی که توی فروشگاه چند کارمند زیر دستشه و روزی به طور میانگین حدودا ده ساعت کار میکنه، حول وحوش یک میلیون و پونصد هزارتومان می‌گیره.

۷. کارمندها حق اعتراض زیادی ندارند و به کوچک‌ترین بهانه‌ای اخطار دریافت می‌کنند. هر اخطار می‌تونه باعث بشه که تا مدت‌ها سطح سازمانی افراد تغییر نکنه. تغییر نکردن سطح سازمانی هم عواقبی مثل جلوگیری از ترفیع یا افزایش حقوق داره.

۸. هیچ اضافه کاری هم به افراد پرداخت نمیشه، شما اگه بیش از زمان مقرر سر کار موندید، تنها وظیفه‌تون رو انجام دادید و خیلی از اوقات چاره‌ای به جز تن دادن به این اضافه‌کاری‌های اجباری نیست.

۹. پرسنل سطح فروش توی سال‌های اخیر به شدت کم‌تر شدند و همین مسأله باعث میشه که کار اضافی ناشی از کم شدن نیروی کار، بین افراد باقیمانده تقسیم شه. در یک مورد تعداد کارکنان یک بخش از حول و حوش ۱۰۰ نفر به ۷۰ نفر تقلیل پیدا کرده و نتیجتا کار سی نفر دیگه بین پرسنل فعلی تقسیم شده.

۱۰. نحوه‌ی تفتیش بدنی کارکنان در هنگام خروج از محل کارشون هم به شدت آزار دهنده است. هر کارمندی بعد از تموم شدن کارش باید تفتیش بشه و اگه به این کار تن نده، این امکان برای کارفرما هست که مستقیما اخراجش کنه.

۱۱. هر کسی که مصاحبه‌ای با نهادهای خارج از مجموعه‌ی هایپر استار بکنه و یا از هر کانال دیگری راجع به شرایط کاریش حرف بزنه و یا اطلاعاتی ارائه کنه، از مجموعه اخراج می‌شه.

۱۲. گذشته از مسأله‌ی دامپینگ که باعث میشه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کسب و کارهای خرد رو نابود کنند، استثمار و بهره کشی از نیروی کار ارزان، اون هم به شکل سازمان یافته است که باعث میشه این فروشگاه‌ها مثل قارچ رشد کنن و بتونن به راحتی به مشتری تخفیف‌های متعدد ارائه کنن.

۱۳. خیلی از کسایی که توی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار می‌کنند و شاید همین کسانی که من تونستم باهاشون صحبت کنم، صاحبان کسب و کارهای خردی بودند که به دلایل متعدد نتونستند کارشون رو ادامه بدن و حالا تبدیل به نیروی کار ارزانی برای این فروشگاه‌ها شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    19 2
    در جامبو وضع بدتره
    • امیر حسین IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 2
      چرا بدتره ممکنه بیشتر توضیح بدید میخوام بدونم
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    15 0
    کی به کیه
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    19 1
    سرمایه داری همین است.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    13 0
    ای بابا هیچکس قشر کارگر و هیچ وقت ندیده و نمی بینه بخدا کمرمون شکست با حقوق کم و چند ماه نداده،کمیته امدادی و بهزیستی ام نیستیم که مثل اونا یه حق و حقوقی بهمون بدن تو این گرونی و بدبختی...خدا از باعث و بانیش نگذره
  • ناشناس IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    10 0
    مملکت خوبی داریم فقط مدیرانش از دولت گرفته تامجلس و قوه قضاییه بفکر جناه بازی وداداش بازی هستن که انشالله تواین چند سال باید درست بشه
  • هادی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    14 1
    آدم کارگری ساختمان رو کنه بهتر از این ذلته
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    8 1
    افرین مشرق
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    10 1
    اینو به مردم بگین تا از این فروشگاه ها خرید نکنن . هرچقدر کارمنداش زحمت میکشن پولش میره تو جیب سهامدارها و اعضای هیات مدیره . مردم رو از کاسبی این نوع بنگاهها آگاه کنین تا مغازه ها با کسب و کار کوچک از بین نره.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    5 2
    خیلی گزارش خوبی بود جای اینگومه گزارش ها در رسانه خالی است یکی از بستگان در نمایندگی یک شرکت خارجی معروف کار میکنه شرایط کاریش مثل همینکه نوشتید
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    1 18
    چیه؟ سختته ببینی یک نفر داره کار می کنه؟ مثل تو مفتخور بودن خوب بود؟ نفت را بفروشند و پولش را بدهند امثال شما ؟ پس نه! توی ساعت کاریش بره توی ماشینش توی پارکینگ بگیره بخوابه، نگهبان هم صداش نکنه؟!! اقتصاد مقاومتی یک بخشنامه دولتی نیست! یک سبک زندگی است که بسیاری از کاسبان و زحمت کشان بخش خصوصی ما دارند!
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    9 5
    ایرانی باید از ایران خارج شود .
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    2 7
    کسی غصه کارگرنخورده ونمی خوره این نوشته ازطرف کسب وکارهای خرد ساپورت شده
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    9 0
    این قانون لیبرال سرمایه داری هست که ایرانی ها مدت هاست دارن اجراش میکنن
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    8 1
    هیچ‌کدوم از پرسنل سطح فروش حق نشستن ندارند، مگر هنگام ناهار که زمانش یک ساعته و می‌تونن توی غذاخوریشون بشینن. /// موافقم .من هم خیلی دیدم این موضوع را
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    6 0
    کسی که مصاحبه‌ای با نهادهای خارج از مجموعه‌ی هایپر استار بکنه و یا از هر کانال دیگری راجع به شرایط کاریش حرف بزنه و یا اطلاعاتی ارائه کنه، از مجموعه اخراج می‌شه.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    7 2
    همش به خاطر از ترس از دست دادن کار است. ایرانی بیکار و افغانی های شاغل در ایران .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس