کد خبر 902433
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
عادل الجبیر

مردی که در بحران خودساخته سعودی‌ها با ایران مدام علیه ایران جوسازی می‌کرد و در تنش بی‌سابقه با قطر هم به اتهام‌زنی دست می‌زد، این روزها یعنی در بحرانی‌ترین روزهای آل سعود غایب بزرگ لقب گرفته است.

به گزارش مشرق، از ابتدای بحران به وجود آمده به سبب ناپدید شدن جمال خاشقجی منتقد مشهور سعودی در کنسولگری این رژیم در استانبول در دوم اکتبر(10 مهر) تا کنون، رئیس دستگاه دیپلماسی سعودی یعنی «عادل الجبیر» هیچ واکنشی به این موضوع مهم نشان نداده با وجودی که کنسولگری سعودی در  استانبول که این حادثه در آن رخ داده، وابسته به وزارت خارجه رژیم است.

«عادل الجبیر» کجاست؟ سئوالی است که ذهن خیلی از فعالان سیاسی و فعالان فضای مجازی را به خود مشغول کرده است، کسانی که از غیبت کامل وزیر خارجه سعودی از زمان شعله‌ور شدن آتش بحران بر سر ناپدید شدن جمال خاشقجی غافلگیر شده‌اند، این در حالی است که الجبیر هیچ فرصتی را برای اظهارنظر درباره مسائل حتی کوچک از دست نمی‌داد.

از روزی که سعود الفیصل کارکشته‌ترین دیپلمات و وزیر خارجه آل سعود درگذشت- مردی که حدود چهار دهه بر این کرسی تکیه زده بود- الجبیر به عنوان جانشین وی و کسی که بیشترین فعالیت را در اظهارنظرهای مطبوعاتی به ویژه در خصوص بحران میان عربستان و قطر از خود نشان می‌داد، به شمار می‌رفت، اما طولی نکشید که بنا به تعبیر فعالان در فضای مجازی، الجبیر غایب شد به طوری که از هنگام بروز بحران به سبب ناپدید شدن خاشقجی منتقد مشهور سعودی در رسانه‌ها حضور ندارد، این در حالی  است که این مسئله به یک مسئله جهانی تبدیل شده و رژیم سعودی هم به ترور وی متهم شده است.

بیشتر بخوانید:

الجبیر: از استراتژی آمریکا علیه ایران حمایت می‌کند

نکته مهم دیگر اینکه آخرین توئیت الجبیر در صفحه رسمی‌اش به 24 سپتامبر گذشته(دوشنبه دوم مهر) برمی‌گردد.

آنچه سبب افزایش شگفتی و تعجب افکارعمومی شده است، این است که صفحه وزارت خارجه سعودی در توئیتر، بیانیه‌ها و اطلاع‌رسانی وزارت کشور رژیم را منتقل می‌کند، با وجودی که حادثه خاشقجی و تحقیقات مربوط به ساختمان کنسولگری و منزل کنسول سعودی در استانبول است.

تقادم الخطیب فعال سیاسی غیبت الجبیر را سئوال برانگیز خوانده است.

جابر الحرمی فعال رسانه‌ای قطری هم سکوت الجبیر در پرونده ناپدید شدن خاشقجی را با وجودی که تمام جهان در این زمینه به پا خاسته است، مورد سئوال قرار داده است.

وی نوشته است 10 روز از ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول گذشته است، در حالی که از الجبیر خبری نیست، این در حالی است که حادثه در کنسولگری وابسته به وزارت وی رخ داده نه در یک قهوه‌خانه، این سکوت چه دلیلی دارد، یا شاید بن سلمان به دستور بن زاید (ولیعهد امارات)، او را تحت بازداشت خانگی قرار داده است؟

جمال سلطان روزنامه‌نگار مصری هم با ابراز تعجب از سکوت الجبیر از «جنایتکاری که سعودی را در این ورطه و تنگنا قرار داده» سئوال پرسیده است.

علاء صادق تحلیلگر ورزشی هم درباره غیبت الجبیر گفته است شاید او بیمار است، که اگر این چنین است، نیازی به تحلیل و  توضیح نیست.

فردی که در فضای مجازی خود را مشاور محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده سعودی معرفی کرده، غیبت الجبیر را مشکوک خوانده است، این در حالی است که مسئله خاشقجی به طور مستقیم به وزارت خارجه سعودی مربوط است.

ابراهیم حمامی پژوهشگر عرب هم گفته است همه دنیا علیه حاکمان ریاض شده، اما وزیر خارجه‌ آنها در رسانه‌ها ظاهر نمی‌شود تا اظهارنظر کند.

اسعد الشرعی حقوقدان عرب، غیبت الجبیر را به تمسخر گرفته و گفته است او در وضعیت سکوت قرار دارد.

روزنامه الشرق قطر هم نوشته است از نظر پروتکلی هم اگر حساب کنیم، وزیر خارجه یک کشور مسئول موضع‌گیری در مسائل خارجی است.

سایت الخلیج هم نوشته است بر عکس پروتکل روابط بین المللی، محمد بن سلمان ولیعهد و برادرش خالد سفیر ریاض در واشنگتن به شکل قابل  توجهی در صدر  صحنه سیاسی مسئله جمال خاشقجی قرار دارند، در مقابل عادل الجبیر به طور کامل از صحنه غایب است، این در حالی است که از نظر پروتکلی وزارت خارجه ماموریت پاسخ یا توضیح یا تکذیب دارد.

روزنامه الشرق قطر هم نوشته است چرا الجبیر ساکت شده و به شکل مبهمی ناپدید شده است، این در حالی است که وی علیه قطر و کانادا در رسانه‌ها اظهارنظر می‌کرد، اما در بحران خاشقجی غایب شده است.

این روزنامه افزود وزیر خارجه سعودی در حالی ناپدید شده که کشورش با یک بحران دیپلماتیک سخت روبرو شده است. وزیر خارجه ترکیه تمایل به همکاری با ریاض دارد، در حالی که همتای سعودی وی مخفی شده است.

این روزنامه نوشته است الجبیر همچنین در نشست اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با سفرای پادشاهی سعودی غیبت داشت.

این در حالی است که فعالان در فضای مجازی از سفر سری عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به قطر در روز یکشنبه خبر داده بودند که این اطلاعات هنوز تایید نشده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس