روزنامه

طیف اصلاح طلب در ماجرای برجام نیز پس از تبلیغات گسترده درخصوص به تاریخ پیوستن تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در پسابرجام، مدعی شدند که برجام پیروزی اخلاقی ایران بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ما در دادگاه لاهه کاپ اخلاق گرفتیم، دقیقاً مثل برجام!

«داوود هرمیداس باوند» از فعالین اصلاح طلب در سرمقاله روزنامه شرق نوشت:

«رجوع ایران به محاکم داوری بین‌المللی برای احقاق حقوق کشورمان، اقدامی است که علاوه بر ابعاد حقوقی، نوعی پرستیژ سیاسی را نیز در میان کشورهای جهان ایجاد می‌کند. دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به اختلافات حقوقی مابین دولت‌ها را دارد. آرای این دیوان نیز درصورتی‌که کشورهای مطرح در دعوی، "صلاحیت اجباری" آرای آن در حل اختلافات حقوقی را از قبل پذیرفته باشند، لازم الاجرا است. اگر چنین نباشد، آرای دیوان ضمانت اجرائی لازم را ندارد».

هرمیداس باوند در ادامه نوشت:

«ایالات متحده..."صلاحیت اجباری" دیوان را از قبل به رسمیت نشناخته است. از نظر دولت آمریکا تنها مرجع قضائی عالی "دادگاه عالی آمریکا" (supreme court) به شمار می‌رود...اکنون دولت ترامپ ارجاع این مسئله به این دیوان را نپذیرفته پس رأی صادره از سوی دیوان فاقد ضمانت اجرائی است».

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که رأی دادگاه لاهه ضمانت اجرایی نداشته و صرفاً یک پرستیژ سیاسی است.

در روزهای گذشته نیز روزنامه آرمان در مطلبی مشابه نوشته بود: «دادگاه لاهه فاقد قدرت اجرایی است؛ بنابراین باید اذعان کرد که رأی دادگاه لاهه از نظر اعتبار و حیثیت برای ایران بسیار خوب بود».

روزنامه‌های اصلاح طلب تاکید کرده‌اند که رأی دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد. این در حالی است که این طیف پس از صدور رأی اخیر این دادگاه در تیترهایی با عناوینی چون «تعلیق تحریم‌های آمریکا»، «رأی ممتاز، ایست لاهه به تحریم»، «لاهه علیه تحریم‌ها»،  و...اینگونه القاء کردند که بواسطه رأی دادگاه لاهه تحریم‌های ایران رفع خواهد شد!

طیف اصلاح طلب در ماجرای برجام نیز پس از تبلیغات گسترده درخصوص به تاریخ پیوستن تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در پسابرجام، پس از آنکه تشت رسوایی این توافق از بام افتاد، مدعی شدند که برجام پیروزی اخلاقی ایران بود!

** زیباکلام: ۱۸ ماه است که روحانی به مسائل اساسی کشور نپرداخته است

«صادق زیباکلام» در سرمقاله روزنامه آرمان نوشت:

«آقای روحانی مدت‌هاست که در جاده کاهش محبوبیت اجتماعی افتاده و ماه‌هاست که دچار ریزش آرای ۲۴ میلیونی شده که به وی رأی دادند... ۱۸ ماه است که آقای روحانی ترجیح داده اصلاً به مسائل جدی، اساسی و واقعیت‌های اصلی جامعه نپردازد و یا از کنار آنها به آرامی گذر کند...از ۲۹ اردیبهشت ۹۶ تا امروز آقای روحانی بارها در عرصه عمومی ظاهر شده و جز حرف‌های به ظاهر زیبا و دل خوش‌کن سخن دیگری نگفته...شاید واقعاً آقای‌روحانی نذر کرده که تمامی آن ۲۴ میلیون رأی را از دست بدهد!».

دولت دوم روحانی دقیقاً مشابه دولت اول وی است؛ اما طیف اصلاح طلب در سال گذشته با هیاهوی رسانه‌ای از عملکرد دولت اول روحانی دفاع کرده و منتقدان را آماج فحاشی قرار دادند.

حال که یکسال از عمر دولت دوازدهم سپری شده، پروژه فاصله گذاری اصلاح طلبان با دولت، روز به روز جدی‌تر می‌شود. هدف اصلی این طیف تبرئه خود از کارنامه دولت و شانه خالی کردن از پاسخگویی به افکار عمومی است.

کیست که نداند که اکثریت مطلق این کابینه متعلق به طیف اصلاح طلب است و این طیف نمی‌تواند درخصوص وضع موجود از خود سلب مسئولیت کند.

** ارگان دولت: FATF مشکلات کشور را حل نمی‌کند!

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم «حسن بهشتی پور» نوشت:

«تحقق شرایط "اف‌ای‌تی‌اف" و پیروی از قوانین و مقررات آن نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند اما زمینه حل مشکلات را فراهم می‌کند. بانک‌های کشورمان درگیر مشکلاتی هستند که ریشه اصلی آن به مقررات مورد نظر "اف‌ای‌تی‌اف" باز می‌گردد...تصویب لوایح "اف‌ای‌تی‌اف" مقدمه‌ای برای حل مشکلات بانک‌های ایران با سایر بانک‌ها و همچنین به جریان افتادن سرمایه‌گذاری خارجی در صحنه اقتصادی ایران است».

ارگان دولت در ادامه نوشت:

«ایران در اصل آن، یعنی تعریف هدف مبارزه با تروریسم با جامعه جهانی وحدت نظر داشته و تنها بر سر مصادیق آن ممکن است اختلاف نظر داشته باشد و در این مصداق‌ها هم کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به تبعیت از مقررات "اف‌ای‌تی‌اف" کند».

آقای روحانی در سال ۹۴ گفت که تمامی تحریم‌های ضد ایرانی از جمله تحریم‌های بانکی و مالی با اجرای برجام لغو خواهد شد و نه تعلیق. در ادامه دولتمردان تاکید کردند که با اجرای برجام شاهد هجوم سرمایه گذاری به کشور بوده و گرانی و بیکاری و رکود نیز رفع خواهد شد.

در نهایت هیچکدام از موارد مذکور به وقوع نپیوست اما صنعت هسته‌ای ایران تقریباً تعطیل شد. حالا این طیف می‌گوید با اجرای FATF مشکلات بانکی رفع خواهد شد. این در حالی است که با اجرای دستورات FATF خودتحریمی در کشور اجرا خواهد شد.

اینکه گفته می‌شود که «FATF نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند اما زمینه حل مشکلات را فراهم می‌کند» در حقیقت زمینه چینی برای فرار از پاسخگویی در آینده است.

مشکلات کشور با مدیریت صحیح نقدینگی و اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و رویکرد عزتمندانه در دیپلماسی رفع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    19 2
    لعنت به انایی که روحانی رو سر کار اوردن
    • سید IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      9 0
      تاریخ به حماقت و بلاهت اصلاح طلبان تهوع آور خواهد خندید و کسانی که تاریخشان را بعدها بخوانند خواهند گریست! آن چنان که در مورد قاجار شد!
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    8 0
    ۱۸ ماه است که آقای روحانی ترجیح داده اصلاً به مسائل جدی، اساسی و واقعیت‌های اصلی جامعه نپردازد و یا از کنار آنها به آرامی گذر کند
    • US ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      5 0
      پس این زیاده کلام چرا مردم را یکسره به طرفداری از این دولت وارفته دعوت می کند و پست هیات علمی دانشگاه تهران را با سیاسی بازی اشغال کرده و نمی گذارد یک باسواد در این پست انجام وظیفه کند خدا از او نگذرد راستی از 3 میلیارد پول زلزله و سود آن چه خبر جناب اقای زشت کلام!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    14 0
    در یک دست کاپ اخلاق گرفتیم و در دست دیگر کاسه گدایی. سرمایه هامون یک پنجم شد
  • Binam IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    4 0
    طبق عقاید غربیان به تعداد فرهنگ هایی که در جهان وجود دارد، به همان تعداد نیز نظام های اخلاقی وجود دارد. اخلاق غربی متشکل از یک طرز تفکر راجع به من فردی است که باید هایش را به دیگران تحمیل کرده تا به من فردی واقعیت دهد و بنابر این آنچه یک غربی از کاپ اخلاقی برجامی ما می فهمد، همانا حماقت بی اهمیت احمق هاست!
  • FR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    3 0
    زيبا كلام قلقلكمون ميكنه از اول هيچ كار كه نكرد هيچ ! بقيشم را داد رفت
  • شیما IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    اگر موشک ها راهم بدهیم کاپ اخلاق بزرگ تری می گیریم وظیفه ما گرفتن کاپ های اخلاق فراوان است
  • بیدار IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 1
    ایا فقط دولت مقصره؟ پس ارگانهای دیگه چگاره اند ؟ درامد 3.5 میلیون بشگه نفت در روز با قیمت 80 دلار کجا میره؟
  • علیرضا IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    اره کاپ اخلاق راگفتی.اما بقیه رو نگفتی.کاپ دزدی خیانت فسادرانت کثافتکاری دروغگویی همه اینها جمعا میشه افتخارات دولت منحوس تدیبر رو نیست بالاتر از سنگ پا قزوینه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس