نیلی

مسعود نیلی در مطلبی که امروز منتشر کرد، اقتصاددان‌های نهادگرا را بی‌سواد، کج‌فهم، نفرت‌پراکن و پرچمدار خشونت معرفی کرده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - مسعود نیلی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی را بر عهده داشته و از او به عنوان مغز متفکر تصمیمات اقتصادی دولت روحانی نام برده می‌شود، در مطلبی به انتقادات پاسخ داده است.

مسعود نیلی

 نیلی در این مطلب مفصل به انتقادات اخیر اقتصاددانان موسوم به نهادگرا پاسخ داده است. اقتصاددانان موسوم به نهادگرا در یکی دو ماه اخیر دو نامه به روحانی نوشته‌اند و از سیاست‌های اقتصادی دولت وی انتقاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

رهبرانقلاب امروز به کدام نامه اشاره کردند؟+ فیلم

نامه دوم اقتصاددانان به سران قوا منتشر شد +جزئیات

این اقتصاددان‌ها که از لحاظ سیاسی، اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند و در میان آنها نام افرادی چون فرشاد مومنی، حسین راغفر و عباس شاکری دیده می‌شود، علت گرانی شدید ارز و افزایش طاقت‌فرسای تورم و بروز رانت و فساد هزاران میلیارد تومانی ارزی در سال جاری را نتیجه اجرای سیاست‌های موسوم به تعدیل ساختاری خوانده‌اند که در دو دهه اخیر مسعود نیلی پرچمدار آن بوده است.

بیشتر بخوانید

چرا اقتصاددان حامی دولت از «کودتای اقتصادی» می‌گوید؟

با این حال، مسعود نیلی در مطلبی که شنبه منتشر کرد، اقتصاددان‌های نهادگرا را بی‌سواد، کج‌فهم، نفرت‌پراکن و پرچمدار خشونت معرفی کرده است.

نیلی تعداد این اقتصاددان‌ها را کمتر از انگشتان یک دست خوانده است. این در حالی است که نامه این اقتصاددان‌ها را تعداد بسیاری امضا کرده بودند. نیلی انتقادات آنها را دچار ضعف شدید استدلالی و فاقد انسجام و ناشی از کج‌فهمی برخی مفاهیم اقتصادی خوانده است که در مطالب آنها حتی یک ارجاع آکادمیک نیز دیده نمی‌شود.

مهمترین نکته‌ای که نیلی در مطلب خود بیان کرده این است که پای خود را از التهابات اقتصادی امسال که نتیجه سوءمدیریت اقتصادی دولت بود، به طور کامل بیرون کشیده و ادعا کرده که او دیگر در نظام تصمیم‌گیری دولت حضور ندارد و این اتفاقات ربطی به او ندارد.

بیشتر بخوانید

نقش نیلی در افزایش قیمت دلار

این ادعای آقای نیلی در حالی است که همگان می‌دانند او طراح اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی بوده و اتفاقا کارشناسان و منتقدان از سال 1392 به آقای روحانی هشدار می‌دادند که نتیجه پیروی از تفکرات آقای نیلی و همفکرانشان، قطعا به تکرار حادثه تورمی دولت دوم سازندگی خواهد انجامید که تورم به 50 درصد هم رسید.

در دولت سازندگی اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری موجب تشدید تورم و افزایش فاصله طبقاتی شد و به نظر می‌رسد با تکرار همان واقعه در دولت دوم روحانی، مسببان اصلی این وضعیت، در حال تبرئه خود هستند. آقای نیلی و همفکرانشان در دولت روحانی بیشترین حضور اقتصادی را داشته‌اند؛ تیم مدیریت بانک مرکزی از این طیف بوده که این افتضاح ارزی را به بار آورده‌اند.

آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پیرو تفکرات همین طیف است که با هرگونه مداخله دولت در بازار مسکن مخالفند و نتیجه سیاست‌های پنج‌ساله آنها سقوط تولید مسکن به کمترین سطح پس از انقلاب و افزایش شدید قیمت‌ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    120 4
    تنهاراه برون رفت از این وعض فقط یک قوه قضتئیه قوی و اعدام همه اینها و دولتی ها است
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
      51 0
      + حسابرسی دقیق اموال اینها .
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
      81 0
      همین نیلی برای اولین بار در فروردین خبر از دلار10000 تومانی داد در حالی که قیمت دلار 4200 بود
    • US ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
      43 1
      دولت حسن افا دیگر تاسش افتاده و جرینگی صدا کرده. این بی‌سواد، کج‌فهم، نفرت‌پراکن و پرچمدار خشونت و جنایت اقتصادی عینا تیم حسن اقا را تعریف می کند. من هیچوقت فکر نمی کردم تیم روحانی اینچنین خود زنی کند
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      5 0
      احسنت . مرحبا
    • US ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      9 25
      خطاب به 21:03 40 سال پیش هم همین غلط رو کردید و کسی رو که 13 سال قیمت دلار را روی 7 تومان ثابت نگه داشته بود اعدام کردید. هنوز هم دست از حماقت خود بر نداشته اید ؟
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      3 0
      کافر همه را به کیش خویش پندارد
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      9 0
      عجب بیسوادیه 5 سال اقتصاد کشور را به خطا برده
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      18 0
      مهندس مسعود نیلی استاد دانشگاه صنعتی شریف در دولت اصلاحات و دولت تدبیر امید آفتابه به اقصاد کشور برداشت و هنوز نتوانسته ایم به مردم حالی کنیم مهندسی با اقتصاد دو چیز متفاوت است حتما معرفشان بالاتر از یک فرد و یک دولت می باشد لعنت الله علیه
    • سعید ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      18 1
      خطاب به 4:35، حرف مفت نزن، وضعیت هویدا طوری بود که در همان دوره پهلوی ، شاه برای ساکت نگه داشتن مردم او را به زندان انداخت و در واقع او را قربانی خودش کرد ، در دوره شاه چیزی به نام تحریم دلار وجود خارجی نداشت ، امثال هویدا و سایر نخست وزیران عصر پهلوی به قول خودشان هیچ کاره بودند و این آمریکایی ها بودند که ایران را اداره می کردند، و گرنه اگر جای هویدا عمه جان شما هم نخست وزیر بود، دلار همان هفت تومان بود. امثال هویدا نقشی در این باره نداشتند.
    • به US ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲ IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      13 0
      پس هفته نامه توفیق را چه کسی توقیف کرد؟ جز همین هویدا؟ و جز به خاطر اعتراض توفیق به گرانی های افسارگسیخته؟ منتهی حافظه مردم ایران کوتاه مدت است.
    • کارمند ساده IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      0 0
      تنها راه برون رفت کشته نشدن جمال خاشقچی است و بس علی برکت الله
    • رضا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      0 0
      سلام عزیز برادر شما دیکته ات را تقویت کن که در نیم سطر دو غلط نداشته باشی بعد نظر بده
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    14 26
    مهمترین نکته‌ای که نیلی در مطلب خود بیان کرده این است که پای خود را از التهابات اقتصادی امسال که نتیجه سوءمدیریت اقتصادی دولت بود، به طور کامل بیرون کشیده و ادعا کرده که او دیگر در نظام تصمیم‌گیری دولت حضور ندارد و این اتفاقات ربطی به او ندارد
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    48 0
    او طراح اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی بوده و اتفاقا کارشناسان و منتقدان از سال 1392 به آقای روحانی هشدار می‌دادند که نتیجه پیروی از تفکرات آقای نیلی و همفکرانشان، قطعا به تکرار حادثه تورمی دولت دوم سازندگی خواهد انجامید که تورم به 50 درصد هم رسید.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    33 0
    اقای نیلی مردم رو چی فرض میکنید ؟! از اول انقلاب تو ونهاوندیان در همه دولتها ،بدون استثنا ،در راس مدیریتهای مالی کشور بودید ،حالا که یوم الحساب رسیده ! کی بود ،کی بود ،من نبودم ! راه انداختین ؟! اون از استاد نهاوندیان که دست راست وزیر دفاع امریکا از اب دراومده ،استاد تو کی بوده ؟!
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    36 0
    مشرق، نیلی از طرف شهرداری تهران مامور یک پروژه مالی دومیلیاردی شده ووقتی گفتن چرا بدون مناقصه به او واگذارشده ،شهرداری تهران گفته چون او دولتیست نیازی به مناقصه نبوده.لطفا بازنشر کن تا معلوم شه چقدر.........
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    15 6
    اینکه نیلی نبود ! طوسی خاکستری بود ! هههههه
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      22 0
      رنگ صورتشو نگاه کن ، از شدت غیظ و فشار بنفش شده
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    46 0
    نیلی تعداد این اقتصاددان‌ها را کمتر از انگشتان یک دست خوانده است.......... اقتصاد دانی که در شمارش ساده افراد ناتوان و دچار اشتباه میشود ،وای به حال وقتی که سیاستهای کلان رو میخواد محاسبه کنه ! تعداد نویسندگان نامه 200نفر اقتصاد دان برای روحانی ،حداقل چهل برابر انگشتان یک دستش میشه !مگر اینکه ایشان بالای 200انگشت در هر دست داشته باشند!
    • US ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      0 15
      مشکل از شما نیست بلکه تقصیر است که رعایت امانت نکرده. نیلی در نامه خود اورده با عده ای انگشت شمار از اقتصاددانان نهاد گرا مشکل دارد زیرا مودبانه سخن نگفته اند.
  • مهربان IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    22 0
    همین نیلی برای اولین بار در فروردین خبر از دلار10000 تومانی داد در حالی که قیمت دلار 4200 بود
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    34 0
    مسعود نیلی و محمد نهاوندیان مسئول بهم ریختگی ارزو اقتصاد هستند نیلی و دوستانش باعث به باد رفتن ارزش پول ملی شده است نیلی نهاد گرا نیست بلکه صندوق گرا می باشد مامور ویژه برای پیاده کردن دستورات صندوق بین المللی پول است
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    20 6
    یک سورال مهم: اگر نظام اقتصاد کشور یکی از نظاامهای اقتصادی شرقی یا غربی باشد، آیا میتوان گفت که از نظر فرهنگی ایران همچنان اسلامی است؟ چه اقتصاد وسیالیستی و چه اقتصاد بازار آزاد یا لیبرال یا نولیبرال قطعا به استحاله فرهنگی خواهد انجامید و ظاهرا هیچ یک از مسئولان به این موضوع توجه ندارد یا خودشان را به نفهمی زده اند...
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    23 1
    خوب تو مسئول نیستی ! میشه بگی کی مسئوله ؟! مگه اقتصاد دان نیستی ؟بگو مقصرش کیه؟!
  • نادر IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    20 0
    مقصر جلوه دادن این و اون یک اشتباه بزرگ است همه این مشکلات را باید یک نفر کردن بگیرد و اون کسی نیست جز روحانی
  • مجتبى يوسفى IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    2 0
    با نسخه هاى جنابتان كه مصداق بارز خيانت در حق مردم ايران است كشور را حداقل ٢٠ سال عقب رانديد بنده بسيار بسيار متاسفم كه امثال اين افراد پر مدعا كه خود را علامه دهر ميداند پياده نظام بانك جهانى ونظام سرمايه دارى درايرانند كه ٩٥٪‏ اقتصاد دانهاى ما تفكراتشان همين است چون از بده بستان ساده بازارى هيچ سرشان نمى شود اما در ادعا مدارك وامانده اى كه كتابهايشان كمر حمار را ميشكند ولى در عمل چيزى عايد كشور و اقتصاد غير از رانت و انحصار گرايى نميكند را بر سر ديگران ميكو بند. عزيزان اقتصاد كشور با علم وارداتى درست نميشود سخنان دكترتان را تحويل بگيريد كل ايران را به هم زده ميگه كى بود كى بود من نبودم
    • US ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      2 0
      در اول سال 1390 بعنوان یک اقتصاد دان بقدری خوشحال بودم که دیگر مشکل اشتغال جوانان و آینده فرزندانمان را نخواهیم داشت ولی این اصلاح طلبان با بلندگوهای کذایی و دروغ هایشان چنان ملت را سرگرم کردند که اقتصاد ایران را به کل نابود کردند خدا از آنها و حامیانشان نگذرد انشاالله
  • علی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    18 0
    وضعیت امروز مردم نشون میده بی سواد کیه. آقای دکتر.
  • بهزاد IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    15 1
    بخدا اگه ی ذره سواد و عقل تو مخ ه همه شما باشه؟همتون بیمار روانی و کاتارسیس هستین
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    18 1
    دکترحسن عباسی راست میگفت درمورداین ..
  • علی GB ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 13
    چرا فکر میکنید که یک نفر با یک گروه مسول ابن فاجعه است
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    32 0
    کی بود کی بود من نبودم اصلاح طلبان شروع شد آفا این حرفها دیگر خریدار ندارد خسارت مادی ومعنوی به ملت خسارت کمی نیست دادستان محترم در راستای احقاق حقوق شهروندی لازم است از صدر تا ذیل با اصلاح طلبانی که مستقیم و غیر مستقیم مردم و کشور را گرفتار کرده اند برخورد نماید...
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    19 8
    مستضعفان زیر بار مترفین نابود شده اند و نظام هیچ قدرتی برای دفاع از آنها ندارد زیرا قدتهای نظام استحاله شده اند خودشان کاسبند نه خادم
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      1 1
      به نظام چه ربطی دارد . شما باید مسئولیت و عواقب رای خود را بپذیرید ...
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 0
    مسعود نیلی و اساتید لیبرال دانشگاه های اقتصاد مقصر اصلی مشکلات اقتصادی ملت هستند.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 0
    لطفا یکی به این طایفه بفهماند که بی‌سواد، کج‌فهم، نفرت‌پراکن و پرچمدار خشونت خودشان هستند ، اگر تا چند ماه پیش تردیدی وجود داشت با این کندکاری اقتصادی شک و تردید به یقین تبدیل شد .
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    1 0
    همه جنابت های اقتصادی از گور تو بلند شده
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    گاهی نیازبه جراحی یک ضرورت است که تادیرترنشده وفسادسرطانی بقیه ارکان بدن راخراب نکرده بایدانجام شود22/7/1397
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    از اقتصاد و سیاست که بگذریم دقت کرده باشید کسانی که منتقدان خود را خشن میدانند اغلب سگ باز سگ دوست و سگ پرستند
  • فرشید بسم الله IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    1 0
    بابا مقصر اصلی منم ، چرا این بنده خدا رو اذیت میکنین ؟ اون فقط مشاور فقیر اقتصادی دولتیه که اساسا ساختاری ناامید و نا امید کننده داشت . این من بودم بازار دوم و حباب دلار برای خالی کردن جیب مردم و تورم درست کردم .
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    2 0
    آخه مرد حسابی مگر ایران با 80 میلیون جمعیت آزمایشگاه تزهای اسقاط توئه که اینطور با ندانم کاری و کم سوادی زدی مهو و نابودش کردی . هیچ میدونی سیاست گرون کردن دلارت حالا حالاها پیامدهای منفی و بسیار ویرانگر داره . بیا درستش کن عقل کل
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    ما که باور کردیم شما نیستی انشالله بازرسهای قوه قضاییه رو هم قانع کنی
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    2 0
    مردم دارند چوب بی عرضگی فردی را میخورند که حالا دارد به مردم توهین هم میکند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    2 0
    توهین های ایشون بیشتر بیانگر شخصیت خودشونه
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    4 0
    چرا عده ای بیسواد و ناکارامد باید اینقدر با پررویی به مردم توهین کنند؟
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    3 0
    کلید خودت و رئیست اقتصاد را به این افتضاح کشانده طلبکار هم هستی؟
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    3 0
    پیرپاتال ناکارامد
  • آشنا IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    5 0
    خشونت طلب خودتی که خون این مردم و تو شیشه کردی!!1
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    7 0
    لعنت بر افساد طلبها که گند می زنن و طلبکار هستند
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    3 0
    بعنوان یک هوادار اصلاح طلبان واقعی می گویم امثال نهاوندیان و نیلی از مصادیق واقعی نفوذ یا خودباختگی کامل به غرب هستند. نمی دانم سیستم های اطلاعاتی و امنیتی کشور در مورد این دو نفر خاص چرا تا بحال مماشات یا کوتاهی کرده اند
  • جمال IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    ایشان توسط همان های که تربیت شده برای همانها گام بر می دارد قطعا به ملت و مملکت خدمت نخواهد کرد بلکه خیانت خواهد کرد
  • حسن IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    1 0
    کافر همه را به کیش خود پندارد
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    بترسی از خشم فقرا امروز به هر بهانه سرکوب می کنید فردا چه خواهید کرد انقلاب را پاه برهنه ها کردند
  • علی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    2 0
    تمام این القاب برازنده خودت است بی وجدان
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    متایفانه در همه جای مملکت را امثال این دولتی های ترسو و خود کم بین و ناکارآمد گرفتن و همه کسانی را هم که میتونن کاری برای کشور انجام بدن از دور خارج کردن!!!...
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    2 0
    اصلاح طلبان ماموران بدون لباس غرب در مسند قدرت مسول بهم ریختن اقتصاد کشور هستند نیلی و نهاوندیان و سایر .....
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      1 0
      تعمداً میخوان فاتحه نظام رو بخونن وگرنه حداقل یه گزارش خشک و خالی از این بلبشو بازار به مردم میدادن!!
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    3 0
    آقای نیلی ! وقتی چیزی رو نمیدونی با شجاعت بگو نمی دونم و مردم رو بدبخت نکن!
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    2 0
    پس کی مسئول گرونی ارزه؟! عمه من!!!
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    بفهمه این مملکت تویی که این شده وضع مملکت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس