روزنامه

پیوستن به FATF هر چند می تواند مبادلات اقتصادی ایران را تسهیل کند و از واردآمدن خسارات و صدمات بیشتر به ایران جلوگیری کند، ولی قطعا معجزه نیست و نمی تواند مشکلات عدیده کشور را به تنهایی حل کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** پیوستن به FATF معجزه نمی کند،انتظار بیجا نداشته باشید!

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

«پیوستن به FATF هر چند می تواند مبادلات اقتصادی ایران را تسهیل کند و از واردآمدن خسارات و صدمات بیشتر به ایران جلوگیری کند، ولی قطعا معجزه نیست و نمی تواند مشکلات عدیده کشور را به تنهایی حل کند، اما با قطعیت می توان گفت که در صورت عدم تصویب، دشمنان بهانه های مهمی برای افزایش مشکلات و تشدید فشار پیدا می کردند».

در روزهای گذشته «مصطفی کواکبیان» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در رونامه اعتماد نوشته بود:«من به صراحت می گویم که لایحه CFT نه در تحریم‌ها تغییری ایجاد می کند نه موضوع برجام را حل می کند اما این بهانه برداشته می‌شود و ما هم به دنبال همین هستیم».

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در روزهای گذشته گفته بود:«قرار نیست با تصویب CFT اتفاق خاصی رخ دهد بلکه ما با تصویب این لایحه قصد داریم بهانه را از دشمنان ایران سلب کنیم».

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز یکشنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس گفته بود:«نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد.اما می توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه ، آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد».

یک سوال؛ آیا بهانه های آمریکا تمامی دارد؟! چرا باید هر چند وقت یکبار امتیاز بدهیم تا به زعم خودمان بهانه را از دست آمریکا بگیریم. دیروز بهانه هسته ای، امروز بهانه موشکی و منطقه ای و پولشویی و تروریسم و...

یک سوال دیگر، کدام بهانه را از چه کسانی می خواهیم بگیریم؟! از میزبانان و حامیان گروهک تروریستی منافقین- که ۱۷ هزار ایرانی را به شهادت رسانده است-؟! از حامیان و تجهیزکنندگان گروهک تکفیری تروریستی داعش؟! از میزبانان و حامیان انگلیسی و هلندی و دانمارکی سایر گروهک های تروریستی؟! از رکوردداران پولشویی در دنیا؟! از نقض کنندگان اصول بدیهی حقوق بشر در دنیا؟!

این قبیل اظهارات توهین به شعور مردم است. اینکه ابتدا با جار و جنجال بگوییم که راه حل رفع تمامی مشکلات حتی آب خوردن مردم منوط به دادن فلان امتیاز است، اما بعد که امتیاز دادیم و موعد پاسخگویی به افکار عمومی رسید، بگوییم انتظار بیهوده نداشته باشید، خبری نیست!

مردم انتظار دارند به‌جای ادامه روند بهانه‌تراشی‌ها، حل مشکلاتشان در دستور کار قرار گیرد.

** رای دادگاه لاهه، ضمانت اجرایی و منافع مالی ندارد ولی پرستیژ دارد!

روزنامه آرمان با اشاره به رای دادگاه لاهه در مطلبی نوشت:

«شاید منافع مالی برای ایران در پی نداشته باشد ولی دادگاه لاهه تاکنون به ایران رأی مثبت داده و باید منتظر ماند که رأی نهایی چه خواهد بود. قطعا رأی نهایی مغایرتی با رأی فعلی ندارد ولی آقای حسن روحانی از این رأی می‌تواند برای آرام کردن و تاثیر بر فضای داخلی در برابر مخالفان استفاده کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«این رأی همچنان فاقد قدرت اجرایی است. بنابراین باید اذعان کرد که رأی دادگاه لاهه از نظر اعتبار و حیثیت برای ایران بسیار خوب بود. بدینگونه که میزانی از حقانیت به ایران داده شد ولی از جهت اینکه ایران بخواهد مبلغی را که آمریکا از موجودی ایران برداشته و بنا به ادعای آمریکا به خانواده قربانیان آمریکایی در بیروت داده بازگرداند، به نظر میرسد که کار سختی است. با این همه از جهت حیثیت، اعتبار و پرستیژ این رأی برای ایران بسیار اهمیت دارد».

اینکه بگوییم «رای دادگاه لاهه، ضمانت اجرایی و منافع مالی ندارد ولی پرستیژ دارد»! دقیقا مشابه آن است که بگوییم «درست است که علیرغم اجرای توافق هسته ای، تحریم ها در جای خود باقی مانده ولی ما در برجام پیروزی اخلاقی به دست آوردیم»!

گفتنی است «محسن محبی» وکیل ایران در دادگاه لاهه- ۱۲ مهر ۹۷- در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفته بود:«تضمینی برای اجرایی شدن تصمیمات دیوان لاهه وجود ندارد.»

محبی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته بود:«نباید انتظارات غیر معقول برای جامعه ایجاد کنیم».

اظهارات وکیل ایران در دادگاه لاهه در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب پس از صدور رای اخیر این دادگاه در تیترهایی با عناوینی چون «تعلیق تحریم‌های آمریکا»، «رای ممتاز، ایست لاهه به تحریم»،«لاهه علیه تحریم‌ها»،  و...اینگونه القاء کردند که بواسطه رای دادگاه لاهه تحریم های ایران رفع خواهد شد!

تبلیغات رسانه ای و ذوق زدگی اصلاح طلبان برای رای دادگاه لاهه و القای به وقع پیوستن یک فتح الفتوح به افکار عمومی، ذهن را به یاد جشن کذایی برخی از مردم در تابستان ۹۴ و گرفتن اسکناس یک دلاری در یک دست و اسکناس ۱۰۰۰ و ۵۰۰ تومانی در دست دیگر می اندازد، جماعتی که با تبلیغات گسترده اصلاح طلبان اینگونه گمان می کرد که با برجام ،دلار به ۱۰۰۰ تومان خواهد رسید اما...

** کشور در شرایط جنگ اقتصادی است،اما دولت آرایش جنگی ندارد

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «قحط الرجال» نوشت:

«"کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد"؛ این جمله‌ای است که در چند وقت گذشته بارها از مسئولان شنیده‌ایم؛ اما تا به‌حال اقداماتی مشابه آنچه که در شرایط جنگ اقتصادی باید از سوی مسئولان مشاهده شود، ندیده‌ایم. واقعیت این است که جنگ اقتصادی ملزومات خاص خود را می‌طلبد. در چنین شرایطی دولت باید درایت و تدبیر ویژه‌ای به خرج دهد و بیش از هر زمانی تیم اقتصادی خود را قوت و قدرت ببخشد؛ مساله‌ای که این روزها در کشور ما تبدیل به چالشی جدی شده است! دو وزارتخانه مهم اقتصادی در کشور مدتی است که بدون وزیر هستند و با سرپرست اداره می‌شوند. به هر حال به نظر می‌رسد که این وضعیت آسیبی جدی برای اقتصاد مملکت باشد چراکه در هنگامه بحران‌های شدید اقتصادی و زمانی که به گفته مسئولان بلندپایه دولت کشور در جنگ اقتصادی تمام عیار به سر می‌برد، دولت نیز باید آرایش جنگی به خود بگیرد؛ در غیر این صورت توان مقابله با شرایط فعلی را نخواهد داشت. این در حالی است که چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که بیشتر مسئولان دولت در حال حاضر در وضعیت گیج و مرددی نسبت به مسائل جامعه به سر می‌برند و هنوز نتوانسته‌اند پس از بحران نرخ ارز برنامه‌ریزی جدی و دقیقی برای برون‌رفت از شرایط فعلی تدوین کنند.»

گفتنی است در شرایطی که کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد. دو وزارتخانه کلیدی دولت در حوزه اقتصاد، وزیر ندارد و دو سفارتخانه کلیدی دولت-چین و هند- نیز سفیر ندارد.

علاوه بر این چندین ماه است که دولت سخنگو ندارد و برخی این تعلل دولت را بی احترامی به افکار عمومی تفسیر کرده اند.

اکنون ۵ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است و مردم در انتظار ارائه یک کارنامه قابل قبول هستند.س

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید رضا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    8 2
    در برجام ؛ صنعت هسته ای ما رو نابود کردن ، به بهانه برداشتن سایه جنگ ! حالا هم دارن همه چیز مملکتو بباد میدن ، با شعار ؛ گرفتن بهانه از دشمن !! ...
  • مرتضی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    4 10
    مشرق انقدر جو سازی نکن .شاید تصویب این پیماننامه تعغیر چندانی در اقتصاد ایران نکنه ولی مسلما عدم تصویب آن نتایج وحشتناکی برای مردم خواهد داشت .
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      7 2
      سهل اندیش که میگن امثال شماهاس دیگه، اگه تاثیر نداره پس لزومی نداره تصویب شه. مگه بهانه های آمریکا تمومی داره!!!
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
      0 0
      خاک تو سر نادونت
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    6 2
    پس دلخوش نباشیم به این مقدار
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    0 0
    دوستان عزيز یک سوال چه باعث شد ایران وآمریکا با هم دشمن شوند.اصلا چرا دشمن تراشی؟ ولی بنظرم آخر این دعوا ها به آشتی دو کشور ختم خواهد شد.
  • محسن IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
    0 0
    خب بله، پیوستن به FATF برای این نیست که معجزه شود و مشکلاتِ اوّل و آخرِ کشور حل شود. فقط برای این است که از مشکلاتی که با نپیوستن به FATF ایجاد خواهد شد جلوگیری شود. فهمیدنِ این مطلب گمان نمی کنم آنقدرها هم سخت باشد!
  • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 0
    اگر نمی دانید یامی دانید چرا اطلا عات مردم را تقدیم دشمنان می کنید .چرا به رهنمودهای رهبر عمل نمی کنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس