سیل مازندران

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری گفت: در وقوع سیل اخیر در روزهای گذشته، در استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب 72 میلیارد تومان و 131 میلیارد تومان خسارت به ابنیه فنی و جسم جاده وارده شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شعبانعلی خاوری‌ با اعلام این مطلب بیان کرد: در تغییرات جوی و آب و هوایی و پدیده‌ای که در چند سال اخیر در کشور در حال اتفاق است، با شدت بارش در یک مدت بسیار کم روبه‌رو هستیم، در حالی که در گذشته به این شکل بارش صورت نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: این امر در بروز حوادثی نظیر سیل به ویژه در استان‌های شمالی کشور مؤثر واقع شده و خسارات قابل توجهی به ابنیه فنی وارد شده است.

خاوری با بیان اینکه در استان گیلان وقوع سیلاب به این حجم وجود نداشته است‌، گفت: به عنوان مثال در روزهای اخیر بنا به گزارش سازمان هواشناسی کشور در شهر رودسر ظرف مدت 24 ساعت، بین 301 تا 351 میلی‌متر بارش باران ثبت شده است که در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: در وقوع سیل اخیر در روزهای گذشته در استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب 72 میلیارد تومان و 131 میلیارد تومان به ابنیه فنی و جسم جاده خسارت وارده شده است.

ببینید:

فیلم/ درد و دل یک سیل زده با نوبخت

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری ‌گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده شرایط جوی و احتمال وقوع شرایط مشابه در سال‌جاری، داشتن آمادگی مقابله با این وقایع بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه همه‌ دستگاه‌ها و سازمانهای ذی‌ربط مسئول هستند و باید بنا به وظایف خود مشارکت داشته باشند.

خاوری اظهار داشت: در کشور ما وقوع این اتفاقات به ویژه در سال‌های اخیر افزایش یافته است، پس عوامل بروز وقایعی چون سیل، باید به صورت همه‌جانبه بررسی شود.

وی افزود: در مورد ابنیه فنی راه‌ها، خسارات وارده در حوادث غیرمترقبه‌ای چون سیل در مورد بسیاری از پل‌ها، معمولاً از بالادست اتفاق می‌افتد، حفظ جنگلها به ویژه تا حد زیادی در کنترل حرکت‌های سیل و کاهش سرعت آن مؤثر است‌، اما متأسفانه چندین سال است که در استان‌های شمالی کشور پوشش‌های گیاهی و جنگلی در حال تخریب و نابودی است.

خاوری با اشاره به اینکه انجام آبخیزداری در بالا دست پل‌ها نیز سهم قابل توجهی در جلوگیری از سیلاب دارد افزود: علاوه بر این، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و بستر آنها نیز به عنوان یکی دیگر از مواردی است که در وقوع چنین حوادثی تأثیرگذار است و متأسفانه برخورد قاطع با این‌گونه تجاوزات از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول صورت نمی‌گیرد.

‌مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری افزود: حریم 500 متری بالا دست پل‌ها و 1000 متری پایین دست پلها، در حیطه وظایف نگهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و درخصوص ساخت‌وسازهایی که در دهانه پلها در طولهای بیش از این انجام می‌شود، دیگر سازمانهای مسئول باید وارد اقدام جدی با متجاوزان به حریم پل‌ها شوند.

 وی تصریح کرد: با وجود تصرفات صورت گرفته به حریم پلها، گاهی یک پل که باید 60 متر دهانه داشته باشد، با اشغال 40 متر از دهانه آن، با جریان و حجم بالای ورودی آب، شکستگی و گودالهای عمیق صورت می‌گیرد و به پلها خسارات قابل توجهی وارد می‌شود.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری گفت: در این راستا علاوه بر عدم انجام آبخیزداری در بالا دست پل‌ها، از بین بردن جنگل‌ها که می‌تواند سرعت سیلاب را افزایش دهد، انجام تصرفات در بالادست پل‌ها، برداشت‌های بی‌رویه مصالح از پایین دست پل، محدودیت منابع مالی در مورد نگهداری از پلها و کمبود نیروهای راهداری از جمله مهمترین عواملی است که در این خصوص اثرگذار است.

 خاوری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر 357 هزار پل بزرگ و کوچک در طول راههای کشور وجود دارد که 23 هزار میلیارد تومان ارزش این پل‌ها می‌باشد این امر مسئولیت نگهدرای از این سرمایه عظیم را برای سازمانها و ارگانهای دست‌اندرکار و مسئولان به ویژه در شرایط آب و هوایی فعلی کشور و وقوع بحرانها پیش از پیش سنگین‌ می‌کند.

وی بر لزوم انجام بازدیدهای ادواری و مستمر از ابنیه فنی و به ویژه پلها تأکید کرد و آن را در اطلاع از وضعیت پلها و دیگر ابنیه فنی امری ضروری دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس