کد خبر 900712
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
علی نیکزاد

نیکزاد با انتقاد از عملکرد وزارت راه گفت: برای اجرای مسکن مهر فحش خوردیم که به آن افتخار می‌کنیم، اگر لازم باشد دوباره هم برای اقشار کم و متوسط درآمد این مسکن‌ها را خواهیم ساخت.

به گزارش مشرق، علی نیکزاد در واکنش به موضع‌گیری‌های مسئولان دولتی طی 5 سال اخیر در برابر طرح مسکن مهر، اظهار کرد: طرح مسکن مهر بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه اجرا شد. در کشور ساخت بالغ بر 4.3 میلیون واحد مسکن مهر شهری و روستایی آغاز شد که از این تعداد 2.8 میلیون واحد در دولت نهم و دهم افتتاح شد.

وی با یادآوری این‌که مکان‌یابی این پروژه‌ها قبلا در زمان وزارت عباس آخوندی در اوایل دهه 70 صورت پذیرفته بود، افزود: به جز شهر جدید سهند،‌مکان‌یابی پروژه‌های مسکن را ما انجام ندادیم.

وی تصریح کرد: مسکن یک تجربه بین المللی بود، چراکه مطالعات مفصلی درباره حل مشکل مسکن افراد واجد شرایط کم و متوسط درآمد صورت گرفته بود. واجد شرایط یعنی کسانیکه از جمهوری اسلامی ایران خانه دریافت نکرده باشند.

وزیر سابق راه و شهرسازی بیان کرد:‌این کار با پشتیبانی همه اعضای دولت انجام شد؛ یعنی با یک باور بر این‌که بتوانیم در زمان تحریم علاوه بر ایجاد اشتغال، فعال کردن صنایع وابسته به کشور در اقصا نقاط کشور با محوریت انبوه سازان و پیمانکاران تولید مسکن را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:

نقش «عباس آخوندی» در رهاشدگی بازار از سوی دولت چیست؟

نیکزاد با بیان این‌که دولت خانه‌ای در مسکن مهر نساخت بلکه ساز و کار آنرا فراهم کرد، افزود: دولت در این طرح تسهیلات ارزان‌قیمت، زمین رایگان، تخفیف در مالیات، تخفیف در پروانه ساختمانی، تخفیف در ارائه خدمات مهندسی و... را ارائه کرد.

وی با یادآوری این‌که دولت 50 هزار میلیارد تومان از سال 84 تا 92 برای مسکن مهر در نظر گرفت، اظهار کرد: در دولت نهم و دهم سالانه 5000 میلیارد تومان و مجموعا 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن مهر پرداخت کردیم. این تسهیلات برای 4.3 میلیون خانوار یعنی 17 میلیون نفر ایرانی.

وی با بیان این‌که همه خانه‌های مسکن مهر طالب دارد، افرود: دولت اعلام کرده از حدود یک میلیون شغلی که قرار است امسال ایجاد کند حدود 300 هزار شغل در مسکن است؛ بر این اساس قرار است 200 هزار واحد مسکن تولید شود (50 هزار واحد طرح اجتماعی، 50 هزار واحد روستایی و 100 هزار واحد در بافت فرسوده)، چگونه است که یک دولت می‌خواهد 200 هزار واحد مسکن بسازد، 300 هزار شغل ایجاد می‌شود اما دولتی 6 میلیون مسکن می‌سازد خروجی آن 15 هزار شغل است.

نیکزاد همچنین گفت: یک میلیون واحد مسکن مهر شهری با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی تحویل دولت یازدهم شد که با وصولی اقساط مسکن مهر و افزایش وام به 40 میلیون تومان طرف یکسال به اتمام می‌رسید. اما دولت یازدهم این کار را نکرد تا این‌که در دولت دوازدهم و زمان مبارزات انتخاباتی کفتند وام مسکن مهر را به  40 میلیون تومان افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد:‌در روستاها 530 هزار واحد با پیشرفت 30 درصدی به دولت واگذار کردیم و فقط باید وام را افزایش می‌دادند. حالا باید عنوان کنیم که وام از کجا تامین می‌شد، نیازی به چاپ پول نبود. فحش را که ما خورده بودیم. معوقه‌های بازپرداخت اقساط وام مسکن فقط 2 درصد است؛ باید اصل وام و سود آنرا بانک مسکن به بانک مرکزی پرداخت می‌کرد. اما در زمان آقای سیف نامه نوشت بازپرداخت این پول‌ها به بانک مرکزی 10 سال استمهال شود.

وزیر سابق راه و شهرسازی بیان کرد: این پول از قِبل فحشی که ما خوردیم که به آن افتخار می‌کنیم و اگر لازم باشد دوباره هم برای اقشار کم و متوسط درآمد این مسکن‌ها را خواهیم ساخت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    5 1
    یادش به خیر آقای نیکزاد. حیف...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس